Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugkerende speling draadbalhoofd - Forum Wereldfietser

Terugkerende speling draadbalhoofd

Ik heb 2 jaar geleden een Koga Signature gekocht.
Tijdens een eerste vakantie met die fiets moest ik het balhoofd ( 1 " draadbalhooofd) strakker stellen, nou ja dat kan.
Tijdens een 2e tocht naar Rome moest dat 3 X, dat wordt al wat minder.
Thuisgekomen heb ik er andere lagers in laten zetten.
Afgelopen week (het is eindelijk mooi weer) heb ik een weekje gefietst en jawel, weer speling.
Volgens mijn fietsenmaker komt dat omdat ik een grote maat frame heb en daardoor door de buiging de borgmoer loswerkt.
Hij gaat op zoek naar een oplossing, maar wie weet is er tussen de lezers iemand die mij kan helpen.

Kees Kuijper
Kun je eens een foto maken?
als het een ouderwets balhoofd is dus stel moer met een borg moer kwestie van goed aan draaien. Als er ruimte is nog een extra moer er op draaien.
Als dat echt niet werkt en schroefdraad is goed dan met loctite lijmen.
tenminste dat zou ik nog doen.

Als niets meer werkt zou ik in de dikste moer een borg inbus maken maar ja kost je wel je voorvork.

my 2 cents
Kees Kuijper schreef:Ik heb 2 jaar geleden een Koga Signature gekocht.
Tijdens een eerste vakantie met die fiets moest ik het balhoofd ( 1 " draadbalhooofd) strakker stellen, nou ja dat kan.
Tijdens een 2e tocht naar Rome moest dat 3 X, dat wordt al wat minder.
Thuisgekomen heb ik er andere lagers in laten zetten.
Afgelopen week (het is eindelijk mooi weer) heb ik een weekje gefietst en jawel, weer speling.
Volgens mijn fietsenmaker komt dat omdat ik een grote maat frame heb en daardoor door de buiging de borgmoer loswerkt.
Hij gaat op zoek naar een oplossing, maar wie weet is er tussen de lezers iemand die mij kan helpen.

Kees Kuijper
Als een draadbalhoofd zich loswerkt zijn de lagers vaak niet goed uitgelijnd: oplossing is dan het frame en voorvork opnieuw te vlakken
Kees Kuijper schreef:Ik heb 2 jaar geleden een Koga Signature gekocht.
Tijdens een eerste vakantie ...
Ik begrijp dat je handen jeuken, maar ik zou er voorlopig niet zelf aan sleutelen en alles aan de fietsenmaker overlaten. Je hebt vermoedelijk nog volledige garantie omdat de klacht snel begonnen is.
Hoe groot is die grote maat?
Leon
Ik ga eerst eens voor het opnieuw uitvlakken, volgens mij heeft mijn fietsenmaker zelf zo'n frees om dat te doen.
Daarna ga ik voor drastischer maatregelen.
Een foto bijvoegen wil ik best doen, maar ik zie niet zo snel hoe dat moet....
Voor het plaatsen van foto's op het forum, zie deze uitleg.