Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koffie maken zonder filter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koffie maken zonder filter

Klopt, maar niet verdiepen in bronnen levert meestal ook niet zoveel op.

Overigens bij verder zoeken zie ik veel discussie of LDL-cholesterol wel een bijdrage aan hart- en vaatziekte levert.

Ik strompel dus nu naar mijn espressomachine en tap mijn 4de kop.

Misschien weer eens on topic gaan:
De romantiek van Turkse koffie is geweldig, maar als je net te laat stopt is die drap, brrrrrr. Vietnamese koffie is ook erg goed als ritueel. Het duurt heerlijk lang voordat de koffie is doorgelopen. Overigens hoor je er dan ook meteen de dubbele hoeveelheid aan gecondenseerde melk toe te voegen om het echt Vietnamees te maken.
SjirkM schreef:De romantiek van Turkse koffie is geweldig, maar als je net te laat stopt is die drap, brrrrrr.
Ideaal om de Hollandse gretigheid om alles te willlen hebben af te leren :lol:
zelf heb ik deze:

Afbeelding
Wij gebruiken voor fietsvakanties oplos (Nescafé espresso, redelijk drinkbaar) voor de andere kampeervakanties een dubbelwandige rvs-geisoleerde cafétière (doordrukpotje) en thuis een goed espressoapparaat. Ik maak me geen zorgen over het ongezond zijn van koffie (er is zoveel ongezond, en zorgen maken is ook ongezond) maar meld slechts wat ik ervan weet / gelezen heb.
Polling schreef:Wij gebruiken voor fietsvakanties oplos (Nescafé espresso, redelijk drinkbaar) voor de andere kampeervakanties een dubbelwandige rvs-geisoleerde cafétière (doordrukpotje) en thuis een goed espressoapparaat.
De oplos-espresso van Nescafé is beduidend beter te drinken dan elke vorm van filterkoffie die ik ooit geproefd heb, laat staan dat wat je onderweg weet te brouwen met te snel afkoelend water en ander gedoe. Met een cafétière of perculator moet je ook heel goed weten waar je mee bezig bent wil het niet uiterst matig van smaak worden. Als je niet over een echt espressoapparaat beschikt, is goede oplos tegenwoordig echt the next best thing. Ook in de productie van oploskoffie staat de techniek niet stil :-)

Walter - die zich bij het verstoken van 24 MJ per dag geen zorgen maakt over cholesterol
Mijn ervaring is dat alles op de camping lekkerder smaakt. Thuis doe ik het nooit, maar 's morgens zittend in de opening van een tent is zo'n beker oploskoffie toch wel lekker.
misschien geen oude zakdoek oplossing; bekijks tijdens je ochtendritueel krijg je zeker :wink: Afbeelding
Ik hou het bij solotochten op een opvouwbaar Ortlieb filter met papieren filterzakjes. Ik heb een vrij grote lichte plastic drinkbeker waar dat filter precies in past zodat ik een grote kop voor mezelf kan maken. Al met al is dit een erg lichte en compacte oplossing, en de smaak is beter dan enige oploskoffie. Wel moet je dan goede koffie gebruiken. Grootgrutter Paarsmerk is het niet.
Wim
Hoi,

Wij hebben van alles uitgeprobeerd. Gewone filter+filterhouder (groot), zelf vulbare theezakjes met daarin koffie (duurt lang en wordt slap), een kleine trechter met een rond filter (duur ook lang en je krijgt prut), gewoon koffie met water (blèch), oploskoffie (blècher). Maar niets was écht lekker.

Tot laatst. Bij een koffie/thee/chocolade in Wageningen het volgende ontdekt: een kleine en lichte koffiemolen en kleine filterhouder. Alsof je zilver zoekt en goud vind. In totaal 250 gram (220 zonder tasje), dus da's minder dan de opvouwbare koffiefilterhouder van een niet nader te noemen gerenommeerd merk. En veel minder dan de espressofietspomp die bij een bekende buitensportzaak ligt. De koffie die eruit komt is écht lekker. Bonen blijven sowiezo langer goed dan gemalen koffie en bij de winkel kunnen ze de bonen ook vacuum sealen per xxx gram. De houder past op een halve liter termosfles, maar ook op een noorse houten mok. Ideaal.

De link: http://www.blackwine.co.kr/kr/

Wat ik het handige vind, is dat de filterhouder filters van formaat 1 heeft. Die kan je dus wel in de winkel krijgen, maar ik heb nog nooit ergens die houder gezien, behalve dan in van die kleine 2kops koffiezetapparaten. Doordat het niet zo groot is neem je t makkelijk mee, en ik heb ook het idee dat het minder afkoelt.

Anyway, doe er je voordeel mee!

Groet,
Maurits