Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmat lengte - Forum Wereldfietser

Slaapmat lengte

Zoekende naar een nieuw slaapmatje vroeg ik me af welke lengte het best is; ik meet 187cm. Van bijv Exped meet de 'M' maat 183. Is dat lang genoeg? Of is het verstandiger om een ma(a)tje groter te nemen?
Is maar net wat je prettig of belangrijk vind. Als het koud is, en je voeten liggen niet op je matje, dan heb je kans dat natte en koude voeten krijgt.
Hoi,

vergeet ook niet de breedte: vaak is deze bij het medium model kleiner dan bij het large model. Dat was mijn reden om voor een large model te gaan, ik kies bewust voor comfort. (in mijn geval 62 cm i.p.v. 50 cm breed)

Wat betreft de lengte: ga naar een outdoor zaak en ga proefliggen. Ik verwacht geen problemen met een matje dat enkele centimeters korter is dan lichaamslengte; je kunt je kussen (bij mij mijn kleding opgestapeld) tegen het einde van het matje leggen zodat je je matje "verlengt".

Als je echt gewicht wilt besparen, kan je een damesmodel (korter model) nemen en de ruimte bij de voeten opvullen met kleding.
Georg schreef:Zoekende naar een nieuw slaapmatje vroeg ik me af welke lengte het best is; ik meet 187cm. Van bijv Exped meet de 'M' maat 183. Is dat lang genoeg? Of is het verstandiger om een ma(a)tje groter te nemen?
Wat is lang genoeg? Het is zeker niet lang genoeg om comfortabel 'volledig' op het matje te liggen. Je zal dus of met je voeten naast het matje liggen of met je hoofd. Beiden is wel te doen als het niet te koud is en je er iets anders onder kan leggen dat voldoende comfort biedt (b.v. een warme jas). Als je daarvoor speciaal iets moet meenemen kan je natuurlijk beter een langer matjes kopen.

Een matje dat 'net te kort is' lijkt me echter de minst logische keuze. Je hebt wel de nadelen van een te korte mat, maar nauwelijks de voordelen van echte gewichtsreductie.

Zelf gebruik ik (met mijn 183 cm) regelmatig een matje van slechts ongeveer 120 cm. Die lengte volstaat net om er met mijn hoofd en heupen op te liggen. Mijn benen liggen dan volledig naast het matje (op een tas, jas, fleece). Werkt vaak prima, maar als gewicht iets minder een rol speelt of ik koud weer verwacht, dan neem ik matje mee van meer dan 190 cm. (Ik zou dus in ieder geval nooit een matje kopen of meenemen van 150-188 lang.)

Renaat
Dank voor de antwoorden. Tja, tussen de 'M' en de 'LW' zit zo'n kleine 200 gram als ik het goed heb gezien. Misschien ook niet zo belangrijk (op een fiets). Dan toch maar voor comfort kiezen. (daarom wordt mijn bagage maar niet lichter..)
Hoop dat ik nog op tijd ben met een kleine toevoeging. Opmerking van Jeroen is zeer de moeite waard.
Vooral bij de dikkere/hogere slaapmatten is het onprettig wanneer je matje te smal is. Je armen kun je niet kwijt of liggen 7 cm lager op de (koude) grond. Nu ben ik geen grammenjager en dan is de keuze snel gemaakt.
Succes. Loes.
Neoair Allseason 540 gram vs 710 gram. Dat valt mee lijkt me. Als het alleen voor de zomer is dan zijn er nog wel lichtere mogelijkheden.
Wim
Georg schreef:Zoekende naar een nieuw slaapmatje vroeg ik me af welke lengte het best is; ik meet 187cm. Van bijv Exped meet de 'M' maat 183. Is dat lang genoeg? Of is het verstandiger om een ma(a)tje groter te nemen?
± 183 lang en 50 breed is de gebruikelijke maat "Large". Het is dat er nu kennelijk Extra Large matten aangeboden worden maar ik heb ze op weekenden en trektochten van deze club nog niet gezien. Kennelijk hebben alle lange mensen er een oplossing voor.
Zelf gebruik ik de truc met het kussen.
Een Medium mat zou voor mij wél onbruikbaar zijn omdat ik soms op mijn zij/buik lig en dan zouden mijn knieën op de grond steunen, wat niet erg prettig is.
Leon