Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alu frame: zadelbuis zit muurvast - Forum Wereldfietser

alu frame: zadelbuis zit muurvast

Hallo,

ik ben net aangekomen bij een goede vriend en die vertelde me dat de zadelbuis van zijn ATB muurvast zit in het frame. Het is een alu frame.

wat raden jullie aan ?

kruipolie ?
de zadelpen afzagen en overlangs een gleuf in zagen (waar de zitbuis zelf een opening heeft ?)
hamer ?
zadelpen in bankschroef en wrikken ?

kortom, wat is de beste methode ?

dankjewel
Zadelpen warmstoken misschien??? Marten zal er vast een antwoord op hebben.

Henk

kunst en fietswerk
dankjewel

warmstoken, inderdaad nog een optie die ik had gelezen.

ik veronderstel dat ook de pen alu is, en dus dat alu een soort van sterke bond is aangenaam met het alu van het kader. even opzoeken wat er juist gebeurd wanneer alu en alu samen worden gekneld voor een aantal jaar...
fillemon schreef:Hallo,

ik ben net aangekomen bij een goede vriend en die vertelde me dat de zadelbuis van zijn ATB muurvast zit in het frame. Het is een alu frame.

wat raden jullie aan ?

kruipolie ?
de zadelpen afzagen en overlangs een gleuf in zagen (waar de zitbuis zelf een opening heeft ?)
hamer ?
zadelpen in bankschroef en wrikken ?

kortom, wat is de beste methode ?

dankjewel
Kruipolie en de zadelpen kop in de bankschroef, en dan het frame proberen te draaien. Desnoods 14 dagen lang herhalen. Warmstoken helpt misschien ook omdat het een alu frame is ( bij staal werkt dat juist tegen)

Een hamer is ook geen oplossing, hoogstens een slagtrekker

Een sleuf zagen helpt, maar dan wel in het stuk waar het moeilijk is, ter hoogte van de sleuf buigt het frame wel naar buiten, dus daar zit het niet klem
Het is idd ee zaak van lange adem.. heb het zelf ook eens gehad, elke dag kruipolie druppelen en regelmatig wat spanning er. Bij mij duurde het iets van 3week voordat de pen eruit kon. Maar ja daarvoor een hele tijd niet naar om gekeken dus ..

Makkelijkste is idd in de bankschroef en het frame gebruiken om kracht te kunnen zetten. Wel even zorgen dat de bankschroef vastgeschroefd is.. Succes
Kun je achterhalen wat de oorzaak is van het probleem. Wanneer er een deuk in de buis zit dan zal je die er voorzichtig uit moeten kloppen. Wanneer de buizen vastgerot zitten kun je met houten en/of kunsstof hamers de buis bekloppen in de hoop dat de corrosie daardoor breekt. Voorzichtig kloppen omdat je geen lakschade wilt.
Oh ja, het zadelbuisstrop is toch wel los hè?
Ik weet niet hoeveer de pen er uit steekt.
Als het genoeg is ban je ook proberen 1cm naar binnen te kloppen.
Er in is er ook uit bij corrosie dan.
Na het inkloppen grip tang op de zadel buis en draaien aan de pen en hem als verloren beschouwen.
dankjewel voor de antwoorden.

ik zal de kruipolie aanraden, voor een paar weken en dan in de bankschroef.

Het frame is in perfecte staat;

de fiets is 2 jaar oud, en het is nogal een duur ding, een cannondale (i don't know welk model) maar een redelijk topmodel met lefty... Dus de man is niet geneigd om met een hamer zijn frame te lijf te gaan.

hij dacht zelf aan een gat boren in de zadelpen zodat hij ze omhoog kan loskloppen.
in de bankschroef leek hem ook een optie;

ik hou jullie op de hoogte

edit: http://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html
sheldon heeft er een pagina aan gewijd...
henkfietst52 schreef:Zadelpen warmstoken misschien??? Marten zal er vast een antwoord op hebben.

Henk

kunst en fietswerk
Als je het binnenste element (in dit geval de zadelpen) warmstookt, zet ie uit en komt ie nog vaster te zitten. Je kunt dan beter met een oude CO2 blusser proberen de zadelpen te koelen zodat ie krimpt. (Frame verhitten ben ik altijd huiverig voor)
Cannondale werkt met dunne zadelpennen, dus extra opletten dat hij ver genoeg in het frame zit. Ik heb het eens gehad dat een kromme zadelpen vast zat in het frame. Na flink wrikken, kruipolie en zo ging hij er uit.
Ik heb laatst ook dit soort problemen gehad (zadelpen, stuurpen, kettingbladen). Iedere keer werkte de combinatie van kruipolie en geduld. Wat de ene dag nog niet wilde, lukte de volgende dag of de volgende week wel.
Maar vandaag kreeg ik mijn excenter niet los, en daar moest Marten toch aan te pas komen met echt gereedschap (en vooral kennis van zaken).
Wim
soms kan je het proces versnellen door frame ondersteboven te zetten en kruipolie in te spuiten via de gaatjes van de bidonhouders op de zitbuis. Spuiten zodat de olie langs de wanden naar beneden loopt: die hoopt zich dan op in het gootje dat ontstaat tussen de afgeschuinde zadelpen en de zitbuis. Zo is het mij al vaker gelukt. (en uiteraard eerst draaien, pas als de pen draait proberen ze ook naar boven te krijgen).