Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Robertjan schreef:Kelly een beetje kennende wil ze gewoon lekker kunnen fietsen en gaat deze hele discussie momenteel een beetje langs haar heen.. :wink:
Ik heb zelf wellicht nog een mogelijkheid waarmee ik haar kan helpen, maar dat moet ik nog even bekijken. Qua lengte zou het i.i.g. een eind in de buurt komen. :lol:
iets met alfa-vrouwtjes en beta-mannetjes? of bedoel je gewoon rohloff en dan lekker fietsen :)
waltertje schreef:
AB schreef: Verder goed blijven schoonhouden en kabels soepel smerend houden.
Nergens voor nodig. Na 20.000 km nieuwe wieltjes er in en kijken hoe de kabel erbij hangt. Schoonhouden doe je voor het mooi, verder niet belangrijk.

Groetjes,

walter
kun je nagaan, ik heb in mijn tienduizenden-kilometers-derailleur-carriere nog nooit een wieltje vervangen...... wel veel gepoetst, vooral na regenbuien
Hoi iedereen,

Super bedankt voor de paar zinnige dingen die gezegd zijn, net iets minder bedankt voor de niet zinnige ;)

Al jullie leuke discussies ten spijt: ik koop geen fiets met Rohloff en hou het sowieso bij een derailleur systeem.

Sommigen onder jullie kunnen misschien inderdaad meer spenderen aan een fiets, maar ik kan dat niet. Mijn wereldreis (als ze doorgaat) is nog héél ver weg en ik wil NU een fiets. Maar om binnen x aantal jaren niet weer een fiets te moeten kopen wil ik er dus al eentje kopen die zo'n reis aankan (eventueel met een update hier en daar natuurlijk). Graag dus géén tips / opmerkingen / gezaag over fietsen van over de €2000, fietsen met Rohloffnaven en weet ik veel wat. Ik heb héél duidelijk aangegeven wat ik zoek, gelieve het daar dan ook bij te houden (hoewel je natuurlijk steeds een suggestie mag doen, maar zeg niet tegen mij dat ik iets MOET of zou moeten doen ;))

Bon, terug naar mijn vraag en relevante zaken:

Ik ben inderdaad vergeten om mijn derailleur eraf te halen tijdens de terugreis (wat ik wél tijdens de heenreis had gedaan). Het is dus inderdaad mijn eigen fout, maar alleszins niet ééntje die ik snel terug ga maken! ;) Al doende leert men, toch?

De scheur is inderdaad het cirkelvormige iets. Voor zij die erover hebben gelezen: ik ben hiermee naar Vlerick geweest. Aan de hand van de foto's dacht hij dat het enkel de verstelbare achterpad was en die kon hij vervangen. Toen hij het frame zelf zag wist hij me echter te zeggen dat het ook een scheur in het frame zelf was en die kon hij eventueel wel maken, maar dan zou er altijd kans zijn dat het plots breekt. Als dat gebeurt terwijl ik fiets kan de derailleur in mijn wiel slagen en ik denk dat de -mogelijke- gevolgen duidelijk zijn ;)

Pedalman: Die framesets lijken me inderdaad wel wat, maar dan moet ik wel alles zelf opbouwen. Daar heb ik nu eerlijk gezegd niet echt de tijd of zin voor (ja, ik weet dat het veel beter is en mogelijk iets goedkoper kan uitvallen). Ik neem het echter wel in overweging! :) Bedankt!

SjirkM: Bedankt voor je tussenkomst! Ik ben inderdaad wel wat kleiner van gestalte, heb nog eens extra korte armen en kan/wil niet te sportief zitten. Een maatfiets is dus misschien een optie, wat ik ook in mijn achterhoofd hou. Het is duurder, daarom wil ik eerst kijken of ik een "gewone" fiets kan vinden naar mijn zin en mogelijkheden.

Mijn vorige fiets is een Vlerick maatfiets (zie pagina... Euhm... 3? van dit topic), die ik tweedehands heb kunnen aankopen. Ik heb bij Marten een cursus gevolgd en mij daar ook laten opmeten. Er was een halve centimeter verschil tussen de afmetingen van Marten en de fiets, dus dat was perfect. Jammer genoeg kan ik dat papiertje van Marten niet zo meteen terug vinden... .

EnriceV: ik heb niet echt iets tegen de LHT, maar hij spreekt me niet zo aan. Het feit dat ik op de website niet kan zien hoe duur hij is en dat de foto er eentje is van een fiets die voor mij veel te groot is zullen er wel voor iets tussen zitten. Zo kan ik hem immers niet echt inschatten tegenover de andere fietsen. Die oxford frames, zijn die nog vrij courant verkrijgbaar? Natuurlijk wel weer een half doe-het-zelf project, maar wie weet... .

Leon: ik zag bij de VSF een prentje staan van een "mixed" (zo'n schuine bovenbuis bedoel ik, dat is toch "mixed" frame?, niet?) frame en dacht daarom dat het bij die maten aangepast zou zijn. Als ik ongeveer meet wat de bovenbuis is op mijn huidige fiets (ook "mixed") dan kom ik op ongeveer 53cm, dus een verschil van 3,5cm. Mij lijkt dit nog te doen mits aanpassingen aan het stuur, maar het kan inderdaad ook net iets teveel zijn.

AB: Ik baal zelf ook enorm van het feit dat ik hem er ben vergeten af te halen en kan het eerlijk gezegd niet echt appreciëren dat je het er nog eens zo hard inwrijft. Je mag inderdaad zeggen dat dit een grote fout is, maar ze is gebeurd en ik kan er niets meer aan veranderen. Het feit dat de fiets nog volledig intact lijkt op dat mini-scheurtje na doet mij nog erger balen. Als je bovendien goed had gelezen dan had je al lang geweten dat ik ermee naar Vlerick ben geweest en dat die man me heeft gezegd dat het in het frame zit en niet te maken is (of toch niet veilig). Als laatste vind ik het ook niet fijn dat je meteen insinueert dat ik een nier moet verkopen, hypotheek moet nemen of meubels moet verkopen. Voor hetzelfde geld heb ik een donornier in mijn lijf, heb ik al twee hypotheken en bijna geen meubels. Dit is nu niet het geval, maar ik ben absoluut niet in de mogelijkheid om die dingen te doen, laat staan willen. Door nu al zo graag een fiets te willen ga ik -alweer- moeten hopen dat ik de komende maanden geen zware kosten moet doen in verband met school, ziekte, ... omdat ik dan zwaar in de problemen zit. Niet iedereen heeft de luxe om zomaar een paar duizend euro uit te geven en er is een reden dat mijn -mogelijke- wereldreis nog lang op zich zal laten wachten. Je mag gerust reageren op mijn vragen en suggesties doen die iets verder in de lijn liggen van wat ik wil, maar zolang je niet weet welke achtergrond ik heb en hoe moeilijk ik het nu al vind om mogelijks €1500 uit te geven aan een fiets zou ik graag hebben dat je het op een iets minder dwingende of vanzelfsprekende manier uitdrukt. Dit kwam op mij vrij kwetsend over, ook al heb je het zo niet bedoeld.

Op de nieuwere commentaren:
Robertjan: ik wil inderdaad gewoon lekker gaan fietsen, zonder een discussie te moeten lezen ;)

Nins: ik zou inderdaad ook willen proefrijden, daarom dat ik Thorn ook al halvelings had afgeschreven. Welke Surly fiets heb jij dan gekocht? Mijn Vlerick woog iets van een 16kg geloof ik, dus 15kg vind ik zeker nog te doen. Ik neig nu ook eerder naar staal, door wat er met mijn Vlerick is gebeurd (wat ik nog steeds betreur, vind het nog steeds de beste fiets... maar vind de man niet vriendelijk...).


Oké, uiteindelijk is me duidelijk dat ik de Thorn ga laten vallen, aangezien ik écht wel wil proefrijden. De VSF TX-400 heeft een bovenbuis die ongeveer 3,5 cm te lang is en de Surly LHT is blijkbaar niet echt verkrijgbaar in kleine maten (daar heb ik dan overgekeken.

Het komt dus ongeveer neer op het volgende:

Ik koop:
- een VSF TX-400 en pas het stuur en dergelijke aan (kans dat hij nog steeds niet goed past)
- een frame en bouw alles zelf op (meer tijd voor nodig, bijvoorbeeld Surly LHT)
- toch een Vlerick maatfiets van €2000, ook al vind ik de man absoluut niet vriendelijk (ondertussen al afgevallen. Klantenservice is toch te belangrijk)

Dus, wat denken jullie? En blijf alsjeblieft een beetje bij mijn vraag, want ik heb geen zin om weer anderhalve pagina te lezen en te gaan uitzoeken waar nuttige dingen staan. Ik heb nog andere dingen te doen ook, vandaar dat ik jullie zoveel lastig val (zodat ik mezelf een beetje kan ontlasten en inderdaad iets minder zelf moet uitzoeken / nadenken / beredeneren).

Laat maar komen die -relevante- opmerkingen!! :)
Kelly
Die T400 is erg lang dus dat gaat je niet helpen. Waarom ga je niet bij bike4travel in Rotterdam langs voor de kleinste Avaghon series met 26 inch wielen? Bel desnoods vantevoren om te vragen of ze je maat misschien hebben. Als dat nog te groot is kun je beter Marten Gerritsen bellen.
Wim
Hoi Kelly,
Eh ik dacht even te kijken naar wat je precies wilt om on topic te blijven, dus naar de eerste pagina gegaan. Zag daar (gepost in 2010) dat je een fiets zocht voor een trektocht in Japan voor die zomer. Het is nu lente 2012 dus ik kan dit niet volgen. Ik wil je graag helpen als ervaren fietser, maar start even een nieuw topic om het wat makkelijker te maken wat je wilt. :D :D
Succes, Rutger

O even op pagina vijf zag ik dat je een nieuwe fiets nodig hebt.
Bike4travel is een prima zaak. Die zijn - in tegenstelling tot sommigen alhier - goed in staat om je te adviseren rekening houdend met je wensen en budget. Wel vooraf informeren over mogelijkheden voor proefrijden. Persoonlijk zou ik liever een nauwkeurig gespecificeerd frame (Thorn) per post bestellen dan een maatfiets boven budget laten bouwen bij iemand die me niet goed ligt.
Hoi Wim,

Ik ben van België, dus Rotterdam ligt niet echt bij me in de buurt ;)

Hoi Rutger,

De fiets die mee naar Japan is gegaan is stukgegaan in het vliegtuig (ik was de derailleur er vergeten af halen) en ik ben daarom op zoek naar een andere. Ik heb het speciaal in dit topic geplaatst omdat ik vreesde voor een hoop "lees eerst op het forum, er staat al genoeg" en "alweer een topic over een nieuwe fiets" reacties ;) Bovendien heb ik nu meer kans dat mensen die mij vorige keer hebben geholpen mij ook nu weer goed kunnen helpen. Zij 'kennen' mij al een beetje beter en kunnen waarschijnlijk iets gerichter antwoorden (getuige de vele antwoorden dat ik klein ben en vrij rechtop wil zitten).

Wat ik zoek is:
- een 26 inch fiets, maat 45/46cm en een relatief korte bovenbuis (de vorige was ongeveer 53cm)
- bij voorkeur een stalen fiets
- rond de 27 versnellingen (derailleur, geen rohloff of andere dingen)
- heb geen voordrager nodig en heb nog een achterdrager liggen
- rond de €1000 - €1500 (eventueel €2000 voor een maatfiets, maar liever niet)
- geen tierlantijntjes of poespas

Het doel is om er eerste een aantal jaartjes woon-werk verkeer en winkel verkeer mee te doen en hopelijk een paar korte tochtjes in Europa. Later (waarschijnlijk 7 of zelfs 10 jaar) wil ik een wereldreis maken met de fiets. Of het plan ooit gaat uitgevoerd worden zie ik dan wel ;)

(onderaan mijn heel lange epistel op pagina 7 staat kort waar ik nu tussen twijfel ;))

Groetjes en superbedankt om me te willen helpen ;)
Kelly
Kikitjah schreef: Het komt dus ongeveer neer op het volgende:

Ik koop:
- een VSF TX-400 en pas het stuur en dergelijke aan (kans dat hij nog steeds niet goed past)
- een frame en bouw alles zelf op (meer tijd voor nodig)
- toch een Vlerick maatfiets van €2000, ook al vind ik de man absoluut niet vriendelijk

Kelly
Als je bij Vlerick niet goed wordt behandeld, zou ik toch een andere fietsenmaker kiezen die gespecialiseerd is in vakantiefietsen. Zelf heb ik prima ervaringen met Van Herwerden in Voorburg (vlakbij Den Haag) en ze kunnen daar een maatfiets voor jou maken. Kijk gewoon eens op hun website www.vanherwerden.nl. Je kan je fiets echt naar je eigen wensen laten maken. Indicatie prijs is rond de 2000 euro.
Ik snap niet waarom de Surly LHT afvalt; zowel de normale 26" versie als de deluxe (deelbaar frame, s&s koppelingen) zijn verkrijgbaar met een effectieve bovenbuis vanaf 505mm; de 50cm variant heeft een effectieve bovenbuis van 530mm en komt daarmee dicht in de buurt; het 46cm frame zit er zelfs net onder.

Het losse frame is oa hier te bestellen dus het moet echt wel mogelijk zijn om een Surly LHT op te bouwen naar jouw wensen; je zou zelfs kunnen kijken welke onderdelen van je oude fiets over te zetten zijn en dan kun je voor €500 à €700 klaar zijn zonder overbodige rohloff grappen en grollen.
Ik zou mijn hyperbolen maar niet zo persoonlijk en letterlijk nemen, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast zijn mijn goedbedoelde adviezen nooit alleen voor de topicopener bedoeld. Ik spreek louter uit eigen ervaring en deel mijn persoonlijke ervaringen vanuit enthousiasme voor het fietsen (net als ieder ander hier). Als iemand er niets mee kan, dan is dat prima toch. Maar besef wel dat we allemaal boomknuffelaars zijn......
En wat het oprekken van je budget betreft. Ik heb vaak genoeg goedkope aankopen gedaan, die ik later opwaardeerde met een duurdere aankoop. Ik zie jou je budget ook al met 500 oprekken. Achteraf dacht ik dan vaak had ik maar wat meer uitgegeven bij de eerste koop. Ik koop zelf heel specifiek en hou daardoor geld over voor kwaliteitsspullen, waar ik vervolgens zuinig mee ben. Het weinige wat je dan wel hebt is dan gewoon mooi duurzaam spul. Alleen al omdat het duur is, ben je er extra zuinig op. Het is vaak korte financiele pijn, maar langer plezier. Overigens in mijn studententijd had ik niet eens geld voor vakantie, laat staan voor luxe goederen die ik niet nodig had. Dus je hebt het maar goed, zo kun je het ook bekijken.

ik zou het volgende doen

1 - een second opinion wat betreft die gebroken pad. Die onvriendelijke man wil je maar graag een andere fiets verkopen. En wat is dan nog het voordeel van staal als je meteen een nieuw frame moet kopen bij zo´n breuk. Kan me bijna niet voorstellen dat die breuk niet te repareren is. Dacht dat een lasnaad net zo sterk als het materiaal zelf was. Marten lijkt me een goede persoon voor een second opinion en die ken je al, dus even bellen en je frame opsturen. Ik heb geen verstand van lassen, maar een nieuwe pad in de vorkbuizen lassen lijkt me niet het grootste wereldwonder. Althans als je breuk binnen de vorkpad gebleven is en niet is doorgeschoten naar je vorkbuizen. Voor de korte termijn lijkt het me ook de goedkoopste oplossing (als het mogelijk is dus).

2 - dat 35mm tekort bij bovenbuis van de VSF is (imho) makkelijk op te lossen. Gewoon vragen om een kortere stuur/zadelpen en dan testrijden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Maatvoering van je vorige frame even boven water halen en goed vergelijken. Elke nieuwe fiets vraagt enige gewenning. Binnen bepaalde marges hoef je niet meteen terug te vallen op een maatframe of de exacte geometrische kopie van je oude fiets. Je lichaam heeft het ook vermogen zich aan te passen.

3 - zelf een frame opbouwen, wat je dan leert is met geen cursus te vervangen. Vallen en opstaan dus. Kun je mooi zo eerst Europa verkennen alvorens je zelfvoorzienende wereldreis begint. Zie het draadje van Lasse voor opbouwen van zijn Surly LHT, prachtfiets. Passend gereedschap is echter wel een kostenpost.

4 - 2000euro uitgeven aan een onvriendelijke man. Al was ie de enige leverancier van fietsen in de wereld, zou ik het nog niet doen. Sterker nog, ik zou nog liever 400euro extra uitgeven voor een rohloffnaaf aan een verkoper die wel vriendelijk is :D. Kijk eens bij Eric Schuijt in Amsterdam, kun je testrijden in de Jordaan en negerzoenen op de koop toe. Maar je inmiddels kennende zal dit wel zonde van je tijd zijn om te lezen, :P.
Hoi Rutger,

Ik zou de man graag nog een tweede kans geven, vooral omdat ik zo verknocht ben aan mijn huidige -kapotte- Vlerick. Maar het risico is inderdaad vrij groot en ik voel al weerzin als ik denk aan een bezoek, dus ik zal het maar beter laten.

Den Haag is wel een eindje weg van bij mij. Zowel qua treinuren als qua kostprijs wil ik dus liever in België blijven, of niet al te ver van de grens. (Stopplaatsen van de Beneluxtreinen mogen natuurlijk ook)

Hoi Matthie9000,

Ik heb nog eens goed gezocht en je hebt helemaal gelijk: de LHT is wél verkrijgbaar in mijn maat. Misschien is hij dan toch inderdaad het overwegen waard. Bedankt voor de rechtzetting, zo laat op de avond werken mijn hersens al heel wat minder! :)

Hoi AB,

Ik had al een vermoeden dat je het heus niet zo slecht bedoelde als ik het opnam en waarschijnlijk werd het nog versterkt door alle reacties erna. Mijn budget is niet echt opgetrokken naar €500, maar ik heb het er nu inderdaad bij vermeld. Ik ben eerst en vooral op zoek naar een 'standaard' fiets voor €1000 a €1500, maar moest dat onmogelijk blijken dan zou ik eventueel nog een paar maanden tandenknarsen en mij een maatfiets van €2000 aankopen.
Over de financiën: In België zijn de studenten minder arm als in Nederland, dat is een feit. De reden dat ik dit nu kan betalen (voor de vorige reis (inclusief fiets) heb ik een aantal jaren gespaard) is omdat ik -boven op mijn fulltime studie- deeltijds werk én verder zo spaarzaam mogelijk leef ;) Maar ik weet dat ik het inderdaad niet zo erg slecht heb! :)

Voor alle duidelijkheid: mijn Vlerick is een aluminium fiets, geen stalen fiets! :) Er is in mijn stad ook een framebouwer / maker (zie pagina 5 of 6), maar ik heb hem nog niet kunnen contacteren. Moest het inderdaad nog te maken zijn dan kan ik voorlopig nog op deze fiets verder, uiteraard! :)

Ik ben zeker van plan om nog eens naar La Maison Du Vélo te gaan en wat gaan test rijden en uitproberen (voor zover dit gaat in mijn maat). De fiets hoeft ook inderdaad niet de exacte kopie te zijn van de vorige, maar je kan die wel goed gebruiken als richtlijn. Goed en aangenaam kunnen fietsen is het belangrijkste! :)

De meeste reacties die ik krijg gaan over het zelf opbouwen van een frame, wat op lange termijn waarschijnlijk het meest rendabel is (omdat je dan inderdaad veel leert). Een standaardfiets kopen is veel eenvoudiger op korte termijn en dat is wat ik op dit moment het meest praktische vind. Het opbouwen wint echter stilaan aan terrein (en als het snel terug slecht weer wordt dan gaat dit nog meer aan terrein winnen, omdat ik dan net iets minder "goesting" heb om te gaan fietsen).

Ik had blijkbaar eventjes een 'zwak' moment toen ik overwoog om misschien toch een nieuwe Vlerick aan te schaffen. Hoe goed ik de fietsen ook vind en het feit dat ik op Belgische makelij rijd, het weegt inderdaad niet op tegen klantvriendelijkheid. Eric zit al een tijdje in mijn gedachten (alé, zijn winkel he!), maar ik wil het toch eerst in Brussel bij La Maison Du Vélo proberen. Zij zijn veel dichterbij (ook voor nazorg vrij handig), maar waarschijnlijk iets minder bekend op het vlak van vakantiefietsen (en hun Nederlands is niet helemaal perfect, maar ach).

Dit was zeker geen zonde van mijn tijd om te lezen! ;) Je vorige bericht kwam op mij gewoon niet goed over, maar dat kan zeker ook aan mij gelegen hebben! Laat nog maar veel berichtjes volgen, want ik durf wel eens een twijfelaar zijn op dit vlak! Er is dan ook zoveel om uit te kiezen en voor een beginneling (want dat ben ik voor mezelf nog steeds enorm) is het soms wat te veel! :)

Bedankt alvast jongens! :)
(ik ga nu slapen, dus ik zal vannacht niet meer reageren. Slaapwel (jullie zeggen "Welterusten", nietwaar?))
De Beneluxtrein van Brussel naar Rotterdam doet er 1h, 45min over. Dat lijkt me te doen, als je een bezoek voorbereid zodat het effectief is. Mijn ervaring met zelf opbouwen is positief: het scheelt geld, kost weliswaar tijd, maar levert ook kennis en zelfvertrouwen op.
Kelly,

Ik heb alles even doorgelezen en heb een paar suggesties:

- Start volgende keer een nieuw topic. Je vraag nu is anders dan de startvraag.

- Een goed passend frame is belangrijk. Neem daar de tijd voor. Als je 1500 euro wilt uitgeven, neem dan ook de tijd om een andere winkel in Rotterdam, Amsterdam of een andere stad te bezoeken. Je kunt het combineren met een weekende weg.

- Als je eenmaal weet welke framemaat je nodig hebt, dan zou je ook naar een tweede hands fiets kunnen kijken. Bijvoorbeeld op Marktplaats of op ons 'te koop/te ruil' forum. Hiermee kun je wellicht een hoop geld besparen.

- Als je Marten vriendlijk vraagt, wil hij vast nog wel eens de juiste maten voor je uitrekenen.

- Zelf opbouwen kan je veel kennis geven van je fiets wat erg handig is onderweg. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je thuis alleen in je schuurtje zit en je komt er niet uit, dat dit erg frustrerend kan zijn.

Verder wens ik je veel succes met het verdere verloop. Jou (enigzinds) kennende weet ik zeker dat je eruit komt. En er zit hier veel hulp di eje daarmee kan helpen.
Kikitjah schreef:Ik ben van België, dus Rotterdam ligt niet echt bij me in de buurt ;)
Toen mijn frame brak is het eerst naar Arnhem gestuurd, toen naar Groningen, weer terug naar Arnhem, door naar België en dan naar mij. Dus wat is er met afstand? Het is wel mooi gemaakt.
Kikitjah schreef:Het doel is om er eerste een aantal jaartjes woon-werk verkeer en winkel verkeer mee te doen en hopelijk een paar korte tochtjes in Europa. Later (waarschijnlijk 7 of zelfs 10 jaar) wil ik een wereldreis maken met de fiets.
Ik hoop dat je tot die tijd zoveel plezier hebt aan je komende fiets dat die tegen die tijd versleten is. Als je dan meer budgte hebt koop je voor de wereldreis een mooie nieuwe. Met een fiets van 10 jaar een wereldreis gaan maken stuit toch vaak op kritiek op dit forum... :D
AB schreef:ik zou het volgende doen
1 - een second opinion ... Marten lijkt me een goede persoon
AB je bent me voor. De vraag is volgens mij heel simpel en er zijn er waarschijnlijk wel meer op dit forum die het antwoord zouden willen weten: Kun je de achterpat van een aluminium fiets vervangen tegen kosten die enigszins in de hand te houden zijn?
AB schreef:2 - dat 35mm tekort bij bovenbuis van de VSF is (imho) makkelijk op te lossen.
Als je Kelly een TX-400 probeert te verkopen smijt je daarmee het nut van maatfietsen compleet in de prullenbak, want dan kun je eke fiets wel aanpassen. Je krijgt een gedrocht van een stuur als je het stuur van een TX400 op de positie zet waar Kelly het nu heeft.
Wim schreef:Die T400 is erg lang dus dat gaat je niet helpen. Waarom ga je niet bij bike4travel in Rotterdam langs voor de kleinste Avaghon series met 26 inch wielen? Bel desnoods vantevoren om te vragen of ze je maat misschien hebben. Wim
Zeker doen. Vraag naar de lengte van die fietsen. Ze staan in de folder vanaf 1500 euro, maar je kunt de fiets ook bestellen zonder de onderdelen die je al hebt: dragers, pedalen, zadel stuur? etc. Dat spaart weer uit, zeker de dragers. Ik zou heel vreemd opkijken als dat niet zou kunnen. Ik heb bij een andere firma wel eens een fiets besteld zonder remmen. Ze vonden het vreemd, maar het kan.

Succes,
Leon
Hoi Kelly,
Nog even zoals Matthie al zei:
een surly LHT begint bij frame maat 42 cm - effectieve bovenbuis 505, en maat 46 cm effectieve bovenbuis 515.

Mocht je in de buurt van Amsterdam komen: je mag zo een rondje proefrijden op mijn Surly LHT om te zien of je het wat vindt (er zijn weinig winkels waar ie in die maat staat, je kan singespeed.nl proberen, zitten volgens mij in Utrecht).
Ik heb maat 46 cm dus die zou je moeten passen.

Maar de VSF is ook een mooie fiets

Succes
nins schreef:Hoi Kelly,
je kan singespeed.nl proberen, zitten volgens mij in Utrecht).
In Utrecht zit Cycletrend, maar die jongens zijn allemaal +2m :D

Jelle aka Singlespeed.nl zit in Amersfoort
Leon schreef:Kun je de achterpat van een aluminium fiets vervangen tegen kosten die enigszins in de hand te houden zijn?
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Tweedehands maatfiets in alu is toch gewoon een tweedehands aluframe? Dan liever een nieuwe maatfiets in staal idd voor zover je in maatfietsen en de lasboer in verwegistan gelooft. Voordeel van een maatfiets lijkt me vooral te vinden in afwijkende specificaties (racestuur, brede banden, rohloff) en afwijkende lichaamsverhoudingen. Nadeel van een “maatframe” wordt hier bevestigd, heb je het ding stuk, dan is niet zomaar weer exact hetzelfde frame beschikbaar. Voordeel van grotere merken is hun garantieservice, mocht ie onverhoopt kapot gaan, heb je zoweer een nieuwe (niet dat dat hier geldt ivm schade door derden die zich hebben ingedekt met kleine lettertjes).
Leon schreef:Als je Kelly een TX-400 probeert te verkopen smijt je daarmee het nut van maatfietsen compleet in de prullenbak, want dan kun je eke fiets wel aanpassen. Je krijgt een gedrocht van een stuur als je het stuur van een TX400 op de positie zet waar Kelly het nu heeft.
Weet jij wat voor type/lengte stuur- en zadelpen de kleinste maat van VSF heeft? Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Kelly nogal afwijkt van de "norm". Alvorens je zelf een maatfiets aan te smeren, zou ik mijn lichaam eens goed opmeten (binnenbeenlengte, romplengte, schouderbreedte, armlengte) en vervolgens op zoek gaan naar geometrische maten van kleine standaardframes. Ben ook wel benieuwd naar de huidige setup. Is er ergens een foto van Kelly op haar fiets (zithouding, gewichtsverdeling, voorover of rechte romp, etc).... dat zegt vaak meer dan woorden en theorieën. Zelf heb ik de ervaring dat de hoek van je romp flexibeler is dan de overstreklengte van je been. Door 25mm te winnen in stuur, stuur- en zadelpen heb je nog 10mm te lange bovenbuis over.... Is dat veel? Misschien wel, ik heb die ervaring niet. Wellicht even wennen in het begin? Kun je uiteindelijk alleen zelf beoordelen.

Leon, jij schreef dat je 12 jaar in een verkeerde houding hebt gereden, wat heb je toen veranderd wat opeens wel een (voor jou) goede houding gaf en waarom kon je niet aan die houding wennen?

Al met al zou ik met het oog op een wereldreis zelf een fiets (incl. wielen) willen opbouwen (LHT Surly brede banden versie) en tot die tijd die oude Vlerick laten repareren en gebruiken voor woonwerk-verkeer. Desnoods laten vervangen door een markplaats frame, voor zover je schuur meerdere fietsen kan bergen. Zeven tot tien jaar vooruit kijken is wel een erg ruim vergezicht als je een fiets koopt voor alles (woonwerk+europa+wereldreis). Ik zou het gebruik scheiden en een nieuwe fiets louter voor 1 of 2x per jaar fietsvakantie gebruiken. Misschien dat ie dan 7-10jr overleeft…. Tegen die tijd zal er ook wel weer ruimte zijn voor nieuwe wielen en een nieuwe aandrijflijn. Met de Surly Troll/Ogre kun je zelfs in latere fase een rohloff inbouwen, framematen moet je even checken. Zo te lezen heb je een erg kleine fiets.

Jelle van Singlespeed kan vast wel een Surly frame met bracketas, balhoofd en wielen leveren, daarmee vergemakkelijk je jezelf bij het opbouwen van de restonderdelen (je hoeft dan geen duur gereedschap te kopen). En Surly is echt een leuk merk. Bij een nieuwe keuze van een fiets laat ik me meestal verleiden door "verliefdheid". Soms weet je gewoon intuïtief wat je wilt hebben en wat echt bij je past. Van louter rationele afwegingen ben ik nog nooit gelukkig geworden.
AB schreef:Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Kelly nogal afwijkt van de "norm".
Ko je ook ergen sachter...
AB schreef:Leon, jij schreef dat je 12 jaar in een verkeerde houding hebt gereden, wat heb je toen veranderd wat opeens wel een (voor jou) goede houding gaf en waarom kon je niet aan die houding wennen?
Waarom ik niet kon wennen weet ik niet, maar toen het ook tot ons dorp en tot mij doordrong dat er vrij snelle sportieve fietsen waren zonder laag staand wielrenstuur werd ik gelukkig.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Kelly nogal afwijkt van de "norm".
Kom je daar nu pas achter?
Nee, heb nog geen foto van fiets of fietshouding gezien. 1.50 is wel klein natuurlijk, maar als ik de fietshoudingen hier voorbij zie komen dan zit daar ook behoorlijk wat variatie in.
Kwestie van googelen:
Afbeelding
Haar stuur staat dus al vrijwel maximaal naar haar toe.
Twee die te breed zijn voor dit forum
http://kikitjah-english.weebly.com/uplo ... 9_orig.jpg
http://kikitjah-english.weebly.com/uplo ... 3_orig.jpg
Als de fiets hier nog op lijkt kunnen er nog wel wat meer onderdelen naar de nieuwe. Alleen wielen zeker niet bij 26" en balhoofdstel en voorderailleur bij vervelende diameterafwijkingen.
Leon