Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte één persoons tent. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichte één persoons tent.

Han schreef:Deze Shangri-La 3 (link onderaan) weegt 680 gr en is voldoende voor de in zomer. Ik heb het gebruikt in wind en regen en met temperaturen van rond de 4 graden, zonder probleem. In echt koud weer kun je de nest van rond 450 gr toevoegen.
Ik zou de binnentent er 's zomers juist wel in hangen, tegen muggen etc. Geen last van invallende regen als de deur open is?
Inderdaad, voor vliegende insecten is de nest (met een zeer goed gemaakt net) voldoende. De buiten tent is niet nodig als het niet regent.

Voor kruipende beestjes is de vloer (in de vorm van een bad kuipje) in combinatie met buiten tent een betere oplossing. Je kunt de vloer vastmaken aan de binnen tent waardoor er geen kruipende beestjes binnen komen.

Goed doordacht systeem!
Han schreef: Deze Shangri-La 3 (link onderaan) weegt 680 gr en is voldoende voor de in zomer. Ik heb het gebruikt in wind en regen en met temperaturen van rond de 4 graden, zonder probleem. In echt koud weer kun je de nest van rond 450 gr toevoegen.
Volgens de site is de massa 1,97 kg, wat ik voor het gemak maar even vertaal naar 2,2 kg. Dus ik ben benieuwd hoe je aan die 680 gram komt. (en wat voor slaapzak dat vereist, dat zijn tot op zekere hoogte toch communicerende vaten)

grtjs,

Walter
De tent zelf is 680 gr - heb ik zelf gewogen, kijk maar:

http://tinyurl.com/7zxsg5c

Daar komt nog bij een

- 1x alu stok
- 16x alu haringen (6x origineel, 10x zelf gekocht)
- eventueel de nest en of de vloer

Dit Shangri-La 3 model bestaat niet meer op hun website.

Wat je bedoelt is waarschijnlijk de Shangri-La 5.
Zie trouwens hier voor een mooi overzicht van lichtgewicht tenten (goed kijken want er zitten ook wat tenten bij die je met wandelstokken moet opzetten).

Iemand nog tips voor een lichtgewicht grondzeil (en waar het te halen is)? Of doen de ultralightweight kampeerders het zonder?
Matthie9000 schreef:
Iemand nog tips voor een lichtgewicht grondzeil (en waar het te halen is)? Of doen de ultralightweight kampeerders het zonder?
tyvek, 60 gram- €2 /m2

Bij de bouwgroothandel op rollen van 50 x 1.5m, dus dan hou je nog een stukje over ;)
m-gineering schreef:Bij de bouwgroothandel op rollen van 50 x 1.5m, dus dan hou je nog een stukje over ;)
Uitdelen op een Wereldfietsersweekend aan de 50 deelnemers.

Maar zonder dollen, over de Terra Nova Laser Competition ben ik natuurlijk uiterst tevreden, net zoals zowat iedereen lyrisch is over zijn eigen tentje die hij immers zorgvuldig heeft uitgezocht.
De Laser is juist zeer goed in storm, hij gaat dan tekeer als een beest, buigt en beweegt naar alle kanten, maar daardoor blijft hij juist overeind. Ik stond een keer met een giga-windkracht in Katwijk naast een gewoon tunneltentje, door het klapperen bijna geen oog dicht gedaan, maar 's-ochtends bleek de tent van de buren kapot te zijn gewaaid, en de Laser gaf geen krimp. Prima dus.
Maarrrrr, de binnenruimte, dat is een heikel punt. Voor mij met 1.76m precies goed, maar ben je langer dan zit je gewoon met je hoofd en/of voeten in het tentdoek.
Kortom, tent altijd uitproberen, bijv. proefliggen op een weekend, of in de winkel uiteraard.
Han schreef:De tent zelf is 680 gr - heb ik zelf gewogen, kijk maar:

http://tinyurl.com/7zxsg5c

Daar komt nog bij een

- 1x alu stok
- 16x alu haringen (6x origineel, 10x zelf gekocht)
- eventueel de nest en of de vloer
Het is natuurlijk absurd om bij het gewicht van de tent bepaalde noodzakelijke onderdelen (stok en haringen) niet mee te tellen. Dat is een beetje zoals het gewicht van een fiets opgeven zonder wielen.

Het absolute minimumgewicht is volgens: http://ultralightshop.com/nl/golite-shangri-la-3.html 725 gr.

Met het minimumgewicht kan je ook niet meer echt spreken van een (volwaardige) tent maar zit je al heel dicht in de buurt van een tarp.

Renaat
680 gr is het gewicht van de tent (doek) zoals op de weegschaal op foto is te zien.

Daar komen nog bij:
- 6 originele haringen van 60 gr.
- de originele alu stok van 316 gr.

Alles bij elkaar is dat 1056 gr.

Dat kan nog lichter met zeer lichte en sterke titanium haringen en de stok thuis te laten door de tent te hangen aan een boomtak (heeft speciaal oog hiervoor).

Aangegeven gewichten kloppen vaak niet op websites van verkopers maar zijn vaak wel goed op websites en documentatie van producenten.

Als het gewicht van 725 gr op de website klopt dan is dat een Shangri-La 3 tent (doek) samen met een ander type stok en haringen dan wat ik heb.
Veel lichtgewicht piramide tenten worden ontworpen met de gedachte dat je de wandelstok(ken) gebruikt als tentpaal; dat scheelt weer een paar ons. Als fietser heb je daar natuurlijk niks aan en moet je alsnog op zoek naar een (liefst verstelbare) stok.

Voor wie een echte binnentent wil (ipv een muggennetje) voor o.a. de Shangri-La: oookworks Binnentent is meestal maar de helft van de piramide ("achter de stok") zodat invallende regen zelden een probleem zal zijn als je de deur open hebt; door de relatief grote hoogte van dit soort tenten hoef je de deur ook niet helemaal tot boventoe open te ritsen om de tent binnen te kunnen.
waltertje schreef: Dus ik ben benieuwd hoe je aan die 680 gram komt. (en wat voor slaapzak dat vereist, dat zijn tot op zekere hoogte toch communicerende vaten)

grtjs,

Walter
Deze slaapzak + liner van katoen waren voldoende bij 4-5 graden.
Geslapen met sokken en muts, zonder handschoenen:

http://tinyurl.com/6njgz5v

Op de grond:
1x tarp 3mx3m gevouwen, 1x fietsjas, 1x opblaasbare Therm A Rest 3/4.

Het heeft op een avond in de bergen hard geregend met soms ook windvlagen.

Weinig van gemerkt!
PeterFokkinga schreef:Veel lichtgewicht piramide tenten worden ontworpen met de gedachte dat je de wandelstok(ken) gebruikt als tentpaal; dat scheelt weer een paar ons. Als fietser heb je daar natuurlijk niks aan en moet je alsnog op zoek naar een (liefst verstelbare) stok.
De stok van deze Shangri-La is waarschijnlijk een uitzondering. Het is verstelbaar in hoogte dankzij een drukknop en gaten. De hoogste stand is bijna 1,80m. Je kunt staan in het midden van de tent. Gevouwen in 5 stukjes is de stok bijna 40cm lang. Het heeft een elastisch touwtje dat loopt door midden en houdt de stukjes bij elkaar. Je kunt het dus overal inpakken of aan het frame van de fiets vastmaken.

http://tinyurl.com/7jsy9f7
Matthie9000 schreef: Iemand nog tips voor een lichtgewicht grondzeil (en waar het te halen is)? Of doen de ultralightweight kampeerders het zonder?
Bij deze winkel hebben ze wat light gewicht spullen:
http://backpackinglight.co.uk/page106.asp

Voor licht gewicht kamperen is het handig om spullen te gebruiken
die meerdere functies hebben: een tarp of fietsjas b.v. als grondzeil.
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:
Iemand nog tips voor een lichtgewicht grondzeil (en waar het te halen is)? Of doen de ultralightweight kampeerders het zonder?
tyvek, 60 gram- €2 /m2
Bij de bouwgroothandel op rollen van 50 x 1.5m, dus dan hou je nog een stukje over ;)
Iets voor bij de hebbedingen dus?
Leon
Matthie9000 schreef:Er zit overigens veel verschil in waterkolommen, zeker m.b.t. de lichtgewicht tenten; de vaude power tokee/lizard scoorde daar in de specificaties erg goed wat voor mij een extra reden was om voor deze tent te kiezen.
Ik heb nu een weekend gekampeerd met mijn nieuwe (tweedehands) power lizard en heb de volgende observaties:

Voor:
- Ruimte binnentent. Ik ben 1.73 lang en kon mijn backpack bij mijn hoofdeinde kwijt. Een beetje krap en dan lig je natuurlijk zo dat de backpack boven je hoofd ligt zodat het doek niet in je gezicht hangt. Maar mijn inschatting is dat het met 20 cm langer ook nog prima gaat.
- Waterdicht. Twee onweersbuien met bakken uit de hemel en de enige regen die er binnenkwam was wat er opspatte naast mijn tent en dan op mijn net iets te grote grondzeil spatte.

Tegen:
- Ruimte binnentent. Ik vind niemand zo lief dat ik er structureel mee in dit tentje wil slapen. Zelfs mijn vriend niet. (Misschien zelfs juist mijn vriend niet. Met een partner die niet van kamperen houdt in dit tentje is dodelijk voor je relatie.) Maar in geval van nood kan het nog wel, dan blijf je in ieder geval samen droog.
- Condens. De tent was erg nat van binnen 's ochtends.

Verder: Hij staat raar. De band die de boogstok spant lijkt iets te kort te zijn (10 a 15 cm). Ik heb de hele tijd de neiging om de haringen in het midden iets naar buiten te plaatsen en bedenk dan dat natuurlijk niet kan. De band is niet instelbaar. Er zit een lusje om de binnentent op zijn plek te houden, maar die trekt de binnentent naar binnen waardoor die smaller is. Er is weinig ruimte tussen binnentent en buitentent, terwijl andere reviewers zeiden daar een backpack in kwijt te kunnen. Ik vraag me af of dit gewoon een meningsverschil is over hoe tenten horen te staan (ik ben perfectionist) of dat er gewoon een foutje in mijn tent zit en die band inderdaad te kort is. Ik neig er naar om de band te verlengen, wat wel een beetje eng is omdat het een dure tent is. Maar het is ook maar een bandje en als het niet werkt ben ik handig genoeg om het weer in de oude staat te herstellen.

Dingen die niet doorslaggevend zijn: De bijgeleverde haringen passen niet door de oogjes van de scheerlijntjes bij de uiteinden, daar zal je andere haringen voor moeten gebruiken of het oogje niet moeten gebruiken. De scheerlijnen aan de zijkant hebben niet zo'n schuifje, wat mij als tent-perfectionist stoort. Maar de aanschaf van 2 haringen en 2 schuifjes is nou niet heel significant ten opzichte van de aanschaf van een tent.

Mijn fietsmaatje heeft een Terra Nova tentje, misschien kunnen we na de zomer een vergelijkend rapport schrijven. Maar daar heb je nu niet zoveel aan.
Lasse schreef: Geen last van invallende regen als de deur open is?
De zip van de deur gaat in twee richtingen open.

Bij lichte regen alleen een stukje boven dicht doen.

Bij harde regen en of wind liefst deur zoveel mogelijk dicht.

http://tinyurl.com/75t5ldu
Try this:

http://www.macpac.co.nz/shop/en_nz/gear ... naret.html

Very rugged, long enough for 200cm+, not heavy and packs small.

It's for two people but at least there is space for your bags & stuff if the weather is bad. And who knows, perhaps you meet 'someone special' on trip... :-)

Available from various retailers in NL.
treval schreef:http://www.macpac.co.nz/shop/en_nz/gear ... naret.html
Very rugged, long enough for 200cm+, not heavy and packs small.
2,4 kg is niet bepaald licht in vergelijking met de andere tenten die in dit topic aangehaald worden, zwaar lijkt mij passender als omschrijving.
Lasse schreef:
treval schreef:http://www.macpac.co.nz/shop/en_nz/gear ... naret.html
Very rugged, long enough for 200cm+, not heavy and packs small.
2,4 kg is niet bepaald licht in vergelijking met de andere tenten die in dit topic aangehaald worden, zwaar lijkt mij passender als omschrijving.
Ja dan kan mijn MSR tentje ook wel mee. 2.5 kilogram en ruimte voor twee personen. :D :D Maar wel een heerlijke tent hoor. Ik kijk niet op een kilootje meer.