Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beweging van achterrem beperkt door bagagedrager - Forum Wereldfietser

Beweging van achterrem beperkt door bagagedrager

Beste wereldfietsers,

Graag zou ik jullie adviezen krijgen voor het volgende probleem: de remkabel van mijn achterrem (deore lx) zit tegen de bagagedrager (Tubus cargo) aan. Bij het inknijpen van de remhendel beweegt daardoor de remarm aan die zijde erg weinig, en de remarm aan de andere zijde van de fiets des te meer. Het remblokje met de grote beweging drukt daardoor het wiel naar binnen, tegen het remblokje aan dat niet vrij kan bewegen.

Is dit slecht? Krijg je zo sneller een slag in je wiel? Of kan ik hier zonder problemen mee doorrijden?

Afbeelding
Toevoeging: de bagagedrager lijkt scheef gemonteerd maar dat is niet het geval.

Bedankt allemaal!
Met die slag zal het wel meevallen, maar correct is anders. Wat je denk wel krijgt is verschil in slijtage tussen links en rechts. Dat is vervelend want het kan de levensduur van de velg beperken.
Wat een oplossing is, is om de bevestigingsstangetjes te buigen zodat ze met een boogje gaan. Ik heb dat wel eens gedaan door ze in een lap in te klemmen in een bankschroef en tegen het andere einde te meppen met een houten hamer. Ze kunnen best wat hebben (in mijn geval althans).
Maarre, is die fiets niet wat nieuw? Kun je terug naar de winkel? En ik vind de positie van de drager op de foto wat achteroverhellend lijken, is dat gezichtsbedrog waar ik intrap? De deurpost lijkt wel verticaal. Als je de drager naar voren beweegt gaan de stangetjes een stukje omhoog, vandaar.
groet,
Leon

Dit kunnen ze wel hebben (wel ander model met één stangetje):
Afbeelding
In plaats de bevestingsstangetjes aan de buitenkant te monteren van die halve ovalen waarmee ze vastzitten aan de drager, is het misschien handiger om ze aan de binnenkant te monteren. Door die twee halve ovalen van plaats te verwisselen.
Is ook het eerste wat mij opviel, de bagagedrager hangt achterover.
Als je die rechtzet, dan is de rem idd vrij waarschijnlijk.
maar wellicht kan TS het achteroverhangen beter eerst bevestigen cq ontkennen.
Ik heb het stangetje waar de kabel tegenaan loopt verder naar binnen gebogen (ik kon het halve ovaal op de bagagedrager namelijk nog verder naar binnen monteren). De remarm beweegt nog steeds weinig, zeker ten opzichte van de andere, maar het wiel beweegt wel een stuk minder.

Leon, bedoel je het stangetje waar de kabel tegenaan zit? Hoe wil je die vastmaken aan de bagagedrager als ze nog krommer staan? Fiets is inderdaad behoorlijk nieuw, maar ik dacht dat ze er in de winkel toch vrij weinig aan zouden kunnen doen. En de bagagedrager lijkt op de foto inderdaad heel scheef, maar zo staat hij in het echt niet ;)

ijsbrand, zouden de stangetjes op die manier niet onder een te grote spanning komen te staan? Ze staan nu al best wel gebogen namelijk...
> Leon, bedoel je het stangetje waar de kabel tegenaan zit?
Nee beide natuurlijk.

>Hoe wil je die vastmaken aan de bagagedrager als ze nog krommer staan?
Buigen in verticale richting. Dusdanig dat de stangetjes vanuit de drager precies horizontaal lopen en pas ca. 5 cm vóór de bevestiging aan het frame naar beneden buigen. Zo kun je ca. 1 cm aan verticale ruimte winnen. Lijkt me net genoeg.

> Fiets is inderdaad behoorlijk nieuw, maar ik dacht dat ze er in de winkel
> toch vrij weinig aan zouden kunnen doen.
Hun probleem.

>En de bagagedrager lijkt op de foto inderdaad heel scheef,
>maar zo staat hij in het echt niet ;)
Heb je een betere foto?
Heb je ook een foto van de kabelloop? Zitten beide remarmen wel symmetrisch of zitten de remblokjes ongelijk gemonteerd? Zitten er wellicht aan de binnenkant van de verticale achtervork ook oogjes voor boutjes? (foto, foto?)

>ze staan nu al best wel onder spanning namelijk
Dat is niet goed.

Leon
Maarten123 schreef:Ik heb het stangetje waar de kabel tegenaan loopt verder naar binnen gebogen (ik kon het halve ovaal op de bagagedrager namelijk nog verder naar binnen monteren). De remarm beweegt nog steeds weinig, zeker ten opzichte van de andere, maar het wiel beweegt wel een stuk minder.

Leon, bedoel je het stangetje waar de kabel tegenaan zit? Hoe wil je die vastmaken aan de bagagedrager als ze nog krommer staan? Fiets is inderdaad behoorlijk nieuw, maar ik dacht dat ze er in de winkel toch vrij weinig aan zouden kunnen doen. En de bagagedrager lijkt op de foto inderdaad heel scheef, maar zo staat hij in het echt niet ;)

ijsbrand, zouden de stangetjes op die manier niet onder een te grote spanning komen te staan? Ze staan nu al best wel gebogen namelijk...
Maarten123 schreef:Ik heb het stangetje waar de kabel tegenaan loopt verder naar binnen gebogen (ik kon het halve ovaal op de bagagedrager namelijk nog verder naar binnen monteren). De remarm beweegt nog steeds weinig, zeker ten opzichte van de andere, maar het wiel beweegt wel een stuk minder.

Leon, bedoel je het stangetje waar de kabel tegenaan zit? Hoe wil je die vastmaken aan de bagagedrager als ze nog krommer staan? Fiets is inderdaad behoorlijk nieuw, maar ik dacht dat ze er in de winkel toch vrij weinig aan zouden kunnen doen. En de bagagedrager lijkt op de foto inderdaad heel scheef, maar zo staat hij in het echt niet ;)
Stangetje iets naar boven buigen, dus niet naar binnen/buiten.
Sluit het stangetje onder een iets andere hoek aan op de achtervork en drager maar loopt van bovenaf bekeken nog steeds in dezelfde lijn.

Buigen kan gewoon met de hand, die stangetjes zijn van redelijk zacht aluminium.
Op een goed gemonteerde fiets zouden gewoon deze stangetjes gebruikt zijn, en is er geen probleem:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... =4756:4757

Nu kan je het probleem verhelpen door te buigen, maar zorg dan voor goed wat extra ruimte, want naarmate je blokjes afslijten ga je meer ruimte nodig hebben.
Leon schreef:>
Heb je een betere foto?
Heb je ook een foto van de kabelloop? Zitten beide remarmen wel symmetrisch of zitten de remblokjes ongelijk gemonteerd? Zitten er wellicht aan de binnenkant van de verticale achtervork ook oogjes voor boutjes? (foto, foto?)

Leon
Zoals je ziet staan de remarmen verre van symmetrisch, maar als ik ze symmetrisch zet dan zit de rechter (degene die niet bij de kabel zit) in ontspannen positie al op de velg gedrukt. (Op deze foto lijkt weer van alles scheef maar dat komt doordat de fiets zelf scheef staat).
Afbeelding

Beter overzicht:
Afbeelding

Kabelloop:
Afbeelding


Er zijn geen oogjes aan de binnenkant van de verticale achtervork.
De echte oorzaak moet je duidelijk zoeken in het asymetrisch zijn van de remmen. Zit je wiel er scheef in? Is het wiel niet goed gespaakt? (onwaarschijnlijk, dan zou je een afwijking naar de andere kant verwachten) Met stip: Zitten de remblokjes goed afgesteld en zijn het wel twee dezelfde blokjes? Is er iets anders scheef wat je niet hoopt dat scheef is?
Ik kan nog steeds niet zien dat de drager horizontaal staat. Vaag op de achtergrond zie ik een horizon scheef staan. Maak eens een foto van de hele fiets zoals de onderstaande, dan kun je precies zien hoe eea scheef staat.
Afbeelding
Leon
Leon schreef:De echte oorzaak moet je duidelijk zoeken in het asymetrisch zijn van de remmen. Zit je wiel er scheef in? Is het wiel niet goed gespaakt? (onwaarschijnlijk, dan zou je een afwijking naar de andere kant verwachten) Met stip: Zitten de remblokjes goed afgesteld en zijn het wel twee dezelfde blokjes? Is er iets anders scheef wat je niet hoopt dat scheef is?
Ik kan nog steeds niet zien dat de drager horizontaal staat. Vaag op de achtergrond zie ik een horizon scheef staan. Maak eens een foto van de hele fiets zoals de onderstaande, dan kun je precies zien hoe eea scheef staat.

*fototje!*

Leon
Leon, je drager staat scheef :D

Je zou nog kunnen kijken/spelen met de spacers op de remblokjes; die kun je op verschillende manieren configureren (zie achterkant koolstop remblokken verpakking).

Je kunt heel eenvoudig kijken of het wiel gecentreerd is door het wiel eruit te halen (liefst de buitenband er ook af te halen), het wiel aan weerszijden te laten steunen op een (even hoge stapel) boeken oid en met muntjes de afstand grond-locknut te meten (zie ook op http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm), die moet aan beide kanten gelijk zijn als het wiel gecentreerd is (in het midden staat).

Als er teveel druk wordt uitgeoefend via de kabel van frame naar de remmen kan dat er ook voor zorgen dat beide remmen naar de rechterzijde worden geduwd.
Als de drager echt goed horizontaal staat zou ik een extension part van tubus bij de aanhechting ter hoogte van de naaf monteren. De drager komt dan iets omhoog, wat ruimte bij de remkabel zou moeten opleveren.

Kan de geleider van de kabel bij de rem overigens niet beter verbogen worden? Ik zou niets verbuigen waar zo veel kracht op komt te staan als de buizen van de drager.
Jonathan schreef:Ik zou niets verbuigen waar zo veel kracht op komt te staan als de buizen van de drager.
Die stangetjes van Tubus mogen gebogen worden. Sterker nog, het is pas recent dat de de bevestigingen van Tubus zo zijn dat je niet altijd de stangen pas moet buigen
Vele Tubus dragers zijn er voor 26" of 28". Zit er mogelijk een 26" drager op een 28" fiets? Het lijkt mij dat als de drager iets hoger op de benen staat, het probleem al voor een groot deel is opgelost. Anders zou ik de gebogen stangen van Tubus overwegen. Of misschien en/en.
Andere oplossing zou ik op dit moment even niet weten.

Groet,
Arno
is dit wat?

http://www.tubus.com/product.php?xn=40

en anders zou ik model maken van karton of zacht ijzer oid van de stand die de stangen nodig hebben.
Dan zou ik(als ex fijn mechanicus) met zachte dwang de stangetjes naar de hand zetten.
Zo te zien ben je er met een kleine knik.
Functie van die stangen is rek overeind houden, gewicht gaat min of meer verticaal naar beneden.