Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzes keuzes... - Forum Wereldfietser

Keuzes keuzes...

Ik wil in het vervolg geregeld per fiets naar het werk te gaan (enkele reis ongeveer 51 km). Niet elke dag maar 1-2 keer per week voor de niet-wintermaanden. Kan ik bewegen met werken combineren tenminste ;)

Nu heb ik een redelijke vakantiefiets (Giant Expedition GTS 1.0 uit 2006, dus zonder alle rare fratsen die ze later met dit model hebben uitgespookt). Prima fiets voor meerdaagse tochten met bagage, maar imho wat minder geschikt voor snel asfaltwerk over een langere afstand (wat wel nodig is als ik woonwerk ga rijden). Nu rij ik gemiddeld 20-22km/h over langere afstanden (zonder windinvloeden).

Ik zit te dubben wat ik nu zou gaan doen:
- Giant wegdoen en een andere all-round fiets fiets kopen met meer een randonneur-karakter (racestuur, evt. iets smallere banden etc), ook omdat ik merk dat ik weinig écht off-road doe.
- Racefiets aanschaffen naast de huidige fiets en die alleen voor woonwerk-verkeer gebruiken. Dan zal het wel alleen een mooi-weer-fiets worden ben ik bang.
- Huidige fiets ombouwen: racestuur er op of alleen een ligstuur plaatsen.

Heb ik een te positief beeld van het ombouwen van de huidige fiets (heeft het rendement om een ander stuur te plaatsen)? En is een randonneur van bij 28mm banden geschikt voor all-round gebruik op bijv. gravel?

Een extra racefiets lijkt me persoonlijk niet iets voor mij omdat ik nit zo heel netjes ben met onderhoud (of zie ik dat verkeerd wat betreft racefietsen). Daarnaast zou ik er sowieso spatborden op willen hebben.

Graag jullie mening, zodat ik een beter beeld voor mezelf kan vormen :)


En ja de Santos Race Lite is leuk maar voor erbij iets te veel van het goede ;)
Snel gaan op een fiets (in Nederland) is heel makkelijk, je hoeft er echt geen blablabla race/aerofiets voor te kopen:

- Zorg voor een voorovergebogen ‘bukhouding’ en (dus) een klein frontaal oppervlak (geen uitstekende onderdelen, geen volumineuze jassen, etc.)
- Monteer de juiste banden en zorg dat ze op juiste spanning zijn (weinig rolweerstand)
- Trainen ;-)

Je grootste vijand is de luchtweerstand, voor lange stukken asfaltverslinden zijn ligfietsen daarom een goed idee.
voor een woonwerk fiets zou ik niet snel voor een racefiets gaan. Ik ben 1,5 jaar (weer en wind) met een Jan Janssen Nemo naar mijn werk gefietst. Het fietste lekker snel, maar had een hoop nadelen (18 km enkele reis):
- ging me irriteren aan het trillen (veroorzaakt door de relatief dunnen banden), ondanks dat ik de maximaal mogelijke brede band heb gebruikt.
- banden zijn lek gevoeliger
- snel een slag in de wielen
- sportieve zithouding ging mij irriteren
- geen mogelijkheid om fatsoenlijk een paar spatborden te monteren (had van die SKS spatborden, maar deze lopen niet ver genoeg door en zijn slag

Voor vrije tijds fiets is deze echt geweldig, net zo snel als een racefiets alleen net iets comfortabeler.

Voor 102 km per dag fietsen zou ik een nieuwe fiets nemen. Je zit er per rit ruim een uur op de fiets, dus ik zou dan graag een comfortabele fiets hebben (inderdaad bijvoorbeeld een randonneur)

Afbeelding
peter1980 schreef:voor een woonwerk fiets zou ik niet snel voor een racefiets gaan.
Niks mis met wat 40 jaar geleden een racefiets heette, en nu door het leven gaat als audax fiets.

Dus minimaal 57mm remmen (30-35mm banden) en spatborden, en een licht dragertje voor de boterhammen, laptop en schone kleren.
m-gineering schreef:
peter1980 schreef:voor een woonwerk fiets zou ik niet snel voor een racefiets gaan.
Dus minimaal 57mm remmen (30-35mm banden) en spatborden, en een licht dragertje voor de boterhammen, laptop en schone kleren.
Dragert(je) is idd een vereiste (naast spatborden en niet te smalle banden), maar zo gaat het wel steeds meer in de richting van een reis-randonneur... of een ombouw van de huidige fiets (die overigens wel Magura firm-tech velgremmen en gecombineerde rem/schakelsets heeft heeft dus da's nog een lastige klus) :)
Wat ik zelf doe op dit moment is op mijn Avaghon 1 a 2 keer per week naar het werk fietsen. De afstand thuis - kantoor is 60 km en dat leg ik nu 3/4 af per auto en de rest per fiets. De fiets gaat achterop de auto, vervolgens rijdend naar de carpoolplek, vanwaar ik verder ga op de fiets.

De fietsafstand later verder uitbouwen zodra de conditie dat toestaat.

Nico
Ik weet natuurlijk niet hoe de weg die je moet afleggen er uit ziet (ander verkeer, veel bochten, ...), maar bij zulke afstanden zou ik persoonlijk een ligfiets of een velomobiel overwegen.

Renaat
Voor woon-werk verkeer heb ik een Stevens Gran Turismo. Perfecte mix van comfort en snelheid. Wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn volgens mij nog wel soortgelijke fietsen leverbaar.
Revanho schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe de weg die je moet afleggen er uit ziet (ander verkeer, veel bochten, ...), maar bij zulke afstanden zou ik persoonlijk een ligfiets of een velomobiel overwegen.
Renaat
Ligt eraan waar "Buiten bbk" ligt. Geen idee.

De zin "En is een randonneur van bij 28mm banden geschikt voor all-round gebruik op bijv. gravel?" snap ik ook niet. Wil je woon-werk deels over gravel? Hoe kan het dan dat je een wielrenfiets overweegt. Heeft de Expedition 28mm-banden??

Bij mij zou het er nogal mee te maken hebben of ik een wielrenfiets lekker vindt zitten. Of gewicht een rol speelt heeft te maken met heuvelachtigheid, en dus weer met de afkorting bbk. Indien niet, dan is het uitkleden van de expedition en montage van snelle banden al heel wat. Hoe breed zijn de velgen? (bv 17 of 19 mm inwendig)
Leon
In het Te Koop-gedeelte van dit geweldige forum staat een prachtige m-gineering. Misschien iets voor jou?
Leon schreef:
Revanho schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe de weg die je moet afleggen er uit ziet (ander verkeer, veel bochten, ...), maar bij zulke afstanden zou ik persoonlijk een ligfiets of een velomobiel overwegen.
Renaat
Ligt eraan waar "Buiten bbk" ligt. Geen idee.

De zin "En is een randonneur van bij 28mm banden geschikt voor all-round gebruik op bijv. gravel?" snap ik ook niet. Wil je woon-werk deels over gravel? Hoe kan het dan dat je een wielrenfiets overweegt. Heeft de Expedition 28mm-banden??
bbk... bebouwde kom ;) Dat geldt gelukkig ook grotendeels voor de geplande woonwerk-route.

De woonwerk-route gaat alleen over asfalt, dus een racefiets zou daar geen probleem opleveren. Mijn vakantiefiets gaat daarentegen ook vaak over iets minder strakke wegen.

De vraag is of ik voor een extra fiets (racefiets, puur voor asfalt) zal gaan, of de Giant vervangen voor een fiets (randonneur) die sneller is en nét wat geschikter voor asfalt, maar daarentegen ook iets "mindere" wegen (geen ATB-routes) aankan.

Of zoals je voorstelt de Giant ombouwen zodat die wat geschikter wordt.
Fedor schreef:
Leon schreef:
Revanho schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe de weg die je moet afleggen er uit ziet (ander verkeer, veel bochten, ...), maar bij zulke afstanden zou ik persoonlijk een ligfiets of een velomobiel overwegen.
Renaat
Ligt eraan waar "Buiten bbk" ligt. Geen idee.

De zin "En is een randonneur van bij 28mm banden geschikt voor all-round gebruik op bijv. gravel?" snap ik ook niet. Wil je woon-werk deels over gravel? Hoe kan het dan dat je een wielrenfiets overweegt. Heeft de Expedition 28mm-banden??
bbk... bebouwde kom ;) Dat geldt gelukkig ook grotendeels voor de geplande woonwerk-route.

De woonwerk-route gaat alleen over asfalt, dus een racefiets zou daar geen probleem opleveren. Mijn vakantiefiets gaat daarentegen ook vaak over iets minder strakke wegen.

De vraag is of ik voor een extra fiets (racefiets, puur voor asfalt) zal gaan, of de Giant vervangen voor een fiets (randonneur) die sneller is en nét wat geschikter voor asfalt, maar daarentegen ook iets "mindere" wegen (geen ATB-routes) aankan.

Of zoals je voorstelt de Giant ombouwen zodat die wat geschikter wordt.
Altijd gaan voor de extra fiets :D
gios schreef:In het Te Koop-gedeelte van dit geweldige forum staat een prachtige m-gineering. Misschien iets voor jou?
Dank voor de tip natuurlijk. Erg mooie fiets maar sowieso niet mijn maat, en geen spatbordjes ;)

Overigens iedereen dank voor de reacties. Hierdoor kan ik al een aantal mogelijke opties afstrepen als niet geschikt (zoals een randonneur met te dunne bandjes) :)
Ben nog steeds aan het nadenken, en de volgende fietsen zijn in beeld als mogelijke optie (waarbij ik dus mijn huidige fiets zou verkopen):

- Vannicholas Amazon met racebocht + Ultegra
- Idworx Road Marathon
- Santos Race Lite

de eerste twee liggen dicht bij elkaar qua prijs, de Vannicholas is iets goedkoper terwijl het wel een titanium frame heeft tov het alu van de Idworx
De Santos heeft natuurlijk een Rohlof (duurder dan Ultegra) maar is veel duurder dan de andere twee, veel meer dan alleen de meerprijs van de Rohlof. Zitten daar verder nog specifieke zaken aan die de meerprijs verduidelijken?

Mensen die ervaring (of gewoon een al dan niet ongefundeerde mening ;)) hebben met deze fietsen? Stevens en Van Herwerden werden ook al vermeld maar daar kon ik geen (nieuwe) modellen van vinden. En daarnaast is er ook maatwerk maar dan loopt de prijs vaak ook weer op.
Volgens mij wil je voor zoiets minimaal 35 mm bandjes, en dat hebben deze geen van drie. Ik zit dus eerder te denken aan een wat snellere randonneur met ruimte voor spatborden en 35-37 mm banden. En dus met racestuur en cantilevernokken. Dat laat zich ook prima gebruiken voor vakantie, zeker met 37 mm banden. Verder heb je een SONdelux naafdynamo nodig, en voor vakantie een tamelijk laag verzet. Kortom eigenlijk een heel klassieke fiets. Denk aan iets als de Thorn Club Tour. Als het duurder mag kan hetzelfde ook met Rohloff naaf.
Wim
of een alu crosser met 2 setjes wielen..eentje voor de weg zonder/weinig bagage en eentje bredere velgen voor die dagen dat je er n bagagedrager op zet etc.
Fedor schreef:Ben nog steeds aan het nadenken, en de volgende fietsen zijn in beeld als mogelijke optie (waarbij ik dus mijn huidige fiets zou verkopen):

- Vannicholas Amazon met racebocht + Ultegra
- Idworx Road Marathon
- Santos Race Lite

de eerste twee liggen dicht bij elkaar qua prijs, de Vannicholas is iets goedkoper terwijl het wel een titanium frame heeft tov het alu van de Idworx
De Santos heeft natuurlijk een Rohlof (duurder dan Ultegra) maar is veel duurder dan de andere twee, veel meer dan alleen de meerprijs van de Rohlof. Zitten daar verder nog specifieke zaken aan die de meerprijs verduidelijken?

Mensen die ervaring (of gewoon een al dan niet ongefundeerde mening ;)) hebben met deze fietsen? Stevens en Van Herwerden werden ook al vermeld maar daar kon ik geen (nieuwe) modellen van vinden. En daarnaast is er ook maatwerk maar dan loopt de prijs vaak ook weer op.
Voor cyclo's en lange toertochten zou ik die Road Marathon nemen.
Voor woonwerkverkeer (en evt. fietsvakanties) vind ik de nieuwe Santos Travel Lite wel een mooie (helaas dure) fiets. Paar smalle bandjes eronder plus een ligstuur en racen maar, daar heb je geen Race Lite of racestuur voor nodig.
Iemand een mening over de Specialized TriCross Expert?

Ik kan misschien een frame krijgen met opbouw naar keuze. Heb al gelezen van tochten door Europa (met lichte bagage) dus het zou zeker een goede optie kunnen zijn:

http://sbrdesign.com/wordpress/?page_id=38