Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Sierra Nevada - Forum Wereldfietser

Rondje Sierra Nevada

Hoi collega vakantiefietsers,

Wij gaan op 24 mei a.s. vliegen op Almeria met als doel rondje Sierra Nevada. Ik ben eigenlijk op zoek naar een mooie route. Ik denk eerst onderlangs naar Granada te gaan en dan te vervolgen om bovenlangs weer naar Almeria.

Nog tips en trics?

Groet,

Frans
Atbiker schreef:Ik denk eerst onderlangs naar Granada te gaan en dan te vervolgen om bovenlangs weer naar Almeria.
Ik denk onmiddelijk aan 'overheen'. Dwz over de Sierra Nevada heen. Prachtig! Met uitzicht over de Middelandse Zee tot het Rifgebergte in Afrika. Wel de zuidelijke route nemen.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=veleta

Afbeelding
Van Almeria naar Granada zou je onderlangs via de dorpen:
Roquetas de Mar, El Ejido, Dalias, Celin, Cherin, Ugijar, Trevelez, Lanjaron, Durcal, Padul, Armilla, Granada kunnen fietsen.

Met de kanttekening dat het eerste deel niet zo mooi zal zijn vanwege de vele kassen die er staan. Om de zelfde reden raad ik je de N340 (langs de kust) af. Het is een zeer drukke weg en verschrikkelijk lelijk vanwege de grote hoeveelheid kassen die er overal staan.

De weg bovenlangs zou dan kunnen lopen via:
Granada, Pinos Genil, Tocón, Guadix, Exfiliana, La Calahorra, Ferreira, Dolar, Hueneja, Fiñana, Puerto de Santilana, Tices, Chanes, Alhama de Almeria, El Chuche, Almeria.

De route die Peter aangeeft is niet mogelijk. De Sierra Nevada is in deze tijd van het jaar met een dik pak sneeuw bedekt waardoor de oversteek onmogelijk is.
In september 2010 ben ik "eroverheen" gegaan. Laatste km's omhoog en naar beneden te voet ivm de sneeuw.
Wel apart om in een vliegende afdaling met alle kleren aan, incl. muts en handschoenen Granada bij +20 graden binnen te rijden....
De afdaling moest vliegend omdat het bijna donker was en wij geen licht (of tent om boven te overnachten) mee hadden...en de tocht wat, kuch, uitgelopen was....
Als je echt van mountainbiken houdt, kun je proberen stukjes Transandaluz mee te pikken. Ik vond het erg pittig. Met goede conditie, weinig bepakking en wat MTB-ervaring zal het wel gaan.
Vergeet de Gabo de Gata niet: ten oosten van Almería met de leuke camping bij Las Negras. Ook voor deze richting moet je vanuit Almería ook eerst een stukje via de "Costa del Plastico": eindeloze percelen met komkommers en tomaten onder plastiek. Daar lijk je rond Almería bijna niet te ontkomen.
Bert, wat denk je is vanuit Almeria de beste weg richting Sierra Nevada. Via Viator, Gador, Ragol of via de "Costa del Plastico" en dan bij Dalias en Berja omhoog? Als ik het goed heb gezien ligt er dicht bij het vliegveld een camping (bij Vitor). Klopt dat?

Groet,
Frans en Carmen