Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterdichtheid GPS - Forum Wereldfietser

Waterdichtheid GPS

Hallo allemaal

Volgens de specificaties van mijn GPS zou deze 'waterdicht' zijn conform de IPX7 norm wat (volgens wikipedia) inhoudt:

"Dompeldicht - Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)"

Nu, ik vind het toch altijd 'spannend' om m'n GPS in volle regen onbeschermd op het stuur te laten staan.

Vandaar m'n vraag; Iemand ervaring met de waterdichtheid van (Garmin) GPS type Etrex (vista/Legend/.....) met deze IPX7 norm? Laten jullie de GPS ook in volle regen, onbeschermd op het stuur?

dank voor je reactie,
mvg,

Frank
Frank VR schreef:Hallo allemaal

Volgens de specificaties van mijn GPS zou deze 'waterdicht' zijn conform de IPX7 norm wat (volgens wikipedia) inhoudt:

"Dompeldicht - Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)"

Nu, ik vind het toch altijd 'spannend' om m'n GPS in volle regen onbeschermd op het stuur te laten staan.

Vandaar m'n vraag; Iemand ervaring met de waterdichtheid van (Garmin) GPS type Etrex (vista/Legend/.....) met deze IPX7 norm? Laten jullie de GPS ook in volle regen, onbeschermd op het stuur?

dank voor je reactie,
mvg,

Frank
Weliswaar heb ik van Garmin niet de Etrex maar de Orgeon 450, maar ook daarvan wordt waterdichtheid gegarandeerd. Tot nu toe, en er is de afgelopen 3 jaar toch wel wat mee in de regen gefietst :cry: , is de Oregon waterdicht gebleken. 'k Laat hem in de regen gewoon op de fiets zitten.

Jan
Fiets al jaren met een Garmin op mijn fiets (Etrex Legend > 60C en nu 60Cx, Oregon 300 en Edge800), allemaal voldoen ze aan de IPx7 norm en allemaal al de nodige regenbuien meegemaakt. Nog nooit door regen/water een probleem geconstateerd.
Ik zou daar dus geen punt van maken.
Gr.
kees
thanks voor de geruststelling.
Vooral de USB ingang achteraan (onder het rubbertje) maakt me enigziens zorgen....

mvg,
Frank
Hoi,

Ik ben in het bezit van een GPSmap 76CSX, en die is al jaren lang in de regen aan de slag geweest met geocachen en fietsend.

Groeten....Willem :D
Onze Dakota 20 heeft vorig jaar diverse dagen regen doorstaan, geen enkel probleem. Integenstelling tot de touchscreens van mobieltjes, levert regen ook geen probleem op voor de bediening. Toch hoop ik komende week op wat droger weer ;)
Frank,

Zou het misschien kunnen dat het rubbertje voor mechanische bescherming is en dat de stekker geen water doorlaat?
Ik zou zeggen als garmin zegt ipx7 dan is het ipx7 anders geld terug......
Mijn GPSmap60 heeft jaren in de regen gefietst, nooit een probleem gehad, zelfs niet met USB-aansluiting open in verband met stroomtoevoer. Mijn Montana is de afgelopen vakanties (toch redelijk wat weken) niet droog geweest, maar ook dat betrof uitsluitend de buitenzijde. Ik zou me niet ongerust maken.
Onze eerste GPS, een Garmin Emap, is niet waterdicht. Vanaf 2000 hebben we dat een aantal malen mogen ondervinden.
De batterijen konden daar iets minder goed tegen, deze gingen roesten.
De GPS zetten we dan rechtop (met de USB, oh nee seriele aansluiting open en naar beneden, batterijdeksel open) en lieten hem zo drogen. Deze GPS leeft nog steeds.

De Etrex (Vista HCx en 30) is gewoon waterdicht (IPX7). Als die écht vuil is gaat die mee met de afwas. Onder water dus!

Algemeen geldt wel: als je afhankelijk bent van je gps moet je je voorbereiden op een "worst case scenario" waarin de gps stuk gaat, of verloren raakt. Vroeger namen wij papieren kaarten mee. Nu ga ik ervan uit dat we een papieren kaart kunnen kopen voordat we echt verdwaald zijn. En zolang de zon schijnt is de kans dat we verdwalen minimaal; :?
Garmin Emap: was Ipx2 = Bescherming tegen druppelend water, toch wat anders dan een regenbuitje. Al wel een mooi toestel toen, heb deze helaas niet meer.
Gr.
Kees
Ik heb een GPSMAP 60c en vorig jaar hebben we in Ierland min of meer elke dag regen gehad. Variërend van drizzel tot stortbuien. De GPS heeft altijd op mijn fiets gezet. Nooit last gehad van het vocht. Ik zorg er wel voor dat de rubberdopjes voor de stekkers aan de achterkant altijd goed gesloten zijn.
Bij alle Garmin toestellen is de mini-usb ingang erachter dicht ge-sealed (met lijm of siliconenkit). Dus ook al is het rubber dopje kwijt of kapot, dan dringt er nog geen water in het toestel.

Maar, voordat je een vochtige USB aansluiting gaat gebruiken met een kabel aan een computer, wel even drogen blazen en met keuken- of toiletpapier of papierenzakdoekje al het vocht weg deppen.

Verder zijn de toestel waterdicht. Heel soms treed er wel eens een probleem op, maar meestal word dat dan weer onder garantie vervangen.

Werk je in het zeewater, dan na gebruik goed af en uitspoelen, om het zoute water kwijt te raken.
Frank VR schreef:thanks voor de geruststelling.
Vooral de USB ingang achteraan (onder het rubbertje) maakt me enigziens zorgen....

mvg,
Frank
Ja, dat heb ik ook maar die zit gelukkig aan de onderkant.
Mijn etrex gaat goed in de regen.

Mijn zorg,
batterijen wisselen in de regen. Maak je dan kans op sluiting en crasht dan de GPS?
batterijen wisselen in de regen. Maak je dan kans op sluiting en crasht dan de GPS?

Och, beetje voorovergebogen, rug naar de wind: maak je geen zorgen, dat gaat wel goed.
Mijn Oregon 400t heeft een keer een half uur op de bodem van de gracht gelegen. Toen ik em eindelijk had opgevist gaf ie aan: Geen sateliet ontvangst. Toen op OK gedrukt en vervolgens weer verder genavigeerd. Dat is al ruim 2 jaar geleden en hij doet het nog steeds.
Ik heb een egde 705 die ik vooral gebruik in de kajak. Daar is hij al meerderen malen overboord gegaan en dan een een touwtje voorgesleept totdat ik hem weer opviste. tot nu toe geen probleem. :)
GPS Expert schreef:Bij alle Garmin toestellen is de mini-usb ingang erachter dicht ge-sealed (met lijm of siliconenkit). Dus ook al is het rubber dopje kwijt of kapot, dan dringt er nog geen water in het toestel.
Dit is een interessant weetje!
Dank allen voor de vele reacties. Ik ga er vanuit dat m'n toestel waterdicht is en blijft.

mvg,
Frank