Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning! - Forum Wereldfietser

Bandenspanning!

Heb travelcontact banden(47 mm, 26 inch) van continental. Deze kun je tot 6 bar oppompen. Wil met bepakking op pad op verschillende wegen: asfalt, begaanbare zandpaden, en moeilijker terrein. Is het van belang je bandenspanning steeds aan te passen en welke gebruik je dan zo? Of is dat een gevoelskwestie? Hoor nl nog wel eens dat materiaalpech komt door onjuiste bandenspanning?

Hoi Jan,
Wanneer je goede banden hebt dan kun je op zowel zachte banden rijden als op harde banden. De spanning in je banden moet zo hoog mogelijk zijn (binnen het redelijke natuurlijk, je moet de zijwangen van de band nog net met moeite kunnen indrukken) om te snelle slijtage te voorkomen. Hoe zachter de band is hoe sneller de band slijt.
Toch zijn er wel momenten dat je op een zachtere bandenspanning wilt fietsen. Denk bijvoorbeeld aan onverharde wegen. De spanning van je banden moet dan zo zacht zijn dat je maximaal comfort krijgt maar niet zo zacht dat je doorschiet en je velg op de stenen bonkt.
Hoe breder de band is hoe meer je met bandenspanning kunt spelen.
Verder is het toch vooral een kwestie van gevoel. Natuurlijk zijn er richtlijnen hoe je bandenspanning moet zijn maar wil je echt je hele reis met een spanningsmeter naast je band staan? Of wil je continue je badenspanning aanpassen omdat er weer een ander stukje wegdek aan zit te komen?
Tijdens mijn fietsreizen gebruik ik nooit een spanningsmeter. Ik voel, ik knijp, ik druk, en dat is meer dan voldoende.
Wanneer banden zo gevoelig zijn dat ze bij een verkeerde bandenspanning het begeven dan zou ik op zoek gaan naar andere banden.
Succes,
Marco :D