Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rackpack vastmaken op backroller - Forum Wereldfietser

Rackpack vastmaken op backroller

Over een week willen we naar Parijs fietsen, en daarbij onze nieuw aangeschafte ortlieb backrollers met daarop een rackpack gebruiken. Alleen zie ik even niet hoe ik (met allemaal de gespen die er aan beide tassen zitten) de rackpack op een logische en stevige manier vastzet op de backrollers. Het lijkt me dat ik daarvoor de twee gespen aan de onderkant van de rackpack moet gebruiken, maar waar moeten die bij de backrollers aan vast?? Graag enige hulp aan deze beginnende buitenlandfietser.
kwootje schreef:Over een week willen we naar Parijs fietsen, en daarbij onze nieuw aangeschafte ortlieb backrollers met daarop een rackpack gebruiken. Alleen zie ik even niet hoe ik (met allemaal de gespen die er aan beide tassen zitten) de rackpack op een logische en stevige manier vastzet op de backrollers. Het lijkt me dat ik daarvoor de twee gespen aan de onderkant van de rackpack moet gebruiken, maar waar moeten die bij de backrollers aan vast?? Graag enige hulp aan deze beginnende buitenlandfietser.
Er zijn ongetwijfeld meerdere oplossingen maar ik gebruik die gespen aan de onderkant van de Rackpack niet, heb ze er met een heet mes afgehaald.

Sluit de Backrollers met de lange band onderlangs. Leg de Rackpack dwars over de Backrollers. Steek de gespen die aan de voorzijde van de Backrollers zitten links en rechts in de gespen van de Rackpack. Trek de Backroller vast.
Doe eventueel nog een enkel sjorbandje of bagaganet om de Rackpack en bagagedrager.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar andere oplossingen.

Frank
Is leuk bedacht van ortlieb, maar een spinnetje of sjorband vind ik handiger en zit net wat steviger .. succes met de reis!
snowfreakyvon schreef:Is leuk bedacht van ortlieb, maar een spinnetje of sjorband vind ik handiger en zit net wat steviger .. succes met de reis!

...ik gebruik de rackpck zoals het het bedoeld is..al die extra bandjes hebben n functie en nut..kan daarmee de rackpck comprimeren afhankelijk van de hoeveelheid bagage.... er af halen(snijden) ..betekent er nooit meer aan kunnen maken ..
extra mini spinnetje altijd handig..
'Al die extra bandjes hebben een nut'... Tja, de kas van Ortlieb te spekken :) . Het is erg belangrijk dat je bagage niet schuift, schudt of rammelt op je fiets, want dan gaat er op den duur toch van alles kapot. Nog afgezien van de ergernis van het gerammel... Ik zou de tip van de sjorbanden vooral ter harte nemen, het kan je een hoop ellende besparen.
Ben wel benieuwd om te zien hoe iemand de Ortlieb Rackpack vast zet dmv de bandjes aan de onderkant van die tas.

Ik heb de indruk dat ze daar niet zitten voor gebruik op de fiets maar bedoeld zijn voor bevestiging achter op de motor. De rackpack werd aanvankelijk verkocht als motortas.

Hier is hoe je ´m vastzet op de fiets met de gespen van de backrollers. Je ziet het bandje aan de onderkant van de Rackpack nog net nutteloos onder de tas uitsteken.

Frank

Afbeelding
Ik gebruik de banden die aan de rackpack vastzitten om de tas aan de backrollers vast te zetten.

De gesp aan de binnenzijde van de backroller past in de onderste van de rackpak. De buitengesp gaat volgens het bovenstaande plaatje.
Ook als je de rackpack open maakt, blijft hij dus stevig op de fiets zitten. Op die manier kun je zelfs met een open tas rijden, ofschoon dat natuurlijk niet aan te bevelen is. :D

Nooit een probleem mee gehad. Ook niet op slechte wegen en snelle afdalingen.

Peter
frank bueters schreef:Afbeelding
Het is wel beter om de evt. holle ruite tussen de tassen te vullen zodat het rackpak ook via deze opvulling op de drager steunt. Als dat niet is komt het gewicht van het rackpack ook op de drageroogjes van de backrollers terecht. In een discussie van laatst zagen we dat sommige tassen daar onder lijden. Niet dat dat een acuut probleem is - meer iets voor lange duur.
Leon
Peter M schreef:Ik gebruik de banden die aan de rackpack vastzitten om de tas aan de backrollers vast te zetten.

De gesp aan de binnenzijde van de backroller past in de onderste van de rackpak. De buitengesp gaat volgens het bovenstaande plaatje.
Ook als je de rackpack open maakt, blijft hij dus stevig op de fiets zitten. Op die manier kun je zelfs met een open tas rijden, ofschoon dat natuurlijk niet aan te bevelen is. :D

Nooit een probleem mee gehad. Ook niet op slechte wegen en snelle afdalingen.

Peter
zo doe ik dat ook, wel goed aansjorren anders rolt de rackpack alsnog in een hobbelige afdaling naar achteren. Gelukkig is ie dan wel op 4 punten gezekerd.
Derhalve gebruik ik voor de zekerheid nog zo'n spinband. Wat ook veel zekerheid biedt als je de rackpack in de lengterichting van de drager wilt snoeren. Kun je tenminste gemakkelijk bij de zijtassen. Als je in de lengterichting van de achterdrager je tent hebt zitten dan heeft de rackpack die daar weer dwars overheen gaat geen holle lucht onder zich, wat het aansnoeren op de zijtassen weer vergemakkelijkt.
Leon schreef:Het is wel beter om de evt. holle ruite tussen de tassen te vullen zodat het rackpak ook via deze opvulling op de drager steunt.
Leon
Ik heb de tassen nooit zo vol dat ze boven de drager uitsteken.
Het rackpack heeft daarmee steun van de drager en de tassen.
Ik probeer altijd zo te pakken dat ik overdag niet in de achtertassen moet zijn.

Peter
Leon schreef:Het is wel beter om de evt. holle ruite tussen de tassen te vullen zodat het rackpak ook via deze opvulling op de drager steunt. Leon
Dat is een punt.
Tussen Rackpack en drager past, in elk geval bij mij, precies een 6 liter waterzak. Het vult de ruimte en het water blijft betrekkelijk koel.

Nieuwere Ortlieb waterzakken hebben bevestigingsbandjes aan boven- én onderzijde. Daarmee zijn ze goed vast te zetten op de (OMM) drager.

Frank
Ik draai m'n tas zodat hij onder m'n zadel zit in het verlengde van de fiets, niet dwars op het rek dus. Past mooi tussen de twee achtertassen en je kan in alle fietstassen zonder problemen in.

Ik vermoed dat het ook aerodynamischer is. :wink:
m_nu schreef:Ik draai m'n tas zodat hij onder m'n zadel zit in het verlengde van de fiets, niet dwars op het rek dus. Past mooi tussen de twee achtertassen en je kan in alle fietstassen zonder problemen in.
Ik vermoed dat het ook aerodynamischer is. :wink:
Dat is wel een goede. Het is zeker aerodynamischer. Je hebt ook kans dat je tegelijk nog in je tassen kunt én je hebt onder een netje nog plaats links en recht voor allerlei tijdelijke extra spullen zoals de uitgetrokken trui en boodschappen.
Wel kan het niet altijd: soms zit de drager zo dicht op het zadel dat het niet past en/of steekt de tas zo ver naar achteren dat deze staart de neiding heeft tot zwiepen en zwabberen.
Leon
Leon schreef:Wel kan het niet altijd: soms zit de drager zo dicht op het zadel dat het niet past en/of steekt de tas zo ver naar achteren dat deze staart de neiding heeft tot zwiepen en zwabberen.
Leon
Én je kunt niet meer zo makkelijk bij de achterkant van de drager om de fiets even opzij te zetten. Elk voordeel...

Frank
Neem je toch het zadel vast? Ik heb zelfs al trappen gedaan met deze setting. :shock:

Wel een nadeel: je achterlicht zit half onder je tas als die wat naar achteren doorhangt (maar op te lossen met een snelbinder).

frank bueters schreef:
Leon schreef:Wel kan het niet altijd: soms zit de drager zo dicht op het zadel dat het niet past en/of steekt de tas zo ver naar achteren dat deze staart de neiding heeft tot zwiepen en zwabberen.
Leon
Én je kunt niet meer zo makkelijk bij de achterkant van de drager om de fiets even opzij te zetten. Elk voordeel...

Frank
Wij hebben achterop de tandem de Tubus Locc drager. Deze heeft twee niveaus. Aan de laagste drager hang je de zijtassen. Op het bovenste niveau rust de rackpack. Dit werkt voor ons prima. Samen met twee tassen voor en een stuurtas hebben we voldoende bagageruimte om met de tandem een trektocht te maken met tent en kookspullen.