Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remsysteem - Forum Wereldfietser

Magura remsysteem

Hej
Een tijdje geleden kocht ik m'n eerste fiets uitgerust met het Magura remsysteem (HS 11). Over de remkracht heb ik niet te klagen....

Alleen: Er is één remblokje dat duidelijk beweegt terwijl het ander zo goed als niet beweegt/vast zit. Dit is zowel van voor als vanachter duidelijk merkbaar.

Iemand ervaring of dit 'normaal' is? (immers: remkracht=OK)


bedankt voor de reactie!
Frank.
Frank VR schreef:Hej
Een tijdje geleden kocht ik m'n eerste fiets uitgerust met het Magura remsysteem (HS 11). Over de remkracht heb ik niet te klagen....

Alleen: Er is één remblokje dat duidelijk beweegt terwijl het ander zo goed als niet beweegt/vast zit. Dit is zowel van voor als vanachter duidelijk merkbaar.

Iemand ervaring of dit 'normaal' is? (immers: remkracht=OK)


bedankt voor de reactie!
Frank.
Heb ik ook, krijg je nooit helemaal weg, maar vastzitten is een ander verhaal. Schoonmaken, beetje kruipolie en even de rem inknijpen, terwijl je het goede blokje even tegen houdt, zodat het slechte blokje even de kans krijgt te bewegen. Benieuwd of er betere manieren zijn.
Dit probleem komt regelmatig voor en is volgens mij op dit forum al vaker aan de orde geweest, probeer het eens met de zoekfunctie.
Mijn oplossing: remblokjes uitnemen, stelschroeven zo ver mogelijk naar binnen draaien, remmen inknijpen en in die positie vastzetten met een bandje oid, remcylinders (waar de blokjes in zitten) goed schoonmaken met wattenstaafjes of keukenrol, dan heel klein beetje olie, remmen los, paar keer inknijpen, alle overtollige olie wegvegen (want als die opdroogt plakt daar weer vuil aan en begint het feest opnieuw), remblokjes weer monteren en afstellen.
Schoonmaken is altijd goed wel zo droog mogelijk en met zo min mogelijk olie.
Geen wd40 en kruipolie gebruiken ivm oliekeringen rem cylinders.
Staan ze wel goed symetrisch op je velg?
Zit je wiel goed in het frame?

Als ze niet symetrisch op je velg staan krijg je dit gedrag ook.
Loop ook even het aantrekmoment na van de boutjes van de strop waarmee het cilinderhuis zit vastgeklemd. Dit is maar iets van 4nm. Als ze strakker zitten kan het net genoeg zijn om de boel licht te vervormen waardoor de zuiger stroever gaat lopen.
Ik heb het met een HS33 zowel voor als achter. In beide gevallen is het de kant met de enkele remleiding of het toeval is is me niet duidelijk.

Als ik "voor" het moeizamer gaande blokje helemaal terug duw waardoor de andere kant er tot aan de velg uitkomt kan ik een aantal keren remmen voordat de moeizame kant weer nauwelijks van de velg komt.

Als ik "achter" hetzelfde doe staat deze direct na de eerste keer remmen weer zo goed als tegen de velg. Met de snelspanner en inbus los (alleen achter geprobeerd) blijft het gedrag hetzelfde.
Ik had sinds kort het zelfde!
Ik heb net een nieuwe hs33 gemonteerd.
En de oude ter leering en vermaeck voorzien van nieuwe olie en dat loste het probleem niet op! Viel mij wel op dat de 6 jaar oude olie verrassend schoon was.

dus dan weet je het vervangen of de vakhandel vragen hoe en wat!