Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies

*bericht was vele keren gepost ipv eenmaal, excuses, ik weet niet wat er misgelopen is*
*bericht was vele keren gepost ipv eenmaal, excuses, ik weet niet wat er misgelopen is*
*bericht was vele keren gepost ipv eenmaal, excuses, ik weet niet wat er misgelopen is*
Je vraagt aan ons advies over wat te doen, en vervolgens kom je weer met Decathlon aan.
Als jij graag zo'n fiets wil: KOPEN! Vraag alleen niet meer wat wij ervan vinden.
gios schreef:Je vraagt aan ons advies over wat te doen, en vervolgens kom je weer met Decathlon aan.
Als jij graag zo'n fiets wil: KOPEN! Vraag alleen niet meer wat wij ervan vinden.
Ik heb ook aangegeven dat ik prijs/kwaliteit belangrijk vind en ik vind het een groot verschil met mijn eerste bericht: diezelfde decathlon fiets aan €760 te kopen of aan €400.

Het kon toch zijn mensen met meer verstand ervan dan mij zouden zeggen "voor €400 kunnen ze je moeilijk oplichten met die decathlon fiets" aangezien ik er nog 1,5 jaar garantie op de onderdelen en negen op het frame heb?

Nogmaals bedankt aan iedereen om de tijd te nemen mij advies te geven!
Zorkman schreef:Tussen twee haakjes: ik betaal liever nu €400 en over tien jaar nog eens €400 om dan over tien jaar met een veel modernere fiets te rijden; dan nu €800 en dan een fiets hebben voor 20 jaar. Dat is in jullie ogen misschien een kortzichtige
10 jaar doen met een fiets van 400 euro is wel lang, je fiets niet heel erg veel dan. In dat geval kun je hem gerust kopen en als de maat goed is en het zadel lekker zit kun je er voor dat geld veel plezier aan beleven, ook al is de verende voorvork een nadeel. Fietsen zullen over 10 jaar zeker moderner zijn, maar of ze beter zijn kun je je afvragen. De afgelopen 10 jaar zijn er spectaculaire verbeteringen geweest aan fietsen, maar die zitten bijna allemaal in het hogere segment: Rohloff, Son e.d. Het lagere segment is er niet op vooruit gegaan en op aspecten zoals trapassen en cranckstellen, balhoofdstellen, bijna niet te krijgen normale voorvorken en XT-achternaaf zelfs flink achteruit.
Leon
Zorkman schreef:en wat denken jullie van die
Riverside 7 (€760): http://www.decathlon.nl/NL/riverside-7-40610556/
voor €400 tweedehands (zeven maand oud, niet veel mee gereden)
Tussen twee haakjes: ik betaal liever nu €400 en over tien jaar nog eens €400 om dan over tien jaar met een veel modernere fiets te rijden; dan nu €800 en dan een fiets hebben voor 20 jaar. Dat is in jullie ogen misschien een kortzichtige
Als je er echt zo weinig mee rijdt (ik rijd bv minstens 8000 per jaar), dan moet die fiets wel volstaan. Het kader is geen pareltje qua afwerking, maar breken zal het niet doen, meest verdacht zijn de wielen, maar bij mijn 4 bleven die mooi recht. En met 2000 km per jaar, ben je toch enkele jaren verder voor je eerste grote onderhoudskosten. Voor dezelfde prijs vind je ook andere 2dehands fietsen, maar garantie heb je daar niet op, dus als je niet houdt van zelf sleutelen zou ik de decathlon fiets wel overwegen. (voor 400 euro)
Leon schreef:
Zorkman schreef:Tussen twee haakjes: ik betaal liever nu €400 en over tien jaar nog eens €400 om dan over tien jaar met een veel modernere fiets te rijden; dan nu €800 en dan een fiets hebben voor 20 jaar. Dat is in jullie ogen misschien een kortzichtige
10 jaar doen met een fiets van 400 euro is wel lang, je fiets niet heel erg veel dan. In dat geval kun je hem gerust kopen en als de maat goed is en het zadel lekker zit kun je er voor dat geld veel plezier aan beleven, ook al is de verende voorvork een nadeel. Fietsen zullen over 10 jaar zeker moderner zijn, maar of ze beter zijn kun je je afvragen. De afgelopen 10 jaar zijn er spectaculaire verbeteringen geweest aan fietsen, maar die zitten bijna allemaal in het hogere segment: Rohloff, Son e.d. Het lagere segment is er niet op vooruit gegaan en op aspecten zoals trapassen en cranckstellen, balhoofdstellen, bijna niet te krijgen normale voorvorken en XT-achternaaf zelfs flink achteruit.
Leon
Vooruit: die Riverside ziet er op het eerste gezicht niet gek uit: HS11 remmen, XT achterderrie, Deore naven/Rigida ZAC velgen. Maar wat er verder op zit is goedkope troep.
Mocht je de fiets gaan kopen kun je natuurlijk langzaam gaan upgraden. Wielen zou ik trouwens meteen na(laten)kijken en goed rechten/op spanning zetten.
Blijf je natuurlijk nog wel zitten met een twijfelachtig frame :lol:

Zorkman: geef ons meer info over jou: lengte, gewicht, jaarsalaris :wink: , zodat men gericht kan zoeken op MP.
gios schreef:
Leon schreef:
Zorkman schreef:Tussen twee haakjes: ik betaal liever nu €400 en over tien jaar nog eens €400 om dan over tien jaar met een veel modernere fiets te rijden; dan nu €800 en dan een fiets hebben voor 20 jaar. Dat is in jullie ogen misschien een kortzichtige
10 jaar doen met een fiets van 400 euro is wel lang, je fiets niet heel erg veel dan. In dat geval kun je hem gerust kopen en als de maat goed is en het zadel lekker zit kun je er voor dat geld veel plezier aan beleven, ook al is de verende voorvork een nadeel. Fietsen zullen over 10 jaar zeker moderner zijn, maar of ze beter zijn kun je je afvragen. De afgelopen 10 jaar zijn er spectaculaire verbeteringen geweest aan fietsen, maar die zitten bijna allemaal in het hogere segment: Rohloff, Son e.d. Het lagere segment is er niet op vooruit gegaan en op aspecten zoals trapassen en cranckstellen, balhoofdstellen, bijna niet te krijgen normale voorvorken en XT-achternaaf zelfs flink achteruit.
Leon
Vooruit: die Riverside ziet er op het eerste gezicht niet gek uit: HS11 remmen, XT achterderrie, Deore naven/Rigida ZAC velgen. Maar wat er verder op zit is goedkope troep.
Mocht je de fiets gaan kopen kun je natuurlijk langzaam gaan upgraden. Wielen zou ik trouwens meteen na(laten)kijken en goed rechten/op spanning zetten.
Blijf je natuurlijk nog wel zitten met een twijfelachtig frame :lol:

Zorkman: geef ons meer info over jou: lengte, gewicht, jaarsalaris :wink: , zodat men gericht kan zoeken op MP.
Wat betreft die XT-naven: die hebben een aluminium-as, maar de kogels rollen toch gewoon op een stalen conus? Dus wat maakt het dan uit of er in de LX-naaf een stalen as en in de XT een aluminium-as zit..... op een LX naaf draaien de kogels toch ook gewoon op een stalen conus? Wat is het verschil dan?
AB schreef:Wat is het verschil dan?
De grote van de kogels.
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:Wat is het verschil dan?
De grote van de kogels.
Oja, is waar ook, diameter as bepaalt grootte kogels.... net als bij de bracketlagers.
LX 9 grotere kogels per zijde
XT 11 kleinere kogels per zijde

maar belangrijker is onderhoud en afdichting. Hoe vaak per jaar zou je je wiellagers moeten schoonmaken en hervetten? Na elke lange reis? 2x per jaar? Elke 3000km? En zijn er manieren om de afdichting te verbeteren? Nanotechnologie en neverwetsprays?
...vering is efficiëntie verlies...
Dat wordt vaak beweerd, maar nooit aangetoond.
Vaak heb je een lockout waarmee je vering kunt uitzetten. Het hangt ook wel sterk af van het soort wegdek. Op hobbelig wegdek is niet alleen het comfort beter, maar vaak ook de efficiëntie hoger. Waarom zouden wedstrijdmountainbikers anders met vering rijden?
Jan Eleveld schreef:Waarom zouden wedstrijdmountainbikers anders met vering rijden?
Controle.

Renaat
Jan Eleveld schreef:Waarom zouden wedstrijdmountainbikers anders met vering rijden?
Dat is wat ze krijgen, vervolgens zetten ze de vering knalhard ;)