Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met een baby - Forum Wereldfietser

fietsen met een baby

Hallo iedereen,

Wij zijn van plan om in september drie weken te gaan fietsen met onze dan 10 maanden oude zoon. Op dit moment zijn wij ons aan het oriënteren op een fietskar. Ik heb goede verhalen gehoord over de Chariot Cougar, maar vroeg mij af hoe het zit met de zitting in de fietskar. Op de website van Chariot staat dat de infant sling (hangmatje waarin de baby gegespt kan liggen), afhankelijk van de grootte van het kind, voor 0-12 maanden is. Voor kinderen die niet meer in de infant sling passen, is er de baby supporter. Voor beide, zie: http://www.chariot.eu/models/accessories/. Heeft iemand misschien ervaring met het langer fietsen met deze systemen van Chariot met kinderen en een antwoord op de volgende vragen?

Hoe lang mag een baby tijdens een fietstocht in de infant sling liggen?
Hoe kun je nauwkeurig bepalen of je baby te groot is voor de infant sling?
Hoe lang mag een baby in de baby supporter liggen?

Algemene ervaringen/tips over het langer fietsen met baby's (qua zitten/liggen) zijn ook erg welkom. Wij hebben, zoals gezegd, positieve dingen gehoord over de Chariot-karren, maar misschien dat er mensen zijn die met andere merken/systemen hele goede ervaringen hebben. Het belangrijkste is dat we zorgvuldig met de gezondheid van onze zoon willen omspringen en hem niet te lang in een verkeerde houding willen laten liggen/zitten.

Alvast veel dank!
Ik heb geen ervaring met vakantiefietsen met baby's, maar wel met fietsen met baby's in het algemeen. Zelf heb ik een KidCar fietskar (Cocoon). Toen mijn dochter klein was (tot 1 jaar) lag ze in een babyschelp. Er kan eventueel ook een maxi cosi (of vergelijkbaar autostoeltje) in, maar dan kan er geen tweede kind naast. Na een jaar hebben we haar er op de gewone wijze in gezet, maar dan wel vastgesnoerd met een 5 puntsgordel.

Mijn ervaring is dat het voor baby's goed te doen is om te liggen in de baby schelp. Ook redelijk confortabel. De tijd dat ze erin kunnen zitten is vergelijkbaar met hoe lang kinderen in een autostoel kunnen zitten. Voorzichtig rijden is wel belangrijk omdat het rijden over flinke drempels niet echt goed is voor de rug van je kind. Op de KidCar is het wel mogelijk om extra vering erbij te kopen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Toen ze 'gewoon' in de fietskar ging zitten, ging dat een periode wel moeizaam omdat ze door het hobbelen naar beneden gleed en niet goed zelf rechtop kon zitten. Dat ging later een stuk beter.

Voordeel van de Kidcar (vind ik) dat deze een harde kunststof bak heeft en hierdoor voor mijn gevoel wat veiliger is.

Overigens zijn mijn kinderen nu 5 en 7 en zitten ze soms nog allebei in de fietskar. Weliswaar wordt het wel een beetje krap in de breedte en beenruimte, maar qua hoogte is dat nog steeds mogelijk.
Wij hebben zoveel mogelijk een maxicosi gebruikt in de fietskar. We hadden ook zo'n speciale babyschelp, maar daar ligt een baby toch echt minder goed in. Een maxicosi past vaak niet standaard, maar met wat gefreubel met spanbanden krijg je toch een goed resultaat. Onze jongste zoon was trouwens 8 maanden toen hij voor het eerst meeging op fietsvakantie, nog iets jonger dus als jullie kindje.

Wij hadden een Burley d'lite, een fantastische fietskar. Geen harde bak, en daardoor wel lichter en kleiner op te vouwen. Het is wat je wilt, het een is denk ik niet beter dan het ander. In sommige harde bakken kun je water zetten, en 'm dus op de camping ook als badje gebruiken. Fiets je over een pad met opspattend grind, dan kan het echter wel herrie maken.

Heb je al eens gekeken op www.fietsenmetkinderen.info?

Groet, Sandra
Omdat we geen auto hebben, doen we alles met fiets en fietskar. Daarvoor hebben we een Burley d'Lite. Afgelopen jaar (toen was ons zoontje ongeveer 8 maanden) hebben we er niet echt een trek-fietsvakantie van gemaakt maar we hebben veel gefietst vanaf verschillende campings waar we dan meerdere dagen bleven. We merkten dat hij het na zo'n 30-50 km toch wel zat was om in dat ding te zitten. Vooral met de route moet je daar dus wel rekening mee houden.

In het begin hebben we hem wel in een maxi-cosy gehad, maar daar zijn we vrij snel vanaf gestapt toen hij gewoon zelf stevig kon zitten. We hebben hem toen in de kar op een schapenvel gezet, wat ook veel comfort en ondersteuning geeft. Als je die s winters omdraait (dus met de harige kant naar boven) is het ook nog eens extra lekker warm.

Succes en vooral veel plezier!

Groet,
Maurits
Sandra de G. schreef: Een maxicosi past vaak niet standaard, maar met wat gefreubel met spanbanden krijg je toch een goed resultaat.

Hoi Sandra,

Ik heb laatst ook wat gefreubelt, maar zonder gewenst resultaat :( :wink: Heb je misschien een foto of beschrijving hoe je dit hebt gedaan?

gr. Johannes
Gefeliciteerd met jullie zoon. 10 maanden is nog erg jong. Reken niet op meer dan een kilometer of 30, en hoogstens om de andere dag. Dit jaar is echt wat vroeg voor een echte fietsvakantie. Over fietskarren heb ik twee tips. De eerste is dat ze een stuk comfortabeler worden met brede soepele banden als de Schwalbe Big Apple. Die zijn ook veel sneller dan de rommel die standaard op karren gemonteerd wordt. De tweede is dat je moet opletten dat je kind er ook nog in kan als het wat groter is. De meeste karren zijn te klein als de kinderen een jaar of vijf zijn, en dat is weer tamelijk jong voor de volgende stap van aanhangfiets of kindertandem. Vooral als je kind relatief lang is kan dit een punt zijn.
Wim
Beste Marijn,

Misschien kan je hier iets mee...

Hoe lang mag een baby tijdens een fietstocht in de infant sling liggen?
Over de Maxi Cosi wordt gezegd dat 1,5 a 2 uur achtereen maximaal is. Dan dus er even uit voor een pauze. Heeft te maken met de gebogen houding die niet optimaal is voor de kleine.

Hoe kun je nauwkeurig bepalen of je baby te groot is voor de infant sling?
Hoe nauwkeurig wil je het hebben? Volgens mij is maatgevend of de kleine zelfstandig kan zitten en het hoofd goed rechtop kan houden. De nek moet gewoon sterk genoeg zijn om de bewegingen die het ondergaat in de kar goed op te kunnen vangen. Dat is ook de reden dat fietsen met te kleine kinderen wordt afgeraden. Zelfs de meest vlakke wegen zorgen voor veel geschud en daar kunnen baby's niet goed tegen.

Hoe lang mag een baby in de baby supporter liggen?
In kind ligt hier niet in, maar zit gewoon, met extra zijdelingse steun. Geldt hetzelfde voor als hierboven.

Let wel dat voornoemde adviezen voor eigen risico zijn. Als je het echt zeker wilt weten kan je beter een daartoe opgeleide persoon raadplegen, zoals een huisarts of kinderfysiotherapeut. Die kunnen veel beter zeggen wat wel/niet goed is voor de kleine.

Mocht je overigens vragen krijgen als: 'is dat niet slecht voor de kleine, de hele tijd zitten in die kar?' Dan kan je altijd een tegenvraag stellen: 'Hoe neem jij jouw kindje mee als je op vakantie gaat met de auto?'.

Wij vonden het bij aanschaf van een kar belangrijk dat er een of andere vorm van demping of vering in zat, wat de mogelijkheid biedt schokabsorberend te werken. We hebben 7000 kilometer gefietst met een Burley d'Lite. Beschikt over demping (in de vorm van rubbers) en de kleine zit op een stoeltje dat in de kar hangt. Wij vonden dat prima, en de kleine ook. Inmiddels hebben we een Chariot CX2 (mede omdat deze kar beter geschikt is om lange afstanden mee te wandelen). Deze kar heeft bladveren. Dat werkt nog beter, ons inziens.

Kijk inderdaad eens op http://www.fietsenmetkinderen.info
Voor vakantie gebruikten we een maxi-cosi die we met spanbandjes vast zetten. Onder het stoeltje hadden we een stuk schuimrubber van 10 cm om de trillingen te dempen. Samen met de bandentip van Wim zit je kleine dan als een prins. Ook konden we met de maxi-cosi makkelijk gebruik maken van het bij behorende slaapzakje. Het schaaltje schiet te kort m.i. omdat voor langere stukken de ondersteuning dan te weinig is. In het fietskar schaaltje gingen onze kinderen ook niet slapen, in de maxi-cosi direct..
Met een hangmatje hebben we geen ervaring. Verder hadden we vanaf 9-10 maanden de kinderen ook af en toe in een stoeltje, dan heb je wat meer contact en houden ze door de afwisseling het ook langer vol. In de praktijk stop je na 1,5-2 uur en laat je het kind wat rond kruipen etc.

Wij hebben al een jaar of 7 een Kiddy Van. De reden om die te kopen was de degelijkheid (kunstof bak), klein in elkaar te klappen en de prijs. Het is niet de lichtste kar, maar zit goed in elkaar (m.u.v. het optionele neuswiel!) Er kunnen makkelijk 2 kinderen in voor 'gewoon' gebruik gebruikte we voor de baby een schaaltje, dan kunnen nog steeds 2 kinderen in.

Afbeelding

Onze fietskar gaat nu al drie kinderen mee en is nog steeds favoriet. Als we gaan fietsen zitten de middelste van vijf en de jongste van drie nog steeds graag in de kar al wordt de beenruimte voor de vijf-jarige wel wat krap. Maar afgelopen mei-vakantie maakte de jongen van vijf nog een lekker 'nest' van jassen om na een vermoeiende middag speelgoedmuseum even te gaan liggen en een slaapje te doen terwijl we aan het terugfietsen waren..

De kar wordt niet gespaard en ook 'mishandeld' voor boodschappen etc. Behalve dat de velgen erg verroest zijn en er hier en daar wat bandjes versleten zijn voldoet het ding nog prima en gaat het voorlopig de deur niet uit.

Veel plezier!

Eric
Wij hebben nu zo'n 7 jaar ervaring met een Kid Car met extra vering. Met babyschelp hebben wen de kar bij twee kinderen gebruikt voor korte lokale ritjes vanaf ongeveer een week. Dat gaat prima, natuurlijk wel iets voorzichtiger rijden zodat je geen stoeprandjes e.d. meeneemt.

Toen onze jongste een half jaar was zijn we ook op fietsvakantie gegaan. Daarbij zijn op zich behoorlijke afstanden mogelijk, eigenlijk meer dan met een peuter/kleuter, zolang ze maar op gezette tijden de fles krijgt. Haar drinkschema bepaalt dan ook de momenten van pauze, en de dagplanning. Wij hielden dagafstanden van 40-60km aan, maar kwa afstand werden de mogelijkheden vooral beperkt door zelf fietsende broer en zus. Naar onze ervaring is een baby met fietsvakantie al snel tevreden, aangezien vader en moeder altijd dicht in de buurt zijn. Wel moet je er vanuit gaan en op instellen dat zij je dagschema bepaald. Naar onze ervaring loopt alles soepeler en kom je in feite vaak verder als je niet strak plant en niet perse een bepaalde plek wilt bereiken.

Met 10 maanden kan een kind gerust langere tijd in een babyschelp liggen tijdens een fietsvakantie. Zowiezo zul je tenminste om de paar uur pauze houden, en dan kan hij eruit om gras en takjes te ontdekken...

Overigens, gingen we wel in de zomer (juni en augustus) in Nederland.
Johojo schreef:Ik heb laatst ook wat gefreubelt, maar zonder gewenst resultaat :( :wink: Heb je misschien een foto of beschrijving hoe je dit hebt gedaan?
Helaas niet... Het is ook alweer tien jaar geleden dat we in de babyfase zaten :lol: Ik weet nog wel dat het gewoon steeds wat improviseren was. Bandje hier, kussentje daar, net zo lang tot het resultaat naar wens was.
Sandra de G. schreef:
Johojo schreef:Ik heb laatst ook wat gefreubelt, maar zonder gewenst resultaat :( :wink: Heb je misschien een foto of beschrijving hoe je dit hebt gedaan?
Helaas niet... Het is ook alweer tien jaar geleden dat we in de babyfase zaten :lol: Ik weet nog wel dat het gewoon steeds wat improviseren was. Bandje hier, kussentje daar, net zo lang tot het resultaat naar wens was.
Ah, ok, wij zitten nog maar zo'n 10 weken in de babyfase dus tijd zat om te freubelen. :wink:
Gefeliciteerd.
Wim
Wij hadden een croozer kid car (voor 1 kind) en daar heb ik een maxi-coxi achtig iets ingeknutselt. Het was geen echte maxi cosi maar het autostoeltje van een wandelwagen, ben helaas het merk kwijt. Ik heb hem speciaal voor dat doel gekocht (mp), daardoor kon ik net zo lang wroeten tot 'ie goed zat, daarna met trekbandjes vastgezet en een jaar laten zitten.
Bij de Croozer kidcar kan je het stoeltje verwijderen/aan de kant schuiven, dus er was ruimte in de kar.

Wij hebben met onze baby in het bovenstaande zitje niet getrokken, wel gefietst. Ik denk ook dat je met een km of 40 per dag ver genoeg rijdt. Het moet voor iedereen wel leuk blijven.

Onze zoon is nu 3 en de fietskar heb ik verkocht. Hij paste er nog prima in, maar wij kwamen de wehoo igo tegen http://www.weehoobicycletrailer.com/ en gebruiken deze nu naar volle tevredenheid. Een iets activere houding maar nog wel de mogelijkheid in slaap te vallen. Ook wat meer contact, wij voeren hele gesprekken onderweg.
hi blanche, dat zijn geen baby's joh :D :shock:

Dat schaapje wat daar in dat voorzitje als een kistkalfje zit is minstens een jaar
Wim schreef:Gefeliciteerd.
Wim
thanx! Goed nieuws: vandaag een babyschelp te leen gekregen en een proefritje gemaakt, ons meissie zit er heerlijk relaxt in! Wij gaan binnenkort even een tochtje maken!
Vrienden van ons zijn onlangs met kleine Luke van drie maanden voor het eerst wezen fietsen en kamperen. Lees hun ervaringen http://travellingtwo.com/12466