Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wang van band gescheurd - Forum Wereldfietser

wang van band gescheurd

Vrolijk heb ik in het voorjaar nieuwe wielen gemonteerd met daarop Conti TT2000 banden
Nu is vandaag na bijna 4000 km de wang gescheurd van de achterband op de rand met de velg. Gelukking vlakbij huis. Ik heb maar ong. 2000km met bepakking gereden.

Is dit normaal?

Continental banden hebben dit probleem vaker dan andere merken.
(Town&Country scheurt vaak, de TT2000 komt sporadisch voor)

Volgens mij heeft dit met het type velg te maken dat je gebruikt, maar ik ben er nog steeds niet achter. Aangezien sommige mensen nooit problemen hebben, en andere dit verschijnsel meerder keren meemaken.

Groeten,

Marco

Bedoel je dit soms?

Afbeelding

Ik heb er ook last van gehad namelijk. Waarschijnlijk door de combinatie: veel gewicht, driewiel fiets, slecht wegdek, smalle velg en een te goedkope (uitvoering van) conti band (overigens voor garantie mijn geld terug gekregen).

De oplossing van / voor mij? marathon band XR 2.25 op 4.5/ 5 bar, op een brede velg (Superwide 38mm) http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12050

de foto is een beetje donker, maar dat is het wel, een plek van ca. 10 cm lang eigenlijk in de velg liggend, het zit onder/tenhoogte van de velgrand bedoel ik. De velgrond zelf is netjes glad afgewerkt, kan daar niets aan ontdekken. Ik ben zelf niet de lichtste en mijn tent e.d. ook niet maar ik heb maar iets van 2000 km bepakt gereden.

Ik houd het op productiefout,

Marco,
Ik heb de exal sp19 velgen.
De band had ik bij de lokale fietsenboer gehaald, ik vermoed eigenlijk dat ie uit een oude partij kwam want aan de zijkant had ik toch al vrij snel last van kleine droogtescheurtjes.

Het was nogal druk bij de fietsenboer en ik wilde vandaag weer verder fietsen, ik kreeg een vervangende band Marathon Comfort, voor de helft van de prijs. Voor mijn idee niet echt gelijk aan de TT2000, maar ik zal eens zien wat deze brengt.

Tijdens mijn fietsreis door Australie hebben we ook twee keer dit probleem gehad. We reden op mountainbikes. De banden die eronder zaten, waren eerlijk gezegd niet van de beste kwaliteit. Maar er moet toch een reden zijn waarom dit gebeurd.
Mijn theorie voor dit probleem is dat de banden te zacht zijn opgepompt. Hierdoor drukt de velg diep in de band en beweegt ook meer tegen de zijkant van de band waardoor deze slijt. Tegenwoordig zorg ik ervoor dat mijn banden altijd flink hard zijn. Natuurlijk niet meer dan de aangegeven maximale druk. Ik heb geen last meer van dit proleem dus misschien is mijn theorie niet eens zo gek.
Harde banden zijn idd zeer belangrijk! En hoe dit nou voor elkaar te krijgen zonder een pomp met nanometer mee te moeten sjouwen?? De mountainbike kan je gewoon bij een benzinepomp oppompen, deze heeft nl hetzelfde ventiel als een autoband. Voor de andere twee soorten ventielen (het 'normale' en het franse ventiel) hier een tip: snijd van een stofdopje (dat zwarte dopje wat op je ventiel zit) de bovenkant af. Nu 'past' de aansluiting van het luchtapparaat bij de pomp ook ongeveer op dit ventiel en krijg je je band veel makkelijker hard dan met zo'n klein rotpompje!

daar hebben ze ook verloopnippels voor 8)


mijn banden pomp ik iets over de 4 bar op, maar ik kan niet zeggen dat ik dat elke maand kontroleer. Wel een "stuiter test",

Ik geloof niet zozeer in deze oorzaak, dan zou er over een veel grotere lengte schade moeten zijn, ik denk dat het meer in het vulkanisatieproces zit, een slechte hechting op een of andere manier.

Is het niet mogelijk een excursie te organiseren bij een bandenfabrikant?

en een fietsenfabriek...

of de italiaanse leverancier van shimano's cranks en kettingwielen..
hint hint activiteitencommisie 8) :D

Trouwens ik heb jarenlang gefietst naar school en werk op wat ik tegenwoordig zou omschrijven als "zachte banden" toen had ik daar ook nooit last van.

Mijn TT2000-achterband was na ongeveer 6000 km fietsen tot op het canvas versleten. Ik heb mijn banden altijd opgepompt tot de door Continental zelf geadviseerde druk van 3 bar.
Volgende keer ga ik toch maar voor Schwalbe.
Gerd

Roald schreef:Trouwens ik heb jarenlang gefietst naar school en werk op wat ik tegenwoordig zou omschrijven als "zachte banden" toen had ik daar ook nooit last van.
Toen fietste je zeker niet met 25-30 kg bagage? Het gewicht op de band zal ook wel een rol spelen.

Toen fietste je zeker niet met 25-30 kg bagage? Het gewicht op de band zal ook wel een rol spelen.
Ik weet niet wat voor een gewicht "mijn meisje" had! :mrgreen:

Schorpioen
Slechte ervaring met Travel Contact banden nu ook met City-Contact binnen een jaar begint het rubber op meerder plaatsen scheurtjes te vertonen. Ga het nu maar eens bij Schwallow proberen.

GerdC schreef: Volgende keer ga ik toch maar voor Schwalbe.
Gerd
Ahem... Bij de Schwalbe Marathon XR kun je exakt hetzelfde probleem tegen komen en altijd op 6 bar gezet. (Vouwversie) Zat toen nog wel om een Alesa SP velg, gek dat die conti dat ook heeft bij die Exal, is namelijk dezelfde velg. Misschien heeft het specefiek met die velg te maken?

Roald schreef:
Het was nogal druk bij de fietsenboer en ik wilde vandaag weer verder fietsen, ik kreeg een vervangende band Marathon Comfort, voor de helft van de prijs. Voor mijn idee niet echt gelijk aan de TT2000, maar ik zal eens zien wat deze brengt.
Dat is de betere band voor een goede stadsfiets, en het betere huis tuin en keukenwerk. Zit rondom de €22,50 Goede band maar ik zou hem nooit op een trekkingsfiets zetten.

Ik ga over een paar weken op vakantie en ga dan fietsen met de Marathon Supreme. Vanuit de theorie geloof ik wel dat het een erg goede band is, maar eh., de praktijk moet uitwijzen of hij ook voor ons doel geschikt is. :lol: Heeft iemand de Marathon Supreme al flink aan de tand gevoeld?

Hoi Eric,
Over 2 maanden weet ik meer. We gaan de band voor Santos meenemen naar Azie. Eerste indruk: wel errug glad....
We zullen op XR rijden en op de Supreme om het verschil goed duidelijk te merken.
Groet,
Marco

Ha leuk!

ik ga de nieuwe Koga Miyata Signature (met Rohloff) testen in China, Vietnam en Laos. Verder ga ik nog veel meer spulletjes testen, helaas valt de valt de helft altijd af. Komen we elkaar nog tegen?

Ik heb er overigens wel al op gereden, maar dat was op een idworx die niet van mij was. Maar ik heb nog niet serieus met bagage getest. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat je een band past echt leert waarderen op het moment dat je met een aardige snelheid van een berg afsjeest en schuin in de bochten gaat hangen. En dan ook nog stuiterend over een slecht wegdek en af en toe een noodstop makend. :lol:

De Vakantiefietser schreef:Mijn ervaring heeft mij geleerd dat je een band past echt leert waarderen op het moment dat je met een aardige snelheid van een berg afsjeest en schuin in de bochten gaat hangen.
Hallo jongens,
Zijn jullie voorzichtig met die bijna-slicks? Ik vond de Marathon Slicks toch wel te glad, zeker met een beetje zand op het asfalt. Op nat gras was het glijden maar :lol: Over natte klei zal ik het maar niet hebben...
Groeten,
Leon

Heb erg goede ervaring,net als fietsers die ik onderweg tegen kwam, met Continental Town & Country 2.1. Geweldig profiel, snelle en veilige band.
http://members.chello.nl/e.eijsden/

In het voorjaar zag ik dat mijn voorband ook scheurtjes vertoond. Het is een Marathon plus van nog geen jaar oud en 5000km mee gereden.
Schalbe heeft hier dus ook last van.

Groet Ronald