Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beneleux SD kaart van de europafietsers - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

beneleux SD kaart van de europafietsers

Ik ben geen jurist dus weet niet hoe het precies zit, maar de nieuwe licentie biedt meer beschermingsmogelijkheden voor de data:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open ... _Structure
Unlike CC-BY-SA, ODbL is expressly enforced through copyright, database right, and contract (2.1). This gives protection in those countries where copyright does not apply to data and databases.

Dat komt in mijn geval dus goed uit :wink:

Nadelig effect is de uitwerking (al moeten we dat nog afwachten hoe dat definitief uitpakt). Al het werk van mappers die in het verleden aan de kaart heeft bijgedragen en niet met de nieuwe licentie akkoord zijn gegaan worden verwijderd, incl de bijdrage van anderen die wel akkoord zijn en later aan dezelfde wegen hebben geëdit. Met niet akkoord worden ook personen bedoelt die niet meer te bereiken zijn (ooit meegewerkt en daarna gestopt of niet meer bereikbaar via het oorspronkelijke emailadres). Je kan wel begrijpen dat dit tot heel wat commotie heeft geleid, je zal maar een heleboel edits hebben gedaan voor jan met de korte achternaam. :evil:
De tovenaar schreef:Alles wat rood is wordt waarschijnlijk van de kaart geveegd, een bloedbad dus :?
Voor de rode punten(nodes) geldt: "these objects have the highest re-mapping priority"
Dus of ze nu van de kaart worden geveegd? Zal wel meevallen denk ik?
De tovenaar schreef: Al het werk van mappers die in het verleden aan de kaart heeft bijgedragen en niet met de nieuwe licentie akkoord zijn gegaan worden verwijderd, incl de bijdrage van anderen die wel akkoord zijn en later aan dezelfde wegen hebben geëdit. Met niet akkoord worden ook personen bedoelt die niet meer te bereiken zijn (ooit meegewerkt en daarna gestopt of niet meer bereikbaar via het oorspronkelijke emailadres).
Ik zou het omdraaien en alleen verwijderen als ze schriftelijk aangeven niet akkoord te willen gaan met de nieuwe voorwaarden, dan kan alles blijven staan 8)
Ik geloof dat ik hem al snap. Het gaat waarschijnlijk om gegevens van derden.
[edit-mode] tijdens mijn schrijven is het antwoord al gegeven.[/edit-mode]

Maar:
Als ik in Nunspeet-dorp kijk, zie ik dat de locaties van supermarkten omcirkeld zijn.

Merkwaardig genoeg zie ik even verderop dit:

Afbeelding

2 bushaltes op een plaats waar ze niet zijn wel omcirkeld (rotonde) en 2 bushaltes op een plaats waar ze wel zijn.

?????

Peter
Peter M schreef: 2 bushaltes op een plaats waar ze niet zijn wel omcirkeld (rotonde) en 2 bushaltes op een plaats waar ze wel zijn.

?????

Peter
Die rode zullen verdwijnen want die zijn geïmporteerd uit een database die niet compatibel was met de nieuwe licenties. Dus het is niet allemaal ellende blijkbaar want het schoont de boel ook op (al die dubbele bushaltes bijvoorbeeld).
Peter M schreef: 2 bushaltes op een plaats waar ze niet zijn wel omcirkeld (rotonde) en 2 bushaltes op een plaats waar ze wel zijn.
In dit geval is het wel gunstig om het rode eruit te gooien, maar kijk je in Duitsland en Polen dan verdwijnen er wel heel veel straten ed.
Peter M schreef: Als ik in Nunspeet-dorp kijk, zie ik dat de locaties van supermarkten omcirkeld zijn.
Hier bij mij ook, 'n paar supermarkten zijn omcirkelt die wel correct op die plaats zitten en enkele sportverenigingen, sporthal en twee bushaltes; valt dus wel mee.
Michael W schreef:
De tovenaar schreef: Al het werk van mappers die in het verleden aan de kaart heeft bijgedragen en niet met de nieuwe licentie akkoord zijn gegaan worden verwijderd, incl de bijdrage van anderen die wel akkoord zijn en later aan dezelfde wegen hebben geëdit. Met niet akkoord worden ook personen bedoelt die niet meer te bereiken zijn (ooit meegewerkt en daarna gestopt of niet meer bereikbaar via het oorspronkelijke emailadres).
Ik zou het omdraaien en alleen verwijderen als ze schriftelijk aangeven niet akkoord te willen gaan met de nieuwe voorwaarden, dan kan alles blijven staan 8)
Dat kan niet. Zo werkt auteursrecht niet.

.tsooJ
Dit doet me denken aan het gedoe met de Fietsrouteplanner Zuid-Holland. Deze routeplanner werd al een jaar of acht geleden voorbereid door de Fietsersbond, in samenwerking met en/of gesubsidieerd door de provincie. Vrijwilligers voerden de benodigde data in, met als eindresultaat een redelijk accurate routeplanner. Het ging mis toen de provincie in 2006 de regie over deze routeplanner had overgenomen van de Fietsersbond. Veel van de aangeleverde data gingen daarbij verloren. In dit geval was het niet zozeer een kwestie van auteursrecht, maar van beheer. Ambtenaren namen het over van fietsers. Er werd een andere achtergrondkaart gebruikt en nieuwbouwwijken zouden worden toegevoegd. De fietsrouteplanner was echter niet meer wat die geweest was: veel autovrije routes, die ik soms zelf nog had ingevoerd, waren verdwenen.
Van een insider heb ik later gehoord dat er ook sprake geweest zou zijn van sabotage. De Fietsersbond was namelijk fel tegen de aanleg van de Rijn-Gouwe-Lijn (RGL)(zie http://nl.wikipedia.org/wiki/RijnGouwelijn), die dwars door de Leidse binnenstad moest gaan lopen, ten koste van de drukst bereden fietsroute in Leiden. De provincie wilde deze RGL juist met alle geweld doorzetten. Provinciale ambtenaren zouden uit rancune over het verzet tegen de RGL, de fietsrouteplanner gesaboteerd hebben.
Inmiddels heeft de Fietsersbond een nieuwe fietsrouteplanner gelanceerd, naar ik hoop volledig onafhankelijk van overheden. Want zodra de politieke wind even draait, wordt fietsen en alles wat ermee te maken heeft, tot linkse hobby gebombardeerd...

Wat is eigenlijk de voornaamste reden voor de licentiewijziging van de OSM?
keesswart schreef:Wat is eigenlijk de voornaamste reden voor de licentiewijziging van de OSM?
De nieuwe licentie schijnt beter aan te sluiten op databases maar ongetwijfeld zullen er ook vnl commerciële redenen voor zijn dat die nieuwe licentie het makkelijker maakt voor bedrijven om gebruik te maken van OSM.
Het is nog niet lang geleden dat ik dacht dat er maar een reeks opensource fietskaarten was. Dat had ik dus mis. Al met al heb ik nu wel behoefte aan een overzicht van de diverse kaarten, met hun sterke en zwakke punten etc.
Wim
Een overzicht zonder waarde oordeel vind je hier:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download

Misschien kan iemand een objectief oordeel geven van al deze kaarten? Mijn mening is zeer subjectief :wink:
De tovenaar schreef: Misschien kan iemand een objectief oordeel geven van al deze kaarten? Mijn mening is zeer subjectief :wink:
Worldwide Lambertus even uitgeprobeerd met kaart Zwitserland; keurige kaart (lijkt sterk op CityNavigatorEuropa), maar die kaart geeft dus geen fietsroutes aan maar wel de openbare toiletten, verders minder details dan kaart Minko.
Ook grappig de Rijn bij de Bodensee noemt hij Rhine i.p.v Rhein 8)
Verders op beide kaarten geen hoogtelijnen die wel op de Topo Swiss V2 zitten, maar daar betaal je 285 euro voor !!

Al deze kaarten uitproberen is mij te veel werk :wink:
Voor wie hem ook wil bekijken 8)
Hij installeert probleemloos in Mapsource

Your request for a routable Garmin map on garmin.na1400.info is ready.

The server has generated four different configurations of your map:
* osm_routable_mapsource.exe = Installer for Garmin MapSource (Windows).
* osm_routable_roadtrip.zip = Installer for Garmin RoadTrip (Mac OSX)
* osm_routable_gmapsupp.zip = Combined image for direct manual placement on the GPS device (gmapsupp.img)
* osm_routable_tiles.zip = A zip file containing the tiles in the request, especially useful for Linux users (e.g. QLandkarte)

Please browse to the website listed below and download the map configuration(s) you're interested in. Your request will be available on the server for 108 hours before it's deleted.
http://planetosm.oxilion.nl/~lambertus/ ... 619538dc61
De tovenaar schreef: Misschien kan iemand een objectief oordeel geven van al deze kaarten? Mijn mening is zeer subjectief :wink:
Openmtbmap Zwitserland ook maar even erop gezet. Gemakkelijke installatie met tijdens de installatie keus uit diverse stijlen. Kaart oogt wat rommelig door de vele details. Onverharde wegen in vet rood. Doorgaande gemarkeerde routes moeilijk te vinden (bij Minko blauw gestreept).
Kortom toch wel grote verschillen en dan heb ik er maar 3 even snel bekeken :wink:
Plaatjes zeggen meer dan woorden:
https://www.dropbox.com/gallery/6471669 ... s?h=1e4b86

Kennelijk werken die links met dropbox niet zo best :|

Die Freizeitkarte is alleen nog van Duitsland maar die vind ik persoonlijk ook erg fraai.
http://www.easyclasspage.de/karten/index.html (site is tijdelijk uit de lucht)
De tovenaar schreef:Plaatjes zeggen meer dan woorden:
Afbeelding
Topo Swiss V2 Rode lijn is doorgaande gemarkeerde fietsroute

Afbeelding
Kaart Minko Ook hier de fietsroutes goed herkenbaar

Afbeelding
Openmtb

Afbeelding
Worldwide Lambertus met picknickplek
Dag Allen,

Maar even terug naar het oorspronkelijke onderwerp?

Die SD-kaart vande Europafietsers is van mijn hand. Het is een beetje jammer dat er van alles werd geroepen zonder eerst even contact op te nemen, maar zo werkt een forum nu eenmaal...

Ter zake:
[*]zoals de tovenaar (en een paar anderen) al meldden is het een zuivere service van ons voor donateurs die een GPS kunnen bedienen , maar verder redelijk digibeet zijn... en dat zijn er meer dan je zou denken..
[*]en voor niet-digibeten die lekker lui zijn.
[*]het is voorlopig een experiment om te zien of we alles wel goed aan het werk krijgen
[*]zoals eerder gemeld is de prijs bepaald door de prijs van de SD-kaart, porto- of reiskosten, vergoeding voor de kaartmakers ter stimulering; wij worden er dus niet rijk van ...
[*]dat er niet tijdig contact werd opgenomen komt eenvoudigweg doordat de griep die me op de RAI werd toegehoest in een zware longontsteking overging; dan denk je niet meer de hele dag aan SD-kaartjes en kaartentovenaars... ik niet tenminste.
[*]de redenen waarom soms de kaartjes niet werken zijn waarschijnlijk niet de redenen die onze tovenaar aangaf, maar andere - meer obscure of commerciële. Daarover zijn we samen bezig. Als er nieuws onder de zon is, laten we dat hier weten.
[*]intussen kan je als donateur nog steeds meedoen met de proef: degenen waarbij het werkt zijn zeer enthousiast - althans tegen mij ... :)
[*]mensen die ideeën hebben over het niet functioneren van sommige kaartjes/toestel combinaties mogen me mailen of hier hun goede gedachten spuien: daar is het forum voor.

Bert
gijsbert schreef: [*]intussen kan je als donateur nog steeds meedoen met de proef: degenen waarbij het werkt zijn zeer enthousiast - althans tegen mij ... :)
Ook voor niet donateurs zijn er inmiddels ruime mogelijkheden:
zie http://www.openfietsmap.nl/sd-cards
gijsbert schreef: [*]dat er niet tijdig contact werd opgenomen komt eenvoudigweg doordat de griep die me op de RAI werd toegehoest in een zware longontsteking overging; dan denk je niet meer de hele dag aan SD-kaartjes en kaartentovenaars... ik niet tenminste.
Eerst bij de juwelier inbreken en als je gepakt wordt zeggen dat je toestemming wilde vragen aan de eigenaar, zo kennen wij er meer :wink:
Ik denk dat de reden van het niet werken aan meerdere oorzaken kan liggen:
-instabiele firmware van mn de nieuwere apparaten
-defecte kaarten in de gmapsupp (velomaps France)
-te groot gmapsupp bestand (bijna 4 gb, dit geeft problemen op veel toestellen)

Een mix van verschillende routerende kaarten aanbieden is niet aan te raden voor de leek. Als je die tegelijkertijd aan hebt staan krijg je problemen met de routering. Daarnaast heb je het probleem dat de verschillende leveranciers ook andere soorten instellingen gebruiken voor de routering (snelwegen vermijden aan of juist uit, tolwegen, carpoolstroken etc).

Kortom mijn advies is
-Hou het simpel, één routerende kaart per 'kaartenbakker'
-Maximum grootte 2 gb

Zie bijv. de kaarten die ik aanbied voor Michael's site: http://www.openfietsmap.nl/sd-cards
Ik zou bijv één kaart met de route naar Santiago kunnen maken die jullie dan kunnen aanbieden op SD kaart aan jullie donateurs.