Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe cordura ortlieb sterker dan PVC ? - Forum Wereldfietser

Nieuwe cordura ortlieb sterker dan PVC ?

Mijn Ortlieb tassen zijn 14 jaar oud en gaan nu slijtplekken vertonen. Ik heb de plus variant van cordura stof. Ik ben daar erg tevreden over. Bij het onderzoeken wat nu te doen, kwam ik er achter dat de cordura stof van de tassen nu veel dunner is. Mijn vraag is: wat is nu sterker de huidige cordura tassen of de pvc tassen(classic variant)?

Leo
Ik heb geen ervaring met de dunne cordura. Wel met de dikkere en de pvc tassen. Mijn ervaring met de pvc tassen is dat ze snel gaatjes hebben door schuren op b.v. scherpe stenen of muurtjes. Vooral in de laag hangende rechter lowrider tas die heel snel bij parkeren en onoplettendheid tegen een muurtje of hoge stoeprand kan schuren heb ik al vaak gaatjes gehad. In minder mate de achtertassen. Met mijn cordura stof tassen heb ik dat in 10 jaar nooit gehad.

Ronald van der Perk
Sterker in welke zin?

Op deze pagina is te zien dat de gebruikte materialen in de Classic-serie (PD620 en PS490) veel scheurvaster zijn dan de materialen uit de Plus-serie (PS36C). Qua schuurvastheid is het echter precies andersom. Sterker nog: de zwarte stof in de Classic-serie is minder schuurvast dan de gekleurde stof. Ze gaan er wellicht van uit dat het gekleurde gebied vaker ergens langs schuurt (als je je fiets parkeert?) dan dat het zwarte gedeelte ergens langs schuurt (op spannende plekken heb je regelmatig rotsen, bomen, etc. waar het zwarte gedeelte alsnog overheen kan schuren).

Dus de Classic is "sterker" dan de Plus, maar de Plus is sterker dan de Classic. :wink:
Dank voor de antwoorden. Het verhaal van Ronald heb ik vaker gehoord, maar ik heb nog nooit gehoord dat er een tas 'scheurde'. Ik weet ook niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen in de praktijk. Bij het schuren daarentegen kan ik me van alles voorstellen; in sommige landen hebben ze soms wel erg hoge stoepranden.

Ik was al heel tevreden met de cordura (PS36C) tassen, alleen heeft Orlieb die stof dunner gemaakt. Het is me nog steeds niet duidelijk (ik heb al een mail gestuurd naar Ortlieb, maar die reageren niet erg) of de nieuwe variant net zo goed is als de vorige Cordura variant. Op dit forum zit een schat aan informatie, dus wellicht is er iemand die iets kan zeggen over de verschillen tussen de "oude" en "nieuwe" Cordura.

Leo
Geen idee welke deniers ze momenteel gebruiken in vergelijking met voorheen, noch wat dat voor de schuurvastheid betekent.
Ik heb de dunne cordura versie. Vind ze erg mooi maar de dunne stof is soepel en blijft niet goed open staan. Dat is nogal onhandig bij het inpakken.

Daarnaast vervormt de tas met de inhoud, als je niet heel zorgvuldig inpakt hangt er aan iedere kant een soort reuze oliebol aan je fiets.

Frank
@Frank

Begrijp ik dat de dunne versie elastisch is - "vervormt de tas met de inhoud -, of bedoel je iets anders met een reuze oliebol?
Bij de "oude" variant bleef de tas ook niet goed openstaan, dus ik weet eigenlijk niet beter :D

Leo
Leo Zwieserijn schreef:Begrijp ik dat de dunne versie elastisch is - "vervormt de tas met de inhoud Leo
Elastisch is een groot woord, maar een beetje rek zal het wel hebben. Waar mijn oude gele PVC tassen de uitsteeksels redelijk terug leken te drukken volgt deze cordura elke bobbel en kuil. De nieuwe tassen zijn van de dunne kwaliteit cordura.

Frank
Leo Zwieserijn schreef:@Frank
Begrijp ik dat de dunne versie elastisch is
Niet heus. Een keer een winkel bezoeken?
Leon
@Leon,

Hoe denk je dat ik heb geconstateerd dat de nieuwe Corudra anders is dan de oude :!:

maar toch dank voor je meedenken, een winkel bezoeken is een erg goed advies....
Ik heb inmiddels een mail terug van Ortlieb. Dit is wat Ortlieg ervan zegt:

Deze PS36C is niet dunner geworden, deze is hetzelfde als jaren terug. Anders zou het bijvoorbeeld PS33 of PS21 zijn. Wellicht dat 17 jaar terug deze materialen zijn gebruikt, maar dat kan ik niet nagaan en lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het enige wat ik mij kan voorstellen dat de nieuwe tassen soepeler zijn omdat ze nog niet onderhevig zijn geweest een externe omstandigheden. Dat door de weersomstandigheden het materiaal haar soepelheid een beetje verliest.

De tassen vervaardigd van cordura materiaal, zijn steviger of robuuster. PVC materialen zijn wel dubbel gecoat en ook dikker. Maar toch is het cordura materiaal steviger en heel erg sterk en duurzaam, dit ligt in de grondslag van het materiaal. Cordura is steviger dan PVC.
.
Mooi om te zien dat zij duidelijkheid geven over het materiaalgebruik.
Jammer om te zien dat zij zichzelf tegenspreken over 'stevigheid' van het materiaal... :wink: