Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vouwtandem ,bijv Koga. - Forum Wereldfietser

vouwtandem ,bijv Koga.

Hallo fietsers,

wie van jullie heeft ervaring met een vouwtandem ?
vooral die van Koga (de Twin traveller) ziet er stevig uit maar de prijs , 4000,- euro , is er ook naar.

Ik weet wel dat het vouwen van een tandem de stevigheid niet ten goede komt, maar voor vervoer op een fietsendrager van de auto wel zo gemakkelijk.

m.v.g.

moos
moos schreef:Hallo fietsers,

wie van jullie heeft ervaring met een vouwtandem ?
vooral die van Koga (de Twin traveller) ziet er stevig uit maar de prijs , 4000,- euro , is er ook naar.

Ik weet wel dat het vouwen van een tandem de stevigheid niet ten goede komt, maar voor vervoer op een fietsendrager van de auto wel zo gemakkelijk.

m.v.g.

moos
Het frame zal wel zwaarder worden, maar mits goed uitgevoerd hoeft er van minder stijfheid of sterkte geen sprake te zijn.
De Koga is in mijn ogen geen serieus product, met zo'n lomp vierkant scherp scharnier voor de knieen van de stoker

Wij vervoeren de tandem op het dak van de auto, het is zo simpel weegt niet op tegen de nadelen van een vouwtandem.

groetjes Peter
moos schreef:Hallo fietsers,

wie van jullie heeft ervaring met een vouwtandem ?
vooral die van Koga (de Twin traveller) ziet er stevig uit maar de prijs , 4000,- euro , is er ook naar.

Ik weet wel dat het vouwen van een tandem de stevigheid niet ten goede komt, maar voor vervoer op een fietsendrager van de auto wel zo gemakkelijk.

m.v.g.

moos
kijk eens op de site van Vittorio, die hebben een tandem dakdrager ontwikkeld.

En in plaats van die malle vouwtandem van Koga kun je ook kijken naar echte tandems met S&S koppelingen, zoals van Thorn. Nu met Rohloff naaf, en nog goedkoper ook.
Wim
Wij hebben de koga twin traveller nu alweer 4 jaar, zijn ermee naar Zuid Frankrijk, Zweden en Engeland geweest. Wat ons betreft een uitstekende fiets met veel comfort, goed te vervoeren op de trekhaak, met de speciaal ontwikkelde drager.
Hij is wat logger dan een gewone fiets maar dat geldt volgens mij voor iedere tandem.

Al met al een mooie, stevige, relatief comfortabele reisfiets, en erg handig dat
ie achter op de auto past, dat geheister op het dak zagen wij nl. niet zitten!
michielSNIJDERS schreef:Wij hebben de koga twin traveller nu alweer 4 jaar, zijn ermee naar Zuid Frankrijk, Zweden en Engeland geweest. Wat ons betreft een uitstekende fiets met veel comfort, goed te vervoeren op de trekhaak, met de speciaal ontwikkelde drager.
Hij is wat logger dan een gewone fiets maar dat geldt volgens mij voor iedere tandem.

Al met al een mooie, stevige, relatief comfortabele reisfiets, en erg handig dat
ie achter op de auto past, dat geheister op het dak zagen wij nl. niet zitten!
Wij hebben een tandem van Avaghon. Deze is dus niet vouwbaar. Een maand geleden hebben we een tandem imperiaal gekocht bij Vittorio. Dat bevalt ons uitstekend. Eenvoudig de tandem op de imperiaal leggen, vastbinden en imperiaal plus tandem op het dak schuiven.
moos schreef:Hallo fietsers,

wie van jullie heeft ervaring met een vouwtandem ?
vooral die van Koga (de Twin traveller) ziet er stevig uit maar de prijs , 4000,- euro , is er ook naar.

Ik weet wel dat het vouwen van een tandem de stevigheid niet ten goede komt, maar voor vervoer op een fietsendrager van de auto wel zo gemakkelijk.

m.v.g.

moos
De Koga is m.i. precies even stijf als een niet-vouwend model. Dat mag ook wel als je de nogal fors uitgevoerde vouwconstructie ziet. Als je perse wilt vouwen overweeg dan ook een Multicycle. Die fietsen ogen wellicht wat minder flitsend dan de Koga, maar het vouwen is veel simpeler. De tussenketting hoeft er namelijk niet af omdat het vouwmechaniek voor het voorste trapstel zit.

Afbeelding

Overweeg dat dagelijks duizenden tandems probleemloos op autodaken worden vervoerd, dus ik zou me niet blindstaren op de vouwbaarheid. Daarmee vergroot je je keuze in tandemmodellen enorm. Naast de genoemde Vittorio dakdrager zijn er vergelijkbare modellen van FortyBike en van Van Landegem. Wil je niet of nauwelijks tillen kies dan de BTS Bikelift, te koop bij Sector2Bikes in Veenendaal:

Afbeelding

Meer over het vervoeren van tandems staat HIER op de Tandemclub-website. Zo kun je je tandem bijvoorbeeld ook op een aanhanger vastzetten:

Afbeelding
michielSNIJDERS schreef: Hij is wat logger dan een gewone fiets maar dat geldt volgens mij voor iedere tandem.
Inderdaad stuurt een tandem meestal wat 'logger' dan een solofiets, gewoon door de lengte en het gewicht. Een suggestie: kom op de eerstvolgende Fiets- en Wandelbeurs (februari 2013) eens vrijblijvend rijden op andere sporttandems en test het stuurgedrag. Je zou wel eens verbaasd kunnen zijn ......