Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sportieve fiets met trapondersteuning - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

sportieve fiets met trapondersteuning

AB schreef:kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
Naar beneden gaat helaas veel harder, maar gelukkig wel gecontroleerder. Je kunt keihard remmen zonder over de kop te vliegen en je rijdt met je voeten vooruit ipv met je hoofd. Sturen gaat ook heel precies omdat je niet op je stuur hoeft te leunen.

Als je een goede klimligfiets hebt, klimt het beter dan een traditionele fiets. Je moet dan alleen niet op kracht willen klimmen, maar op souplesse. De truuk van een klimligfiets is dat je er veel beter op kan ademen. Met een relatief gestrekt lichaam, je hoofd en schouders naar achteren en ontspannen armen kun je je borstkas veel verder open zetten. Als je de juiste techniek hebt, kun je ook je buikspieren goeddeels ontspannen waardoor je je buikademhaling veel beter benut.

Zodra een klim ook maar iets langer is dan enkele tientallen meters, wordt je klimsnelheid begrensd door het simpele sommetje: ademhaling gedeeld door treingewicht. Moderne ligfietsen kunnen net zo licht of zelfs lichter zijn dan traditionele fietsen, en met de juiste techniek is de ademhaling niet een beetje beter, maar echt serieus beter.

Walter
waltertje schreef:
AB schreef:kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
Naar beneden gaat helaas veel harder, maar gelukkig wel gecontroleerder. Je kunt keihard remmen zonder over de kop te vliegen en je rijdt met je voeten vooruit ipv met je hoofd. Sturen gaat ook heel precies omdat je niet op je stuur hoeft te leunen.

Als je een goede klimligfiets hebt, klimt het beter dan een traditionele fiets. Je moet dan alleen niet op kracht willen klimmen, maar op souplesse. De truuk van een klimligfiets is dat je er veel beter op kan ademen. Met een relatief gestrekt lichaam, je hoofd en schouders naar achteren en ontspannen armen kun je je borstkas veel verder open zetten. Als je de juiste techniek hebt, kun je ook je buikspieren goeddeels ontspannen waardoor je je buikademhaling veel beter benut.

Zodra een klim ook maar iets langer is dan enkele tientallen meters, wordt je klimsnelheid begrensd door het simpele sommetje: ademhaling gedeeld door treingewicht. Moderne ligfietsen kunnen net zo licht of zelfs lichter zijn dan traditionele fietsen, en met de juiste techniek is de ademhaling niet een beetje beter, maar echt serieus beter.

Walter
klinkt goed, maar toch blijven het rare snuiters die ligfietsers :)
Snel heeft tegenwoordig een mooie sportieve ebike. Ik zou eens informeren. Eerlijk gezegd zou ik toch niet al te hard willen gaan op normale fietspaden en zo. Dat vind ik nu al het probleem met oudere berijders van ebikes.
Net als anderen denk ik dat een ligfiets eigenlijk het handigste is als je in Nederland lange afstanden snel wilt afleggen. Het alternatief is een snelle racerandonneur met 32-35 mm bandjes.
Wim
Jan Jans, heeft vorig jaar zijn vakantiefiets om laten bouwen
Er zijn fietsen van Flyer (www.flyer.ch) en Kalkhoff die in duitsland goedgekeurd zijn en die ondersteunen tot 40 km/h. Deze fietsen zien er sportief uit (rijden ook prima) en ook gewoon in Nederland verkrijgbaar.

Als je zelf voldoende kracht hebt, is een ondersteuning tot 25 km/h een ramp (persoonlijke mening). Je wilt dan wel sneller want je lijf kan het, maar ineens houd de ondersteuning op, ga je weer langzamer fietsen, komt ie weer bij. Ik vond het heel onrustig en vermoeiend rijden.

Vaak werkt de begrenser op de trapfrequentie en kun je met de overbrenging wel wat spelen om de ondersteuning wat langer door te laten gaan.
Die begrenzing is prima voor de doelgroep waarvoor deze fietsen bedoelt is, nl 60+. Als je die nog harder laat rijden wordt het pas echt gevaarlijk.

En als je knieën of een ander lichaamsdeel het niet toelaten te fietsen, dan is 25 toch ook een prachtige snelheid?
Begin hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ersteuning
met lezen en klik een aantal keren door om alle regels op je in te laten werken.

Komt er in het kort op neer, max 250 W motor, tot max 25 km/h ondersteuning bij zelf ook meetrappen. Voor al het andere heb je een kentekenbewijs en bijhorende verzekering bij nodig.

Zolang je niet bij een ongeval betrokken raakt is er niks aan de hand. Raakt een ander bij het ongeluk betrokken persoon invalide dan heb je de rest van je leven een probleem als je WA verzekeringsmaatschappij moeilijk gaat doen.
De meest sportieve Ride+ fiets is momenteel de X600+

Afbeelding

De T500SL + is ook een erg sportief model met een erg licht frame en een snelle geometrie, misschien is zoiets wat je zoekt?

De snelheden waarop fietsen gelimiteerd zijn zijn in europa 25km, in de vs 32km maar in sommige landen (oostenrijke en zwitserland) mogen bepaalde pedelacs 40km/h rijden (Diamant/Villiger).

Het is net wat je zoekt, als een rit met een gemiddelde rond de 22km/h wordt gereden is een fiets met trapondersteuning best fijn, en de grens van 25 is er wel maar het is niet dat je dan direct stil staat.

Succes.

BAs
Revanho schreef:
Jan Eleveld schreef: Als je sneller wilt fietsen dan 25 km/u kun je naar mijn mening het beste een zo licht mogelijke fiets nemen en een zo diep mogelijke houding op de fiets. Een racefiets dus, of iets wat er op lijkt.
Ik denk dan toch eerder aan een velomobiel dan aan een racefiets.
Veel hangt natuurlijk af van de weg die men moet afleggen, voor druk stadsverkeer in een niet zo aangepaste stad, zou ik dat niet aanraden, voor veel rechte kilometers in vlak open terrein net wel.
En zo'n velomobiel bewijst ook dat 'zo licht mogelijk' in veel gevallen helemaal niet zo relevant is. (Wel als men bergop moet of veel moet stoppen en starten.)

Een velomobiel is overigens goed te combineren met een hulpmotor. Om goed op snelheid te blijven is die motor niet nodig (men heeft immers weinig luchtweerstand), maar het helpt dan wel bij het op gang trekken van het relatief hoge gewicht.

Renaat
Ik zal dat wel een keer uitproberen, mijn man heeft er gisteren een aangeschaft om mee naar zijn werk te gaan, maar eerlijk gezegd vind ik ze doodeng, je ziet ze pas op het laatsts omdat ze zo laag zijn en snel gaan. maar wel comfortabel denk ik en bij slecht weer ook fijn. Dekje erover en rijden maar.
Lou1 schreef: Ik zal dat wel een keer uitproberen, mijn man heeft er gisteren een aangeschaft om mee naar zijn werk te gaan, maar eerlijk gezegd vind ik ze doodeng, je ziet ze pas op het laatsts omdat ze zo laag zijn en snel gaan. maar wel comfortabel denk ik en bij slecht weer ook fijn. Dekje erover en rijden maar.
Maak je maar geen zorgen. Automobilisten die zo blind zijn dat ze een felgekleurd object van 1 meter hoog en 3 meter lang over het hoofd zien, hebben zichzelf waarschijnlijk al doodgereden voordat ze je man tegenkomen.

Grtjs,
Walter
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, maar ik lees wel al 2 jaar mee. Ik heb al 3 electrische fietsen gehad en heb dus al enige ervaring opgedaan.
Mijn woon werk verkeer bedraagt 66 kilometer.
Tot nu toe heb ik nog niet echt een fiets kunnen vinden die ideaal is. De meeste electrische fietsen hebben rollerbreaks en als de accu leeg is veranderd de motor in een enorme dynamo. Ook is de verlichting vaak slecht.
Maar nu in 2012 denk ik dat ik mijn ideale fiets heb gevonden. Het betreft namelijk een met een bosch motor. Deze motor zit onder de trapas. En zo kun je voor een dynamo in het wiel plaatsen en achter is de keuze van versnellingen vrij te kiezen.
En als de accu leeg is heb je geen weerstand, wat erg belangrijk is.
Momenteel fietst iemand op zo'n fiets een rondrit door Australie. (Zie beide links)



http://www.pedelecforum.de/forum/album. ... ntid=17353

http://www.what-a-trip.de/
Specialized komt met een snelle / sportief ogende versie. http://turbo.specialized.com/design/
Het zal ongetwijfeld geen koopje zijn en je hebt er een brommerrijbewijs voor nodig, geloof ik . Een snelheid tot 45 km/u zou geen probleem moeten zijn en de accu laadt in twee uur tijd op. Over de actieradius kon ik niks vinden.
tja, das een gervampte versie van de Cube Epo... en we weten allemaal wel hoe hard die lopen.

http://www.go-swissdrive.com/das-go-swissdrive-system/

Dat is het syteem waarmee ze bij Speci een kader mee hebben volgehangen.

Ik wil er wel eens mee rijden, kijken wat het doet, maar ik ben bang hetzelfde als de Cube.

Bas
Dat ziet er heel goed uit zeg, mijn complimenten. Bij Snel hadden ze ook zo iets en dat zag er al net zo cool uit. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie dit de enige manier is om nog te fietsen, maar die terecht geen zin hebben in die lompe exemplaren. Van datlaaste ging er afgelopen weekend voor mijn ogen ook eentje om omdat de bereidster wilde afstappen maar vergat dat je dan je benen moet uitsteken. Ze kwam hulpeloos onder het zware monster (in een te grote framemaat, zoals zo vaak) te liggen en kon zonder hulp niet overeind. Ook zij had bovendien de fout gemaakt haar stuur veel te hoog en te rechtop te zetten waardoor ze geen controle had. Maar deze Santos is een heel ander verhaal.
Wim
Eric Schuijt schreef:vakantiefietser santos-e-bike
Mooi ding idd. Weegt de hele ombouw maar 5,2 kg meer dan het origineel?
Zelf zou ik (zal ik later...) beslist zo'n fiets kopen met de accu nóg onopvallender. :) :wink:
Leon
Bij Roseversand heeft men tegenwoordig ook wel wat sportieve fietsen met trapondersteuning: http://www.rose.nl/producten/fietsen/e-bikes/

Over de prijs-kwaliteit kan ik weinig zeggen, maar die is over het algemeen wel goed.

Renaat
Kun je de batterij ook opladen bij storm in de rug of bij een lange afdaling? Aan de andere kant, om met 5kg extra te fietsen in de bergen :? Sommige beklimmingen duren zomaar een uurtje of drie zo niet langer, dan is de batterij op en zit je daar met 5kg blok aan je been. Dan liever 1kg hamburgers naar binnen werken voor wat extra energie :)

Voor woonwerkverkeer of dagtochtjes zie ik wel voordelen voor het luie deel van de mensheid... Als een e-bike ze uit de auto en de overgeisoleerde woning krijgt is dat een dikke pré. Elke verbrand kilojoultje vet is er één, zelfs voor mensen op een e-bike.

Maar mijn gezonde verstand zegt wel dat alle trapondersteuning niet geschikt is voor mensen die bewust bezig zijn om hun gezondheid te verbeteren. Wat dat betreft gaat er niets boven op eigen kracht fietsen door weer, wind, regen en kou. Als ze nou eens beginnen bij een goede kleding, houding, soepele afstelling en goed onderhoud..... en daarna eens denken over trapondersteuning en plug and play.

En groepen schoolkinderen met 25kmh....pff, moet er nog even niet aan denken.

En die hele snelle e-bikes die boven de 25kmh gaan. Is dan een speciale brommerhelm verplicht? Of volstaat een normale wielerhelm ook? Geruisloze snelle wielrenners op fietspaden krijgen er concurrentie bij.
Marco Meijerink schreef:is dit wat?

http://www.youtube.com/watch?v=UjbkfVam ... r_embedded
de ziekenhuismanagers zullen er blij mee zijn ;)