Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ontleding van een Exped donsmat, eerste hulp bij lek ventiel - Forum Wereldfietser

Ontleding van een Exped donsmat, eerste hulp bij lek ventiel

Goedenavond,

Laatst op de beurs heb ik een donsmat cadeau gekregen van een dame naast me zat en ook tweedehandsspulletjes verkocht. Er was slechts één maar: de mat was stuk. Ik wilde hem toch graag hebben. Vanavond heb ik het waarom daarvan in de praktijk gebracht.

De eerste serie donsmatten van Exped, waar deze mat toe behoort, kampen/kampten met het probleem dat er dons kon beginnen te lekken die vervolgens het ventiel verstopte waardoor dit niet geheel meer afsloot.

Ik verwachtte dat deze mat ook dit euvel zou vertonen. Opblazen en een behandeling met afwaswater wees echter anders uit. Van een donslek was geen sprake en de ventielen waren goed. de mat lekte echter op een flink aantal plaatsen op de hoeken die bij de voeten horen te zitten.

Op de eerste foto's zie je 12 (!) lekken, op de tweede zeker drie.

Afbeelding

Afbeelding

Je kun de bellen duidelijk zien ontstaan en groter worden zodra je druk op de mat uitoefende. Ik vraag me af wat er met de mat gebeurd is. Aan buitenkant noch binnenkant was een teken van slijtage te zien.

Daarna kwam het stanleymes er aan te pas.

Afbeelding

Het schuim zat behoorlijk vast.

Afbeelding

Ik moest er flink aan trekken om het los te krijgen. Deze mat was ver weg van het bekende donsprobleem.

Afbeelding

Afbeelding

Dat de matten goed isoleren is duidelijk. Hier zie je maar een heel klein beetje dons van de flinke hoeveelheid die er in zit.

Afbeelding

Zo zien de ventielen er van binnen uit:

Afbeelding

Met een waterpomptang en wat kracht komen ze mooi los.

Afbeelding

Het verder uit elkaar halen maakt ze stuk.

Afbeelding

Deze foto bracht me op een idee:
Afbeelding

Idee: Mocht je onderweg te maken krijgen met een lekkende donsmat als gevolg van dons in het ventiel of een stuk ventiel dan kun je altijd het ventiel er met een tang uithalen en het gat dichten met een of andere stop.
Wat ook kan ishet ventiel eruit halen en vullen met iets dat dons tegenhoudt en weer terugmonteren, liefst met wat lijm.

Succes,

Leon
Dit had ik graag willen weten toen ik met een lek Exped-ventiel door Argentinië en Bolivia fietste. Dat kwam overigens niet door een donslek, maar kleine scheurtjes in het ventieldopje zelf. De Expedmatten liggen geweldig, maar door deze ervaring en die van anderen vertrouw ik ze niet meer. Toch maar weer TaR.
Leuke ontleding!

Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem met een mat van de tweede serie. Geen probleem met een van de ventielen dus maar heel veel kleine lekken in de mat zelf. We hebben niets kunnen bedenken wat het veroorzaakt zou kunnen hebben.

Daarom zijn we ermee terug gegaan naar Sportief Tilburg waar we de mat gekocht hadden. Daar hebben ze de imorteur van Exped gebeld. Zonder verdere vragen hebben we vervolgens een nieuwe mat meegekregen.
Het ding ligt nu definitief in de prullenbak.
Ik heb er wel 240 gram ganzendons (genoeg om een slaapzak een flink eind warmer te maken) en een erg lichte (90g) stuffsack met ventiel aan overgehouden :D
Nak aan de gulle gever.
Leon
En ik ben nu juist van plan me een Exped matje aan te schaffen. Dit bericht geeft niet te veel vertrouwen ;)
Zoek in dit forum maar eens op Exped. Er gaat een wereld open ....