Additionally, paste this code immediately after the opening tag: comfortabele, vlotte en duurzame banden - Forum Wereldfietser

comfortabele, vlotte en duurzame banden

Hoi,

bij deze open ik een zoveelste banden-topic. Ik zoek banden voor mijn fietstocht naar Scandinavie. Ik zal veel op asfalt rijden maar ook redelijk wat op gravelwegen.

Momenteel rijd ik op Schwalbe Kojak vouwbanden van 35mm breed, deze bevallen hier in Nederland zeer goed. Ze zijn stil en snel en na 3000 km heb ik nog geen enkele lekke band gehad. Ik fiets voornamelijk verhard maar af en toe ook off-road stukjes.

Nu zou ik kwa comoft en snelheid het liefst de Kojaks houden maar ik vraag mij af of dit niet vooral asfalt banden zijn en dat je problemen krijgt als je veel gravelwegen gaat rijden met de Kojaks. (steentjes die bijv. in het rubber werken zoals bij mijn Supreme banden enkele jaren geleden)

Ik zoek daarom banden die lekbestendig zijn, waar niet snel scherpe steentjes in de band werken en die bij voorkeur ook niet te langzaam en lawaaiig zijn.

Als ik op de Schwalbe site kijk, zou ik bijv. op de Marathon racer uitkomen maar hiervan lees ik dat deze vrij lawaaiig zou zijn.

Ook zou de Marathon Supreme volgens Schalbe in aanmerking komen, maar enkele jaren geleden werden deze banden met mijn Santos geleverd en ik heb slechte herinneringen aan deze banden: ze waren wel comfortabel en vlot, maar na 3000 km zat er reeds een flinke scheur in en moest ik de band vervangen. Ik heb in oude topics meer soortgelijke problemen gelezen. Weet iemand misschien of deze banden nog steeds onbetrouwbaar (ongeschikt voor niet-asfalt wegen) zijn?
Banden, banden, banden. Het meest vervelende van banden is dat de band van twee jaar geleden niet meer leverbaar is. En juist die band voldeed aan mijn wens. Of ze zijn niet meer leverbaar, of ze hebben andere specificaties. Dus ervaringen met banden zijn sowieso al weer achterhaald op het moment dat je het kan evalueren.
Of weet iemand een band die altijd nog hetzelfde is als 10 jaar geleden? (behalve de Rolling Stones, maar die band doet het goed op mijn fiets)
jeroen_ schreef:Hoi,

bij deze open ik een zoveelste banden-topic. Ik zoek banden voor mijn fietstocht naar Scandinavie. Ik zal veel op asfalt rijden maar ook redelijk wat op gravelwegen.

Momenteel rijd ik op Schwalbe Kojak vouwbanden van 35mm breed, deze bevallen hier in Nederland zeer goed. Ze zijn stil en snel en na 3000 km heb ik nog geen enkele lekke band gehad. Ik fiets voornamelijk verhard maar af en toe ook off-road stukjes.

Nu zou ik kwa comoft en snelheid het liefst de Kojaks houden maar ik vraag mij af of dit niet vooral asfalt banden zijn en dat je problemen krijgt als je veel gravelwegen gaat rijden met de Kojaks. (steentjes die bijv. in het rubber werken zoals bij mijn Supreme banden enkele jaren geleden)

Ik zoek daarom banden die lekbestendig zijn, waar niet snel scherpe steentjes in de band werken en die bij voorkeur ook niet te langzaam en lawaaiig zijn.

Als ik op de Schwalbe site kijk, zou ik bijv. op de Marathon racer uitkomen maar hiervan lees ik dat deze vrij lawaaiig zou zijn.

Ook zou de Marathon Supreme volgens Schalbe in aanmerking komen, maar enkele jaren geleden werden deze banden met mijn Santos geleverd en ik heb slechte herinneringen aan deze banden: ze waren wel comfortabel en vlot, maar na 3000 km zat er reeds een flinke scheur in en moest ik de band vervangen. Ik heb in oude topics meer soortgelijke problemen gelezen. Weet iemand misschien of deze banden nog steeds onbetrouwbaar (ongeschikt voor niet-asfalt wegen) zijn?

Hoi Jeroen et al,

De nieuwe Schwalbe Mondial???

R
Tja....., juist met deze marathon supremes (42 mm breed) heb ik inmiddels 10.106 km tevreden woon- werk km afgelegd, zonder ooit één lekke band te hebben gehad! By the way; dit zijn 100% urban km geweest; het oppervlak heeft dan ook vele littekens van glas en andere scherpe voorwerpen maar daar bleef het dan ook bij.
Ik vind het een comfortabele snelle band, die ook goed zijn mannetje staat in winterse condities en die hebben we zeker gehad in de winter 2009-2010 en 2010-2011. Okay, de grip wordt wat minder, maar sneeuw en verse sneeuw in het bijzonder gaat best. IJs wordt wat lastiger met name als er van die richels in lengterichting ontstaan.

Toevallig zijn de binnenbanden voorzien van hollandse ventielen; blijft de band langere tijd op spanning in tegenstelling tot het franse ventiel. Wat een ondingen, je blijft pompen.
Maar goed, dat heeft alles te maken met het gat in de velg en niet met de band.
gerardw schreef:
Toevallig zijn de binnenbanden voorzien van hollandse ventielen; blijft de band langere tijd op spanning in tegenstelling tot het franse ventiel. Wat een ondingen, je blijft pompen.

Franse ventielen zijn normaal echt wel dicht, als je banden leeglopen is er toch echt iets aan de hand
@alime: de mondial heb ik ook al bekeken maar de reden dat deze band voor mij geen optie is, is de breedte: hij is voor mijn 26 inch fiets alleen in 50-559 en mijn dat past vermoedelijk niet op mijn huidige velgen en waarschijnlijk past het net wel / net niet bij mijn spatborden... Vandaar dat ik mij voor de zekerheid wil beperken tot maximaal 42 mm.

@gerardw: ok, wellicht zijn ze inmiddels verbeterd of heb ik gewoon domme pech gehad...

Overigens overweeg ik nu toch serieus om met 35-559 Kojak vouwbanden op pad te gaan want ze wegen zo weinig (295 gram) dat ik makkelijk een reserve exemplaar mee kan nemen. Daarnaast zal het tot midden Zweden hoofdzakelijk verharde wegen zijn.
Misschien heb je pech gehad met de supremes; de huidige supreme (vouwbanden) zijn volgens mij ook heel andere banden (triple compound blablabla) dan die van een paar jaar geleden... lekker verwarrend allemaal.

Marathon Racers lijken me eigenlijk geen banden voor offroad (weinig profiel en volgens mij ook een vrij kwetsbare band?), denk dat supreme toch overblijft wat schwalbe betreft...
Matthie9000 schreef: Marathon Racers lijken me eigenlijk geen banden voor offroad (weinig profiel en volgens mij ook een vrij kwetsbare band?), denk dat supreme toch overblijft wat schwalbe betreft...
Dit klinkt alsof je met een van deze banden in de war bent. Supremes en Racers verschillen qua rubber en karkas, maar de off-road eigenschappen zullen nooit veel verschillen (profiel vorm en diepte lijkt sterk op elkaar) , en de zijkanten lijken me even kwetsbaar.

Een lichte band met iets profiel in de gewenste breedte is nog de Panaracer Pasela, die doet het op nat gras stukken beter dan een kale Kojak*) ;)

* ik heb Kojaks op de tandem, en als een bochtje iets te ruim uitvalt wordt het in de berm snel spannend ;)
m-gineering schreef: Dit klinkt alsof je met een van deze banden in de war bent. Supremes en Racers verschillen qua rubber en karkas, maar de off-road eigenschappen zullen nooit veel verschillen (profiel vorm en diepte lijkt sterk op elkaar) , en de zijkanten lijken me even kwetsbaar.

Een lichte band met iets profiel in de gewenste breedte is nog de Panaracer Pasela, die doet het op nat gras stukken beter dan een kale Kojak*) ;)

* ik heb Kojaks op de tandem, en als een bochtje iets te ruim uitvalt wordt het in de berm snel spannend ;)
Ah sorry, inderdaad; supreme...dureme... ik heb de dureme's onlangs aangeraden aan iemand die zowel verhard als offroad wilde fietsen en die is er tevreden mee; maar die band is weer niet verkrijgbaar in kleinere maten voor 26"...

Misschien kun je nog ergens ‘oude’ marathons krijgen in 37/40/42-559...? Ik ben bang dat je toch concessies moet doen in gewicht, lekbestendigheid of snelheid.
Ha leuk, banden :roll:
jeroen_ schreef:Als ik op de Schwalbe site kijk, zou ik bijv. op de Marathon racer uitkomen maar hiervan lees ik dat deze vrij lawaaiig zou zijn.
Het zijn nogal rumoerige banden maar op een vakantiefiets lijkt het me niet onoverkomelijk. Ik heb ze op de ligfiets waar m'n oren ongeveer zitten waar jij je zadeltasje hebt. Dan kan het geluid redelijk storend zijn. Op andere momenten klinkt het juist mooi, dan noem je het "zingen" :wink:
jeroen_ schreef:Ook zou de Marathon Supreme volgens Schalbe in aanmerking komen, maar enkele jaren geleden werden deze banden met mijn Santos geleverd en ik heb slechte herinneringen aan deze banden: ze waren wel comfortabel en vlot, maar na 3000 km zat er reeds een flinke scheur
Dat is ook mijn ervaring met de Supreme's, plezierig om te rijden maar binnen de kortste keren vol scheuren en scheurtjes.

Frank
Marathon Racers zijn niet geschikt voor offroad. Dat ontdekte ik op de Filipijnen. Daarna heb ik Conti Travelcontact (26 x 1,75) gemonteerd en die bevallen mij al meer dan 7000 km zeer goed, zowel off- als on road.
Geluid ontstaat voor een groot deel door het profiel. Als alternatief voor de Kojak is er de Geax streetrunner, die heeft iets meer profiel. Of dat voldoende is om op gravel niet teveel verrassingen te hebben, kan ik niet inschatten.
Ik rijd al jaren tot volle tevredenheid met Marathon Racers. Grotendeels verhard, maar ook stukken onverhard. Van een vervelend geluid is mij niets ter ore gekomen. Echte offroad-stukken met grote scherpe stenen probeer ik ivm de soepele (= minder sterke) zijwanden te vermijden. Wellicht goed te vermelden dat ik niet veel bagage meeneem waardoor het totale gewicht onder de 115 kg blijft en dat ik de banden hard (5 bar) oppomp.
Ik heb al een jaar of 3 Marathon Supremes op mijn fiets en zelden lek gereden. Zeer goede banden, snel, comfortabel en genoeg grip.
Idem dito (nul lek op ca. 6000 km).

Maar zijn deze banden ook geschikt genoeg voor de gravelwegen van Noorwegen (is de vraag waar ik mee zit)? Merendeel van de vakantie zal verder asfalt zijn.
Pedalero schreef:Idem dito (nul lek op ca. 6000 km).

Maar zijn deze banden ook geschikt genoeg voor de gravelwegen van Noorwegen (is de vraag waar ik mee zit)? Merendeel van de vakantie zal verder asfalt zijn.
Op gravelwegen heb ik geen problemen met de Big Apples, dus moet het met die supremes ook wel goed komen. Wel even de combi bandbreedte/luchtdruk in de gaten houden bij gravelwegen ivm grip/comfort.
Ik heb al veel off road gereden met deze banden, maar droog. Dat gaat inderdaad prima met Supremes. In Noorwegen lijkt het me wat natter, maar ik weet niet zo goed hoe modderig de gravelwegen er daar dan bij liggen. Ben dus benieuwd naar wat specifieker ervaringen.
Pedalero schreef:Ik heb al veel off road gereden met deze banden, maar droog. Dat gaat inderdaad prima met Supremes. In Noorwegen lijkt het me wat natter, maar ik weet niet zo goed hoe modderig de gravelwegen er daar dan bij liggen. Ben dus benieuwd naar wat specifieker ervaringen.
Blijft er in ieder geval minder modder aan de banden plakken die je remmen vol laten koeken :). Doorslippen kun je voorkomen door te lopen of minder hard op de pedalen te staan.

Maar je gelooft dus dat je met profiel (mondial, dureme, extreme) op je banden veel tijd op het asfalt verliest? Het is toch vakantie of zit je in een wedstrijd? :)
Maar goed; de oorspronkelijk vraag was geloof ik: welke 26" band van max 42mm is snel, licht, duurzaam, lekbestendig en geschikt voor offroad?
Matthie9000 schreef:Maar goed; de oorspronkelijk vraag was geloof ik: welke 26" band van max 42mm is snel, licht, duurzaam, lekbestendig en geschikt voor offroad?
wordt er veel geklommen?