Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoes of doos Emirates - Forum Wereldfietser

Fietshoes of doos Emirates

Hallo,

Wij zijn van plan om naar Bangkok te vliegen met de Emirates. Ik lees op hun site dat de fiets mee mag binnen de 30 kg. bagage. Weet iemand of de fiets ook verpakt mag worden in een fietshoes, dit kan ik nergens vinden

Willy de Reuver
In het buitenland weten ze vaak niet wat de inchechprocedure voor de fiets exact inhoudt. Vandaar dat ik onderstaande regels hanteer, zodat ik mijn fiets altijd mee kan nemen.

Schiphol
Op de heenweg kan je een fietsdoos op Schiphol kopen; zie http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hiphol.htm. Vlieg je met de KLM dan kan je een fietsdoos vlakbij de incheckbalie kopen.

Buitenland
Neem op de luchthaven extra tijd bij het inchecken van bagage en vraag naar de incheckprocedure van de fiets bij de incheckbalie. Soms accepteren ze een fietshoes, maar dat hangt per maatschappij of agentschap (vertegenwoordiger luchtvaartmaatschappij) af. Officieel (IATA regels) dient er een stevige verpakking om de fiets, zodat de fiets andermans bagage niet kan vervuilen of beschadigen.

Op de terugweg zal je op de internationale luchthaven naar de afdeling 'afwijkende bagage' moeten zoeken, daar kan je je fiets met kartonnen dozen verpakken en de ingepakte fiets laten inbinden. Het is even wat snij- en vouwwerk; de meeste luchtvaartmaatschappijen accepteren het, als je het stuur en de pedalen demonteert.

Ik neem voor deze zekerheid altijd een grote groene fietshoes en stevige tape mee. Op de kleine luchthavens heeft afdeling voor afwijkende bagage niet altijd kartonnen dozen, maar een stripapparaat is vaak wel aanwezig. Zoek op de buitenlandse luchthavens altijd het rontgenapparaat voor afwijkende bagage. Je fiets moet hierdoor, anders wordt ie geweigerd. Soms zal je het stuur, de pedalen en de zadel moeten demonteren, zodat ie gemakkelijk door het apparaat gaat.
Als het niet op de website staat, gewoon even bellen. Of beter mailen. Je hebt dan een schriftelijk bewijs van de afspraken en die kan je dan meenemen.
willydereuver schreef:Hallo,

Wij zijn van plan om naar Bangkok te vliegen met de Emirates. Ik lees op hun site dat de fiets mee mag binnen de 30 kg. bagage. Weet iemand of de fiets ook verpakt mag worden in een fietshoes, dit kan ik nergens vinden

Willy de Reuver
Emirates eist echt een harde doos. Kost je echt de nodige kilo's. Ik heb uitgebreid onderhandeld tot met een grote baas aan toe: mijn fiets moest in een doos.
Bij de terugvlucht vanuit Perth wilde men zelfs de Schiphol-doos weigeren. Die zou te slap zijn. Uiteindelijk ging men er mee akkoord dat ik tekende om geen claim in te dienen bij de maatschappij in geval van schade. Nu dien ik in geval van schade nooit een claim bij de airline, maar bij de reisverzekering. Wellicht is de afhandelaar in Bangkok niet zo streng.

Zo'n onding van een Schiphol-doos, die voornamelijk schijnbescherming biedt kost je echt de nodige kilo's. Neem minimaal aan kleding mee en koop goedkoop textiel, slippers en toiletspullen in Bangkok, bijvoorbeeld in de omgeving van Khaosan Road.

De dozen op Schiphol zijn te koop bij het bagagedepot in de kelder tussen hallen 1 en 2.
Op de website van Emirates staat:
Emirates will accept wind surf boards, surf boards, kite surfing equipment, kayaks, body boards, pole vault or other sporting equipment as checked baggage and part of your standard baggage allowance, provided it is appropriately packed in a hard-shell packing case. If not a Limited Release will be required.

Dus als je een limited-releaseverklaring tekent, zou het ook met een hoes moeten lukken. Zo'n verklaring van afstand van aansprakelijkstelling stelt niet veel voor, want de airline zal je bij schade sowieso doorverwijzen naar je reisverzekering.
Vanuit Düsseldorf (en terug vanuit Trivandrum) was een paar jaar geleden jaar geleden een Halfords-pyjama geen probleem (dat kan natuurlijk veranderd zijn!). Of we een verklaring hebben ondertekend, weet ik niet meer. De fietsen kwamen toen overigens wel met schade en te laat aan in India (blijven staan in Dubai). Niks geclaimd, want ze waren voor een paar roepia weer rijklaar te maken.
Afgelopen juli met emirates gevlogen naar Kuala Lumpur vanaf Schiphol en geen problemen met fietsen in bubbeltjesplastic. Weet niet meer of we iets getekend hebben, maar is allemaal goed aangekomen.
We vliegen in december terug vanaf Bangkok en gaan het weer zo doen.
els schreef:Afgelopen juli met emirates gevlogen naar Kuala Lumpur vanaf Schiphol en geen problemen met fietsen in bubbeltjesplastic. Weet niet meer of we iets getekend hebben, maar is allemaal goed aangekomen.
We vliegen in december terug vanaf Bangkok en gaan het weer zo doen.
idem
Op 3 april jongstleden gevlogen met Emirates van Bangkok over Dubai naar Madrid. Fiets in bubbeltjesplastic. Nergens voor getekend, geen probleem.
Fiets in hoes is geen enkel probleem bij Emirates. Ben in 2010, 2011 en nu net weer met ze gevlogen en er is slechts 1 x over een doos gesproken maar toen ik een briefje tekende waarin stond dat het mijn eigen risico was, was er geen enkele probleem. Zelfde ervaring met veel andere luchtvaartmaatschappijen zoals Cathay, AirAsia, Mahan en Kuwait Air.

Ik gebruik trouwens nooit een doos. Het is te zwaar en te lastig en bovendien denk ik dat er meer mee 'gegooid' wordt.