Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grande traversee du massif central - Forum Wereldfietser

Grande traversee du massif central

Deze zomer willen we enkele dagen fietsen over het offroad traject door het Centraal Massief (tussen Clermont Ferrand en Montpellier).

Deze route is eigenlijk bedoeld voor mountainbikers, maar er zijn ook mensen die met (lichte) bepakking deze route fietsen. De gemiddelde afstand is 70km met zo'n 1500 hm/dag.

Nu is mijn vraag: Zijn er Wereldfietsers die deze route al eens hebben gefietst met volledige bepakking?Graag jullie ervaringen.

Ook kan ik op dit moment geen campings vinden op de route. Kan iemand mij aan campings (gps waypoints nog beter) helpen? De meeste mensen maken gebruik van gites de etappes, maar die zullen in juli wel boemvol zitten en reserveren is dan noodzakelijk.

Het lijkt mij echt een fantastische route om te fietsen, maar het lijkt mij jammer als het te zwaar is, te weinig plaatsen om te bevoorraden en geen accomodatie (campings).
Als je de route op kaartje hebt kijk ik wel even.
in principe is dat een mountainbikeparcours; ik heb die jaren geleden eens in detail bekeken (maar uiteindelijk nooit gereden) en dat kwam ongeveer overeen qua principe met de GTJ (Grande Traversée du Jura) die ik wel gereden heb (met mtb en lichte rugzak). Als beide qua techniciteit, ondergrond en klimwerk overeenkomen dan zou ik je toch afraden om dit met volledige bepakking te doen want er zullen dan zeer veel wandelstukken bij zitten

google anders eens over wat foto's of verslagen zoals
http://gtmc.over-blog.com/
Zo dat ziet er wel gaaf uit zeg. Lijkt me erg leuk om een keer een offroad vakantie te doen met een mountainbike + bobyak (die dat wel licht bepakt moet zijn).

Ik wil ooit nog eens de Great Divide mountainbike route doen. Dan lijkt me dit wel mooi om eens te ervaren hoe het is om een aantal weken vooral offroad te fietsen.
Ik heb in mapsource, de route track, http://www.tracegps.com/fr/parcours/circuit3397.htm, en de archies camping, http://archiescampings.eu/downloadpage/, geprojecteerd en dan kan je zien dat er zeker voldoende campings zijn. De route moet met dag afstanden tussen de 50 en 75 Km te maken zijn en dan elke avond onder eigen dak slapen. Aan de aanwezigheid van campings zal het niet hoeven liggen.
leoprodeo schreef:Ik heb in mapsource, de route track, http://www.tracegps.com/fr/parcours/circuit3397.htm, en de archies camping, http://archiescampings.eu/downloadpage/, geprojecteerd en dan kan je zien dat er zeker voldoende campings zijn. De route moet met dag afstanden tussen de 50 en 75 Km te maken zijn en dan elke avond onder eigen dak slapen. Aan de aanwezigheid van campings zal het niet hoeven liggen.
Er zijn idd genoeg campings. Als het met archiescampings niet lukt koop dan de guide ffcc. Een aantekening: in Compains lig een camping op precies de juiste plek, maar let op: dit is een verenigingsterrein en geen openbare camping. Als er niemand is is alles op slot en een dik hek. Je kunt in Compains echter achter de begraafplaats kamperen. Daar is water. Het toilet is achter/onder de kerk. Er is geen winkel in Compains. De volgende camping is in Allanche, die is wel prima, met winkels in het dorp en een bar, en de rit ertussen een hoogtepunt.
Veel plezier.
Leon
nvt
Mooie route inderdaad, niet al te technisch als ik dit verslag zo bekijk. Twee kleine achtertasjes, een tentje en camelbak moet genoeg zijn. Voorvering lijkt ook niet perse noodzakelijk, brede banden lukt ook wel. Wat me opvalt is dat de route niet over de puy marie voert....
Gelukkig gaan er nog fietsbussen richting het zuiden.

[off topic] Weet iemand nog een mooi offroad-route door de pyreneen met relatief weinig singletrack? Zou wellicht mooi te combineren zijn met de traversees door het centraal massief, de jura en de vogezen: met de fietsbus naar pamplona en dan grotendeels offroad fietsend naar NL.
[edit] gevonden!
Trans Verdon en Grande Traversée L’Alpes-Provence (vooral MTB-gericht vermoed ik)
http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr/ ... ansverdon/
Fijn om te weten dat er voldoende campings zijn.
Bedankt Leo voor het opzoeken hiervan. aan de campings zal het dus niet ontbreken.
Ik heb inderdaad ook al veel websites bezocht, maar de meeste mensen maken toch gebruik van overnachtingen (gite's de etappe) en minimale bepakking(rugzak).

Als ik het zo inschat is de route te zwaar voor een fietsvakantie met volle bepakking.
Ik ga de plannen dan ook wijzigen en de route aanpassen aan het vakantiegevoel.
Het blijft overigens wel een kick-ass route om een keer te fietsen met mtb.
nvt
peterv schreef:Als je (een deel van) de route echt graag wilt rijden zou ik je toch aanraden het routeboekje voor die 2 tientjes te kopen. Zoals gezegd heeft de samensteller voor de echt moeilijke ATB-stukken alternatieven opgenomen voor de niet-ATB-er. De meeste mensen die de route rijden zijn inderdaad ATB-ers met minimale bepakking. Maar in het boekje staan ook foto's van de samensteller, die de route op een veredelde hybride met volle bepakking rijdt. Ik ga zelf met ook volle bepakking (tent, slaapzak, kookspullen etc) en volgens mij is het met voldoende versnellingen, brede banden, een beetje conditie en niet teveel haast, goed te doen. Ik ga wel in het najaar omdat het daar in de zomer erg heet kan zijn.
Maar vanaf half september kan het op een hoogvlakte ook behoorlijk spoken, dan lijkt het wel schotland daar in de cantal :). Maar liever dat dan bloedje hitte. Wel warme kleding voor savonds meenemen uiteraard, zolang je in beweging blijft en genoeg calorien in je lijf hebt blijf je overdag wel warm. S'avonds is wat dons (jas, slaapzak) wel lekker comfortabel.
Ik volg graag je ervaringen. Ik hoop dat je hier verslag doet van de trip samen met wat plaatjes. Zou voor een voorjaarstocht ook wel wat zijn. Jaren geleden enkele keren gewandeld in de Cevenne met 20+ graden half april.
We hebben de GTMC deze zomer gefietst, van laatste week juni t/m half juli. Het is een supermooie tocht! Je rijdt hele dagen dwars door de natuur, bergen, vulkanen, ...

We rijden op 26 inch Avagons zonder vering, met alleen achtertassen. De mountainbikeroute was soms te zwaar op deze fietsen (en voor ons ook, want na een jaar kantoor waren we beslist niet in vorm :wink:), de paden waren voor onze vaardigheden en krachten soms te steil en te stenig. Maar met vereende krachten, wat duw- en trekwerk en goede moed kwamen we er wel.

Sommige stukken hebben we voor asfalt gekozen, als we de indruk hadden dat het mountainbikepad te zwaar zou zijn of de asfalt variant net zo mooi. In zijn boekje The Grand Traverse of the Massif Central beschrijft Alan Castle overigens perfect het verharde alternatief.

Campings zijn er meestal genoeg, een enkele keer hebben we een gite genomen waar overigens nog plek genoeg was. Reserveren was begin juli dus (nog) niet nodig. Bovendien kan je bij je meeste gites ook gerust je tentje opzetten.

Ook eten is in principe voldoende te vinden, al moet je het wel een beetje plannen én inslaan als het kan. Onderweg vind je vrijwel elke dag een winkeltje en meestal ook een restaurantje of zo. Zorg wel voor genoeg voorraad: wij hebben een paar keer dankbaar onze noodmaaltijden klaargemaakt. En reken niet elke ochtend op je verse Franse croissantje ;-).

De route hebben we gedownload van bikepacking.com en zelf handmatig even nagelopen en gecorrigeerd waar nodig.

Kortom: ook zonder mbt is deze route fantastisch, kies waar nodig voor een alternatief via de weg en geniet!!! Als we iemand blij kunnen maken met onze gps files: laat maar weten!
Leuk dat je nog even reageert op dit draadje, het is alweer een tijdje geleden....
Fijn om te lezen dat deze route met een beetje goede voorbereiding is te fietsen.
Bedankt voor jullie bijdrage.

Groet,

Raymon
Hey Raymon,

Wij vonden het zo mooi onderweg, dat we vonden dat hier maar eens meer mensen heen moeten ;-). Dus graag gedaan! Ik heb inmiddels ook al een paar verzoekjes ontvangen voor de gps tracks, die ga ik van het weekend even op mijn gemak versturen, hopelijk gaan dan meer mensen van deze natuurpracht genieten!
Hallo Nicole,

Al dat moois kan ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan.
Ik heb je een pb gestuurd.

Gr.

Raymon
deze route lijkt mij ook wel gaaf ! ik zoek nog mensen waarbij ik samen deze track kan biken :D groetjes Thijs
Ideaal is trouwens om te starten op de camping municipal van Volvic, want ze hebben hier een super service: je kunt gratis je auto laten staan op de camping terwijl je de GTMC fietst. Deze 'garage mort' service (zo noemen ze dat in Frankrijk, kan op vrijwel elke camping maar meestal kost dat wel een paar euro per nacht) is van de gemeente/regio om fietsers en wandelaars te faciliteren die een paar weken op pad willen in hun prachtige regio! Wel logisch dat je daar dan je eerste/laatste nachtje slaapt natuurlijk, maar zelfs dat hoeft niet per se als ik de dame van de receptie goed heb begrepen. Je auto staat dan netjes en veilig binnen de hekken.

Bovendien heeft Volvic een station (km of wat van het stadje af) dus je kunt vanaf je eindpunt makkelijk weer terug met de trein.
Ik heb vorig jaar tijdens het rijden van GTMC de auto laten staan op een camping in Royat, ligt tegen Clermont Ferrand aan. Kon ook mijn auto zonder kosten laten staan op de camping. Ook een nachtje overnacht. Was geen probleem.