Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nekpijn na fietsen - Forum Wereldfietser

nekpijn na fietsen

Ik heb een paar weken geleden een goede 2e hands Vittorio fiets gekocht. Het probleem is, dat ik iedere keer na het fietsen veel pijn in mijn nek heb.

Ik weet natuurlijk dat deze fietsen op maat worden gemaakt en toen ik de fiets kocht zat er ook een moon stuur op, zodat je flink recht op zit. Ik heb er een recht stuur op gezet met een zoom verstelbare stuurpen. Ik heb vandaag 70 km gefietst, en van alles geprobeert. Stuur naar voren, naar achteren, omlaag, omhoog.

Ik geef wel toe dat ik een scoliose heb en last van de onderrug, denk er aan om een geveerde zadelpen te kopen.

Hebben jullie nog suggesties?

Mario
ik zou een 2ehands maatfiets niet als maatfiets bestempelen, maar gewoon als 2e hands fiets.

Plaats eens een foto van je oude fietshouding en je nieuwe fietshouding.
Heb je pijn tijdens, direkt erna of een dag later?
Ik heb namelijk altijd last een dag later, maar alleen als ik weinig gefietst heb in de weken voorafgaand.

Daarom fiets ik maar gewoon veel, heb ik tenminste ook geen last. :D
gios schreef:Heb je pijn tijdens, direkt erna of een dag later?
Ik heb namelijk altijd last een dag later, maar alleen als ik weinig gefietst heb in de weken voorafgaand.

Daarom fiets ik maar gewoon veel, heb ik tenminste ook geen last. :D
pas maar op wat je zegt, velen denken hier dat het lichaam een onaanpasbaar vast gegeven is :)

Scoliose lijkt me wel andere koek: heb je meer last van een andere houding agv je nieuwe fiets, of zijn het de microtrillingen die gewoon bij fietsen hoort, waar je opeens last van hebt (brede banden, verende pennen)?
Hoeveel heb je al gefietst van dit jaar. Op de fiets zitten is geen dagelijkse houding en na de winter zullen de spieren nog wat moeten wennen en sterker worden.
AB schreef: pas maar op wat je zegt, velen denken hier dat het lichaam een onaanpasbaar vast gegeven is :)
Dat kan niet waar zijn, want ik heb afgelopen weekend 300km in de Ardennen/Eifel gefietst, en de pijn in mijn benen wordt nu pas minder... :lol:
En geen last van mijn nek gelukkig :)
gios schreef:
AB schreef: pas maar op wat je zegt, velen denken hier dat het lichaam een onaanpasbaar vast gegeven is :)
Dat kan niet waar zijn, want ik heb afgelopen weekend 300km in de Ardennen/Eifel gefietst, en de pijn in mijn benen wordt nu pas minder... :lol:
En geen last van mijn nek gelukkig :)
traplopen is lekker na zo'n weekend :)

Misschien is het verschil tussen een tijdelijk pijntje en een chronisch pijntje een kwestie van een week lang puur op souplesse en zonder enige vorm van overmatige spierbelasting te fietsen. Daarmee geef je het lichaam enige gewenningstijd. Mocht je dan nog steeds last hebben, dan zou er iets meer aan de hand kunnen zijn. Heb je uberhaupt een fietsverleden (woonwerkverkeer, tourclub, fietsvakanties, etc)?

Ik fiets afwisselend op 4 verschillende fietsen in 4 verschillende houdingen en heb nooit ergens last van behalve 1) aan het begin van het seizoen (hongerklop), 2) zomers bij de eerste bergetappe (krampen in de kuiten) en 3) bij overbelasting (combi duur/inspanning.... zuuropbouw). Bij alledrie maak ik me geen zorgen.
Ik zat net te denken dat ik misschien goed moet kijken naar de afstelling v/d barends, of die wel op gelijke hoogte staan afgesteld.

Mario
supermario schreef:Ik zat net te denken dat ik misschien goed moet kijken naar de afstelling v/d barends, of die wel op gelijke hoogte staan afgesteld.

Mario
even een lineaaltje en schietloodje erbij pakken
Je kan niet zonder. :lol:
Even uit eigen ervaring.

Probeer het met een zithouding van 45 graden en zorg er voor dat je nek b.v. met een extra kraag lekker warm blijft. Blote nek is niet aan te raden.
Doe de nodige oefeningen voor de nekspieren voor en na. Daarvoor vindt je op internet genoeg oefeningen. Als de pijn aanhoudt ga dan eens naar een masseur voor een paar tientjes. Vaak gaat het om een groter gebied dan alleen de nek. Dus ook de omliggende spieren van schouders en rug.
En dan lekker en veel fietsen om de spierkracht op te bouwen.
Kijk ook eens bij deze: http://www.vakantiefietser.nl/px/pers/2009-OpPad.pdf

mvg
Jan
Ik heb zelf beschadigde nekwervels en elke dag (en nacht) nekpijn.
Dus als je nekpijn blijvend is hier wat suggesties die voor mij werken:

* Een "gewoon" gebogen stuur, werkt voor mij het beste.

* En rechtop zitten. (ik heb stuurpen zover mogelijk omhoog staan)

* En je nek warm houden dus bij kouder weer een das om. Tocht/wind geeft nekpijn.

* En kuiltjes en takjes ontwijken.

* Maar ook in beweging blijven. Bij pijn heb je de neiging je nek vast te zetten, met fietsen kijk je om je heen, wat bij mij helpt. Je kan ook nekoefeningen doen zoals Jan al zei.

Als je op 70 km van alles uitprobeert geeft dat niet echt een goed beeld. Probeer 1 ding per tochtje. Pijn is iets wat stapelt en wat vaak achteraf komt (kan tot 1 of 2 dagen later bijv), als de laatste uitprobeersel klachten geeft kan dit dus ook van het eerste zijn. Neem er de tijd voor om iets uit te proberen, 1 ding en dan weer een paar dagen rust, dan het volgende enz.

Succes ermee!
Ik heb het oude zadel vervangen voor een Brooks B17 imperial zadel en Shimano platform pedalen, wat het fietsen al een stuk beter maak.

Mario
Ik heb er ook wat last van gehad toen ik het zadel van mijn mountainbike wat hoger had gezet. Wilde testen of dat beter reed.
Terug op de oude stand en het gaat weer prima