Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets met elektrische motor - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets met elektrische motor

PietV schreef:Of praat eens met ervaren wielrenners over een fiets van + 11 kg.
Piet.
Ja, wielrenners, die weten pas echt veel van fietsen. Hier op dit forum is vast niemand te vinden die wel eens met veel extra gewicht heeft gefietst. :roll:
Leon
Wielrenners willen een lichte fiets omdat je dan een voordeel hebt bij klimmen en accelereren. Hoe relevant dat is voor je eigen fietstochten moet je zelf maar bedenken, ik kan er zelfs hier in omgeving Nijmegen voordeel uit halen als ik wil (klimrondjes met 1250 hoogtemeters enzo). Je fietshouding is overigens van groter belang, iets met frontaal oppervlak ofzo.
de speci lijkt trouwens wel heel erg veel op de Grace:

Afbeelding

Dit is een 3x4 motor met een Gates overbrenging.

Bas
Leon schreef:
PietV schreef:Of praat eens met ervaren wielrenners over een fiets van + 11 kg.
Piet.
Ja, wielrenners, die weten pas echt veel van fietsen. Hier op dit forum is vast niemand te vinden die wel eens met veel extra gewicht heeft gefietst. :roll:
Leon
Toch lijkt het me een voordeel dat je als vakantiefietser een wielren-verleden hebt. Beter dan dat je als wielrenner een vakantiefietse-verleden hebt :). Kan uiteraard ook een vooroordeel zijn hoor ;).
twdi schreef:Is dit niks?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1183 ... pad__.html

Mooi te zien hoe hard de ontwikkelingen gaan.
Wat betreft die 25kmh eis. Geldt die eis alleen als je niet meetrapt? Dus dat de fiets zonder meetrappen op 25kmh is begrenst. Ik bedoel een racefiets of ligfiets kan met gemak 50kmh halen ook al zet je daar nog voor een paar kg batterijen bij. Is het dan opeeens een motor?

Die nieuwe specialized lijkt ook sterk op een fiets die ondersteunt, zodra je trapt.... handig voor accelereren. Maar stel dat je de trapondersteuning zo afstelt dat die fiets niet zelfstandig welke snelheid dan ook haalt, geldt het dan voor de wetgeving nog steeds als snorfiets?
Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 68#p148368

Tot 25km/h trapondersteuning daarboven moet je het zelf doen anders heb je idd geen fiets meer maar iets anders onder het zadel. Dus zou het niet bij een racefiets doen, remt alleen maar af dat extra gewicht. :D Of je moet willen en kunnen voldoen aan de voorwaarden welke er anders door de RWD aan het vervoermiddel gesteld worden.
Martin_123 schreef:Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 68#p148368

Tot 25km/h trapondersteuning daarboven moet je het zelf doen anders heb je idd geen fiets meer maar iets anders onder het zadel. Dus zou het niet bij een racefiets doen, remt alleen maar af dat extra gewicht. :D Of je moet willen en kunnen voldoen aan de voorwaarden welke er anders door de RWD aan het vervoermiddel gesteld worden.
In dat filmpje op de telegraaf-site claimen de mensen van specialized dat je zonder helm op die fiets mag rijden...... terwijl ie begrenst is op 45kmh (dus brommer). Maken die mensen dan niet gewoon een vergissing, of zit er ergens een hiaat in de wet?
Matthie9000 schreef:Wielrenners willen een lichte fiets omdat je dan een voordeel hebt bij klimmen en accelereren. Hoe relevant dat is voor je eigen fietstochten moet je zelf maar bedenken, ik kan er zelfs hier in omgeving Nijmegen voordeel uit halen als ik wil (klimrondjes met 1250 hoogtemeters enzo). Je fietshouding is overigens van groter belang, iets met frontaal oppervlak ofzo.
De rolweerstand neemt nagenoeg evenredig toe met de snelheid. De luchtweerstand neem kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid is 4 x de luchtweerstand. Dat geldt voor alle fietsers. Ook met elektrische ondersteuning. Luchtweerstandcoëfficiënt x frontale oppervlakte. Daarom zijn ligfietsen in de wielersport niet toegestaan en zijn het bukfietsers geworden. :D

Maar dat is een andere weerstand dan de extra weerstand van een +11 kg fiets met stugge banden, zwaardere wielen en vaak uitgerust met een Nexus 7 versnellingsnaaf, met trapverliezen die in sommige versnellingen oplopen tot 15%. Dat werkt eveneens door bij acceleratie bij wegrijden en het nemen van een helling. Test het uit zonder ondersteuning.

Piet.
PietV schreef:
Matthie9000 schreef:Wielrenners willen een lichte fiets omdat je dan een voordeel hebt bij klimmen en accelereren. Hoe relevant dat is voor je eigen fietstochten moet je zelf maar bedenken, ik kan er zelfs hier in omgeving Nijmegen voordeel uit halen als ik wil (klimrondjes met 1250 hoogtemeters enzo). Je fietshouding is overigens van groter belang, iets met frontaal oppervlak ofzo.
De rolweerstand neemt nagenoeg evenredig toe met de snelheid. De luchtweerstand neem kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid is 4 x de luchtweerstand. Dat geldt voor alle fietsers. Ook met elektrische ondersteuning. Luchtweerstandcoëfficiënt x frontale oppervlakte. Daarom zijn ligfietsen in de wielersport niet toegestaan en zijn het bukfietsers geworden. :D

Maar dat is een andere weerstand dan de extra weerstand van een +11 kg fiets met stugge banden, zwaardere wielen en vaak uitgerust met een Nexus 7 versnellingsnaaf, met trapverliezen die in sommige versnellingen oplopen tot 15%. Dat werkt eveneens door bij acceleratie bij wegrijden en het nemen van een helling. Test het uit zonder ondersteuning.

Piet.
Mij niet gezien, ik hoop nog een flinke tijd zonder dat soort misbaksels te kunnen ;-).
AB schreef:
Martin_123 schreef:Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 68#p148368

Tot 25km/h trapondersteuning daarboven moet je het zelf doen anders heb je idd geen fiets meer maar iets anders onder het zadel.
In dat filmpje op de telegraaf-site claimen de mensen van specialized dat je zonder helm op die fiets mag rijden...... terwijl ie begrenst is op 45kmh (dus brommer). Maken die mensen dan niet gewoon een vergissing, of zit er ergens een hiaat in de wet?
De mensen van Specialized worden door Nederlandse journalisten in het Nederlands geïnterviewd terwijk ze een (blijkbaar) Nederlands ontwerp (laten) testen / uitproberen in een Spaanse stad. Mag jij raden waarom ze dat niet in Amsterdam laten doen...
Specialized is toch gewoon een Amerikaans merk? En dit produkt is toch gewoon voor alle landen standaard, geen Nederlands ontwerp toch?
Die lanceren hun produkt in een mooie hippe stad als Valencia om marketingtechnische redenen (mooi weer, mooie architectuur). Het youtube promo-reclamefilmpje op de website is in Amerika opgenomen (in San Francisco met fietshelm) en die Nederlandse gast Paul Pigmans van Specialized zegt dat je er gewoon zonder helm mee kunt fietsen.

Vandaar dat ik me afvraag hoe het zit. Hij ondersteunt alleen als je kracht op de pedalen zet. De fiets rijdt dus niet zelfstandig vooruit tot 25kmh of 45kmh, zoals een snorfiets/brommer, maar alleen als je kracht zet, dan springt ie bij. Vandaar dat ik dacht dat dat de crux was om de Specialized Turbo als fiets te laten gelden en niet als brommer (met wettelijke verplichting tot brommerplaatje en dikke helm). Ik bedoel, met lege accu of zonder accu is het gewoon een fiets toch?
En ja, in NL zal ie toch echt met spatborden moeten komen om goed te kunnen fungeren als forensenfiets. En voor 5500euro zou ik er dan ook maar een dik slot bij kopen ;).
Polling schreef:
AB schreef:
Martin_123 schreef:Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 68#p148368

Tot 25km/h trapondersteuning daarboven moet je het zelf doen anders heb je idd geen fiets meer maar iets anders onder het zadel.
In dat filmpje op de telegraaf-site claimen de mensen van specialized dat je zonder helm op die fiets mag rijden...... terwijl ie begrenst is op 45kmh (dus brommer). Maken die mensen dan niet gewoon een vergissing, of zit er ergens een hiaat in de wet?
De mensen van Specialized worden door Nederlandse journalisten in het Nederlands geïnterviewd terwijk ze een (blijkbaar) Nederlands ontwerp (laten) testen / uitproberen in een Spaanse stad. Mag jij raden waarom ze dat niet in Amsterdam laten doen...
PS
[Edit] http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/1276 ... elektrisch Marketingprietpraat dus, je kunt de fiets afstellen tot 25kmh als je jonger dan 16, zonder brommerrijbewijs, verzekering en helm wilt fietsen.
Duur fietsje dan :)
Als je serieus geïnteresseerd bent, wil ik de klant van onderstaande fiets wel vragen om jouw vragen te beantwoorden.
Op onze site geeft ze ook af en toe commentaar: http://www.vakantiefietser.nl/201202/santos-e-bike/


Afbeelding
Op http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/1276 ... elektrisch lees ik:
"De 250 watt motor in het achterwiel van de Turbo is goed voor ruim 45 km/u!"
Dat is dan onder erg gunstige omstandigheden, want met een briesje tegen en een jas aan haal je met 250 W die snelheid echt niet, daar is op een dergelijke fiets zo'n 500 W voor nodig, dus ergens is hier iets geks.
4 mogelijkheden:
- 250 is bescheiden
- 45 is grootspraak
- Je moet nogal hard meetrappen
- Ik vergis me
Leon
Leon schreef:Op http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/1276 ... elektrisch lees ik:
"De 250 watt motor in het achterwiel van de Turbo is goed voor ruim 45 km/u!"
Dat is dan onder erg gunstige omstandigheden, want met een briesje tegen en een jas aan haal je met 250 W die snelheid echt niet, daar is op een dergelijke fiets zo'n 500 W voor nodig, dus ergens is hier iets geks.
4 mogelijkheden:
- 250 is bescheiden
- 45 is grootspraak
- Je moet nogal hard meetrappen
- Ik vergis me
Leon
Ik denk dat je wel gelijk hebt. 250 W trap ik ook, en dan ga ik echt geen 45!
Ja, in een peloton....
gios schreef:
Leon schreef:Op http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/1276 ... elektrisch lees ik:
"De 250 watt motor in het achterwiel van de Turbo is goed voor ruim 45 km/u!"
Dat is dan onder erg gunstige omstandigheden, want met een briesje tegen en een jas aan haal je met 250 W die snelheid echt niet, daar is op een dergelijke fiets zo'n 500 W voor nodig, dus ergens is hier iets geks.
4 mogelijkheden:
- 250 is bescheiden
- 45 is grootspraak
- Je moet nogal hard meetrappen
- Ik vergis me
Leon
Ik denk dat je wel gelijk hebt. 250 W trap ik ook, en dan ga ik echt geen 45!
Ja, in een peloton....
Aardig bijtrappen met een dikke brommerhelm op..... daar gaat je argument om onbezweet op het werk te komen :). Afgesteld op 25kmh zal de batterij vast langer meegaan. Maar leuk, snel accelererend hip trendy fietsje is het wel, er zal vast wel een markt voor zijn. En fietsenverkopers en scooterdiefjes staan te springen om fietsen met hoge marges.
250 W je snelheid 36 km/uur, je weegt 70 kg, een fiets van 10 kg, race bandjes, een vlakke weg, geen wind en voorover gebogen op je fiets.

Electrisch, voor mij tot nu toe :lol:, handig als je van A naar B moet. Maar met fietsen heeft het niets te maken. Krijg ik wind tegen ander kransje, toch.
multiwgb schreef:250 W je snelheid 36 km/uur, je weegt 70 kg, een fiets van 10 kg, race bandjes, een vlakke weg, geen wind en voorover gebogen op je fiets.

Electrisch, voor mij tot nu toe :lol:, handig als je van A naar B moet. Maar met fietsen heeft het niets te maken. Krijg ik wind tegen ander kransje, toch.
Hoeveel watt heb je nodig om met zelfde uitgangspunten 45 km/u te rijden? Misschien is dat wel gewoon bij te trappen?
eric190173 schreef:
multiwgb schreef:250 W je snelheid 36 km/uur, je weegt 70 kg, een fiets van 10 kg, race bandjes, een vlakke weg, geen wind en voorover gebogen op je fiets.
Electrisch, voor mij tot nu toe :lol:, handig als je van A naar B moet. Maar met fietsen heeft het niets te maken. Krijg ik wind tegen ander kransje, toch.
Hoeveel watt heb je nodig om met zelfde uitgangspunten 45 km/u te rijden? Misschien is dat wel gewoon bij te trappen?
Zo'n 480 W.
Berekend met http://leonpoels.nl/fietsen/energie.xls
* Tabblad gegevens invullen: nee, nee, nee, ja, 55, 80 en 7,25
In tabblad Snelheid kun je dan het vermogen in kolom E aflezen.
Je kunt het verschil idd bijtrappen. Je moet van goeden huize komen om het lang vol te houden en vooral geldt het voor een fiets waarbij je bij 250 W al 36 km/u gaat. en je moet geen wind of helling hebben.
Leon

P.s. (45/36)^3 *250 scheelt overigens vrijwel niets :oops:
Tja, dat is niet relaxed bij te trappen....