Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
idje schreef: Ik blijf nog posten over andere dingen natuurlijk. Ik vind het hier leuk en leerzaam.
Pfff ..... gelukkig. Pak van mijn hart. Maar ook over tandriemen mag je ook blijven posten hoor. Desnoods in een nieuw topic.

Groet Peter
Sinds 22 januari 2010 rijd ik riem, onbedoeld, aanvankelijk.
Ik was het niet van plan, conservatief als ik ben. En mede door kritische geluiden op dit forum. Feit dat de beltdrive zo naar ketting teruggebouwd kan worden trok me over de streep. Het is de Van Nicholas Pioneer geworden. Na jaren ligfietsen toch maar een rechtopfiets (bukfiets) gekocht voor de rest van mijn leven.

Ik heb de eerste maanden mijn waffel gehouden en de fiets uitgetest in de sneeuw, pekel, bagger, branding en op het strand. Kan me niet heugen zo'n geschikte pekelwinter gehad te hebben voor zo'n grondige proef op de onderhoudsvriendelijkheid. Mijn scepsis is na de eerste duizend kilometer toch wel aan het verdwijnen. Ik vind het veel beter bevallen dan ik dacht. Als ik deze winter met mijn low racer gereden had, dan had me dat zeker een trio nieuwe kettingen gekocht (zo'n ligfiets heeft een lange kettinglijn, vandaar).

Behalve wassen of poetsen kan ik geen zinnig onderhoudswerk aan mijn fiets verzinnen, het is alleen maar rijden. Nu de zaak wat ingereden is draait het soepel rond. Van enig uitlijn- of sporingsprobleem is bij mij geen sprake. En niks nagespannen.

Nadelen heb ik tot op dit moment werkelijk nog niet ervaren.
Terloops wil ik opmerken dat ik in de dik twintig jaar dat ik fiets, drie keer een ketting gebroken heb. Dat zorgde wel voor verrassende effecten. Ben benieuwd hoe lang deze riem mee gaat draaien...
Ik rij sinds oktober afgelopen jaar een Schindelhauer met 8 versnellingen en Gates carbon belt drive. Tijdens de afgelopen winterperiode rond kerst en nieuwjaar heb ik 100km door sneeuw, modder en pekel gereden. Misschien voor sommige van jullie een peulenschilletje, maar ben wel onder de indruk hoe soepel en licht de aandrijving blijft ook zonder er maar een keer naar om te hebben gekeken in deze eerste maanden. De fiets is zeer direct. En volgens mij wordt het alleen maar beter, want dit jaar worden de fietsen standaard met Rohloff naaf geleverd.
hallo ik ben benieuwd hoe de riemen van jullie er uit zien na ..... km
bij mij is het blauw er af en zijn de ,,bobbeltjes,, iets af getopt
kunnen jullie foto s plaatsen de mijne volgt
vr gr Jefi
jefi schreef:hallo ik ben benieuwd hoe de riemen van jullie er uit zien na ..... km
bij mij is het blauw er af en zijn de ,,bobbeltjes,, iets af getopt
kunnen jullie foto s plaatsen de mijne volgt
vr gr Jefi
En na hoeveel km is dat dan nu bij jou?
jammer dat een aantal zo'n negatief beeld hebben van de riemaandrijving.
Wat kan er nu slechter aan zijn dan een Rohloff met ketting?
Een riem zou in theorie kunnen knappen (nog geen gevallen bekend op een fiets dat ik weet) en een ketting kan ook knappen (dat is bekend).
Een ketting zou je dan in kunnen korten door een schakel eruit te halen, met kettingpons. Als een riem breekt zou je een reserve riem mee moeten nemen, voor 't geval dat.
Een reserve riem weegt nauwelijks meer dan een goede kettingpons naar mijn idee.
Ook als is zo'n riem niet goed verkrijgbaar, je kunt dan toch makkelijk een reserve meenemen als je op reis gaat.

Ik zie verder geen problemen en heb inmiddels bijna 4000km weg getrapt op m'n riemfiets, zonder noemenswaardige problemen (de riem moest een keer nagespannen worden). 't blauw is er aan de binnenkant bijna af, bij m'n vriendin zit 't er nog wat meer op. Vermoedelijk omdat ik harder trap op de momenten dat we niet samen fietsen.

veel fietsplezier,
Het is een zegen een fiets met riem.Fietsen nu door Thailand daarvoor in Frankrijk en met meerdere andere fietsers stukken opgefietst berg op ,off road,water & sneeuw en ik lach regelmatig in mijn vuistje met die knarsende kettingen om me heen.

Echt niks beters.

De negativiteit is en zal er altijd zijn ofwel iemand was te laat met de uitvinding toe te passen,jaloezie of wat dan ook en iedereen is vrij om te denken wat ie wil maar.......

Harley Davidson gebruikt niet voor niets gates, als die riem echt ruk was geweest zouden er niet zoveel mensen mee fietsen.

Laat je niet beinvloeden probeer de riem uit en je bent verkocht.

Heerlijk

laters

david
heb er nu 5000 km mee gereden en ben er nog steeds 101 % tevreden mee
als ik er weer voor stond precies de zelfde fiets.
kan het ook iedereen aanraden.
vind het alleen zonde dat hij niet meer blauw is :(
Ik ben natuurlijk niet geheel belangeloos :oops: maar ik heb op mijn Koga met tandriem (prototype) al twee pittige tochten gemaakt met zware bepakking. Ik schat iets van 8000 kilometer. Zonder problemen. Het grootste voordeel? Als je kampeert hang je vaak je handdoek over je fiets. Als het waait komt de handdoek tegen de ketting en heb je smurrie erop :cry:

En... ik heb de riem al aardig getest en misbruikt zoals je in het begin van dit filmpje kunt zien (dit is deel 3 van onze India reis): http://vimeo.com/17754034

Eric
Tussenstandje van mij:
na een week bevroren en steeds voller gepakt met sneeuw en ijs te hebben rondgereden maakte de riem na ontdooien irritant bijgeluid. Dat was op zo'n 2.000 kilometer. Het vroor in mijn schuur, dus ontdooien deed het pas toen de dooi inviel.

Bracket wat naar buiten gezet, hielp aanvankelijk niet. Geleidelijk aan werd het wel minder, en tegen de 5.000 km. was het bijgeluidfenomeen gelukkig weer geheel verdwenen.

Inmiddels heb ik 10.000 op de klok en alles draait onderhoudsvrij geruisloos, soepel en naar wens. Heerlijk systeem, dàààg smeerboel, geen omkijken naar.

De volgende keer dat ik aan 't eind van de dag al mijn draaiende onderdelen met sneeuw volgepakt heb zitten laat ik 't zaakje dezelfde avond ontdooien, dan verijst de boel niet. Volgens mij is het daar namelijk even misgegaan. Maar het systeem geneest zichzelf, blijkt..!
Je bedoelt dat naar 5000 km dat deel wat lawaai maakte, is weggesleten? In zelf genezende riemen geloof ik niet zo...
We zijn op een gegeven moment begonnen met het fotograferen van riemfietsen.
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... rijvingen/

Gewoon omdat iedere riemfiets bijzonder is.
Het is inmiddels een lange lijst. Jammer dat we er niet eerder mee begonnen zijn :lol:
Maar op geen van die foto's kun je zien wat de staat van de riem is. Zo te zien zijn vrijwel alle foto's bij jouw in de winkel gemaakt, voordat de aspirant-eigenaar de fiets kwam ophalen?

Mooie fietsen, en een goede reclame voor Santos! :D
Eric Schuijt schreef: Gewoon omdat iedere riemfiets bijzonder is.
:lol:
Met bijzonder veel marge bedoel je :)
Maar leuk hoor een riemfiets, lekker zogenaamd stil met immer schone broek mee in de pekel fietsen en denken dat je je fiets niet meer hoeft te onderhouden. Zijn de velgen/naven/balhoofden/bracketas/aluframe inmiddels ook al pekelproof? :)
Het is wat zunne ondernemer.
Probeert je te verkopen wat het beste bij je past.
Dat hij zijn jaren lange ervaring zomaar in de strijd gooit om jouw wensen om te zetten naar een top fiets.
En dan geeft hij ook nog service en garantie en je mag zonder kosten onderdelen omruilen als het niet bevalt.
En dan wil hij nog geld verdienen ook!
Het moet niet gekker worden!
(nee geen aandelen maar hou aub op echte winkels te vergelijken met webwinkels)
Wimmert schreef:Het is wat zunne ondernemer.
Probeert je te verkopen wat het beste bij je past.
Dat hij zijn jaren lange ervaring zomaar in de strijd gooit om jouw wensen om te zetten naar een top fiets.
En dan geeft hij ook nog service en garantie en je mag zonder kosten onderdelen omruilen als het niet bevalt.
En dan wil hij nog geld verdienen ook!
Het moet niet gekker worden!
(nee geen aandelen maar hou aub op echte winkels te vergelijken met webwinkels)
Webwinkels kun je wat prijzen betreft inderdaad niet vergelijken met een 'echte' winkel (wat is er 'onecht' aan een webwinkel trouwens?). En daar zijn uiteraard goede redenen voor aan te voeren, maar service vind ik daar echt niet bij horen. Want er zijn ook webwinkels met een goede service. Net zoals er 'echte' winkels zijn die geen/slechte service leveren...

Ik zou overigens een fiets niet snel bij een webwinkel kopen (of het moet Canyon zijn, maar ook die kun je gelukkig gewoon bezoeken), maar ik heb wel eens wat onderdelen en gereedschappen gekocht bij een webwinkel en daar ontbrak het ook niet aan service. Een cassetteafnemer was al na 1x gebruiken stuk. Of dat nou aan mij lag of aan dat ding, dat doet er niet toe (en zou ik ook niet weten), maar 1 mailtje richting de webwinkel was voldoende om het gratis om te ruilen. Alleen de verzendkosten naar de webwinkel moest ik natuurlijk zelf betalen, maar verder niks. Verder ook geen vragen hoe ik dat ding nou stuk had gekregen, of verwijten aan mij dat ik 'm verkeerd gebruikt had of zo. Paar dagen later had ik gewoon een nieuwe. Service is dus bepaald niet voorbehouden aan 'echte' winkels...
Punt is niet dat ik niet denk dat webwinkels geen service geven, integendeel. Ik koop bijna alles online zelfs schoenen en kleding. Mijn andere hobby is technisch lego scheelt 30% met een echte winkel.

Maar ik denk dat als ik 3000€ uitgeef aan een fiets ik liever een advies heb van een vakman, die mij ook andere fietsen kan laten zien. En daarbij mij kan helpen een juiste keuze te maken opbasis van zijn ervaring dan dat ik af moet gaan op 20 regels tekst in een webshop. En dat ik in een winkel even het verschil kan voelen tussen een 56, 58 of 60 cm frame kan voelen. En ja daar mag best wat marge op zitten. Dat is meer mijn punt. Maar goed het gaat ook wel eens mis zoals bij een niet nader te noemen dealer die ff vergeet mijn nieuwe fiets met rohloff van 3000€ vergeet te bestellen :( dus die mag heel diep door het stof om mij als klant te houden.
Als je advies wilt, dan kun je inderdaad beter naar een echte winkel. Dat is ook een vorm van service natuurlijk. Van een webshop zul je misschien wel advies krijgen, maar passen en voelen is natuurlijk niet mogelijk. Wat dat betreft heeft bijvoorbeeld Canyon het wel goed voor elkaar. Je kunt wel passen en proberen wat je wilt (moet je wel of all places helemaal naar Heerlen willen rijden), maar er zit geen importeur/dealernetwerk tussen. Voor Rose geldt hetzelfde (en is voor veel Nederlanders een stuk dichterbij)...