Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nogmaals pannetjes - Forum Wereldfietser

Nogmaals pannetjes

Ik dacht dat ik eruit was. Ik had een titanium pannetje aangeschaft (2e hands) in de veronderstelling dat die niet zou aanbranden. Nou niet dus. Na het opwarmen van een sausje dit weekend zit er een bruine plaat op de bodem waar zwarte piet jaloers op zou zijn. Die staat nu dus te weken met wat biotext.
Dus ik wil het nog eens proberen:

Wie kan me tippen over een setje pannen (twee stuks) die licht in het gewicht zijn, niet aanbranden of, als ze aangebrand zijn, makkelijk schoon te maken zijn?
En voor het gemak kijken we even niet op geld.

Welke, waar te koop, wat kost hij en wat zijn je ervaringen?
Ik heb een setje gekocht in Noorwegen van geanodiseerd aluminium. Daar kan ik sauzen in opwarmen wat ik wil zonder dat het aankoekt. Vlees bakken moet ik echter niet doen, dat koekt blijkbaar wel aan. Ook een eitje bakken werkt niet zo goed. Daar heb ik dan maar een klein koekepannetje voor gekocht van Trangia met een antiaanbaklaag.

Maar geanodiseerd aluminium werkt perfect voor saus en eigenlijk alles wat niet met bakken/braden te maken heeft.

Ohja, te koop zijn ze praktisch overal wel, prijzen variëren. Ik heb voor de mijne 300 Noorse kronen betaald. Wat is dat? 40 euro ofzo?
Gewoon van die dingen met een teflaag?
Geen ervaring, het uitbikken van mijn aluminimumpannetjes heeft nog nooit lang geduurd.
Wel jammer dat de titaniumpannetjes ook aanbakken.
Leon
HansvanderVeeke schreef:Ik had een titanium pannetje aangeschaft (2e hands) in de veronderstelling dat die niet zou aanbranden. Nou niet dus.
Wie heeft je dat wijsgemaakt :wink: , titanium brandt net redelijk snel aan. Het voordeel is wel dat je er daarna behoorlijk wat geweld op mag loslaten om het terug schoon te maken, zonder dat je het pannetje naar de knoppen helpt.

Maar zeker om een kookvuurtje dat je niet heel laag kan zetten of goed kan controleren, zal je toch iets met een anti-aanbaklaag moeten zoeken. Zo licht als titanium zal het wel nooit zijn.

Renaat
Als je zo'n vlammenwerper op benzine hebt met 2 standen (vlammenwerper en inferno), wordt het inderdaad lastig om het niet aan te laten branden in aluminium.
Ik kook ook op gas en op een laag vlammetje. Duurt wat langer, maar scheelt me dus blijkbaar schrobben, want een paar vegen met een sponsje is vaak genoeg.
De Trangia Gourmet Frypan voor sauzen en een stukje vlees. Zelf geen ervaring mee, maar op hiking-site veel positiefs over gelezen. En dan nog een pannetje erbij om je pasta/rijst te koken...
Een combinatie die onmogelijk is: dunne bodem en niet aanbranden. De hitte van de vlam wordt niet genoeg verdeeld over de bodem van de pan omdat die zo dun is. Wat helpt is heel veel en heel snel roeren. Of een zware dikke pan voor lief nemen.
tja,
zo zijn wij ooit in een dunne roestvast stalen pan getrapt (niet letterlijk dan) omdat dat (in ieder geval toen) de maat pan was die we zochten.

Zoals Gios al zegt: te dun metaal. Brandt dus al aan al je de pan maar naar de vlam laat wijzen.

De volgende pan gaat gewoon weer wat dikker aluminium worden, die lijken wat ons betreft nog het best te werken als je net wat meer wilt dan alleen water koken.


edit: typefout...
Ik heb dit setje, alleen dan niet van Bocamp maar van Tefal. Maar ik heb het vermoeden dat ze exact gelijk zijn.
http://www.kampeergoed.nl/kampeer-panne ... 15681.html
Ze zijn helemaal van antiaanbak en als er wat aanbrand erg makkelijk schoon te maken.
Ik zie wel dat Tefal deze niet meer in het assortiment heeft, gezien hun site. Maar Bo-camp dus nog wel. Hij was er voorheen altijd in twee maten, met kleine pannen en met grote. De kleine weegt niet veel en is voor 2 personen precies voldoende.
HansvanderVeeke schreef:Ik dacht dat ik eruit was. Ik had een titanium pannetje aangeschaft (2e hands) in de veronderstelling dat die niet zou aanbranden. Nou niet dus. Na het opwarmen van een sausje dit weekend zit er een bruine plaat op de bodem waar zwarte piet jaloers op zou zijn. Die staat nu dus te weken met wat biotext.
Dus ik wil het nog eens proberen:

Wie kan me tippen over een setje pannen (twee stuks) die licht in het gewicht zijn, niet aanbranden of, als ze aangebrand zijn, makkelijk schoon te maken zijn?
En voor het gemak kijken we even niet op geld.

Welke, waar te koop, wat kost hij en wat zijn je ervaringen?
Dag Hans,

ik heb zelf ervaring met de Optimus Terra. Website van de fabrikant:
http://www.optimusstoves.com/seen/optim ... e-kochset/

Ik vind zo snel niet een Nederlandstalige recensie maar hier een engelstalige:
http://www.backpackgeartest.org/reviews ... Kirschner/

Dan natuurlijk mijn eigen ervaring. Ik ben positief over deze set. Het zijn niet twee pannetjes zoals je vraagt, maar drie (maar je kunt er altijd 1 thuis laten). Twee om pasta of sauzen in te koken en een bakpannetje. Twee pannetjes hebben een teflon laag (het bakpannetje en een van de twee grotere). Het setje is niet zo heel zwaar (inclusief hoes en handgreep volgens fabrikant 720 gr.) en de pannen branden niet aan. Ik heb vaak genoeg een sausje twintig minuten laten pruttelen, gaat prima.
Je moet wel voorzichtig met de teflon laag zijn. Ik heb me laten verleiden tot het opbergen van een aantal zaken ín de pan terwijl ik op reis was (flesje olijfolie, wat kruiden), en daardoor is mijn teflon laag afgebladderd.

Wat mij zeer bevalt aan deze set is de hoes die meegeleverd wordt. Ten eerste past het er allemaal prima in. Ten tweede kan je bv. pasta of rijst tegen het gare aan koken, de pastapan in de hoes doen, de hoes dichtdoen en het geheel evt ook nog in de slaapzak zetten. Dan is je brander vrij om te gebruiken voor een sausje, vlees, of iets anders. En de pasta, in de pan, in de hoes, in de slaapzak :) wordt langzaam gaar en koelt niet af.

De set is online op veel plaatsen te koop maar ook bij veel outdoorwinkels. Ik zag hem afgelopen weekend nog liggen bij de Bever. Daar was hij 58 euro geloof ik.
Succes!

Groeten,

Maarten
M. schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik dacht dat ik eruit was. Ik had een titanium pannetje aangeschaft (2e hands) in de veronderstelling dat die niet zou aanbranden. Nou niet dus. Na het opwarmen van een sausje dit weekend zit er een bruine plaat op de bodem waar zwarte piet jaloers op zou zijn. Die staat nu dus te weken met wat biotext.
Dus ik wil het nog eens proberen:

Wie kan me tippen over een setje pannen (twee stuks) die licht in het gewicht zijn, niet aanbranden of, als ze aangebrand zijn, makkelijk schoon te maken zijn?
En voor het gemak kijken we even niet op geld.

Welke, waar te koop, wat kost hij en wat zijn je ervaringen?
Dag Hans,

ik heb zelf ervaring met de Optimus Terra. Website van de fabrikant:
http://www.optimusstoves.com/seen/optim ... e-kochset/

Dan natuurlijk mijn eigen ervaring. Ik ben positief over deze set. Het zijn niet twee pannetjes zoals je vraagt, maar drie (maar je kunt er altijd 1 thuis laten). Twee om pasta of sauzen in te koken en een bakpannetje. Twee pannetjes hebben een teflon laag (het bakpannetje en een van de twee grotere). Het setje is niet zo heel zwaar (inclusief hoes en handgreep volgens fabrikant 720 gr.) en de pannen branden niet aan. Ik heb vaak genoeg een sausje twintig minuten laten pruttelen, gaat prima.

Groeten,

Maarten
Goede dag Hans,

wij hebben ook deze optimus en dat bevalt ons erg goed. De versie met HE (Heat-exchanger) wat een extra constructie inhoud onder de grote pan, zonder anti-aanbak.
Helaas wat extra gewicht aan de pan maar dat heeft vooral als voordeel dat een pannetje water koken echt een stuk sneller gaat.
De pannen zijn ruim genoeg voor 2 pers om uitgebreid in te koken.

als je alleen water wil koken met evt wat pasta, rijst oid kun je volstaan met zo'n ultra-light titanium pannetje maar met een beetje kokerellen zul je vrees ik moeten uitwijken naar wat anders. Een brander met pruttelstand helpt ook, niet veel benzine branders hebben dat.

veel kookplezier,
Beste mensen,

Bedankt voor de suggesties en ervaringen. Ik ben weer heel wat wijzer geworden.
Volgens mij heb ik voor het koken van pasta/rijst voldoende aan een pannetje waarbij de bodem niet zo belangrijk is. Voor het opwarmen van sauzen en het bakken van eitje/vlees/ed. ga ik iets zoeken met een goede teflon laag.
Geen krassende spullen in het laatste pannetje opbergen en een houten pollepel had ik al mee.

Ik ga met deze informatie verder op zoek en laat weten wat het geworden is.
En na de zomervakantie natuurlijk mijn ervaringen.
Hi Hans, ook wij hebben ook al twee jaar de optimus set die M. noemt (twee pannetjes en een deksel/braadpannentje) en die werken goed. Groot genoeg ook voor twee. De teflonpan voor de sausjes en de andere voor de rest. Voordeel van dit setje is dat je een soort hooikistje bij je hebt - het pannetje dat het eerste heeft gekookt blijft warm in het hoesje. Houten spateltje is daarnaast ook erg fijn!
Werkt dat hooikistje bij jullie echt? Bij mijn eerste poging kromp de hoes zo snel dat het braadpannetje niet meer in de hoes past. Verder alleen lovende woorden.
Blanche schreef:hooikistje ... hoesje
Overbodig. Een slaapzak is de beste hooikist die je kunt verzinnen. Theedoek op slaapzak, pan erop, theedoek dicht, slaapzak dicht. Mijn slaapzak met pertex tijk kan er goed tegen.
Leon
arnob schreef:Werkt dat hooikistje bij jullie echt? Bij mijn eerste poging kromp de hoes zo snel dat het braadpannetje niet meer in de hoes past. Verder alleen lovende woorden.
Bij ons kan het er allemaal nog steeds in. Maar in de praktijk gerbuiken we hem om te eten uit te hete bordjes of pannetjes.

@Leon - het hoesje hier is het foudraal waarmee je de pannetjes vervoerd. Dus waarom zou ik mijn slaapzak gebruiken? :wink:
Blanche schreef:@Leon - het hoesje hier is het foudraal waarmee je de pannetjes vervoerd. Dus waarom zou ik mijn slaapzak gebruiken? :wink:
Dan kun je - gewicht - het hoesje thuislaten. Ik heb een hekel aan verpakkingen die alleen dienen om de verpakking te verpakken. De pan is de verpakking voor het eten, die zit al in een fietstas. Tussen de 2 pannen zit bij ons de theedoek.
Leon
Leon schreef:
Blanche schreef:@Leon - het hoesje hier is het foudraal waarmee je de pannetjes vervoerd. Dus waarom zou ik mijn slaapzak gebruiken? :wink:
Dan kun je - gewicht - het hoesje thuislaten. Ik heb een hekel aan verpakkingen die alleen dienen om de verpakking te verpakken. De pan is de verpakking voor het eten, die zit al in een fietstas. Tussen de 2 pannen zit bij ons de theedoek.
Als je kookt op slechte benzine, ben je maar wat blij met die verpakking. Ik doe trouwens nooit mijn pasta in mijn slaapzak. Ik wil geen onnodig vocht bij mijn dons. Gewoon op de grond zetten. Het koelt echt niet zo snel af. Bovendien wordt pasta ook gaar op 4500 meter hoogte, dan moet het op zeeniveau geen probleem zijn.
Inderdaad ons fudraal bevat ook de onderdelen van de benzinebrander. Die wil je niet los tussen je spullen. Vaak gebruiken we hem ook nog om uit de hete pannetjes te kunnen eten - een houdertje dat voorkomt dat je je vingers brandt.
Leon schreef:Dan kun je - gewicht - het hoesje thuislaten. Ik heb een hekel aan verpakkingen die alleen dienen om de verpakking te verpakken. De pan is de verpakking voor het eten, die zit al in een fietstas. Tussen de 2 pannen zit bij ons de theedoek.
Leon
Op gewicht bezuinigen maar wel een theedoek meenemen? :shock:
Mijn pannen en borden zijn altijd luchtgedroogd...