Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draagriem: Haak- of gesp-syst. voor niet-Ortlieb-tas. Tips? - Forum Wereldfietser

Draagriem: Haak- of gesp-syst. voor niet-Ortlieb-tas. Tips?

Hallo mensen,

Ik ben van plan om een paar Crosso Expert fietstassen te bestellen. Maar standaard missen ze dus een draagriem. En dus dacht ik meteen aan de Ortlieb Draagriem Universeel (E33), het haaksysteem, zie onderstaand 1e plaatje

Afbeelding


... of de Ortlieb Draagriem FR/BR (E116), het gesp-systeem, zie het volgende plaatje:

Afbeelding

Maar uiteraard, maakt Ortlieb deze draagriemen alleen voor z'n eigen tassen aan. En dus biedt ze het onderdeel waaraan de draagriem op de tas bevestigd wordt niet als accessoire aan. M'n vraag is dan ook: Wie heeft er voor mij een hint naar waar ik een geschikt haak- of gesp-systeem kan kopen, om op de tassen aan te brengen?
Ik gebruik de draagriemen echt nooit!
Maar als je ze wel wilt kun je ze bv zelf maken. In iedere fourniturenwinkel vind je haken, gespen en band zodat je ze geheel naar eigen wens kunt maken.
Aan een gesp als op afbeelding 2 zou ik nooit een last hangen, daar zijn ze niet failsafe genoeg voor. Ik heb die dingen al te vaak zien openschieten of kapot gaan. Dat wil je niet als je halve hebbe en houwe eraan hangt.
cycle maniac schreef: Ik ben van plan om een paar Crosso Expert fietstassen te bestellen. Maar standaard missen ze dus een draagriem.
Je krijgt er twee draagriemen bij, dus bijbestellen hoeft helemaal niet. ik heb de Crosso Experts dit jaar voor het eerst gebruikt en ben er erg tevreden over. Stevige kwaliteit, waterdicht, zeer ruim (in tegenstelling tot de Ortliebs). In de klep kan ook nog extra bagage waar je snel bij wilt kunnen zoals een regenjasje of brood. in de kleine achtertassen kan een 1,5 liter fles frisdrank of je brander.

De draagriem heb ik dus alleen in het vliegtuig gebruikt, waar een tas als handbagage meeging.

Afbeelding
Uiteraard iedereen nog bedankt voor de antwoorden. :wink:

@ luddo: Heb je het dan over onderstaande draagriemen, die een backpack-functie toevoegen?

Afbeelding

Worden die draagriemen dan aan het Crosso-haaksysteem bevestigd? (Alhoewel het ook voor de hand ligt, dat je dan die haken in je rug voelt. Dat kan ook niet de bedoeling zijn...)
Echter; Ik ga de tassen zonder het haaksysteem bestellen, en van de onderstaande Cordo Klickfix module + Ortlieb E144 Rails QL2 voorzien. Dit moet een zeer robuust systeem zijn, wat de beste verzekering tegen het van de bagadrager afvallen van de tassen moet zijn.

Afbeelding

Afbeelding
nee de draagriem lijkt exact op je eerste foto. Dus zeer simpel riempje, maar afdoende. ik zou hem niet al te zwaar willen belasten. er zijn genoeg haakjes waar je hem kan aanhaken. Het zat er gewoon bij, dus ik heb niets extra's besteld.

Het originele haaksysteem is ook zeer robuust, minder gevoelig dan de click fix haken. Wel metaal dus je rekje krijgt hier en daar wel wat sporen
:(

Door de goede riem constructie zit hij aardig vast. Andere tassen moest ik altijd extra borgen met een een riem, maar hier niet. ik weet niet of het voldoende voor offroad gebruik werkt, ik ben voornamelijk op asfalt gebleven.
... dus jij ervaring met het Klickfix Modul systeem? Jij vindt dat het het toch wel 'kwetsbaarheden' heeft?
Niet met de cordo click fix systemen, maar vergelijkbare systemen van o.a. Karrimor. Daar zijn bij mij al diverse haakjes van gebroken.

De ortlieb haken zitten bij mijn voortassen goed, maar toch heb ik spanbanden om dat ze anders klepperen (een van de eerste versies).