Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electrisch steuntje indien nodig - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Electrisch steuntje indien nodig

Hallo, ik heb een trek t80+.
Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht om sneller mee naar mijn werk te kunnen fietsen, zonder verzekering of taksen te moeten betalen zoals bij een brommer.
De trapondersteuning is zeer soepel en geluidloos. Eigenlijk merk je het niet, alleen dat het gemakkelijker fietst natuurlijk. Je voelt het niet aan of uit springen, alleen als je boven de 25km/u gaat is het net of je remt omdat de trapondersteuning dan wegvalt. Dit om wettelijke redenen omdat het anders niet als fiets beschouwd wordt.

Ik heb geen auto dus die 1500 euro heb ik al 3 keer terugverdiend.

Ik heb voor de trek gekozen omdat er ook een generatorstand opzit, die dienst doet als motorrem bij afdalingen. Ik woon in het toch wel heuvelachtige Limburg en die motorrem spaart je remmen en verlengt de actieradius. Je remt op de motor zowel met de handgreep van je rechterrem om eventjes af te remmen alsook met de generatorstanden op je display die je van 1 tot 4 kunt instellen, bijv. bij een langere afdaling.

Ik heb in het begin wat elektronische probleempjes gehad, daarvoor moest ik een paar keer langs bij de fietsenmaker om de programmatuur te updaten. Ik zou dus zeker weer kiezen voor een fietsenmaker in de buurt omdat hij wat storingsgevoeliger is. Ik heb nu toch al zo'n 3000 km geen problemen meer gehad.

Op een heuvelachtig terrein kan ik er zo'n 30km mee fietsen. Maar dat getal zegt niet veel want hangt heel erg af van je lichaamsgewicht, belading, onderhoud van je fiets. Ik weeg 115kg :oops: en rijd altijd rond met een loodzware laptop, een boekentas en vaak ook nog met boodschappen. Op vlak terrein fietst hij eigenlijk net zo vlot als een gewone fiets. Ik zou het dus niet afraden maar ik zou er niet te veel mee klimmen. Maar misschien kun je dat dan even goed met je gewone fiets.

Ik zou ook graag een fietsvakantie doen en ga niet enkel voor die vakantie een lichtere fiets kopen, dus het zal met de e-bike moeten. Ook omdat ik mijn hond in een hondenkar wil meenemen. Ik ben nu aan het trainen met de generator op :lol:
Op elke camping kan je stroom krijgen maar houd er wel rekening mee dat de lader lawaai maakt. Daarom vroeg ik op vorige kampeervakanties altijd om de lader 's nachts binnen aan de receptie te laden. Het geluid van de koeler van de lader is niet zo'n optie als je 's nachts in je tentje wilt slapen.
Hou ook wel rekening met het gewicht van de lader: die weegt ook nog eens een kilo denk ik (ik zal hem binnenkort eens wegen).
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn bedenkingen.

Voor de limburgers: Bollen in Diepenbeek heeft vaak mooie aanbiedingen op de elektrische treks. Ze zijn ook gekend voor koersfietsen.
Groetjes
Bedankt voor het verslag. Die 30 km vindt ik toch nog wat weinig, hopelijk verandert dan nog eens.
Leon
Afbeelding

Afgelopen week in Zwitserland dit monster op een stationstalling gezien (daar kan dat nog gewoon). Maar ook een enkele e-bike op de st gotthard pas gespot. Je moest aardig doorfietsen om ze op een normale fiets (=geen e-bike, wel bagage) in de beklimming bij te houden. De betreffende dame hield het na een zestal kilometer al voor gezien, wellicht genoeg voor haar dagelijkse fitness of dat ze even moest bijladen... Voor trekkingvakanties in de bergen lijkt een e-bike me vooralsnog ongeschikt (hoewel in een hypermodern land als zwitserland genoeg oplaadpunten zijn). Maar met bagage zal ie een stuk meer stroom vragen en in een beklimming van 20km zie ik een e-bike niet overleven, vooral niet met 20kg bagage, een hoog totaalgewicht en de nodige luiheid en overgewicht van de berijder.

Altijd weer grappig om te zien hoe onze maatschappij één grote marketingmachine is geworden en dat er nauwelijks aandacht is voor de eenvoud der dingen (gewoon een fiets met versnellingen, beetje trainen, beetje afvallen, spartaans zweten en afzien, slapen in een tentje en eten vanaf een vuurtje). Eenvoud heeft kennelijk nog steeds niet zoveel economische waarde, maar o zo goed voor je gezondheid in the land of plenty. En het lichaam is gewoon een wonder der natuur. Je stopt er een blikje cola en een snicker in en je kunt gewoon binnen een paar minuten weer een uurtje doorrijden. Daar kan geen snellader tegen op. :)
Toen ik 25 jaar geleden aan de TUE studeerde was men volop bezig met het ontwikkelen van brandstofcellen. Helaas nog niet doorgebroken. Maar mocht een brandstofcel voor 200W eens op alcohol werken en betaalbaar zijn dan wordt de huidge e-bike iets achterhaalds. Je gaat dan naar de plaatselijke boer en giet zijn destillaat gewoon in je tankje. Met een rendement van tegen de 40% zou je met een liter pure alocohol 10 uur kunnen fietsen.
Maar misschien is de huidige methode via het menselijk lichaam toch leuker :D
Leon
Leon schreef:Toen ik 25 jaar geleden aan de TUE studeerde was men volop bezig met het ontwikkelen van brandstofcellen. Helaas nog niet doorgebroken.
Het zou me niet verbazen dat er nog 25 jaar moet gewacht worden.
Leon schreef:Met een rendement van tegen de 40% zou je met een liter pure alocohol 10 uur kunnen fietsen.
Maar misschien is de huidige methode via het menselijk lichaam toch leuker :D
Als je een liter pure alcohol in dat lichaam kapt, dan ga je niet meer ver fietsen denk ik ;-)

Renaat
AB schreef: Altijd weer grappig om te zien hoe onze maatschappij één grote marketingmachine is geworden en dat er nauwelijks aandacht is voor de eenvoud der dingen (gewoon een fiets met versnellingen, beetje trainen, beetje afvallen, spartaans zweten en afzien, slapen in een tentje en eten vanaf een vuurtje). Eenvoud heeft kennelijk nog steeds niet zoveel economische waarde, maar o zo goed voor je gezondheid in the land of plenty. En het lichaam is gewoon een wonder der natuur. Je stopt er een blikje cola en een snicker in en je kunt gewoon binnen een paar minuten weer een uurtje doorrijden. Daar kan geen snellader tegen op. :)
Helemaal eens behalve het slapen in een tentje en eten vanaf een vuurtje. :)
Gewoon leren fietsen. Lijkt eenvoudig maar het merendeel zit toch te tobben op een fiets, houding de trapfrequentie en met de komst van de electric wordt dit alleen maar erger. :wink:
multiwgb schreef: Gewoon leren fietsen. Lijkt eenvoudig maar het merendeel zit toch te tobben op een fiets, houding de trapfrequentie en met de komst van de electric wordt dit alleen maar erger. :wink:
Eigenlijk is het al verbazingwekkend dat zelf in een fietsland als Nederland, de grote meerderheid eigenlijk nooit echt deftig heeft leren fietsen. Men leert wel als kind zich op een fiets recht te houden en wat te trappen en te sturen, maar dan houdt het meestal op. 't Is zoals ophouden met leren schrijven als men alle letters kan.
Natuurlijk leert men veel door oefening en redden veel mensen zich best, maar zou het niet goed zijn als men kinderen echt zou leren fietsen.

Ik vind het trouwens ook bizar dat er nog steeds kinderen rondfietsen met steunwieltjes, dat is toch echt wel een slechte manier om te leren fietsen. (En het gegeven dat de meeste het zo hebben geleerd verandert daar niets aan.)

Renaat
Ik heb eens gelezen dat kinderen die eerst leren steppen veel minder moeite hebben met leren fietsen. Is eigenlijk logisch met steppen krijg je gevoel voor evenwicht.
multiwgb schreef:Ik heb eens gelezen dat kinderen die eerst leren steppen veel minder moeite hebben met leren fietsen. Is eigenlijk logisch met steppen krijg je gevoel voor evenwicht.
Steppen is prima, nog beter zijn de tegenwoordig populaire loopfietsjes.

Renaat
Eigenlijk is het al verbazingwekkend dat zelf in een fietsland als Nederland, de grote meerderheid eigenlijk nooit echt deftig heeft leren fietsen.
Dat heeft toch voornamelijk te maken met het type fietsen wat massaal verkocht wordt. Op een omafiets of welke willekeurige fiets met een kaarsrechte zit kun je vooruitkomen maar daar heb je dan ook wel alles mee gezegd. De gemiddelde scholier fietst 15 km per uur, maar zou met weinig extra inspanning op een betere fiets gemakkelijk 25 halen.

Of bedoel je wat anders?
Jan Eleveld schreef: Dat heeft toch voornamelijk te maken met het type fietsen wat massaal verkocht wordt. Op een omafiets of welke willekeurige fiets met een kaarsrechte zit kun je vooruitkomen maar daar heb je dan ook wel alles mee gezegd.
Dat hangt waarschijnlijk wel samen. Het verbaast me ook dat mensen vele uren per jaar op een fiets doorbrengen en toch vaak nooit hebben nagedacht over welke fiets goed voor hen is. De kleur is bij wijze van spreken vaak nog het belangrijkste selectiecriteria.

Renaat
Revanho schreef:Dat hangt waarschijnlijk wel samen. Het verbaasd me ook dat mensen vele uren per jaar op een fiets doorbrengen en toch vaak nooit hebben nagedacht over welke fiets goed voor hen is. De kleur is bij wijze van spreken vaak nog het belangrijkste selectiecriteria.
Ach, als mensen al fietsen is het heel wat. Ik zie dagelijks drommen jongeren verveeld bij de bushalte staan wachten terwijl ik weet dat ze met de fiets drie keer zo snel op hun bestemming zijn dan met de stadsbus.
Leon
@ Wasbeer

Hoi,

Ik heb wegens knieslijtage mijn Koga Randonneur laten ombouwen naar E-bike.
Motor in het voorwiel, dus de derailleur blijft gewoon zoals die was.
Extra kabel erbij om de verlichting te laten werken.
Accu is los en gaat in de fietstas of op de bagage.
Ben er nog steeds tevreden over.
Actieradadius is geen zinnig woord over te zeggen. Met zuinig toepassen van de ondersteuning, al tochten van 90 km gemaakt ( met bagage).

Voordeel, je hebt je eigen reisfiets, voor stadsverkeer laat ik de accu vaak thuis.

Groet

Jans
Revanho schreef:'t Is zoals ophouden met leren schrijven als men alle letters kan.
Kent.

.tsooJ
Om verder te gaan op het onderwerp: de Belgische Fietsersbond heeft een flashwebsitebrochure gemaakt met informatie over electrische fietsen.
Nu is er veel info over electrische fietsen te vinden, maar meestal verzandt dit in algemeenheden. In dit geval is er meer te lezen. Je moet niet bang zijn voor Watten en Watturen.
http://issuu.com/fietsersbondbe/docs/el ... s_brochure
Leon