Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SCHIJFREMMEN - Forum Wereldfietser

SCHIJFREMMEN

Ik heb geen vraag maar een mededeling over mijn bevindingen
m.b.t. schijfremmen en V-brakes.

Tijden mijn laatste reis (Georgië) hebben mijn schijfremmen veel beter gepresteerd dan de V-brakes van mijn vriendin.
De wegen waren uitermate slecht, veel stof, zand, grind en vooral bagger.
Ondanks dat ik veel zwaarder weeg sleten de V-brakeblokjes meer dan twee keer zo snel als de schijfremblokjes.
Als de bagger aan de banden kleefde dan kwam het al snel op de V-brakes terecht. Door ophoping rond de vorken draaiden al snel beide wielen niet meer, alleen op te lossen met een hoop gepeuter. De V-brakes moesten door de slijtage veel bijgesteld worden, de schijfremmen veel minder, en het afstellen is een koud kunstje. De iets hogere kosten van schijfremblokjes haal je er al snel weer uit door de veel lagere slijtage.
De verhalen over slecht afstelbaar, aanlopen en storingsgevoeligheid kan ik naar het rijk der fabelen verwijzen.

Ik raad een ieder aan om bij aankoop van een nieuw fiets schijfremmen serieus in overweging te nemen, de
voordelen zijn legio.

Groeten, John Telleman. :mrgreen:

Of de door mij zo geliefde hydrolische remmen! Eenmaal afstellen, daarna nooit meer. Remblokken verwisselen is ongeveer 20 seconde werk en vereist geen gereedschap. En bij het verwisselen hoef je niet opnieuw de boel af te stellen.

Nee, niet weer dat verhaal :D

Ik moest vandaag toch al een setje verwisselen, 1 remschoen op tot op het bot, na ongeveer 1000-1500 km.
Vond ik wel snel, maar wel veel door de prut gereden.

:cry:

Ben een keer een ligfiets tandem van Bike-E tegengekomen die na een paar duizend km zijn velg had opgeblazen met V-brakes.

Vanuit Laos kreeg ik weeral een oproep om hulp.

Volgens mij was hier een schijfrem de perfecte oplossing geweest.

Trouwens als je een fiets met een wielset van 28" met schijfremmen hebt kan je makkelijk een wielset van 26" met schijfremmen monteren zonder dat een ander frame moet kopen.

Als mijn ligfiets (slechte rug) er komt dan zullen het schijfremmen worden.

Ik heb gisteren voor het eerst op een fiets gezeten met schijfremmen en ik moet zeggen dat zulke remmen ook wel heel erg veel beter werken. Wist wel dat het beter was, maar dat het verschil zo groot was, wist ik niet. Denk dan ook dat ik dit bij een volgende fiets toch zeker zal overwegen.
Bestaan er ook schijfremmen met een kabelsysteem i.p.v. een hydraulisch model?

Gegroet,
Sebastian

Nee, die bestaan volgens mij niet. Kan me ook niet voorstellen dat je zoveel kracht op een kabel kan zetten dat je er succesvol schijfremmen mee kunt bedienen. Kunt het altijd eens voorleggen aan Magura.
Sebastian van den Bergen schreef:Bestaan er ook schijfremmen met een kabelsysteem i.p.v. een hydraulisch model?

Gegroet,
Sebastian
Ja, deze bestaan, als ik me niet vergis de M 515 mechanische schijfremmen van Shimano.
Er zijn meerdere merken beschikbaar.

Thanx!!!

Jullie bewijzen me hier een grote dienst. Hartstikke bedankt. Het enige wat ik me nu nog afvraag is waarom ik dit forum niet eerder heb bezocht!

Cheers,
Sebastian

localhost schreef:Nee, niet weer dat verhaal :D
Aaaarhg, toch toch!!!

Leon