Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding rondje Vogezen - Forum Wereldfietser

voorbereiding rondje Vogezen

Nog ruim een week en dan vertrek ik voor mijn eerste "grote" tocht.

De heuvewls in Zuid-Limburg waren onlangs goed te doen maar de Grande Ballon zal wel een hele kluif worden met bepakking, maar ik ga ervoor. :D

Ik heb de route min of meer uitgedokterd, beetje puzzlen wel met de terug weg door de Ardennen.

The easy way out, zie ik de N30 van Bastogne naar Luik. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als iemand nog nuttige do's en don'ts heeft wat vooral niet en/of juist wel te doen, hoor ik dat graag.

Roald :)
Roald schreef:Nog ruim een week en dan vertrek ik voor mijn eerste "grote" tocht.


Als iemand nog nuttige do's en don'ts heeft wat vooral niet en/of juist wel te doen richting en door de Vogezen, hoor ik dat graag.

Roald :)
Komen net terug uit de vogezen, wij waren er al eerder geweest en altijd hebben wij regen, mist en wind vooral bovenop de route des cretes.

Vrienden van ons zijn een week later gegaan hadden prachtig weer, grrrr.
De beklimmingen hebben wij ook met bepakking gedaan, zijn pittig maar goed te doen.
Je kunt de ballon op drie manieren op waarvan 1 uitermate zwaar is, laat je informeren!
Alle dorpjes liggen laag, dus elke morgen begin je met een pittige klim.
De route de cretes is een must, zonder dat geen vogezen!!!!
Bovenop zijn de prijzen voor eten/drinken duur.

Wij zouden zeggen, neem goede regenkleding mee en geniet want het is er fantastisch mooi.
Roald schreef:Nog ruim een week en dan vertrek ik voor mijn eerste "grote" tocht. De heuvels in Zuid-Limburg waren onlangs goed te doen maar de Grande Ballon zal wel een hele kluif worden met bepakking, maar ik ga ervoor. :D
The easy way out, zie ik de N30 van Bastogne naar Luik. Heeft iemand daar ervaring mee?
... do's en don'ts ...
Hallo Roald,
Als je eenmaal in de Vogezen bent aangeland dan is je conditie ruim voldoende. De Grand Ballon is zo hoog niet dat het je een hele dag kost om boven te komen, dus rustig aan doen en 22-28 rijden is een simpele optie. Haastige spoed kan natuurlijk ook.
Die N30 is niet de snelweg A26 en ook niet de expressweg N63/N4 (120 km/u), maar het lijkt me toch niet leuk om er te fietsen. Bovendien wordt aan de A26 gewerkt en is de N30 dus weer wat drukker. Het is een prima weg om met de auto af en toe lekker te scheuren en de Waalse jeugd zal niet verwachten dat jij er fietst; gelukkig kun je de dubbele "sport"uitlaten van hun verlaagde golfjes al van verre horen :? Mischien valt de drukte mee, maar de weg lijkt me niet leuk. Voor het maken van een snelle afdaling is het wel wat.
Ik zou toch liever op de echte witte weggetjes blijven. Maar ja, een vlakke weg hebben ze in dat gebied niet. Je kunt natuurlijk desnoods ook een stukje de trein pakken. De trein die via Marche-en-Famenne naar Luik gaat kun je zo met de fiets in, althans een aantal jaren geleden wel.
Groeten,
Leon

Vandaag,dinsdag terug gekomen met bijna 1400km in de wielen. Ik ben niet verder gegaan dan Schirmeck, Col de Donon, ik had wat last van mijn knie en wilde niks forceren. Het is tenslotte pas mijn eerste buitenlandse fietsvakantie, en met 4 landen voel ik mij nu een beetje wereldfietser :)
Terug ben ik over de groene weg-route gereden, onderweg overgetekend uit het boekje van andere fietsers.
Het weer was redelijk. Op een enkel buitje en veel dreigende donkere wolken na was het droog. Beetje fris wel de laatste 4 dagen. In de ochtend een klimmetje met daarna in verhouding een lange afdaling, dat is wel tof hoor :)

Het was een prachtige vakantie, al braken de voordragers al af in Wormeldange aan de Moezel, maar met een paar gaaatjes boren was dat weer opgelost.
Later nog een grote snee in de buitenband gefikst met 10 secondenlijm van vriendelijke sleurhutgangers.
Hier en daar stond ik min of meer alleen op de camping municipal, geweldig. Fijn tijd voor vakantie, zo in het voorjaar.


Een goede basis voor volgende tochten.

voor de leesgierigen, mijn reisdagboek van de Vogezentocht staat nu op
http://members.lycos.nl/roaldbo/framesetfietsvak.html

Ga niet naar de vogezen. Daar regent het echt altijd. Ik ben daar 1 keer geweest toen ik 12 was: heel de vakantie verregent. Mijn ouders in de caravan en ik in een tweepersoons tent!!! Regen regen regen, sindsdien is Vogezen = Regen voor mij. :lol:

Ik ben er 2x geweest en 2x heel mooi weer gehad !!!!

Een keer van west naar oost over de Ballon d' Alsace, een keer van zuid naar noord o.a. over de Grand Ballon en de Route des Cretes.

Het is een schitterend gebied !!!!

Ik heb er zelf eind mei ook enigzins wisselvallig weer gehad, maar dat drukte de pret echt niet, ik vind het prachtig, hoe lekker de natuur ruikt en het groen nog groener lijkt na een regenbui.:D

Ik vertrek volgend weekend voor 2 weken en fiets door de Vogezen naar Zwitserland. Het weer is hier althans momenteel prachtig, ik hoop hetzelfde ginder.

Kent iemand nog een goede overnachtingsplek (goedkoop, camping, boer ...) nabij Ballon d' Alsace (ten N ervan, de klim is voor 's anderendaags).

Merci

Zo ver ben ik helaas niet gekomen. Dus ik hou mij ook aanbevolen voor een volgende trip