Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Negatieve ervaringen met Rohloff - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Negatieve ervaringen met Rohloff

Marco,

ik kan je vraag niet beantwoorden zoals je hem stelt, maar ik kan je wel vertellen waarom ik uiteindelijk níet voor een Rohloff heb gekozen. Ik was er namelijk behoorlijk van overtuigd dat mijn vakantiefiets een Rohloff zou krijgen, maar mijn fietsfabrikant drukte mij op het hart om dat nog eens te heroverwegen. Dat heb ik gedaan.

Na wat praten met andere fietsers en rondgooglen kwam ik er achter dat alle vergelijkingen die getrokken worden tussen derailleur en rohloff uitgaan van low-end derailleurs zoals Deore, Tiagra, Ultegra etc. De derailleurs die ik idd in 1 à 2 jaar aan gort fiets. Maar er bleken ook derailleursystemen te zijn die heel wat betrouwbaarder en slijtvaster zijn. Daarbij rijd ik op een ligfiets met een lange ketting, dus in slijtage van tandwielen en ketting boek je nauwelijks of geen winst door een naafversnelling te gebruiken.

Uiteindelijk concludeerde ik dat er in onderhoud nauwelijks winst te boeken valt, en in kosten zeker niet. Daartegenover staan dan wel de nadelen van hoog gewicht, lage efficiëntie, niet zelf te repareren, een niet-standaard achterwiel, niet de mogelijkheid om de stapjes tussen versnellingen te variëren, etc.

Uiteindelijk gekozen voor een SRAM X.0 achterderailleur met een wegtripel voor. En mijn fietsfabrikant bleek gelijk te hebben, dit systeem vraagt minder onderhoud dan een naafversnelling en schakelt altijd, zonder gezeik. Omdat hij 2x zoveel kabel trekt als een Shimano slijten de kabels vrijwel niet en hoef je nooit af te stellen.

Goed, mijn punt is dus: De vergelijking tussen een Rohloff en een goedkoop derailleursysteem is een valse. Het is als een dure wijn vergelijken met Schultenbräu en zeggen: zie je wel, bier is vies. De beste naafversnelling moet je vergelijken met de beste derailleurs. In mijn ervaring zijn dat de SRAM X.9-X.0.

Grtjs,

Walter - die denkt dat Rohloff z'n succes voor het grootste deel te danken heeft aan de 2:1-ratio van Shimano
Wim schreef:Ik heb wel een Rohloff naaf, en ben er erg tevreden over. Hier een paar reacties op je vragen.
Je kunt de omvang van de stapjes niet veranderen, dat is waar, maar wat mij betreft is die omvang eigenlijk zowat altijd prima. Het totale bereik is net groot genoeg, en de stapjes zijn niet zo klein dat je steeds meer dan een stapje tegelijk moet doen. Soms wel natuurlijk, als je ineens van steil naar beneden naar steil omhoog moet, maar dan moet je bij elk systeem meer dan een stap schakelen. Het mooie van de Rohloff is dat je dat eigenlijk heel makkelijk kunt: het maximale aantal stappen dat je in een keer kunt schakelen hangt slechts af van de lenigheid van je pols. Kortom, hierbij wint de Rohloff duidelijk. Bovendien kun je de overbrengingsverhoudingen net als bij een derailleur fiets wel degelijk aan het terrein aanpassen: als je naar het Lake District gaat kun je er een groter achtertandwiel en/of een kleiner voortandwiel opzetten. Dat is even werk, maar niet anders dan bij een derailleur fiets. Mijn persoonlijke advies voor een beladen vakantiefiets zou zijn om de lichtste combinatie te kiezen die nog door Rohloff wordt toegestaan: 38x16 of 40x17. Zie http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf voor een mooi overzicht, en een directe vergelijking met derailleursystemen. Voor een racefiets zou ik de stappen van de Rohloff naaf natuurlijk wel te groot vinden, maar daar is de naaf ook niet voor bedoeld.
Ik heb nog geen spaakbreuk gehad, en ben dat ook niet van plan. Gelukkig is er ruimte zat om er van alle kanten spaken in te steken. Een ketting is er bij mij nog nooit afgelopen, en bij onze tandem met excenter is me dat ook nog nooit gelukt, ondanks een soms erg slappe ketting.
Nee, mijn naaf is er nog nooit uitgeknipt, maar ik geloof niet dat ik al veel mensen ben tegengekomen die weten wat voor naaf dit is. Om je de waarheid te zeggen: niemand heeft ooit veel interesse voor die somber zwarte fiets met 'ouderwets' racestuur en zonder voorvering, en dat houd ik maar zo. Je kunt een Pitlock systeem monteren tegen diefstal van dure onderdelen. Ik zou deze fiets overigens nooit hier in de stad neerzetten. Daarvoor heb ik een stadsbarrel (een stalen Gazelle damesfiets met terugtraprem).
Wim
Hoi Wim,

Ik dacht dat we in het verleden eens over die tandwielverhouding hadden geschreven op dit forum. Nu 10.000 km(van de 28000 km) met 17 achter en 38 voor. Zwaar klimmen en veel onverhard: geen enkel probleem gehad (maar ja, het mag niet van Rohloff hè). Volgens ingewijden gaat het allemala goed als je maar niet op steile helling vanuit stilstand in zijn één wegfietst.l Rob W
Ja, ik doe ook wel eens wat!
Ben de gelukkige bezitter van verschillende fietsen oa een carbon mountainbike.
Ook een mtb met een rohloff die na de eerste moeilijk jaren perfect werkt.
De service van rohloff en Elan is, naar mijn indruk, uitstekend!
2009 ging ik, via de Groene weg, retour Mont-Ventoux.
Na vele jaren "moest" ik natuurlijk ook weer naar boven.
Op mij is het volgende van toepassing, je wordt ouder papa!
Ik koppelde de bob achter de carbon mtb, met Sram X9 onderdelen en vertrok.
Waarom Sram, ik wilde gewoon iets anders!
Het werkt inderdaad perfect maar dat wist ik al enige, 4 à 5 jaar, jaren.
De Hanzeroute deed ik, eerder, met de rohlff die ik in 2002 monteerde.
Zie mijn vakantie "avonturen" op: klaasgroot.nl
En, wat is nu zaligmakend? Rohloff, Shimano of Sram.
Het individu bepaalt dat, met alle systemen heb je tevreden en ontevreden individuen.
waltertje schreef:Marco,

ik kan je vraag niet beantwoorden zoals je hem stelt, maar ik kan je wel vertellen waarom ik uiteindelijk níet voor een Rohloff heb gekozen. Ik was er namelijk behoorlijk van overtuigd dat mijn vakantiefiets een Rohloff zou krijgen, maar mijn fietsfabrikant drukte mij op het hart om dat nog eens te heroverwegen. Dat heb ik gedaan.

Na wat praten met andere fietsers en rondgooglen kwam ik er achter dat alle vergelijkingen die getrokken worden tussen derailleur en rohloff uitgaan van low-end derailleurs zoals Deore, Tiagra, Ultegra etc. De derailleurs die ik idd in 1 à 2 jaar aan gort fiets. Maar er bleken ook derailleursystemen te zijn die heel wat betrouwbaarder en slijtvaster zijn. Daarbij rijd ik op een ligfiets met een lange ketting, dus in slijtage van tandwielen en ketting boek je nauwelijks of geen winst door een naafversnelling te gebruiken.

Uiteindelijk concludeerde ik dat er in onderhoud nauwelijks winst te boeken valt, en in kosten zeker niet. Daartegenover staan dan wel de nadelen van hoog gewicht, lage efficiëntie, niet zelf te repareren, een niet-standaard achterwiel, niet de mogelijkheid om de stapjes tussen versnellingen te variëren, etc.

Uiteindelijk gekozen voor een SRAM X.0 achterderailleur met een wegtripel voor. En mijn fietsfabrikant bleek gelijk te hebben, dit systeem vraagt minder onderhoud dan een naafversnelling en schakelt altijd, zonder gezeik. Omdat hij 2x zoveel kabel trekt als een Shimano slijten de kabels vrijwel niet en hoef je nooit af te stellen.

Goed, mijn punt is dus: De vergelijking tussen een Rohloff en een goedkoop derailleursysteem is een valse. Het is als een dure wijn vergelijken met Schultenbräu en zeggen: zie je wel, bier is vies. De beste naafversnelling moet je vergelijken met de beste derailleurs. In mijn ervaring zijn dat de SRAM X.9-X.0.

Grtjs,

Walter - die denkt dat Rohloff z'n succes voor het grootste deel te danken heeft aan de 2:1-ratio van Shimano
De oorspronkelijke vraag: Heeft iemans spijt van de aanschaf?

Ja, eigenlijk wel; zojuist heb ik de naaf na mijn vrouw's fiets voor de vierde keer naar de fietsenmaker gebracht en weer opgehaald. Vier keer lekkage (aan de kettingkant). Totaal pas 13.000km gefietst met de naaf
Ik heb de ervaring dat je met een lekkende naaf gewoon kan doorfietsen (tijdens een fietsvakantie), maar het is toch gewoon geen jofel idee
Weer een ervaring rijker... :roll:

Afbeelding

Maarten
Ik heb deze zomer voor het eerst op een splinternieuwe fiets met (uiteraard splinternieuwe) Rohloff-naaf gereden. Voor de reis heb ik de naaf 1000 km ingereden en olie laten verversen. Tijdens mijn reis viel op dat bij terugschakelen van de 8e naar de 7e of 6e versnelling bergop de interne wrijving zo sterk toeneemt dat de 7e of 6e eigenlijk vrij zinloos zijn: het trapt door die extra wrijving bijna even zwaar als de 8e. In deze gevallen moest ik steeds terug naar de 5e of lager. Ik heb dit verschijnsel van niemand nog gelezen. Ik heb wel gelezen dat het geluid in de 7e of 6e versnelling "normaal" is. Naar mijn idee hangt dit geluid wel samen met de extra wrijving in die versnellingen. Ik vraag mij af of anderen dit herkennen.

Jan
Ik hoor dat Rohloff-naven nog weleens "uit het wiel" geknipt worden. Ze brengen vast veel geld op. Ik heb altijd een dikke ketting bij me of zet mijn fiets in een bewaakte stalling.
Wat is beter een interne of externe schakel rohloff naaf.

Ik denk zelf dat de interne beter is, omdat de direct in de naaf gaat. Nadeel, deze kabel is geloof ik 09 mm.

Ik heb zelf geen r-naaf, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Mario
supermario schreef:Wat is beter een interne of externe schakel rohloff naaf.

Ik denk zelf dat de interne beter is, omdat de direct in de naaf gaat. Nadeel, deze kabel is geloof ik 09 mm.

Ik heb zelf geen r-naaf, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Mario
Ik heb een externe schakeling, is naar mijn indruk het makkelijkst met het wiel demonteren.
Trekkingpaul schreef:Ik hoor dat Rohloff-naven nog weleens "uit het wiel" geknipt worden.
[citation needed]

Heb je een verhaal uit eerste hand?
eindgebruiker schreef:
Trekkingpaul schreef:Ik hoor dat Rohloff-naven nog weleens "uit het wiel" geknipt worden.
[citation needed] Heb je een verhaal uit eerste hand?
Wel eentje waarvan het achterwiel gestolen is: http://www.velomobilforum.de/forum/show ... ad-geklaut
Leon
eindgebruiker schreef:
Trekkingpaul schreef:Ik hoor dat Rohloff-naven nog weleens "uit het wiel" geknipt worden.
[citation needed]

Heb je een verhaal uit eerste hand?
staat er niet een fotooke in het Rohloff boek?
Trekkingpaul schreef:Ik hoor dat Rohloff-naven nog weleens "uit het wiel" geknipt worden. Ze brengen vast veel geld op. Ik heb altijd een dikke ketting bij me of zet mijn fiets in een bewaakte stalling.
Hoe voorkomt een dikke ketting dat je naaf gejat wordt? Foto? Ik kan namelijk geen bevestiging bedenken...
HALLO Marco
ik heb wel een min puntje, bij harde wind tegen is het verschil voor mij te groot tussen 10/9 en 8 ,
Bij een derailleur kan men met een aanpassing van de cassette of een kleiner
voorblad toch een versnelling vinden die het best bij je past.
Verder niets dan lof sorry
Ik zou er de voorkeur aan geven om de onderwerptitel te veranderen in 'Ervaringen met Rohloff'.
janengelen schreef:HALLO Marco
ik heb wel een min puntje, bij harde wind tegen is het verschil voor mij te groot tussen 10/9 en 8 ,
Bij een derailleur kan men met een aanpassing van de cassette of een kleiner
voorblad toch een versnelling vinden die het best bij je past.
Verder niets dan lof sorry
Ik heb nog een "ouderwets" frame gebruik dus een kettingspanner. Bovenstaand probleem heb ik opgelost met een dubbel blad en een voorderailleur.
Bob ten Have schreef:Ik zou er de voorkeur aan geven om de onderwerptitel te veranderen in 'Ervaringen met Rohloff'.
Dan zal zien dat het aantal hints enorm terug loopt. :lol:
Zoals iedereen ondertussen wel weet, kan een Rohloff naaf olie lekken (zeker als je hem plat vervoert).
Op zich geen probleem want al loopt alle olie eruit, dan blijft er nog altijd 7 ml. in zitten wat genoeg is om hem nog 5.000 km te smeren. En dan is het toch tijd om olie te verversen:-)

Een weetje: bij extreme lekkage kan de naaf gerepareerd worden door Rohloff (soms ook door ons/jouw leverancier), maar Rohloff doet dat alleen tussen oktober en april.
Dus heb je in de zomer last van (wat) lekkage; gewoon doorfietsen en in de herfst zullen ze hem dan repareren. 't is maar dat je het weet.
Eric Schuijt schreef: Een weetje: bij extreme lekkage kan de naaf gerepareerd worden door Rohloff (soms ook door ons/jouw leverancier), maar Rohloff doet dat alleen tussen oktober en april.
Als de naaf de remschijf onder kliedert hoef je uiteraard niet te wachten tot het winter woirdt