Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beklimming Col d'Iseran - Forum Wereldfietser

Beklimming Col d'Iseran

Ik twijfel een beetje wat te doen.

Nu is het plan om deze klim in twee delen te doen en te overnachten in Val d'Isere (kamperen) dan is het zeg maar 2x 1000 hoogte meters.

Kans op slechte kampeerfaciliteit? Koud en winderig slapen maakt een slechte nacht?


Alternatief is overnachten in Bourg St Maurice en dan de hele klim op een dag.


Wat zouden jullie doen?
Ter plekke beslissen. Als de wind erg hard is komt hij waarschijnlijk uit het westen tot noordwesten, en dan heb je hem op de rug en kun je de 2e 1000 m misschien gewoon aan. Als de wind uit het ZW komt waait het op de camping in Val d'Isere waarschijnlijk niet hard, want dan zit er een berg voor. (streetview: http://maps.google.com/maps?q=camping&h ... 70.15,,0,0)
Als de wind uit het zuiden komt is het waarschijnlijk mooi weer :D

FFCC2007 zegt: Val d'isere, Les Richardes, 1850m hoogte, 1ster, 75 emplacements, 0,9 ha, weinig schaduw, best veel voorzieningen, aan rivier, va 15-6 open, ligt aan RN202, tel. 0479062660, campinglesrichardes.free.fr, douchemuntje kost 1 euro :wink:

Zie http://campinglesrichardes.free.fr/Photos.htm, er zijn ook plekken uit de wind. Bij kou met blauwe lucht uiteraard liever een plek waar de hele dag de zon op de grond heeft geschenen.

Leon
De camping ligt letterlijk naast de eerste meters van de l'Iseran, dus je kunt inderdaad ter plekke beslissen. Beide delen (het stuk naar Val d'Isere en het stuk daadwerkelijk l'Iseran op) vond ik ongeveer even zwaar, maar het stuk naar Val d'Isere vond ik niet bijster mooi. De schoonheid van het tweede stuk, van Val d'Isere de l'Iseran op, gaf mij weer genoeg puf om het zonder problemen te rooien. Daaruit heb ik de volgende wetmatigheid gedestilleerd: hoe mooier een klim, hoe minder pijn. Heb in Val d'Isere wel een uurtje genomen om goed te eten en drinken.
Ik heb geen echt nuttige tips voor je. Maar ik wou alleen vermelden dat ik de Col d'Iseran vorig jaar heb gedaan en dat ik erg tof vond. Maar ik deed 'm vanuit het zuiden (en ik heb me laten vertellen dat de zuidkant de mooiste is). Erg fraai, in ieder geval.

Succes.
ik vond de noordzuid richting persoonlijk mooier, en heb beide kanten al gedaan

in Val d'Isere heb je ook wat terrasjes en kleine supermarktjes waar je je goed kunt bevoorraden vooraleer je een keuze maakt; wel opletten want supermarktjes nemen daar een lange middagpauze en de terrasjes zijn daar duur

of je dit in één keer doet is nogal afhankelijk van je conditie, de weersomstandigheden, de goesting en de tijd

hou rekening dat als je de NZ richting neemt dat je na Bonneval-sur-Arc nog een lang verlaten stuk hebt (geen idee of er daar campings zijn) waar in de namiddag de wind serieus kan blazen. Het gaat daar wel 1 a 2% bergaf maar ikzelf heb me daar al kapot gereden door de wind tegen (had er toen wel al +160km en +4000hms opzitten ...).

Vanaf Modane heb je alvast een kleine camping juist onder de ingang van de Fréjustunnel; verder in de vallei wordt het te industrieel of stedelijk

Mooi ommeweggetje kan je doen langs Aussois, rustig bergdorpje, maar dan moet je er wel nog een klein colletje bijnemen
Gunter schreef:hou rekening dat als je de NZ richting neemt dat je na Bonneval-sur-Arc nog een lang verlaten stuk hebt (geen idee of er daar campings zijn) waar in de namiddag de wind serieus kan blazen.
4km voorbij Bonneval aan de linkerkant heb ik 10 jaar geleden op een boerencamping gestaan. Misschien voor de zekerheid even navragen in Bonneval of die er nog is.
Ok, dank je wel allemaal alvast.

Puntje is dat ik in Bourg St Maurice al de beslissing ligt of daar op de camping en dag erop hele klim (ondervoorbehoud van goed weer) of de eerste helft doen en in Val d'Isere overnachten.


Ik had weken geleden al op internet gekeken maar zoals Leon het nu schetst is de camping in Isere daar wel te doen (Volgens mij was die website van de winter niet bereikbaar, mooi, bedankt Leon.) Er zullen ongetwijfeld ook wandelaars in de bergen zijn die willen kamperen.

Ik kom die dag ongeveer van Albertville dus de hele klim erbij op die dag wordt me wat te gortig ook al is het goed weer.

Het klinkt misschien een beetje als smokkelen maar de weg van Moustiers naar Bourg St. Maurice schijnt niet de meest fietsvriendelijke te zijn, oa een lange tunnel (toch lijkt het op de kaart dat er een weggetje naast ligt?), al zijn er mooie bergachtige alternatieven, die ik nu laat voor wat het is.

De trein leek mij een goed alternatief voor dit stukje? Of wat is jullie ervaring? Is er op de N90 redelijk te fietsen?

Lanslebourg schijnt ook aardige camping te zijn. Ik zie wel. De dag erop wil ik het heel kalm aan doen om onderaan de Telegraph in St Michel de Maurienne de tent op te zitten om de volgende ochtend goed vroeg aan de Telegraph/Galibier te beginnen, dat zal een pittige dag worden met de meeste hoogtemeters ooit, althans tot nu toe dan. :)
Roald schreef:de weg van Moustiers naar Bourg St. Maurice schijnt niet de meest fietsvriendelijke te zijn, oa een lange tunnel (toch lijkt het op de kaart dat er een weggetje naast ligt?), al zijn er mooie bergachtige alternatieven, die ik nu laat voor wat het is.
De trein leek mij een goed alternatief voor dit stukje? Of wat is jullie ervaring? Is er op de N90 redelijk te fietsen?
De tunnel kun je in streetview van binnen zien. Daar wil je niet fietsen. Ook de rest van de N90 heeft geen uitwijkmogelijkheid, je wordt geprakt tussen wat achterop komt en de vangrail.
Het weggetje naast de tunnel lijkt in Google earth iets dat ofwel tijdelijk, ofwel in aanbouw, ofwel afgeschaft is. In streetview is er niet veel van te zien. Misschien de VVV van moûtiers bellen? (tegen beter weten in, want je krijgt waarschijnlijk een zeer vriendelijke dame die ... :twisted: )
Leon
Roald schreef:de weg van Moustiers naar Bourg St. Maurice schijnt niet de meest fietsvriendelijke te zijn, oa een lange tunnel (toch lijkt het op de kaart dat er een weggetje naast ligt?),
De grote drukke wegen lopen door de dalen. Parallel aan die weg loopt dus een rivier. Rond Bourg St Maurice viel mij op dat langs de rivier een keurig fietspad is aangelegd
m-gineering schreef:
Roald schreef:de weg van Moustiers naar Bourg St. Maurice schijnt niet de meest fietsvriendelijke te zijn, oa een lange tunnel (toch lijkt het op de kaart dat er een weggetje naast ligt?),
De grote drukke wegen lopen door de dalen. Parallel aan die weg loopt dus een rivier. Rond Bourg St Maurice viel mij op dat langs de rivier een keurig fietspad is aangelegd
Is daar in dit geval plaats voor op het knellende punt?
Kijk: http://maps.google.com/maps?q=H%C3%B4pi ... 68,,0,0.35
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:
Roald schreef:de weg van Moustiers naar Bourg St. Maurice schijnt niet de meest fietsvriendelijke te zijn, oa een lange tunnel (toch lijkt het op de kaart dat er een weggetje naast ligt?),
De grote drukke wegen lopen door de dalen. Parallel aan die weg loopt dus een rivier. Rond Bourg St Maurice viel mij op dat langs de rivier een keurig fietspad is aangelegd
Is daar in dit geval plaats voor op het knellende punt?
Kijk: http://maps.google.com/maps?q=H%C3%B4pi ... 68,,0,0.35
Leon
je bent natuurlijk geschift als je langs de n90 wil fietsen, terwijl aan de overkant van de rivier de d220 ligt. Maar vanaf Landry rij je langs de rivier over een 'hogesnelheidsfietsroute' uiteindelijk door een park Bourg st Maurice binnen
Blijkbaar ben ik gekke Henkie: toen ik van de Col de la Madeleine afkwam, ben ik via Moutiers over de N90 naar Aime gefietst, halverwege Bourg St Maurice. Ik moet toen door die tunnel zijn gekomen, maar kan me dat niet herinneren, dus dat zal wel mee zijn gevallen. Even mijn reisdagboekje erbij gepakt: 'Over de N90 naar Bourg St Maurice, met een tunnel van ca. 2 km. De auto's gaan ook buiten de tunnel gelukkig ruim om me heen.' niks aan de hand dus. Nu ik het zo teruglees herinner ik me een ruime vluchtstrook om op te fietsen.

Tja, er zijn leukere wegen, maar ik geloof dat ik moe was, geen zin had in ingewikkeld gedoe en even wat km's wilde maken. De D220 kun je ook niet vanaf Moutiers oppakken. In Aime ben ik de D86 opgeklommen naar een heel knus campingkje in La Cote d'Aime en de volgende dag over de D86, evenwijdig aan de N90, doorgekeuteld naar Bourg St Maurice.

In Lanslebourg Mont Cenis is inderdaad een leuke camping.
Pedalero schreef:Even mijn reisdagboekje erbij gepakt: 'Over de N90 naar Bourg St Maurice, met een tunnel van ca. 2 km. De auto's gaan ook buiten de tunnel gelukkig ruim om me heen.' niks aan de hand dus. Nu ik het zo teruglees herinner ik me een ruime vluchtstrook om op te fietsen.
Wanneer was dat? De N90 die ik op streetview zie, ziet er splinternieuw uit en heeft op de plaatsen waar ik kijk geen vluchtstrook.
Leon
m-gineering schreef:je bent natuurlijk geschift als je langs de n90 wil fietsen, terwijl aan de overkant van de rivier de d220 ligt. Maar vanaf Landry rij je langs de rivier over een 'hogesnelheidsfietsroute' uiteindelijk door een park Bourg st Maurice binnen
Dat stuk zal wel prima zijn, om om de tunnel heen te komen moet je echter iets anders:
Afbeelding
Leon schreef:De tunnel kun je in streetview van binnen zien. Daar wil je niet fietsen.
http://www.youtube.com/watch?v=gelCgP1LqAY
Leon schreef:
Pedalero schreef:Even mijn reisdagboekje erbij gepakt: 'Over de N90 naar Bourg St Maurice, met een tunnel van ca. 2 km. De auto's gaan ook buiten de tunnel gelukkig ruim om me heen.' niks aan de hand dus. Nu ik het zo teruglees herinner ik me een ruime vluchtstrook om op te fietsen.
Wanneer was dat? De N90 die ik op streetview zie, ziet er splinternieuw uit en heeft op de plaatsen waar ik kijk geen vluchtstrook.
Zomer 2010. Ik herinner mij een strakke asfaltlaag. Misschien is de herinnering aan de ruime vluchtstrook eerder ingegeven door het feit dat auto's ruim om me heen gingen en het niet gevaarlijk was, dan door de werkelijkheid.
Expresso schreef:
Leon schreef:De tunnel kun je in streetview van binnen zien. Daar wil je niet fietsen.
http://www.youtube.com/watch?v=gelCgP1LqAY
Zoals ik zei, leuk is anders. Maar het is ook niet meteen iets om hysterisch van te worden. Het is maar 1600 meter.
Ja, ik bedoel natuurlijk voornamelijk het eerste stuk tot Aime, daarna wordt het beter. Op google maps lijkt er een weggetje/paadje onderlangs de tunnel te zijn maar daar is een deel van weggespoeld, althans zo lijkt het op satelietplaatje.
(er staat trouwens een hek aan de anderekant zie ik nu net)

Op streetview zie ik inderdaad fietsstroken op de weg de tunnel in. Op de viaducten is het niet veel soeps :(

Dank je voor het filmpje Expresso, ik vind dat toch wel acceptabel in de tunnel, want er ligt nog een verhoogd randje langs de strook zodat je niet gelijk met je schouder tegen de wand zit te fietsen, ideaal is anders maar met 5 minuten ben je er ook doorheen.

Ik denk dat een stukje treinen toch een aardig alternatief blijft, er zijn nog meerdere stations voor en na de tunnel.
Pedalero schreef:Zomer 2010. Ik herinner mij een strakke asfaltlaag. Misschien is de herinnering aan de ruime vluchtstrook eerder ingegeven door het feit dat auto's ruim om me heen gingen en het niet gevaarlijk was, dan door de werkelijkheid.
In die hoek van Frankrijk zitten heel veel fietsers op de weg en over het algemeen is het daar de gewoonte om de fietsers ruim te passeren. Maar je moet niet met twee naast elkaar rijden.
Viel mij toen ook op, ook net over de grens in Italië trouwens. In Frankrijk staan regelmatig bordjes 'si je depasse, 1,5 m', met een pijltje tussen een fietser en een auto die de gewenste inhaalafstand aangeeft. Iedereen houdt zich daar keurig aan.

Alleen in het laatste weekeind van mijn vakantie (toen in Nederland de schoolvakantie losbarstte) kreeg ik een sleurhut van (natuurlijk) een of andere kaaskop op een halve meter langs me heen.
jimvandenberg schreef:4km voorbij Bonneval aan de linkerkant heb ik 10 jaar geleden op een boerencamping gestaan. Misschien voor de zekerheid even navragen in Bonneval of die er nog is.
Ja, is er nog. Stond ik vorig jaar igv nog.