Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Mijn zadel schimmelt! - Forum Wereldfietser

Help! Mijn zadel schimmelt!

Vanochtend liep ik de schuur in en trof daar de zadels van onze fietsen als volgt aan:

Afbeelding

Allemaal witte wolkjes op beide zadels en gekke bruine 'belletjes' bij de klinknagels...

De schuur is tamelijk vochtig, maar had niet verwacht dat dit zou gebeuren.
Wie heeft tips voor hoe ik dit schoon kan maken en houden?

Alvast dank!

Gudrun
Insmeren met miconazol (daktarin)? :P (of toch maar gewoon bleekwateroplossing).
Hoi Gudrun,
Ik vertel standaard dat vochtige schuurtjes roestduivels zijn, maar dit heb ik nogniet gezien!
Tips, ze hoeven niet allemaal: niet nat schoonmaken, droog afwrijven, doek opleggen en dan een flinke tocht maken, evt wat proofide op doen, geen vet, in de zon zetten (UV maakt veel ongewenste flora en fauna dood), vaker fietsen in de winter, zorgen dat het schuurtje minder vochtig wordt 's winters, fietsen niet in dit schuurtje zetten, zadels er 's winters afhalen.
Vergif en dat soort spul zou ik niet doen ivm het contact dat je er zelf vaak mee hebt.
Het is gelukkig geen zwarte schimmel, die is in algemene zin ongezonder.
Leon
Dank voor de snelle reactie(s) ( :wink: )!

Het is binnen een mum van tijd gebeurd - ze staan er al een tijdje en ik kom regelmatig in de schuur, maar een week geleden (bij wijze van spreken) zagen de zadels er zeker nog niet zo uit...

Zadels gaan er vanaf nu inderdaad 's winters maar af bij gebrek aan andere schuur/opbergruimte.

Gudrun
En de schuur behoorlijk laten ventileren, deur(en) of raam open. Mijn schuur heeft twee deuren: op noord en zuidoost. Schoensmeer op een Brooks zadel werkt ook goed.
En die roest? Die heb ik namelijk ook op de nageltjes van mijn brooks-zadel door een vochtige schuur. Schuren gaat moeilijk, omdat je al snel het leer beschadigt.
Heb inmiddels een gat in mijn (spijker)broek, omdat die roestplekjes toch ruw zijn :roll:
Anneke schreef:En die roest? Die heb ik namelijk ook op de nageltjes van mijn brooks-zadel door een vochtige schuur. Schuren gaat moeilijk, omdat je al snel het leer beschadigt.
Heb inmiddels een gat in mijn (spijker)broek, omdat die roestplekjes toch ruw zijn :roll:
Ja dat wordt wel erg gortig dan. Schuren kan ook met staalwol (of droge Brillo-sponsjes), of anders met fijn schuurpapier. Als het leer dan wat meekrijgt dan moet dat maar. Kwestie van prioriteit. Na gebruik van de schoenpoets van Martin kleur dat wel weer een beetje bij. Alleen geen witte broek meer dragen :D
Leon
En na het opschuren even "aflakken" met lak/blanke nagellak oid.
De zadels schoonmaken met een vochtige spons en een beetje zadelzeep :D of groene zeep, daarna heel goed laten drogen (niet in de zon of bij de kachel) en vervolgens insmeren met een dun laagje Proofide.
Schimmel is niet schadelijk voor leer. Leer ongebruikt op een te warme en droge plek bewaren wél.
Leon schreef:
Anneke schreef:En die roest? Die heb ik namelijk ook op de nageltjes van mijn brooks-zadel door een vochtige schuur. Schuren gaat moeilijk, omdat je al snel het leer beschadigt.
Heb inmiddels een gat in mijn (spijker)broek, omdat die roestplekjes toch ruw zijn :roll:
Ja dat wordt wel erg gortig dan. Schuren kan ook met staalwol (of droge Brillo-sponsjes), of anders met fijn schuurpapier. Als het leer dan wat meekrijgt dan moet dat maar. Kwestie van prioriteit. Na gebruik van de schoenpoets van Martin kleur dat wel weer een beetje bij. Alleen geen witte broek meer dragen :D
Leon
Of gewoon een glasborsteltje? Kun je precies de klink mee doen zonder ook maar iets van het leer te raken toch?