Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
AB schreef:
Mylène schreef:Vorig jaar reed ik een rondje Ierland op een tweedehands 10jaar oude Koga. Gijs, zoals de fiets heet, volbracht deze ronde zonder een centje pijn. Maar een week na thuiskomst werd hij frontaal geschept door een auto, en dat betekende het einde van Gijs (het verlies doet nog steeds pijn).

Voor mijn tocht van Vancouver naar San Diego en verder (6mnd), ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik fiets alleen onroad, en met +/- 20 kilo bagage. Ik ben op zoek naar een fiets die hier geschikt voor is.
Nu viel mijn oog op de Stevens Souvereign Lite Gents uit 2010 http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

De fietshandelaar bij mij in de buurt heeft hem in de aanbieding, waardoor hij ineens binnen mijn budget past. In een notendop: 3x9, volledig XT afgemonteerd en heeft Magura HS33 remmen.

De volledige specs:
Chassis
Frame Aluminium 7005TB Superlite
Voorvork Stevens Alu C-Blade geïntegreerde vork, alu schacht
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
Remmen Magura HS 33 hydrolische remmen
Verlichting Bumm Cyo Daylight | Toplight Linetec | Duplex Cable
Accesoires Tubus Logo Drager | Geïntegreerde standaard
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore XT FC-M771, 48-36-26, Guard
Versnelling h Shimano Deore XT RD-M772
Versnelling v Shimano FD-M773
Ketting Shimano CN-HG73
Cassette Shimano Deore XT CS-M770 11-32
Pedalen Shimano Dual PD-M324

Wiel set
Naven Shimano DH-3N80/Deo. XT FH-M770
Velgen Mavic A319
Banden Continental Contact Extralight 700x42C vouwbaar

Cockpit
Stuur Oxygen Scorpo Riser Alu, 62 cm
Frontsectie Oxygen Scorpo, 25.4 mm, 6°, stainless bolts
Zadel Selle Royal Lookin Sport Xsenium VLL
Zadelhouder Oxygen Scorpo
Schakel hendel Shimano Deore XT SL-M770
Rem hendel Magura HS 33

Data
Gewicht 13.8 kg

Nu heb ik inmiddels best wat kennis van fietsen, en naar mijn idee is het een heel mooie fiets voor een goede prijs. Maar omdat dit de grootste aankoop in mijn leven tot nu zal zijn, zou ik graag wat gefundeerde bevestiging krijgen. Dus doe ik graag een beroep op de kennis hier op het forum.
Mocht ik een minpunt over het hoofd zien, dan hoor ik het natuurlijk ook heel graag. En als je een fiets kent met soortgelijke specs voor minder geld (minder dan €1400) dan uiteraard ook ;)

Alvast bedankt!
Mylène
het dogma luidt:
- aluminium frames leiden tot oververhitte zadels en uitlubberend schroefdraad
- xt naven kennen kleinere kogeltjes dan lx naven
- buitenboordlagers zijn gevoeliger voor vervuiling door kleinere kogels en slechte afdichting
- 28" wielen zijn minder geschikt voor bredere banden
- vsf 400 is the holy grale

voor de rest een mooi fietsje

De randonneur is wel een stuk goedkoper en zie niet 123 waarom deze fiets minder duurzaam op asfalt zou zijn. Geen magura's, maar om daar 400-700euro meer voor te betalen.
Eens met AB. De Sovereign heeft voornamelijk veel XT spul wat 'm duurder maakt. Ik heb zelf de randonneur met inmiddels magura's gemonteerd. Dit overjarige model zou met best wat korting weg moeten kunnen.
Bedankt voor jullie snelle reacties en oordelen.

@Wim; leuk stuk heb je geschreven, hoewel dit niet mijn eerste vakantie en fiets zijn, is het altijd fijn om de theorie weer een beetje op te frissen. De Tx 400 xt ziet er ook heel mooi uit, maar zie ik weer niet in 28".

@AB en Johojo moet zeggen dat ik nu wat begin te twijfelen. Het verhaal mbt de Xt naven en lagers hoor ik meer. Maar ik vraag me af wat ik daar in praktijk van merk (als in; stort de boel uit elkaar terwijl ik ernaar kijk? Ik mag toch hopen van niet, voor dat geld) Of kan ik dit met voldoende onderhoud voorkomen?
Ten tweede; als ik er Magura's op laat zetten, kost dit me extra. Dus dan komen de Randonneur en Souvereign toch weer meer naar mekaar toe in de prijs, waarom zou ik dat doen?

Maar ik vraag me toch af; waarom worden er nog fietsen geproduceerd met XT naven en buitenlagers als het minder duurzaam is, terwijl wel duurder? Efin, das een andere discussie.

zo helder als mijn beslissing eerder leek, is hij allang niet meer... Meer suggesties zijn welkom
Hoewel niet uit eigen ervaring: XT is naar zeggen meer een MTB groep met optimaal gewicht/slijtage balans or whatever. LX zou daarom duurzamer zijn.

Wel uit eigen ervaring: mijn randonneur (geen idee welk bouwjaar) met inmiddels enkele jaren oude LX groep schakelt het fijnst van alles fietsen die ik heb gehad. LX is wat mij betreft een perfecte groep voor zo'n fiets. Als het prijsverschil klein wordt dan zou ik een XT versie zeker niet laten staan. Die lagers dat zijn de kosten niet. Maak je een langere tocht dan kun je ze altijd vooraf vervangen, weet je zeker dat je even vooruit kunt.
XT naven met zwakke lagers kunnen heel vervelend zijn: je kunt niet verder en er valt al snel niets meer aan te repareren. Op een vakantiefiets behoren wielen tot de hoogste prioritet, samen met dragers. Daarom wil ik alleen handgebouwde wielen, en bij een betaalbare derailleurfiets zou dat met LX naven zijn.
Het probleem bij veel moderne Shimano onderdelen is dat deze geoptimaliseerd zijn voor wedstrijd (of wannebee wedstrijd-)gebruik, dus stijfheid en gewicht zijn prioriteit, en niet levensduur.
De T400 is inderdaad een 26 inch fiets, maar er zijn ook 28 inch fietsen zoals de T300 etc.
Wim
Mmm, hier valt ook wat voor te zeggen.
Ik moet hier nog maar eens goed over nadenken. Mn oude fiets had ook LX, en dat was heel goed (tot ik hem sloopte), maar ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal. Ik ga morgen de fietshandel maar eens aan de tand voelen. Hij heeft hem behoorlijk in de aanbieding, dus hij zal er wel vanaf willen. Dan kan hij mij natuurlijk ook wel wat tegemoet komen denk ik zo...

En moet zeggen dat een vsf me ook wel aanspreekt (TX 800 xt of 700 xt), helemaal omdat die ook in staal komen voor een soortgelijke prijs.
pfff, iets met bomen en bos ;)
Ik vond dit: http://www.bike4travel.nl/fietsonderhoud.pdf
Ik kan mij er goed in vinden. Onlangs mijn 105naven open gemaakt en inderdaad weinig vet.
Het klinkt als of xt veel slechter is dan lx maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat een xt naaf zwaar mishandeld wordt onder mountain bike die echt buiten speelt.

Maar ja dat is mijn zienswijze, puur gevoel.
Johojo schreef: Als het prijsverschil klein wordt dan zou ik een XT versie zeker niet laten staan. Die lagers dat zijn de kosten niet.
de adviesprijzen voor de conussen van een klassieke XT naaf zitten samen op €8, de nieuwe rampenversie zit op 50€ (maar voor dat geld koop je ook de complete as, dan is dat suspecte alu geval ook weer vervangen)

zit je nog steeds met het XT freewheel, dat minder belastbaar (denk vakantiefiets + bagage) is als de oude variant
Wim schreef:XT naven met zwakke lagers kunnen heel vervelend zijn: je kunt niet verder en er valt al snel niets meer aan te repareren. Op een vakantiefiets behoren wielen tot de hoogste prioritet, samen met dragers. Daarom wil ik alleen handgebouwde wielen, en bij een betaalbare derailleurfiets zou dat met LX naven zijn.
Het probleem bij veel moderne Shimano onderdelen is dat deze geoptimaliseerd zijn voor wedstrijd (of wannebee wedstrijd-)gebruik, dus stijfheid en gewicht zijn prioriteit, en niet levensduur.
De T400 is inderdaad een 26 inch fiets, maar er zijn ook 28 inch fietsen zoals de T300 etc.
Wim
Ik snap het, maar nog steeds vraag ik me af; gebeurt dit na 1000km, 10.000km of 30.000km?
Want in het eerste geval is dat nu een probleem, in het tweede en derde geval niet en lijkt het mij een kwestie van een keer vervangen op een later moment.

Het voelt gewoon heel irrationeel om een fiets te nemen met 'minder flitsende' specificaties. Hoewel ik absoluut overtuigd ben van de rationale. Daarbij wil ik vooral voor duurzaamheid gaan. De keuze lijkt haast duidelijk, niets is minder waar.
Mylène schreef:
Wim schreef:XT naven met zwakke lagers kunnen heel vervelend zijn: je kunt niet verder en er valt al snel niets meer aan te repareren. Op een vakantiefiets behoren wielen tot de hoogste prioritet, samen met dragers. Daarom wil ik alleen handgebouwde wielen, en bij een betaalbare derailleurfiets zou dat met LX naven zijn.
Het probleem bij veel moderne Shimano onderdelen is dat deze geoptimaliseerd zijn voor wedstrijd (of wannebee wedstrijd-)gebruik, dus stijfheid en gewicht zijn prioriteit, en niet levensduur.
De T400 is inderdaad een 26 inch fiets, maar er zijn ook 28 inch fietsen zoals de T300 etc.
Wim
Ik snap het, maar nog steeds vraag ik me af; gebeurt dit na 1000km, 10.000km of 30.000km?
Want in het eerste geval is dat nu een probleem, in het tweede en derde geval niet en lijkt het mij een kwestie van een keer vervangen op een later moment.

Het voelt gewoon heel irrationeel om een fiets te nemen met 'minder flitsende' specificaties. Hoewel ik absoluut overtuigd ben van de rationale. Daarbij wil ik vooral voor duurzaamheid gaan. De keuze lijkt haast duidelijk, niets is minder waar.
Deze Galant Lite is nog duurzamer (en goedkoper) met binnenboordlagers. Of de Alivio groep duurzamer is weet ik niet, maar heb er zelf nooit problemen mee gehad. Een fiets voor 700euro is wel een stuk goedkoper dan een iets "luxere" voor 1400euro, kun je weer een paar weken langer fietsen in Amerika (wat altijd meer de moeite waard is dan welke fiets ook ;)).
Hallo,

Ik ben mark en hopelijk kunnen jullie advies geven voor een vakantie fiets.
Ik wil deze zomer twee weken cruisen door west duitsland, schotland, ardennen, wales of zuid engeland.

Ik rijdt voor woon werk verkeer op een gazelle spn 1 van 3 jaar oud, en die bevalt perfect.

Ik zoek dus een fiets wat de volgende eigenschappen heeft:

Soort fitness fiets
28 inch wielen
recht stuur
Stevige wielen waar schwalbe marathon plus banden op kan.
framehoogte 48/49 inch voor eventueel een opzet ligstuur
Gaten achter voor de bagagedrager :)
2e hands, prijs rond de 450,00

Dus een redelijk sterke snelle fiets voor op asfvalt, maar als je over een zandweg met stenen moet dat je niet gelijk lek rijdt, mijn oog viel op de Surley lht maar moeilijk te vinden, en boven mijn budget.
Kennen jullie een fiets die aan mijn eisen voldoet ?
Ik ben op zoek naar een goede fiets om te touren. Liefst een kruising tussen een racefiets en trekkingfiets. Ik maak tochten, weekenden op heuvelachtig terrein. Maar ook bergop. Geen tochten van weken, dus hoef niet meerdere tassen met bagage mee maar wel wat. In het verleden al echte trekkingfietsen gereden en op racefietsen maar zoek dus eigenlijk iets er tussen in.
Ik heb een redelijk zware lichaamsbouw, 1m77 en 90kg.
Budget: 1000-1500 euro.
Graag jullie advies.
Interessant topic is dit!
Mijn Koga Worldtraveller van 2007 is uitgerust met XT.
Het is het type XT dat "verkeerd" schakelt, bij ontspannen van de derrie kabel wordt er een tandje lichter geschakeld.

Welnu: deze fiets heeft nu 12000 km's en alles functioneert nog prima.
De hier zo verwenste buitenboordlagers draaien nog altijd als in de boter.

Wel is het zo dat met er deze fiets altijd "gewoon" is gereden, dus geen strandritjes bv..
Voor iemand die net als ik gewoon rijdt zal XT zeker zijn tijd meegaan.

Wel zou ik voor mezelf opteren om bij vervanging van de cassette, de 11 en de 12 die nooit gebruikt worden eraf te gooien en te beginnen vanaf 13, dan de 14 en een kransje 15 kopen.
Zodoende heb ik dan voor op het vlakke mooi gespreide verzetten. Ik hoef enkel een 13 als eerste en een 15 bij te kopen.
Maar dit laatste heeft met XT als dusdanig niets te zien.

Om af te ronden nog dit:
XT, LX whatever, tracht voor uw budget het maximum aan fiets te vinden!
Eén bedenking: bij vervanging van cassette, ketting ed, valt XT duurder uit dan LX.

vriendelijke groeten
Benie
Hoi allemaal,

Tja ik heb me op dit forum ook helemaal stuk gelezen over de vragen over wel of geen derailleur, XT LX of Rohloff. Binnen-of buitenboordlagers.
Heb me toch uiteindelijk door mijn gevoel laten leiden, en vandaag onze nieuwe fietsen opgehaald, 2 Koga Signature's met alles drop en dran, Magura, Son, Rohloff etc. etc. Volgens sommigen te duur, maar we zijn er stik blij mee en hopen op veeeeeel kilometers fietsplezier.

De eerste 30 km bevielen in ieder geval zeer goed, alhoewel de 1 t/m 7 van de Rohloff wel vreemd aanvoelen als je van een derailleurfiets overschakelt naar deze naaf. Zal vast wel wennen als je iedereen hoort!

Groeten van een blije Willem.... :D
Gefeliciteerd!
Hallo,

ik rij al zo'n 14 jaar als recreant op een 19.5 inch Giant X1500 crosshybride. Ik ben zeer verknocht aan dit beestje en wil hem eigenlijk weer helemaal restaureren/repareren (low budget), ipv een nieuwe of goede 2e hands te kopen. Frame is goed en recht ondanks diverse valpartijen.

Afbeelding

Dit zal betekenen:

- nieuwe wielen (compleet, heb een goedkoop paar op het oog alu 700x19c, alleen met freewheel ipv freehub achter, deze oude nieuwe wielen hebben nooit op een fiets gezeten, voor zo'n dikke 40 euri incluis verzending), mijn oude wielen 700x19c met freehub zijn vooral achter te veel beschadigd...(spaaknippels zijn soms versleten, breedte en hoogte slag niet meer te corrigeren zonder nieuwe spaken)
- nieuwe aandrijving (het liefst wil ik een 48-38-28 triple met 12-25 freewheel tandenkransjes, 7 speed (ivm met bovenstaande wielen, max 7-speed), long cage derailer achter en een triple derailer die een 48 max aankan...cq. het liefst een complete groepset incl shifters etc.
- balhoofdlagers vervangen of zelfs een nieuwe vaste voorvork
- frame opnieuw lakken (lelijk, veel krassen)
- evt. nieuw stuur, iig nieuwe handgrepen
- nieuw zadel (heb nu een selle royal racezadel, maar wil het liefst iets meer comfort)
-evt. nieuwe trapas/BB (alhoewel deze originele, nog goed lijkt/klinkt)

Ik rij gewoon recreatief 50-100km ritjes in de provincie (Groningen) vooralsnog, heb deze zomer zo'n 1300km gefietst, maar zou wellicht ook eens graag een fietsvakantie/weekend doen met goede voorbereiding. Alleen, of in een groep(je). Het mooie van deze fiets is dat ik er zo een achterdrager op kan zetten voor bagage en tassen, en een veelzijdige, relatief lichte (12kg) fiets is voor elke ondergrond (indien juiste banden). Ik plan wel, maar wil ook graag veel opties openhouden kwa routes en gebied.

Het belangrijkste is voor mij dat ik weinig geld kan uitgeven, en dat ik graag tips, adviezen en meningen wil over welke groepset/aandrijving en de andere diverse onderdelen die ik (evt.) ga vervangen. Waar moet ik op letten e.d...

Mijn eerste post op dit forum! :wink:
Robert_F schreef:Hallo,

ik rij al zo'n 14 jaar als recreant op een 19.5 inch Giant X1500 crosshybride. Ik ben zeer verknocht aan dit beestje en wil hem eigenlijk weer helemaal restaureren/repareren (low budget), ipv een nieuwe of goede 2e hands te kopen. Frame is goed en recht ondanks diverse valpartijen.

Afbeelding

Dit zal betekenen:

- nieuwe wielen (compleet, heb een goedkoop paar op het oog alu 700x19c, alleen met freewheel ipv freehub achter, deze oude nieuwe wielen hebben nooit op een fiets gezeten, voor zo'n dikke 40 euri incluis verzending), mijn oude wielen 700x19c met freehub zijn vooral achter te veel beschadigd...(spaaknippels zijn soms versleten, breedte en hoogte slag niet meer te corrigeren zonder nieuwe spaken)
- nieuwe aandrijving (het liefst wil ik een 48-38-28 triple met 12-25 freewheel tandenkransjes, 7 speed (ivm met bovenstaande wielen, max 7-speed), long cage derailer achter en een triple derailer die een 48 max aankan...cq. het liefst een complete groepset incl shifters etc.
- balhoofdlagers vervangen of zelfs een nieuwe vaste voorvork
- frame opnieuw lakken (lelijk, veel krassen)
- evt. nieuw stuur, iig nieuwe handgrepen
- nieuw zadel (heb nu een selle royal racezadel, maar wil het liefst iets meer comfort)
-evt. nieuwe trapas/BB (alhoewel deze originele, nog goed lijkt/klinkt)

Ik rij gewoon recreatief 50-100km ritjes in de provincie (Groningen) vooralsnog, heb deze zomer zo'n 1300km gefietst, maar zou wellicht ook eens graag een fietsvakantie/weekend doen met goede voorbereiding. Alleen, of in een groep(je). Het mooie van deze fiets is dat ik er zo een achterdrager op kan zetten voor bagage en tassen, en een veelzijdige, relatief lichte (12kg) fiets is voor elke ondergrond (indien juiste banden). Ik plan wel, maar wil ook graag veel opties openhouden kwa routes en gebied.

Het belangrijkste is voor mij dat ik weinig geld kan uitgeven, en dat ik graag tips, adviezen en meningen wil over welke groepset/aandrijving en de andere diverse onderdelen die ik (evt.) ga vervangen. Waar moet ik op letten e.d...

Mijn eerste post op dit forum! :wink:
wel geld aan verf uitgeven (voor een aluminiumframe) , en een treurige 40 euro freewheel wielenset? Ik zou nog eens naar je prioriteiten kijken
m-gineering schreef: wel geld aan verf uitgeven (voor een aluminiumframe) , en een treurige 40 euro freewheel wielenset? Ik zou nog eens naar je prioriteiten kijken
Het lakken van het frame heeft idd de laagste prioriteit, esthetiek gaat bij mij niet voor functionaliteit.

Die handgemaakte alu wielen zijn spotgoedkoop, nooit gebruikt en hebben nog zeker zo'n 100 euro winkelwaarde samen als ik rondsnuffel op het internet, dus leek me op zich wel wat (low budget).

edit: wielen, aandrijving en schakelmechanisme zijn prioriteit. Ik weet dat freewheel een oud systeem is, maar is het mechanisch nou echt zo inferieur aan een freehub?
Freewheel hoeft niet slechter te zijn, maar het wordt steeds minder evident om er stukken voor te vinden en voor het kwaliteitsspul betaal je geld (en niet opvallend minder dan voor modernere systemen).

In jouw geval zou ik selectiever te werk gaan en eerst de aandrijving achteraan aanpakken: nieuw achterwiel met cassette, en nieuwe shifter en kabels. De derailleur zelf is meestal niet versleten maar moet wel eens proper gemaakt worden.

Verder:
-balhoofdstel: enkel vervangen als er speling op zit, goede balhoofdstellen kunnen erg lang meegaan.
-triple vooraan: indien tandwielen niet versleten zijn kan je voldoet je huidige crankstel vermoedelijk. Met een 11 vannachter en 42 of 44 vooraan kan je al behoorlijk vlammen (ik schakel 11-42 bij een snelheid van ongeveer 44 km/u en haak pas af bij 60 km/u)
-remmen: nu cantilevers? Vind ik lastig om altijd afgesteld te houden, als je je fiets continu gebruikt zou ik bij hippe mountainbikers gaan horen: die smijten goede v-brakes weg omdat ze niet hip genoeg zijn :-)
- je schrijft niks over verlichting?
- alles wat nog werkt en geen speling heeft: gewoon laten zitten, nieuw is niet altijd beter.
ow en als je in de buurt van Almere komt dan heb ik nog een set v-brakes liggen. mag je zo hebben. na de zomer krijg je er voor 400 eruo een complete merida bij met top onderdelen :)