Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo of batterij verlichting? - Forum Wereldfietser

naafdynamo of batterij verlichting?

Ben verschillende koga signature configurations aan het proberen en het valt me op dat het prijsverschil verschil tussen batterij verlichting en een Son dynamo best groot is. Ong. 250 euro (en een halve kilo verschil)

Zijn er meer mensen die voor batterij verlichting gekozen hebben?

Prijstechnisch denk ik nu aan bv rohloff met batterij verlichting ipv XT met naafdynamo.
Als je een fiets vrijwel alleen nodig hebt voor op reis of vakantie dan is batterijverlichting (of geen verlichting) voor de hand liggend.
Als je de fiets voor woon-werk in Nederland gebruikt dan is een naafdynamo ideaal. Als je veel of ver fietst is een Son geweldig, voor de stadsfiets een zware en vooral goedkope baggerdynamo (je hebt er van 19 euro, zijn niet eens zo heel erg slecht).
Als je de fiets voor meerdere van deze doeleinden gebruikt kun je alleen zelf de prioriteiten stellen: iemand alnders weet niet waar, wanneer en hoeveel je fietst, welke fietsen je nog meer hebt, hoe erg je dat vindt, waarom niet etc. etc.
Leon
Dat hangt volledig af van je gebruik. Voor mij is een naafdynamo belangrijker dan een levensverzekering: als ik in de winter na het werk door de sneeuw moet ploeteren op smalle fietspaden naast de baan, dan zorgt de verlichting ervoor dat iedereen me ziet. In zuiderse landen gaan we vaak 's avonds naar het stadscentrum met de fiets, ook daar ben je vaak dolblij met goede, altijd beschikbare verlichting.

Batterij verlichting geeft tegenwoordig heel wat licht, maar qua beschikbaarheid ben je met batterijen toch veel beperkter. En nachtelijke ritten zitten er al helemaal niet bij (bij -10 °C zie je je batterijen zo leeglopen, terwijl je met een naafdynamo de hele nacht kan doorrijden).

Zoals je merkt: als je je fiets gebruikt zoals ik, dan is verlichting belangrijker dan een rohloff. Als je zoals sommige hier op het forum vrijwel nooit in het donker rijdt, dan liggen de zaken uiteraard helemaal anders.
Blijft idd een lastige keus.

Ik heb op de rohloff gereden en dat reed toch wel prima. Er werden genoeg redenen verteld om toch voor een Rohloff te kiezen opv XT, maar dat drukt behoorlijk zijn stempel op het budget natuurlijk. Vandaar dat ik wat aan het vergelijken ben gegaan.

Als het me bevalt wordt het meer woon- werkverkeer (tilburg-Den Bosch)
maar ik rij in de weekenden overdag ook graag brabant in voor langere tochten waar ik onderweg bv een geocache of fotografeer moment wil in lassen.

De Rohloff zou toch bedrijfszekerder zijn, geen onberijdbare fiets als de kabel breekt, ongevoeliger voor vuil enz. Heb weinig zin om in de binnenlanden of met woon- werkverkeer met een kapotte versnelling te komen zitten. De Rohloff zou dan in een versnelling blijven staan waardoor je toch kan blijven rijden. Dat idee spreekt me toch wel aan.

De fiets waar ik op reed had ook batterijverlichting en als men echt langer weg ging, nam hij een sigma led set mee met accu. Daar kon hij blijkbaar erg lang mee doen.....
Een Rohloff naaf is een heel goed idee, net als een SON. Als budget een probleem is dan zou ik kijken naar een andere fiets dan een Koga Signature. Er zijn betere fietsen voor minder geld. Daarmee kun je en een Rohloff naaf en een SON naaf krijgen, en ook nog betere cranks dan Shimano met externe lagers.
Wim
het is meer even het mentaal idee dat ik voor een XT variant wilde gaan maar door de gehoorde voordelen van rohloff nu de twijfel toegeslagen is.

Blijft toch wel aardig wat geld voor een goede fiets als was mijn specialized epic mountainbike ook aardig aan de prijs.
twdi schreef:De Rohloff zou toch bedrijfszekerder zijn, geen onberijdbare fiets als de kabel breekt, ongevoeliger voor vuil enz. Heb weinig zin om in de binnenlanden of met woon- werkverkeer met een kapotte versnelling te komen zitten. De Rohloff zou dan in een versnelling blijven staan waardoor je toch kan blijven rijden. Dat idee spreekt me toch wel aan.
Laat er geen misverstand over bestaan: als een R-naaf even duur was dan iets anders dan had ik op alle fietsen zo'n ding.
Het argument van het brekende kabeltje vindt ik echter niet valide. Als je niet weet hoe je een dererailleurfiets in een verzet naar keuze vastzet dat is het ook niet verstandig om met een R-naaf op een verre reis te gaan, want daar moet je ook het een en ander zelf aan kunnen doen.
Een voorderailleur springt in geval van nood vanzelf naar het noodzakelijke kleine blad. De achterderailleur kun je met enig geknutsel altijd in een vaste positie dwingen. Als de hele handel is afgebroken kan het ook nog, al wordt het dan wel vervelend.
Als alleen je achterderailleur kuren vertoont maar als spanner nog wel werkt heb je nog steeds 3 versnellingen. Als alleen de voorderailleur lastig is heb je er nog zo'n 5, na de lichtste 5 gaat het in het buitenland vaak bergaf.
Leon
Ik ben niet van plan om verre reizen met de fiets te gaan maken, maar ik heb de verkoper het zien doen. Bij de koga haal je het schakelkastje eraf en met een sleuteltje zet je hem zo in een versnelling. Dat is toch wel handiger dan met de stelschroefjes van je derailleur te gaan werken toch?
veel handiger, maar hoe vaak heb je al je derailleur kabel gebroken? (ik alleszins nog nooit, meestal worden ze vervangen omdat ze niet meer vlot door de mantel schuiven lang voor ze breken)
Het onderwerp is "naafdynamo of batterij verlichting". Ik zie teksten voorbij komen over versnelling en derailleur. Ligt het aan mij of is het onderwerp veranderd ?????
fietsbob schreef:Het onderwerp is "naafdynamo of batterij verlichting". Ik zie teksten voorbij komen over versnelling en derailleur. Ligt het aan mij of is het onderwerp veranderd ?????
De vragensteller begon er zelf mee en liet Rohloff of derailleur afhangen van batterijen of Son:
twdi schreef:Prijstechnisch denk ik nu aan bv rohloff met batterij verlichting ipv XT met naafdynamo.
Klopt, mijn fout.
excuus parfum :)
Fiets je op reis vaak langdurig in het donker en wil je je stroom om andere zaken op te laden: zonder twijfel naafdynamo

Fiets je nooit lang in het donker en wens je niets anders op te laden: zonder twijfel batterijverlichting

Fiets je enkel 'thuis' vaak in het donker (en wens je niets anders op te laden): beide zijn mogelijk. Met een goed batterijlicht met een goede oplader kom je een heel eind maar een goede naafdynamo is ook prima.

Als het gaat om de keuze Rohloff + batterij of XT + Son, dan zou ik voor het eerste gaan. Op termijn is het spaken van een naafdynamo (of kopen ander wiel) + verlichting toch wel betaalbaarder (en realistischer) dan later de Rohloffnaaf kopen.

Renaat
Batterijen zijn altijd op op het verkeerde moment.
Daarnaast ook lastig te vervangen.
Ik ga de volgende keer een naaf dynamo nemen.
Revanho schreef:Fiets je op reis vaak langdurig in het donker en wil je je stroom om andere zaken op te laden: zonder twijfel naafdynamo
Hoi,
Voor onze nieuw aan te schaffen vakantiefietsen wil ik ook Son monteren en vroeg me dus bij bovenstaande opmerking af of daar idd iets te koop/maak is om apparaten op te laden via de dynamo?

Groeten....Willem
Hallo, even voorstellen:
Ik ben Peter en woon in Heiloo.
En zag deze discussie voorbij komen.
Ik wil even opmerken dat een gewone dynamo een flinke rijweerstand heeft.
Een naafdynamo lijkt minder weerstand te geven, maar dat lijkt maar zo omdat je een wiel aan de buitenkant draait.
Maar ook als de verlichting uit is draait hij met die weerstand mee.
Je kunt hem niet even uitzetten zoals een conventionele dynamo, die je van je wiel af kan klikken.
Ik heb daarom voor batterijen gekozen, die heel lang mee gaan als je goeie hebt.
Welkom Peter!
Ik wil even opmerken dat een gewone dynamo een flinke rijweerstand heeft.
Een naafdynamo lijkt minder weerstand te geven, maar dat lijkt maar zo omdat je een wiel aan de buitenkant draait.
Met de weerstand van een naafdynamo als het licht uit staat, vrijloopverlies, valt het wel mee, zie de tabellarische Zusammenfassung vorhandener Testergebnisse, zo rond de 2 Watt, dat merk je niet. Wanneer de naafdynamo actief is heeft hij een rendement rond de 50%.

Een gewone banddynamo heeft inderdaad een flinke rijweerstand en het rendement van bijv. een AXA HR Traction lijkt rond de 25% te liggen (zie Bild 11 en 12 op deze pagina)

Wat betreft batterijen ben ik het met je eens dat ze lang mee gaan voor een achterlicht maar voor een voorlicht waarmee je ook nog wat wilt zien moeten het wel oplaadbare batterijen zijn die je naar een tot enkele uren weer moet opladen.
Slaapt schreef:Batterijen zijn altijd op op het verkeerde moment.
Precies dit. Als jouw budget het toelaat zou ik voor het gemak van een naafdynamo kiezen.
Ik heb Sigma Karma Evo XL verlichting , die brand 24 uur op eco (geen idee hoeveel lumen maar je wordt ermee gezien en je ziet zelf ook nog wat) en op power (320 Lumen) brand die 8 uur. Je kunt hem ook op knipperen zetten dan doet hij het nog veel langer. Zelfs in de winter kan ik een paar dagen rijden voordat ik hem moet opladen.

Het Sigma Stereo usb oplaadbaar achterlampje brand 40 uur continu.


Dus accu verlichting kan best lang branden. Toch lijkt een Son me ook heel mooi. Zoeen koop ik me ook nog eens :)
Als de afweging derailleur met dynamo of Rohloff met batterij is dan wist ik het wel.

Ik zou voor de Rohloff met batterij verlichting gaan. Mocht je later weer budget hebben en toch een dynamo willen dan is dat veel goedkoper dan later een Rohloff.

Overgens het extra gewicht van de dynamo lijkt me niet echt een probleem, anders neem je een banaan minder mee op reis :D