Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP; gps-route weg, PC nodig - Forum Wereldfietser

HELP; gps-route weg, PC nodig

Hallo,

Ik ben onderweg met een smartphone, een gps etrex30, fiets en kampeerspullen. Ik zit nu tussen Cuijk en Nijmegen in. Ik wil uiteindelijk Groningen bereiken maar die track/spoor blijkt onvindbaar op de gps. Heb nu een pc of Mac nodig waarmee ik die route vlot opnieuw kan maken (fietsersbond routeplanner) + iemand die dit over weet te zetten naar mijn gps. USB kabeltje heb ik bij me. Mail me op casprogramma@xs4all.nl als je me wil helpen en/of mail een telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Ik Check mijn mail meerdere malen per uur. Op naar Nijmegen, Arnhem.

Groeten Caspar ,
Hoi,

ik zou even naar een internetcafe gaan en de route via http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/ plannen, vervolgens de GPX track van deze site downloaden en deze track versturen naar je GPS apparaat.

Ik neem aan dat je het bestandssyteem op je GPS apparaat gewoon kunt mounten waarna je het GPX bestand alleen nog maar in de juiste directory op je GPS apparaat hoeft te zetten.

Mocht je hier niet toe in staat zijn, dan kun je in geval van nood ook gewoon een papieren kaart bij een tankstation kopen, mocht je deze al niet als backup hebben meegenomen. (naar mijn mening moet je altijd een papieren kaart en kompasje als backup meenemen als je met een GPS apparaat navigeert)
Dank voor je reactie, ik zal een internetcAfe opzoeken. Hopelijk lukt het overzetten ! Ik laat nog van me horen. Groeten Caspar
Volgende keer een usb-stick meenemen met hierop: mapsource portable + je tracks. Zo kan je vanop een andere pc tracks verzenden naar je gps. Er worden geen wijzigingen in het register aangebracht. Op de pc wordt enkel een (lege)map 'Mijn Garmin' aangemaakt, die je gewoon kan wissen.
Je kan ook onderweg nog zo'n usb-stick aanmaken.

Uitleg over mapsource portable (gratis download) : http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=642 en in dat draadje tevens de link naar de portable versie.

Luc
Heb je al een oplossing gevonden? Zo nee, laat het even weten want je mag gerust even langs komen om mijn pc te gebruiken. Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen. Mocht mijn hulp nodig zijn, dan mail ik wel even mijn gegevens naar je toe. Ik heb overigens geen verstand van gps.
Je kan toch met je gps een route maken, heb je helemaal geen pc voor nodig. :wink:
Of gewoon de knooppunten route (bordjes) volgen? Is dat wat? Desnoods je kompas, Groningen ligt Noord!
senior schreef:Of gewoon de knooppunten route (bordjes) volgen? Is dat wat?
Knooppuntroutes zijn een manier om rondjes te rijden als het vooral de bedoeling is om veel tijd stuk te slaan met pauzes op kruispunten. Als hulpmiddel om vlot van A naar B te komen zijn ze niet geschikt
m-gineering schreef: Knooppuntroutes zijn een manier om rondjes te rijden als het vooral de bedoeling is om veel tijd stuk te slaan met pauzes op kruispunten. Als hulpmiddel om vlot van A naar B te komen zijn ze niet geschikt
Knooppuntroutes zijn inderdaad niet bedoeld en meestal niet geschikt om vlot van A naar B te fietsen. Of je op de kruispunten veel tijd verliest hangt echter sterk af van de wijze waarop men de knooppuntenbordjes plaatst en dat is - spijtig genoeg - sterk afhankelijk van de beheerder van het knooppuntennetwerk (vaak een provincie of stad).

Er zijn locaties waar er duidelijke relatief grote bordjes voor het kruispunt staan en men dus op het kruispunt zelf al weet waar men naar toe moet. Dit rijdt - zolang er geen bordjes ontbreken - best vlot. Er zijn spijtig genoeg ook locaties waar men (om besparingredenen?- op de kruispunten zelf een (kort) paaltje zet met daarop de (vaak kleine) knooppuntenbordjes. Dit maakt dat men steeds moet vertragen om op het kruispunt zelf te zien welke richting met uitmoet. Dit werkt erg vertragend en is verschikkelijk irritant. En voor mensen met wat slechtere ogen is het nog erger, want zij dienen het kruispunt vaak half over te steken om te kunnen zien welke richting ze uit moeten.
Het bewijst maar weer eens dat de mensen die hierover beslissen, vaak zelf geen fietsers zijn.

Renaat
Ja, als je alleen maar keihard van A naar B wilt rijden zijn knooppunten niks. Volg dan de rode ANWB fietsbordjes.
Waar het mij in deze -wat wanhopig klinkende- oproep gaat is dat "men" kennelijk niet meer in staat is zonder al die electronische troep, soms best wel nuttig hoor, prachtig en vooral duur!, gewoon een stukkie te fietsen, op de kaart, een routebordje en desnoods :D het kompas. Fietsen is toch ook en vooral: re-creëren! En daar hoort zo'n wat stresserig klinkende oproep m.i. niet zo bij.
Neemt niet weg dat het leuk is om te zien hoe WF-ers zich inspannen om onze vriend van Cuyk naar Groningen (of all places!) te helpen.
Overigens, er gaat niets boven Groningen!
Heb de route in elk geval even voor Caspar op Google Maps gezet en een GPX bestandje aan 'm gemailed.

Ik hoop dat het mogelijk is om de SD card van de Etrex in de Iphone te steken en daar de GPX route op te slaan. Ik ken de Iphone niet. Iemand?

Frank
Frank, 1 van de nadelen van een iphone is dat je alleen door flink dieper in je buidel te tasten je het geheugen kan uitbreiden, voordeel is wel dat je dan ook een telefoon erbij hebt. Met andere woorden, er is geen mogelijkheid om zonder adapter en waarschijnlijk een aparte kabel informatie van een iphone op een geheugenkaartje te krijgen.
Hallo allemaal,

Ik ga zo jullie reacties lezen. Ik heb via de mail een gpx file ontvangen en heb overnacht bij iemand met een computer die ik mag gebruiken. Nu eerst ontbijten. Ik kan dus vooruit. Dank voor jullie reacties alvast.

Groeten Caspar
Hoi allemaal,

Met de toegezonden route van Frank ben ik aan de slag gegaan. Gps aangesloten op de PC en zonder het programma dat ik thuis gebruik (garmin basecamp) de route overgezet. Nu alweer uren fietsplezier van deze natuurroute-variant. Ruim 200km naar Groningen zonder de weg te moeten zoeken; heerlijk. Cc-tje bedankt nog voor je computeraanbod en frank bedankt voor deze prachtige route!

Groeten Caspar
Handige tip van die mapsource portable. Ga ik eens regelen.

Als ik geen GPS kan/wil gebruiken, zoek ik thuis of onderweg op een kaart met alle knooppunten (te koop in boekhandel, ANWB etc) of via de fietsrouteplanner alle te volgen knooppunten op en die schrijf ik dan op een stuk schildersplakband, leukoplast of sporttape. Dat plak ik dan op mijn stuur en volg zo de punten. Als je steeds de volgende 2 punten in je hoofd hebt hoef je niet of nauwelijks te stoppen. Beproefd recept. Vorige week nog 45km zo gefietst zonder stil te staan (om bordjes te zoeken).