Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Hoofbescherming zonder helm - Forum Wereldfietser

Tips voor Hoofbescherming zonder helm

Ken de verkeersregels, hou je aan de verkeersregels. (is verplicht, lukt niet altijd)
Steek je hand uit, geef richting aan in het verkeer. (is verplicht, gebeurt nauwelijks)
Houdt rekening met de andere weggebruikers. (niet echt een nederlandse deugd)
Zorg dat je fiets technisch in orde is. (is niet altijd het geval)
Leer kinderen zich gedisciplineerd te gedragen door het goede voorbeeld te geven.
Stop voor rood.
Beheers je fiets.
:wink:
O, ik dacht dat je naar die airbag van Hövding zou gaan verwijzen.
Zorg dat je zichtbaar bent. (Fluo-oranje/-roze bij fel zonlicht en mist, fluo-geel bij weinig licht.)
Ook als je met anderen rekening houdt kan het zijn dat zij niet met jou rekening houden. Houdt hiermee rekening bij je rijstijl (rij- en remafstand).
etc.
sommige mensen hebben van nature een plaat voor hun hoofd :wink:

(of deze helpt bij een valpartij betwijfel ik)
@ Patria Dublin
En als je je aan al die regels houdt - kom je een nat bruggetje tegen van hout
Bam daar ga je keihard op je hoofd. Zo hard dat het een hele tijd duurt voordat ik weer op kon staan. Gelukkig had ik ondanks mijn keurigheid wel een helm op :wink:
@Patria:Wat een onzin.

Het is zoals Blanche zegt: een ongeluk zit in een klein hoekje, en dan kan je maar beter een helm op hebben.
ojee, daar gaan we weer.....
SjirkM schreef:ojee, daar gaan we weer.....
:P En maar liefst in twee draadjes tegelijkertijd! :lol:
Patria Dublin schreef:Ken de verkeersregels, hou je aan de verkeersregels. (is verplicht, lukt niet altijd) Steek je hand uit, geef richting aan in het verkeer. (is verplicht, gebeurt nauwelijks) Houdt rekening met de andere weggebruikers. (niet echt een nederlandse deugd) Zorg dat je fiets technisch in orde is. (is niet altijd het geval) Leer kinderen zich gedisciplineerd te gedragen door het goede voorbeeld te geven. Stop voor rood. Beheers je fiets.
Deze tips zijn algemeen en bestemd voor zowel dragers als niet dragers van een helm. Ik had graag over een echte aanbeveling ter voorkoming van hoofdletsel gelezen. Een helm misschien?

Piet.
PietV schreef:
Patria Dublin schreef:Ken de verkeersregels, hou je aan de verkeersregels. (is verplicht, lukt niet altijd) Steek je hand uit, geef richting aan in het verkeer. (is verplicht, gebeurt nauwelijks) Houdt rekening met de andere weggebruikers. (niet echt een nederlandse deugd) Zorg dat je fiets technisch in orde is. (is niet altijd het geval) Leer kinderen zich gedisciplineerd te gedragen door het goede voorbeeld te geven. Stop voor rood. Beheers je fiets.
Deze tips zijn algemeen en bestemd voor zowel dragers als niet dragers van een helm. Ik had graag over een echte aanbeveling ter voorkoming van hoofdletsel gelezen. Een helm misschien?

Piet.
Nee, dat helpt niet :lol:.
Бlanche schreef:
SjirkM schreef:ojee, daar gaan we weer.....
:P En maar liefst in twee draadjes tegelijkertijd! :lol:
Ik denk dat ik maar niet meer ga fietsen en me opsluit in mijn huis hier. Dat is een stuk minder gevaarlijk. Ik zet hier thuis natuurlijk ook een helm op!! :D :D
Volgens onderzoek gebeuren de meeste ongelukken in huis ..... :wink: :wink:
Rutger schreef:Volgens onderzoek gebeuren de meeste ongelukken in huis .....
Daarom verlaat ik dat gevaarlijke huis en ga fietsen.

Piet.
PietV schreef: Daarom verlaat ik dat gevaarlijke huis en ga fietsen.
Kan je beter de trein nemen :wink:

Renaat
Revanho schreef:
PietV schreef: Daarom verlaat ik dat gevaarlijke huis en ga fietsen.
Kan je beter de trein nemen :wink:

Renaat
De trein is mij te gevaarlijk. Krijg ik een vet hart van volgens de Fietsersbond :D

Piet.
PietV schreef: De trein is mij te gevaarlijk. Krijg ik een vet hart van volgens de Fietsersbond :D

Piet.
Gewoon heen en weer wandelen in de trein gedurende de volledig rit. Zo, dat is ook weer opgelost :wink:

Renaat
- Met je voeten vooruit fietsen in plaats van met je hoofd.
- Zwaartepunt tussen de wielen in plaats van boven het voorwiel.
- Je hoofd op 0,8 - 1,1 meter hoogte in plaats van 1,5 - 1,8 meter.

grtjs,
Walter - fietst soms met elleboogbeschermers
En de lange wielbasis, slechtere wendbaarheid, slechtere mobiliteit van je lichaam, lagere wegpositie, bredere wegpositie en slechtere zichtbaarheid (ja, echt!) op de koop (van veel hogere aanschafprijs) toenemen. Maar wel leuk en (solo) sneller op lange stukken asfalt :wink:.

De hogere snelheden én slechtere zichtbaarheid compenseren de (terechte) punten die je maakt overigens wel voor een substantieel deel, denk ik.

Matthie —ieder z'n eigen ding!— 9000.
Matthie9000 schreef: slechtere zichtbaarheid (ja, echt!)
http://www.depers.nl/binnenland/640010/ ... -niet.html
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef: slechtere zichtbaarheid (ja, echt!)
http://www.depers.nl/binnenland/640010/ ... -niet.html
:lol:
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef: slechtere zichtbaarheid (ja, echt!)
http://www.depers.nl/binnenland/640010/ ... -niet.html
Alle gekheid op een stokje, maar zo'n bericht is veelzeggend. Zo is er het fenomeen dat mensen zaken minder snel waarnemen indien ze niet passen binnen het verwachtingspatroon van het waarnemen. De 'slechte zichtbaarheid van ligfietsfietsen' heeft dus niet enkel te maken met een reële slechte zichtbaarheid, maar ook met het niet gezien worden, niet vanwege de fysiek slechtere zichtbaarheid, maar vanwege het niet passen binnen het verwachtingspatroon.

Tevens zoeken veel verkeersdeelnemers bij (bijna-)ongevallen graag de oorzaak bij de ander. Dus ook als men helemaal niet goed gekeken heeft (terwijl er geen probleem was met de zichtbaarheid) zal men al snel (al dan niet bewust) zeggen dat de ander 'niet te zien was'.

Renaat