Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koekenpan - Forum Wereldfietser

koekenpan

Hallo fietslezers,
mijn partner heeft 2 hobbies: fietsen en koken.
Er wordt niet gefietst zonder lekker koken. En eerlijk toegeven ik eet op vakantie maaltijden die menigeen gewoon thuis nog niet bereidt.
Mijn partner sleept zelf al die extra messen, specerijen, diverse olien, azijnen en wat al niet meer mee - dat is de voorwaarde.
Nu is de koekenpan aan vervanging toe. Ze wil al weer een klein formaat koekenpan van de Hema kopen - gewicht 400 gram.
Tsja, ik ben meer van het lichtgewicht. (een goede relatie is geven en nemen ;-) )
Heeft iemand misschien lichtere tips? Maar let op: mijn kookvrouw heeft nogal wat eisen!
* geen alluminium kookoppervlak
* doorsnee max plm. 20 cm.
* geen rechtopstaande rand (dus de Primus LiTech valt af)
* incl. steel/handvat
* geen roestvrij staal, want dat bakt aan
* een niet te kwetsbare antiaanbaklaag

Ik realiseer me dat mijn vraag heel wat grappige reacties kan oproepen. Die mag je wat mij betreft achterwege laten, die kan ik zelf wel bedenken. Mijn vraag is serieus, net als de kookhobby van mijn vrouw.

alvast bedankt als je een tip hebt.
Berry
Koken onderweg is inderdaad belangrijk, en bakken hoort daar bij. Helaas is het meeste voor de amerikaanse backpacking markt ontworpen kookgerei dat je koopt vooral goed voor het opwarmen van gedroogde maaltijden.
Mijn tip: de los verkrijgbare koekenpannen van de Trangia 25. Ultralight en zeker de versie met anti aanbaklaag kookt erg goed, maar als het duurzamer en lichter moet is ook de hard geanodiseerde versie goed bruikbaar.
Wim
RVS pannen branden niet aan, je moet ze alleen voor gebruik "inbranden" Dat doe je door de pan een aantal keer heel heet te laten worden met een laagje olie erin en de pan vervolgens weer af laten koelen met de olie er nog in. Gaan daarna erg lang mee...
Laat een pan zeker binnenshuis nooit zo heet worden dat de olie hevig begint te roken. De olie kan dan in brand vliegen en/of steekvlam veroorzaken.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlam-in-de-pan
RVS is al snel te zwaar. Alu met anti aanbaklaag is meestal lichter en verdeelt de warmte het beste. Hier nog wat andere Trangia modellen: http://www.trangia.se/english/2927.frypans.html
De koekenpan van de grotere Trangia 25 is 22 cm en weegt met antiaanbaklaag 172 gram (en met minder lekker bakkend geanodiseerd oppervlak 118 gram). De losse pangreep weegt 40 gram. De koekenpan van de Trangia 27 is 19 cm en natuurlijk nog weer lichter, maar vind ik eerlijk gezegd te klein voor twee personen. Zelf ben ik ueberhaupt een groot liefhebber van Trangia sets als het op echt koken aankomt. Gebruik een Trangia gasbrander in de 25 je hebt een sublieme set voor twee personen.
Wim
deze:

Afbeelding

tot op heden heb ik voor op de fiets nog geen beter bak/hapjespan gevonden.

Bas
Hallo Berry,
Ik let erg op gewicht tijdens onze fietstochten. Maar in tegenspraak daarmee sleep ik wel een profie camera mee met dito lenzen. Twee passies die met elkaar strijden waarbij ik de strijdbijl al lang heb begraven.
Als jullie passie koken en fietsen is zou ik gewoon die hema pan meenemen. Groot voordeel bij een hema pan is dat deze makkelijk te vervangen is, waarschijnlijk niet al te prijzig en als investering voor jullie relatie top is :lol: .
Veel succes met jullie keuze.
Groet,
Marco
Hoi Berry,

Bas heeft gelijk; de Trangia Gourmet Frypan is een wereldpan, gaat bij mij al jaren mee, overal naar toe.
Let wel op dat je de scherpe kantjes van de ingeklapte steel afschuurt - blijft anders hangen aan je andere bagage.

Groet,
Ronald
Hoi Berry,

Net als je vrouw kook ik ook erg graag. Ook onderweg. Je geeft aan dat je eigenlijk niet op zoek bent naar een koekenpan met een opstaande rand. Toch wil ik je even laten weten dat ik erg tevreden ben over een pannetje van MSR. Het is een soort 'hapjespan' met een anti-aanbaklaag. Het handvat is los te klikken. (Volgens mij de MSR Flex Skillet.)

Mij bevalt dat pannetje al een tijdje erg goed!
Beste mensen,
dank voor jullie leuke en nuttige reacties.
Met de linkjes in diverse reacties is het makkelijk samen te kijken en te beoordelen. Op dit moment neigt het oordeel nog naar de zware Hemapan, maar er zit beweging in :-)
groet!
Berry
Beste Berry,
Deze gaat altijd mee op reis:
http://www.mec.ca/AST/ShopMEC/HikingCam ... oating.jsp

Is niet te zwaar (270gr), met inklapbaar handvat en perfect voor 2-3 personen. Om de anti-aanbaklaag te beschermen pakken we de pan in met een (vaat/thee)doekje erin voordat onze grote RVS pan erin gaat.
Wellicht kun je er een in NL vinden, of via via in Canada bestellen.

Bon apatit,
Bikehiker.com