Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies m.b.t. fietsvakantie <-> knieklachten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies m.b.t. fietsvakantie <-> knieklachten

Carl schreef:
PierreS schreef:
gijs schreef:[...]Deze volgende oefening (Leg exstension) zou ik niet gebruiken! De onnatuurlijke krachten op je knie worden er groot (volgens de fysio).
...heb gisteren en vandaag een rondje Twente gefietst. Helaas dat ik gisteren, aan het einde van mijn fietsdag, last kreeg van mijn (binnenkant, bovenrand) linker knieschijf. Heb daar nu ook last van.
Misschien moet ik eens ophouden met de oefening zoals jij aangeeft dat deze niet goed is. Klinkt (deels) logisch...
Carl schreef:Dat is wel een heel oud draadje dat je hier opduikelt!
Heb begrepen dat 'we' eerst moeten zoeken alvorens een nieuw draadje te maken. Vandaar!
Carl schreef:Als je denkt dat je 'eens moet ophouden' met het doen van leg extensions, klinkt dat alsof je die al heel lang doet.
Niet heel lang. Heb diverse apparaten thuis staan. Eén daarvan is een apparaat waar je die 'verkeerde' beweging mee kan maken. Zal deze blijven aanhouden maar dan zonder- of heel weinig gewicht.
Carl schreef:Maar als leg extensions slecht voor je knieen zijn, voel je dat waarschijnlijk tijdens of na het uitvoeren daarvan, en niet ineens als je gaat fietsen!
Zaterdagmiddag voelde ik dit voor het eerst tijdens het fietsen.
Carl schreef:Ik denk dat het draaien van een licht verzet, juiste zadelhoogte en niet staan op de pedalen in het algemeen belangrijker adviezen zijn.
Zal ik me voorlopig dan ook aan houden.
Carl schreef:Maar het beste advies voor jou specifiek: vraag het een deskundige, die jou kan onderzoeken.
Nog even enkele dagen aankijken. Dadelijk een rondje van max. 20 km en lekker losjes fietsen.
Denk, dat ik te veel in een keer wil. Ben van een (ex-LA)W naar fietsen overgestapt. Mezelf kennende wil ik nu 'gewoon' 25 kmp kunnen fietsen en makkelijk 100 km per dag kunnen. Wetend dat ik al een dikke twintig jaar niet gefietst heb. En sinds een maand fiets!!! Dus mijn eigen advies kan dan ook luiden; doe het kalm aan, lekker fietsen, en neem de tijd...
Ik heb vorig jaar met een ongeluk elleboog gebroken en achterste kruisbanden afgescheurd, lang leve de mri! Ik moest voor mijn knie ook die oefening doen met nog wat andere. Zoals op 1 been op een trampoline staan en een bal rond mijn middel draaien. Juist om stabiliteit in mijn knie te krijgen. je moet alleen het apparaat heel goed afstellen zodat je de knie niet afschuift maar echt buigt. dat heeft heel goed gewerkt!
Zelfs zo goed ik probleemloos weer kan fietsen en lopen. Knie was heel erg instabiel geworden namelijk. Als ik pijn heb ga ik naar de sportschool weekje oefeningen doen en het is weer over!

Dit jaar weer een ongeluk gehad en onder andere kapotte knie gekneusd. Bij onderzoek bleek dat de achterste kruisband weer was aangegroeid oa door de oefeningen die mijn knie stabiel houden. Dit is overigens heel zeldzaam!

Moraal van het verhaal luisteren naar je lijf en elke knie is anders.
Mijn knieproblemen zijn begonnen met een band(mediaal geloof ik) die zo uitgerekt is na een val, dat hij functioneel gezien er eigenlijk niet meer is. Dus weer aangroeien gaat bij mij niet gebeuren ;-)
Maar inderdaad, je moet het helemaal zelf leren aanvoelen, wat je kan. Daar kan niemand je bij helpen!
hoi,

verwacht niet te veel van SMA artsen. Vaak kom je met dit soort problemen het verst door zelf te experimenteren met o.a. de instellingen van je fiets.

Bij mij hadden (rek en stek) oefeningen geen effect.

Het kan veel tijd kosten en je hebt nooit garantie op succes maar mijn eigen ervaring (met ligfiets) is dat rust juist de klachten vasthoudt en dat verlaagde inspanning i.c.m. spelen met instellingen van je fiets een kans geeft het probleem weg te nemen.
wat een stelletje kniesoren, zeg :lol:

N. 8)
Ik heb mijn eigen knieklachten redelijk kunnen oplossen door rust te houden, en het zadel 1cm naar beneden te zitten tov mijn ideale theoretische zadelhoogte. Plus meer op souplesse rijden en cadans te verhogen.

Suc6! :)
...heb vandaag een rondje van 45 km gefietst. Dit keer absoluut nergens last van. Heb gemiddeld 19 km per uur gereden.
Heb wel een nieuw zadel geplaatst. Een Brooks b17. Ga er wel vanuit dat de zitbotjes binnenkort in het zadel komen.
Hoe het ook is, fietsen vind ik meer dan leuk...
Goed zo!