Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groeten vanuit Zweden - Forum Wereldfietser

Groeten vanuit Zweden

Hallo WF-ers,

Hier een groet van mij vanuit Zweden. Hier zit ik voor mijn tweede huis in Sunnemo (prov. Värmland) onze tijdschrift De Wereldfietser aan het lezen. Een Groninger en een Zweedse vlag hangen hier naast elkaar boven mij. Het gras is net gemaaid, vandaar die kruiwagen op de achtergrond. Ik geniet hier van de warme zon en kijk naar het bonte gezelschap van diverse vogels en vrolijke eekhoorns. De pittige geuren van de Zweedse bossen beroeren mijn neusgaten. Op 400 meter afstand ligt een groot meer, Grässjön genaamd.
Het is op zich een merkwaardige vakantie: aanvankelijk zouden mijn vrouw Jeannette en ik voor drie weken naar Zweden gaan, maar door de broze gezondheidstoestand van haar bij ons inwonende moeder (85 jaar) ging de reis niet door. Maar er moet wel onderhoud aan het Zweedse huis gedaan worden, zoals de 1700 m2 grote tuin op orde brengen, dakgoten en het interieur schoonmaken. Na wat overleg is besloten dat ik alleen naar Zweden ben vertrokken. Eerst per trein van Baflo naar Bremen. Het is echt geen grapje: ik heb ontelbare treinreizen in het buitenland gemaakt, ook buiten Europa, met mijn fiets bij me en dit was sinds 1962 (!) mijn eerste buitenlandse treinreis zonder mijn fiets aan boord! In Bremen de tram lijn 6 van Hauptbahnhof naar Flughafen, waar de tram pal voor de terminal stopt. Niks geen lastige toestanden met OV-chipkaarten zoals in Nederland, want in de tram staat een kaartjesautomaat met muntinworp, prijs € 2,35. Heel uitstekend. Daarna vloog ik met Ryanair in 68 minuten naar Nyköping Skavsta (voor maar € 50 retour!) vanwaar ik met een gehuurde auto naar het Zweedse droomhuis verder reed. Daar heb ik nog een fiets staan, dus buiten de karweitjes in en om het huis heb ik nog tijd om in de prachtige omgeving rond te peddelen. Er komen hier hoogteverschillen van 300 meter voor. Vanuit de tuin achter het huis loop je zo de donkere bossen in, waar je gedurende 25 km geen ander huis tegenkomt! Hier heb ik wel buren. En de supermarkt is maar een kilometer hier vandaan. En mijn onafscheidelijke NL-bordje uit 1973 natuurlijk meegebracht, want geen meter over de grens of hij gaat erop! Op de foto zien jullie mijn zwarte Giant staan.
Met een mobieltje houd ik dagelijks contact met mijn vrouw.
Ik blijf hier een week en ga dan weer terug naar Nederland.
Ik wens jullie allemaal ook fijne fietstochten de komende zomer!

Groeten van Martin van Doornik.

Afbeelding
Ziet er goed uit, ik ben zelf vele malen in Zweden geweest, bijna altijd in de provincie Dalsland, alwaar we inmiddels vele vrienden gemaakt hebben.
De laatste jaren ging dan ook altijd de MTB mee, want vooral als je tijd hebt en een beetje ondernemingszin (zonder dat heb je in Zweden ook niets te zoeken) dan kan je hier als fietser of zelfs als wandelaar een geweldige tijd doorbrengen.
Dit jaar niet naar Zweden, maar volgend jaar zeker weer wel (in 2011 op de Lofoten geweest in juni, 2 weken lang niet donker geweest, ook geweldig).
Veel plezier nog.
Dat ziet er geweldig uit Martin. Wat een heerlijk relaxed land is Zweden toch. En zo te zien heb je beter weer dan in Nederland. Heb je trouwens ook klompen met de Groninger vlag?
Martin, dat NL bordje heb ik al op vele foto's van je gezien. Ik blijf het een prachtig ding vinden! Ik hoop hem nog eens in het echt te zien.........
En dat je er nog vele mooie fietstochten mee mag maken!
...mooi verhaal Martin! Veel plezier en voor straks een behouden thuiskomst...
Ik heb meerdere prachtige fietstochten gemaakt in Zweden! Ik ben inmiddels weer thuis gekomen maar niet zonder problemen. Donderdag 21 juni laat in de avond op Bremen Flughafen geland en aangezien de laatste trein naar Groningen al was vertrokken, heb ik overnacht in de Jugendherberge pal aan de Weser, tegenover Haacke Beck's Brauerei. Prima onderkomen overigens.
Vrijdagmorgen nog vijf heerlijke ovenverse Duitse broden gekocht voor mijn vrouw en dan de trein genomen van Hauptbahnhof Bremen. Maar door koperdiefstal (daar ook al) langs de spoorlijn kon de trein niet verder dan Oldenburg! De rode trein was van het type RE-dubbeldekker met stuurstandrijtuig. Ook alle andere treinen stonden stil. Iedereen aussteigen en er zouden bussen komen. Maar wij stonden daar met wel 1500 mensen twee uren lang te wachten: mopperende commentaren en er was maar één bus gekomen die naar Wilhelmshaven ging, terwijl ik naar Leer wilde. Verdammt. Een passagier die naast mij stond, hielp me met een iPad aan informatie voor mij. Hoezo Deutsche Pünktlichkeit? Gelukkig kon een IC uit Leipzig (grijswit met rode streep) wel doorrijden en daar ben ik ingestapt. Al met al door twee gemiste aansluitingen ben ik met bijna vijf uur vertraging in de stromende regen thuis gekomen. Daarbij moet ik zeggen dat de spoorlijn van Oldenburg naar Leer enkelsporig is en door de vertragingen moest er in Bad Zwischenahn en Westerstede nog op treinen uit de andere richting gewacht worden. Gelukkig had ik m'n mobieltje bij me om m'n vrouw een en ander op de hoogte te brengen. Moe en kapot thuis gekomen en niets is heerlijker om mijn vrouw vast te houden, een warm bad te nemen en daarna thee drinken!
Foto's volgen straks nog!
Hier zijn de beloofde foto's!

Afbeelding
Ikzelf op Stora Torget (grote markt) in Karlstad.

Afbeelding
Central Sjukhuset (ziekenhuis) in Karlstad. Daar ben ik op 23 oktober 2011 met mijn gebroken been opgenomen. Omdat ik het gebouw alleen ’s nachts heb gezien, vandaar deze foto om even te verwerken. Rekening? De Zweedse staat betaalt!

Afbeelding
Drukke straten in Zweden? Geen probleem, iedereen stopt werkelijk voor een overstekende fiets! Kom maar eens om in Nederland!

Afbeelding
Onderweg smaken äppeljuice och korv med bröd uitstekend.

Afbeelding
Een fietstocht door Noord-Värmland is prachtig.

Afbeelding
Ekshärad stavkyrka.

Afbeelding
Fotogeniek Zweden in Sköllersta.