Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaria en Afrika als je er 2 jaar door heen rijd??? - Forum Wereldfietser

Malaria en Afrika als je er 2 jaar door heen rijd???

Hoi,

Vanaf volgende maand rijden wij het malaria gebied in van Afrika. Erg leuk hier en zeker een aparte ervaring. :D We zijn nu in Mauritanie en rijden op richting Senegal. Het doel is Zuid Afrika.

Wij schatten in dat dit zo'n 2 jaar gaat duren. Wij willen graag een goed besluit nemen hoe we nu omgaan met Malaria. Omdat we zo lang hier zijn, zijn we op zoek naar diverse meningen. Iedereen geeft een apart advies, zelfs tussen diverse landen ... dus vandaar een oproep hoe we hiermee kunnen omgaan.

Wat is verstandig?

Graag jullie reacties.
Neem eens contact op met onze eigen Shane, die fiets nu ook in Afrika.
Hij spreekt ook Nederlands - enne doe hem de groeten van me :wink: . http://www.shanecycles.com/africa/
Hoe bedoel je ‘mee omgaan’? Je moet malaria-profylaxe slikken.
Adviezen mogen varieren, maar laat dat aub geen aanleiding zijn geen profylaxe te slikken.

Vanuit de verschillende landen bestaan verschillende schema's en ook de regio info zal verschillen. Dat is verwarrend, maar kies één adviesbron. Wat mij betreft liefst uit de regio waar je zelf vandaan komt.
Preventieadviezen ontstaan altijd vanuit de afweging van risico's van preventief slikken en risico op (en van) de te vermijden ziekte. Helaas lopen daar dan mogelijk ook nog commerciele afwegingen doorheen. Gevolg zijn vanuit de verschillende landen zeer verschillende adviezen.
Adviezen uit de regio zelf zijn meestal niet adequaat voor de bezoekende reiziger, omdat locals vaak een lager risico lopen wanneer ze de ziekte krijgen.

Ik houd eigenlijk helemaal niet van bangmakerij, maar ik weet dat de verleiding om geen profylaxe te slikken bij langdurig verblijf groot is. Ook ikzelf heb die fout gemaakt, terwijl ik echt beter wist. Dit voor mijzelf zonder grote gevolgen gelukkig. Ik heb echter ook een fatale malariainfectie van dichtbij gezien.
Onderschat in ieder geval nooit de gevolgen van een malaria tropica infectie bij iemand die nog nooit besmet is geweest. Dat kan heel snel gaan.

Groeten,

Marc
De profylaxe moet je vaak al 3 weken van te voren starten voordat je een malaria gebied binnengaat. Daarnaast kan de profylaxe ook nog per persoon verschillen. Voor Senegal geldt nu het volgende:

* Malaria
In dit land komt malaria voor. U dient zich goed te beschermen tegen muggenbeten. Ook het gebruik van tabletten om malaria te voorkomen is nodig.
* Gelekoorts
In dit land komt gele koorts voor. Vaccinatie is VERPLICHT als men VANUIT een gele koorts gebied komt.
* Hepatitis A
Vaccinatie wordt aanbevolen voor alle reizigers naar dit land.
* DTP
Vaccinatie wordt aanbevolen voor alle reizigers naar dit land.
* Cholera
De autoriteiten van dit land vragen om een zogenaamde choleraverklaring als u over land de grens passeert.
* Dengue
In dit land komt dengue koorts of knokkelkoorts voor. U dient zich goed te beschermen tegen muggenbeten.
* Rabies
In dit land kan rabiës bij zoogdieren voorkomen. Vermijd contact met zoogdieren.

Vanuit het buitenland is het misschien handig om een email te sturen met de vragen die je hebt naar:
info@sgz.nl van http://www.sgzopreis.nl/home (vaccinatiecentrum)

Goede en gezonde reis.

Groet,
Arno
Glika schreef:De profylaxe moet je vaak al 3 weken van te voren starten voordat je een malaria gebied binnengaat. Daarnaast kan de profylaxe ook nog per persoon verschillen. Voor Senegal geldt nu het volgende:
1 week van te voren in geval van Lariam™©® gaat ook wel; en je kunt ook een oplaaddosis geven maar dat vereist wat meer kennis van zaken. Bij andere medicatie (oa Malarone™©®) hoef je maar een dag van te voren te beginnen.

Smeren met DEET (niet in/bij de mond ;-)) en netten/bedekkende kleding zijn ook geen slecht idee want ook profylaxe geeft geen 100% garantie.

In verband met resistentie kan het nog een lastig verhaal worden (Lariam™©® lijkt me de meest logische keuze) en is het beste advies om te overleggen met de GGD of een ander kenniscentrum.
Ik was een paar weken geleden in Gambia en gebruikte Malerone. Ik ben een van die mensen die bijwerkingen krijgt van Lariam. Malerone is duurder, maar de zorgverzekeraar heeft mij het overgrote deel vergoed.
Overige maatregelen.
* De muggen worden actief tegen zonsondergang. Begin dus tijdig met insmeren met Deet.
* Kijk op de kamer muggenvrij is. Laat even spuiten.
* Gebruik bij kieren en gaten een klamboe.
* Draag 's avonds witte sokken van voldoende dikte
* Draag 's avonds een lange broek. Bij voorkeur licht van kleur. Muggen beginnen beneden met hun aanval.
* Zweet trekt muggen aan.
* Allerlei aftershaves, deodoranten en parfums trekken muggen aan.
* Laat tijdens het avondeten of tijdens een biertje 's avonds op het terras een anti-muggenspiraaltje onder de tafel branden.
* Muggen houden niet van een draaiende airco of een fan.

Ik had advies ingewonnen bij Vacinatiecentrum Nederland: http://www.vacned.nl

Je hebt geluk dat het nu de droge tijd is. Diverse grote rivieren en de zijkreken hebben nu tot vaak diep in het binnenland zout water. Niet geschikt voor de larven van de muggen.