Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens Courier SL vs Elegance Lite - Forum Wereldfietser

Stevens Courier SL vs Elegance Lite

Fietsers,

Ik ben niet op zoek naar een fiets om mee op reis te gaan maar ik ben hier al zeer veel nuttige info tegen gekomen en wil daarom de volgende vraag aan jullie kenners voorleggen. Ik ben op zoek naar een fiets voor in de stad en af en toe woon-werk met een budget van ongeveer 750 euro. Ik wil de fiets middels het fietsplan kopen en eigenlijk niet veel meer uitgeven. Fietsen naar werk doe ik eigenlijk alleen met erg mooi weer en dan is het ongeveer 2x 15 km.

Nav berichten hier, ervaringen van anderen en uitproberen kwam ik bij Stevens uit. Ik heb op de Courier SL gefietst en was daar erg tevreden over. Echter deze zit eigenlijk boven mijn budget en daarom wou ik de Elegance Lite bestellen. Volgens de fietsenverkoper is deze is (net) wat minder afgesteld: Nexus inter/premium en de remmen zijn ook minder. Deze fiets hadden ze niet en verkopen ze ook niet en kon ik dus ook niet uitproberen maar wat zijn jullie adviezen:
De Elegance toch kopen want deze is voldoende voor wat ik er mee wil of denken jullie dat ik daar spijt van ga krijgen en ik beter nog even kan sparen en de courier moet kopen.
stimmie schreef:Fietsers,

Ik ben niet op zoek naar een fiets om mee op reis te gaan maar ik ben hier al zeer veel nuttige info tegen gekomen en wil daarom de volgende vraag aan jullie kenners voorleggen. Ik ben op zoek naar een fiets voor in de stad en af en toe woon-werk met een budget van ongeveer 750 euro. Ik wil de fiets middels het fietsplan kopen en eigenlijk niet veel meer uitgeven. Fietsen naar werk doe ik eigenlijk alleen met erg mooi weer en dan is het ongeveer 2x 15 km.

Nav berichten hier, ervaringen van anderen en uitproberen kwam ik bij Stevens uit. Ik heb op de Courier SL gefietst en was daar erg tevreden over. Echter deze zit eigenlijk boven mijn budget en daarom wou ik de Elegance Lite bestellen. Volgens de fietsenverkoper is deze is (net) wat minder afgesteld: Nexus inter/premium en de remmen zijn ook minder. Deze fiets hadden ze niet en verkopen ze ook niet en kon ik dus ook niet uitproberen maar wat zijn jullie adviezen:
De Elegance toch kopen want deze is voldoende voor wat ik er mee wil of denken jullie dat ik daar spijt van ga krijgen en ik beter nog even kan sparen en de courier moet kopen.
Op het frame na zijn deze fietsen tamelijk onvergelijkbaar. 400 € prijsverschil moet ergens vandaan komen, en het begint al met een loodzware verende voorvork. Dat je de Courier leuk vindt impliceert geenszins dat de Elegance ook een fijne fiets is
m-gineering schreef:
stimmie schreef:Ik heb op de Courier SL gefietst en was daar erg tevreden over. Echter deze zit eigenlijk boven mijn budget en daarom wou ik de Elegance Lite bestellen.
Op het frame na zijn deze fietsen tamelijk onvergelijkbaar. 400 € prijsverschil moet ergens vandaan komen, en het begint al met een loodzware verende voorvork
Marten, ik geloof je onmiddellijk als je zegt dat de Elegance veel minder is dan de Courier, maar een verende vork zie ik er nou juist niet op zitten in de link die Stimmie geeft?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
m-gineering schreef:
stimmie schreef:Ik heb op de Courier SL gefietst en was daar erg tevreden over. Echter deze zit eigenlijk boven mijn budget en daarom wou ik de Elegance Lite bestellen.
Op het frame na zijn deze fietsen tamelijk onvergelijkbaar. 400 € prijsverschil moet ergens vandaan komen, en het begint al met een loodzware verende voorvork
Marten, ik geloof je onmiddellijk als je zegt dat de Elegance veel minder is dan de Courier, maar een verende vork zie ik er nou juist niet op zitten in de link die Stimmie geeft?

Groetjes,

Carl
idd , geen idee hou ik daar dan op kwam, kan het niet weer reproduceren.
De twee grote verschillen zijn de naven. De goedkope naven hebben meer weerstand, en gaan minder lang mee. De rest van de afmontage is zo'n verhaal van een paar euro hier, een paar euro daar, goedkopere banden, maar niets dramatisch. De frames zijn zo te zien identiek. Ik weet niet wat je in de stad wilt met je fiets, maar je kunt ook een goedkope tweedehands stadsfiets kopen. Zo heb ik laatst voor 50 euro bij de lokale fietsenmaker een prachtige 25 jaar oude Koga gekocht die nauwelijks ooit de schuur was uitgeweest, en vast tenminste even lekker rijdt als deze Stevens fietsen. Dan kun je je budget overhouden om een derailleur fiets te kopen om tochtjes mee te maken. Ik ben altijd wat aarzelend om een chique nieuwe fiets in de stad te gebruiken. Die kun je dan wel weer verzekeren, maar dat kost ook een sloot geld, en je zult altijd zien dat de verzekering net afgelopen is als de fiets dan toch gestolen wordt.
Wim
Bedankt alvast voor de nuttige info! Ik begrijp dat het prijsverschil ergens vandaan moet komen en probeer er dan ook achter te komen of ik het kwaliteitsverschil zal gaan merken met het doel dat ik met de fiets voor ogen heb.

De fiets met de voorvork is deze. Daar komt de verwarring waarschijnlijk vandaan. Ik zat ook niet naar deze te kijken juist omdat die weer extra gewicht heeft, de kwaliteit van zo'n vork volgens mij niet echt fantastisch is, volgens mij ook alleen maar weer voor extra weerstand zorgt en mij ook niet nodig lijkt hier op de Nederlandse straten.

De reden dat ik naar een nieuwe fiets kijk is omdat ik dit met het fietsenplan voordelig kan doen. Ik zit nogal ruim in de vakantiedagen en deze kan ik hier ook voor inleveren. Anders had ik waarschijnlijk wel gekeken naar een chique tweedehands. Mijn oude fiets is nog van mij opa geweest en roest nu echt helemaal weg en er moet te veel geld aan uitgegeven worden om deze weer een beetje fatsoenlijk te krijgen.

Over die naven: enig idee hoeveel minder lang ze meegaan? Ik heb, van een ander merk, op een nieuwe fiets zowel de premium als de standaard naven gefietst en merk niet echt verschil. Neemt dit verschil nog verder toe wanneer de naven ouder worden?
stimmie schreef:Neemt dit verschil nog verder toe wanneer de naven ouder worden?
Vooral dan, een goedkope fiets wordt iha sneller oud. Als je veel fietst ga je dat na een paar jaar merken.
m-gineering schreef:Als je veel fietst ga je dat na een paar jaar merken.
Kunnen wel veel hier definieren als meer dan 5000 km per jaar? Ik ken diverse mensen die trots zijn op hun 500 km per jaar en ik ken er ook die dat niet zouden halen.
Leon
Ik fiets(te) zo'n 6000 km per jaar en de gewone shimano 8 versnellingennaaf begon na een jaar te kraken en was na drie jaar echt op.
Op de fiets die ik erna kocht heb ik anderhalf jaar en 8000 km probleemloos gereden, met een premium naaf. Tweedehands goed verkocht.

Nu rohloff, maar dat is andere koek. ;-)
Leon schreef:
m-gineering schreef:Als je veel fietst ga je dat na een paar jaar merken.
Kunnen wel veel hier definieren als meer dan 5000 km per jaar? Ik ken diverse mensen die trots zijn op hun 500 km per jaar en ik ken er ook die dat niet zouden halen.
Leon
s'ochtends 2km door de pekel, s'avonds terug en dan de schuur in doet meer met een fiets dan 250 km op een zomerdag
De frames zien er wel hetzelfde uit maar Stevens noemt ze wel anders (met ook een andere soort alu), of je het merkt vraag ik me af.

Met een normale shimano nexus 8-speed deed ik ongeveer 1,5 jaar en dat was ook woon werk verkeer 15mk(enkele reis) met in totaal 6000-7000km per jaar het hele jaar door en natuurlijk zonder veel onderhoud. Collega van mij heeft vergelijkbare ervaringen

Met het fietsenplan mag je ook gewoon 2e hands kopen, tenminste als je gewoon bij de baas de bon mag inleveren. Zelf in Januari mijn Stevens Souvereign verkocht aan de fietsenmaker en opgeknapt terug gekocht (er was groot onderhoud nodig en dat vergoeden ze hier weer niet, maar zo dus wel).
Elegance lite lijkt me voor jouw beschrijving van je gebruik voldoende. De naafdynamo levert inderdaad iets meer weerstand, maar dat is tegenwoordig zelfs bij de goedkope modellen erg binnen de perken. (fietsersbond mat 1 of 2 watt verschil geloof ik tussen met dynamo en zonder)

De versnellingsnaaf heeft inderdaad een beperkte levensduur, maar vermoedelijk ben je dan toch weer een vier à vijf jaar verder. Verder zit het prijs verschil in vrijwel elke component: die van de elegance lite voldoen voor de occasionele gebruiker. Beul je het ding elke dag af dan ga je na een jaar wat kosten moeten doen (de belangrijkste verdachte is inderdaad de achternaaf) over de remmen, lichten, ... zou ik me weinig zorgen maken.
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat EnriceV een mooie samenvatting heeft gegeven; eigenlijk zijn ze niet goed vergelijkbaar en heeft elk onderdeel wel een kwaliteitsverschil ten nadele van de elegance. Ik vraag me echter af of ik het verschil ga merken. Nav de berichten denk ik ook dat de elegance prima voor mij is en heb deze vandaag dan ook besteld en houd in mn achterhoofd dat ik over een paar jaar er misschien een andere naafversnelling op mag zetten. Mocht ik problemen krijgen met mn fiets dan weet ik jullie te vinden voor advies maar ik ga er vanuit dat ik hier voorlopig veel plezier mee ga beleven.