Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen?

Ik was er al bang voor.
Rechtstreeks contact met de fabrikant werkt alleen bij de goede. (Mijn definitie van een goede fabrikant: rechtstreeks contact over belangrijke zaken is mogelijk).
Maar ook bij je fietsenmaker geldt: accepteer niet dat je hier met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Eis (!) dat ze deze ketting opsturen naar SRAM en eis (!) een reactie. :evil:

Ik wil dit soort discussies hier gewoon niet lezen. Wilde net vanmorgen nieuwe kettingen gaan bestellen, wilde weer eens voor SRAM gaan (roesten minder dan Shimano), maar ik moet nu eerst weer even 'afkoelen'. Wordt lekker fietsen zo meteen als dit soort discussies in je hoofd zitten; :?

O ja, houdt ons op de hoogte van het verdere verloop...
knarf2 schreef:Contact gehad met het hoofdkantoor, ze verwijzen mij naar de fietsenmaker. Ik ben bang dat ik er dan niets meer van hoor maar ga het toch maar proberen gr
Frank
Terugmailen dat je melding doet bij de VWA en hun ISO-certificeerder :lol:
Leon
ankeric schreef:Ik was er al bang voor.
Ik wil dit soort discussies hier gewoon niet lezen. Wilde net vanmorgen nieuwe kettingen gaan bestellen, wilde weer eens voor SRAM gaan (roesten minder dan Shimano), maar ik moet nu eerst weer even 'afkoelen'. Wordt lekker fietsen zo meteen als dit soort discussies in je hoofd zitten; :?

O ja, houdt ons op de hoogte van het verdere verloop...
Dit vind ik dus een prachtige, emotionele reactie, hier houd ik van, be my guest.
Trouwens als ik in topvorm ben, slipt m´n achterwiel ook weleens, tijdens het trappen, of zal ik het me verbeelden;
Deze kwaliteit fietsketting is een recall actie waardig. Het lijkt me een probleem in de menging van de (staal)legering waardoor er zwakke plekken ontstaan die scheuren. Vergeet niet dat de fabrikant/leverancier verantwoordelijk (wettelijk) is voor de eventuele (gevolg)schade door een product waarvan bekend is dat het ondeugdelijk is. Dat is nu de situatie omdat SRAM inmiddels geinformeerd is. Staat er een productie code oid op? Heb je AGU al aangeschreven? Ik kan me niet voorstellen dat zij het ook zo terzijde schuiven. Net als Campa heeft shimano ook 10 speed ketting problemen gehad. Te dun en te zwak. Beiden gingen "redelijk" met claims om die ze direct van consumenten ontvingen.
Ook ik heb dit topic met belangstelling gelezen.

Ik heb afgelopen week mijn ketting afgenomen met een oude lap. Vervolgens merkte ik dat hij op één punt bleef haken (de lap). Even goed gekeken en er bleek een scheur in een plaatje van de ketting te zitten. Deze schakel eruit gehaald, bleek inderdaad door en door gescheurd dus een ketting breuk was zeer aanstaande. Het gaat om een anderhalf jaar oude fabriek afgemonteerde Shimano HG73 9 speed ketting. Met minder dan 1500 km schat ik zo. En dus ook nog bijna nieuwe XT tandwielen etc.

Ik weeg "slechts" 73 kilo, maar fiets wel altijd in een zwaar verzet. Maar als ik de reacties hier mag geloven, zou dat niet heel erg mogen uitmaken. Verder heb ik de ketting nog nooit met zuur behandeld en heeft het geen roestplekken en ziet hij er nog erg goed uit, vele malen beter als de ketting van de topic starter.

Het lijkt mij beter om nu de hele ketting ook maar binnenkort te vervangen (door een HG93 dacht ik zelf). Maar ik ben hier wel erg van geschrokken. Ik dacht niet dat zoiets mogelijk was met zo'n relatief jonge en in goede staat verkerende ketting. Ik wil niet weten wat er was gebeurd bij een kettingbreuk tijdens een klimmetje of andere flinke aanzet.
[quote="AB"]Na het ponsen, ook altijd even de kettingschakels heen en weer ombuigen, zodat niet 2 schakels aan elkaar vast blijven zitten, maar gewoon goed kunnen scharnieren.
quote]

Niet nodig wanneer je de ketting van binnenuit ponst. Dat wil zeggen: vanaf de kant waarbij je er het lastigst bij kan. De ponspen wordt dan naar de rechterzijde (zichtzijde) van de fiets gedrukt. Doordrukken tot je ziet dat hij netjes erin zit en niet nog ene klein stukje uitsteekt (dit voel je ook). Je breekt hem af. Je zal zien dat de schakels dan niet vastzitten.
Ik kan bijdragen dat je met een singlespeed ketting ook prima breuk kan krijgen bij het sprinten voor het stoplicht. In mijn geval Shimano, binnen vijf weken na aankoop (+-500km), niet veel onderhoud gepleegd maar ook niet in vervuilende omstandigheden gereden. Breuk ergens halverwege, dus niet bij de verbindingsschakel. Resultaat: gekneusde rib en gekneusde hand. Vooral die hand is lastig want eens in de zoveel tijd als je het net vergeten bent kom je weer een man tegen die een bottenkraker geeft en ben je weer terug bij af.

Actie: Woedend bij de betreffende fietsenmaker binnengelopen en de kapotte ketting over zijn toonbank gegooid. Of hij er nog wat mee gedaan heeft weet ik niet. Zal wel niet.

Merlijn.
hoi,

interessant om te lezen dat ik toch niet de enige ben die geplaagd wordt met gebroken kettingen.

Ik gebruikte toen ik dit topic opende SRAM en KMC kettingen die zeer regelmatig braken. Het is dus gewoon slappe dure zooi want ik heb nooit iets raars met deze kettingen gedaan.

Ik kwam tot de ontdekking dat de Shimano kettingen bij mij wel heel bleven! Daarom heb ik de laatste tijd op mijn bukfiets alleen nog maar met Shimano kettingen gefietst en ik heb nooit meer een gebroken ketting gehad.

Nu heb ik sinds 3,5 maanden een ligfiets en deze heeft (2,5x) een KMC ketting :evil:

Wat gebeurt er vandaag na nog maar 3000 km fietsen? De ketting breekt (op een gewone schakel dus niet een quick-link) :evil:

Dus kennelijk laat te kwaliteit van KMC kettingen nog steeds te wensen over...

En nee, ik fiets niet ruig, ik schakel normaal, ik smeer de ketting regelmatig en er is niet aan de ketting geponsd...

Ik ga dit keer toch maar eens klagen bij KMC.
Deze discussie verbaast me. Ik heb nog nooit een gebroken ketting gehad anders dan een keer of drie, lang geleden, door slecht ponsen door eigen schuld. Ik heb als kleinste blaadje een 22, heb vaak pittige onverharde hellingen beklommen met volgens sommigen onverantwoord veel bagage en ben met de stadsfiets iemand die zich continu ergert aan alle anderen omdat ze wegfietsen als een stelletje slakken.
Ook jammer dat geen enkel merk helemaal veilig blijkt :cry:
Geen idee wat er aan de hand is.
Leon
Het aantal kettingen die niet breken is vele vele malen groter. De fabrikanten zullen zich geen zorgen maken over deze klachten.
Tot nu toe een keer een gebroken ketting gehad. Sindsdien ga ik nooit meer zonder kettingpons van huis, breekt je ketting sta je mooi voor ... :)
Wat mij verbaast dat een iemand veel kettingen kapot trapt en het dan opeens een probleem is van een bepaald merk.. Fiets mijn hele leven, heb n ketting kapot getrapt maar die had er gewoon te lang opgelegen. Schakels kapot getrapt omdat die slecht geponst waren.
Quick links niet voor een andere ketting gebruiken omdat die al opgerekt is. ketting regelmatig opmeten hoever deze is opgerekt. Zit die bijna aan de max, dan n nieuwe erop. Scheelt ook slijtage van de kransen en bladen.
Er zit ongetwijfeld verschil tussen de merken kettingen maar om nu te beweren dat KMC bagger is... Heb er voldoende van gehad maar ik kan dat zeker niet bevestigen.
Wipperman heeft wel n test gedaan waarbij zij (hoe kan t anders) als winnaar uit de bus kwam..

Maar wil je een sterke ketting dan moet je gewoon singlespeed, 6-speed gaan rijden.. Hoor hele goede verhalen over de kwaliteit van Campa 11-speed kettingen, ondanks dat ze smaller zijn dan de 10s, duurzamer/sterker.. Maar 11s beetje raar op je vakantiefiets..
kan me helemaal bij kenben aansluiten, ik fiets ong 35 jaar en de enige kettingen
die braken ,dat was aan mezelf te wijten.
En ik zie het zelfde gebeuren in onze fiets/race club ( ong 100 personen)
het is een combi van geen/matig onderhoud en geen kennis van zaken,en heel af en toe een maandag ochtend exemplaar.
Hoi bedankt voor alle reacties.
kenben schreef:Wat mij verbaast dat een iemand veel kettingen kapot trapt en het dan opeens een probleem is van een bepaald merk.. Fiets mijn hele leven, heb n ketting kapot getrapt maar die had er gewoon te lang opgelegen. Schakels kapot getrapt omdat die slecht geponst waren.
ik ben inmiddels niet meer verbaast: nieuwe kettingen waar nooit aan is geponsd breken na 1500 a 2500 km. Dit zijn altijd KMC en SRAM kettingen. Als vervolgens Shimano kettingen nooit bij mij breken is het toch niet vreemd dat ik negatief word over KMC en SRAM?
kenben schreef:Quick links niet voor een andere ketting gebruiken omdat die al opgerekt is. ketting regelmatig opmeten hoever deze is opgerekt. Zit die bijna aan de max, dan n nieuwe erop. Scheelt ook slijtage van de kransen en bladen.
Er zit ongetwijfeld verschil tussen de merken kettingen maar om nu te beweren dat KMC bagger is... Heb er voldoende van gehad maar ik kan dat zeker niet bevestigen.
Wipperman heeft wel n test gedaan waarbij zij (hoe kan t anders) als winnaar uit de bus kwam..
Ja ik beweer graag dat KMC bagger is (en SRAM ook) want al mijn KMC kettingen waren vroegtijdig kapot: de eerste na 1500 km (bukfiets), de 2e na 3000 km (ligfiets). De eerste SRAM kettingen deden het goed en gingen ruwweg 6000 a 8000 km mee. De latere exemplaren waren binnen 3000 km kapot. De Shimano ketting hield het zonder problemen naar de Noordkaap uit bij slecht weer en veel gravelwegen. (5000 km)
kenben schreef:Maar wil je een sterke ketting dan moet je gewoon singlespeed, 6-speed gaan rijden.. Hoor hele goede verhalen over de kwaliteit van Campa 11-speed kettingen, ondanks dat ze smaller zijn dan de 10s, duurzamer/sterker.. Maar 11s beetje raar op je vakantiefiets..
Ik vrees dat je met dit punt gelijk hebt, hoewel ik gelukkig nog wel vertrouwen heb in de Shimano 9 speed kettingen. (tenzij deze inmiddels ook zijn "verbeterd" :D ) Ik ga er dus maar weer een Shimano ketting op zetten, of misschien dat ik een keer een Wippermann ketting ga uitproberen.

O ja, ik was zo stom geweest om geen kettingpons mee te nemen, daar ben ik gistermiddag weer even aan herinnerd om dat toch maar wel te doen...
Dus het ligt niet aan jou? :shock: Vreemd :twisted:
jeroen_ schreef:O ja, ik was zo stom geweest om geen kettingpons mee te nemen, daar ben ik gistermiddag weer even aan herinnerd om dat toch maar wel te doen...
Hoi Jeroen, ik ben erg tevreden over mijn topeak hummer als ‘multitool’ voor kortere tochten. Vooral de kettingspons die erop zit is (hoewel ik er aanvankelijk sceptisch over was) is erg goed; i.c.m. een band-reparatiesetje en een fietspomp heb je verder zo goed als niets nodig.

Ik heb juist slechte ervaringen met quicklinks die bij wat ruiger opschakelen open breken (en vind hem dan maar eens terug...) dus ik hou het ook bij shimano + ponsen (paar pinnen + schakels meenemen); is ook wel wat geklooi met het erin ponsen maar verder ben ik erg tevreden.
gios schreef:Dus het ligt niet aan jou? :shock: Vreemd :twisted:
Beste gios,

denk je soms dat ik hier loop te liegen of dat ik niet weet hoe ik moet fietsen?

Ik vind het nogal merkwaardig dat sommige mensen geloven dat kettingen niet kapot kunnen gaan bij normaal gebruik :?
Hoi Matthie9000,

bedankt voor je advies, die multitool lijkt mij inderdaad best handig. Is het ding sterk genoeg om de Shimano pinnen los te ponsen? En lukt het jou om de speciale Shimano reserve pinnen er in te ponsen?
jeroen_ schreef: Ik vind het nogal merkwaardig dat sommige mensen geloven dat kettingen niet kapot kunnen gaan bij normaal gebruik :?
Maar de ervaring is dat bij normaal gebruik kettingen niet breken. Af en toe schiet er wel eens een serie kettingen tussendoor met een kwaliteitsprobleem, maar in de overige gevallen ligt het aan de fiets of de fietser. Vinden wat het probleem veroorzaakt is echter niet altijd makkelijk
jeroen_ schreef:Ik vind het nogal merkwaardig dat sommige mensen geloven dat kettingen niet kapot kunnen gaan bij normaal gebruik :?
Het gaat om het verschil tussen "geloven dat kettingen niet kapot kunnen gaan" en "opmerken dat hun kettingen nog nooit kapot zijn gegaan". Soms zit een wereld van verschil in een paar kleine woordjes, en dat volstaat een "ik formuleer het wat onhandig maar je begrijpt het toch wel?" niet.
Leon
jeroen_ schreef:
gios schreef:Dus het ligt niet aan jou? :shock: Vreemd :twisted:
Beste gios,

denk je soms dat ik hier loop te liegen of dat ik niet weet hoe ik moet fietsen?

Ik vind het nogal merkwaardig dat sommige mensen geloven dat kettingen niet kapot kunnen gaan bij normaal gebruik :?
Ik zeg toch nergens dat bij jou kettingen zomaar breken, alleen dat het wel eens aan jouw ponskunsten of schakeltechniek zou kunnen liggen. Ik heb zelf 1 keer een ketting gebroken, en dat was in het bos tijdens een heel domme schakel-aktie.

Of je bent sterker dan Cancellara, dat kan natuurlijk ook.