Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf (beginners) fitness fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaf (beginners) fitness fiets

Ik heb nog een zaak gevonden die de Cube SL corss kan leveren voor een prijs van 580 Euro. Dit gaat hem waarschijnlijk dan ook worden.

Wel nog even wat bandjes zonder nopjes erbij scoren.
Niet verkeerd! Daar kun je alle kanten mee op. Verzetten genoeg. Met smalle bandjes is het bijna een wielrenner, met brede banden (tot 37?) kun je over onverharde wegen.
Leon
Gefeliciteerd met je aankoop! Als (deze) Cube je net zo bevalt als mij, dan gaat het niet tegenvallen. Paar andere banden moet je wel bij je fietsenmaken kunnen regelen toch? Of wellicht koop je die er gewoon apart bij. Kun je van banden wisselen als je een onverhard wilt, of juist verhard... :)
@spurlie na wat Googlen kwam ik op dit forum en ik heb exact dezelfde wensen / eisen voor wat betreft fiets als jij. Ook voor mij is die Cube erg interessant. Waar kom jij die tegen voor € 580,- ?
Net terug van de winkel en het fietsplan formulier ingevuld samen met de winkelier. Moet het formulier nu nog inleveren bij mijn werk en dan afwachten wanneer alles afgehandeld is.
De verkoper adviseerde mij de sl cross met framemaat 53 cm, deze heeft hij momenteel ook nog staan. Echter twijfel ik nu ik thuis ben of deze niet te klein is voor mij... Ik ben ongeveer 1,77 Meter en weeg +- 85 Kg
Wat denken jullie?

Daarnaast zou hij de noppenbandjes vervangen door normale banden. Iets bredere exemplaren die zeg maar onder iedere 'normale' fiets gemonteerd zijn. Echter twijfel ik nu ook hieraan of ik dit wel moet doen... Immers ga ik er dan qua merk op achteruit en vraag me toch af of ik niet graag wat smallere exemplaren eronder wil. Wellicht toch gewoon de originele bandjes erop laten en zelf eens een ander setje kopen?

Met de prijs kon hij uiteindelijk helaas toch niets doen, ook niet met extra accesoires. Dit omdat nationale fiets projecten (het fiets plan van mijn werkgever), schijnbaar 15% provisie rekent...
spurlie schreef:Net terug van de winkel en het fietsplan formulier ingevuld samen met de winkelier. Moet het formulier nu nog inleveren bij mijn werk en dan afwachten wanneer alles afgehandeld is.
De verkoper adviseerde mij de sl cross met framemaat 53 cm, deze heeft hij momenteel ook nog staan. Echter twijfel ik nu ik thuis ben of deze niet te klein is voor mij... Ik ben ongeveer 1,77 Meter en weeg +- 85 Kg
Wat denken jullie?
Ik denk dat je moet passen, en proberen. Als het fijn fietst, moet je het doen. Anders niet. Moet ie maar een grotere bestellen. Je moet sowieso geen fiets kopen waar je niet goed op past...
Daarnaast zou hij de noppenbandjes vervangen door normale banden. Iets bredere exemplaren die zeg maar onder iedere 'normale' fiets gemonteerd zijn. Echter twijfel ik nu ook hieraan of ik dit wel moet doen... Immers ga ik er dan qua merk op achteruit en vraag me toch af of ik niet graag wat smallere exemplaren eronder wil. Wellicht toch gewoon de originele bandjes erop laten en zelf eens een ander setje kopen?
Schwalbe Kojak? Niet heel smal, maar wel lekker licht lopend...
Met de prijs kon hij uiteindelijk helaas toch niets doen, ook niet met extra accesoires. Dit omdat nationale fiets projecten (het fiets plan van mijn werkgever), schijnbaar 15% provisie rekend...
Ja, dat vinden fietsenmakers altijd leuk, dat NFP... (not!) Had ik bij mijn vorige werkgever ook 'last' van...
spurlie schreef:De verkoper adviseerde mij de sl cross met framemaat 53 cm, deze heeft hij momenteel ook nog staan. Echter twijfel ik nu ik thuis ben of deze niet te klein is voor mij...
"Toevallig" heeft hij deze nog staan...Oppassen! Dit heb ik al te vaak gezien, mensen die zo een fiets aangesmeerd krijgen. Voor de zekerheid zou ik een fietsmeting laten doen. Kost wel weer wat, maar dan heb je zekerheid. Sec naar je lengte gekeken zou 53cm te klein (kunnen) zijn.
Banden zou ik lekker laten zitten.
gios schreef:Sec naar je lengte gekeken zou 53cm te klein (kunnen) zijn.
Alleen proberen zal het leren. Stel de fiets af. Fiets een flinke tocht waarvan je moe wordt. Als je in de laatste 10 km een flink deel van de tijd je armen compleet gestrekt houdt en je de wens hebt om rechterop te zitten is de fiets te klein.
Leon
Leon schreef:
gios schreef:Sec naar je lengte gekeken zou 53cm te klein (kunnen) zijn.
Alleen proberen zal het leren. Stel de fiets af. Fiets een flinke tocht waarvan je moe wordt. Als je in de laatste 10 km een flink deel van de tijd je armen compleet gestrekt houdt en je de wens hebt om rechterop te zitten is de fiets te klein.
Leon
Maarja, is het dan niet te laat? Immers heb ik dan de fiets al in bezit.
Nu heb ik eigenlijk ook al een koop afgesproken, maar neem aan dat ik nog wel wat bedenktijd kan krijgen als ik morgen meteen bel.
Het liefst zou ik eigenlijk nog een andere zaak langs gaan, maarja dat had ik mij misschien beter eerder kunnen bedenken.
spurlie schreef:
Leon schreef:
gios schreef:Sec naar je lengte gekeken zou 53cm te klein (kunnen) zijn.
Alleen proberen zal het leren. Stel de fiets af. Fiets een flinke tocht waarvan je moe wordt. Als je in de laatste 10 km een flink deel van de tijd je armen compleet gestrekt houdt en je de wens hebt om rechterop te zitten is de fiets te klein.
Leon
Maarja, is het dan niet te laat? Immers heb ik dan de fiets al in bezit.
Nu heb ik eigenlijk ook al een koop afgesproken, maar neem aan dat ik nog wel wat bedenktijd kan krijgen als ik morgen meteen bel.
Het liefst zou ik eigenlijk nog een andere zaak langs gaan, maarja dat had ik mij misschien beter eerder kunnen bedenken.
Te laat is het zeker niet om van de koop af te zien. Ik zou er iig niet aan beginnen.
Dan bel ik morgen dat ik van de koop af zie en ga ik nog eens bij wat meer zaken informeren of die ook de 56 cm versie hebben staan.
Bij veel fietszaken is een meting gratis als je er een fiets aanschaft.
Deze fiets heeft vast een schuine bovenbuis, en dan gelden de traditionele maatvoeringsregels niet meer. 53 cm is dan niet idioot voor iemand van 177 cm, maar 56 cm evenmin. Echter de echt belangrijke maat is de lengte van het frame (horizontaal gemeten). Kortom, uitproberen.
Wim
Vorig jaar in oktober heb ik een nieuwe Trek Fx 7.5 gekocht (800 euro) om dagelijks 60 km woonwerkverkeer mee te fietsen.

Ik ben voorzichtig met mijn spullen, maar na 1200km brak de eerste spaak in het achterwiel toen ik over een klein bultje reed. (Ik weeg 83 kilo)
Dit werd onder garantie hersteld, maar een zwarte spaak hadden ze niet in stock, dus werd er met mijn akkoord een metaalkleurige ingezet.
Op 2500km brak de tweede spaak terwijl ik me liet uitbollen op een vlakke ondergrond. Weer werd dit onder garantie hersteld.
Op 3000km brak de derde spaak in het achterwiel, weer op een vlakke ondergrond.
De fietsenmaker verzond het wiel naar Trek voor een vervanging onder garantie.
Omdat dit enige tijd ging duren heb ik een Shimano achterwiel van 51 euro gekocht om toch nog te kunnen rijden.
Na twee weken krijg ik het nieuws dat Trek geen ander wiel geeft en slechts voor 31 euro wil tussenkomen. De fietsenmaker heeft zelf de overige 20 euro betaald.
Op dat ogenblik was de fiets slechts een drietal maanden oud.
Op 6000km ging het onderste balhoofdlager stuk. Toen ik de voorvork demonteerde vond ik een stukje hout tussen het lager.

Twee maanden geleden heb ik dan maar een VSF randonneur gekocht. Een duurdere fiets maar een wereld van verschil qua kwaliteit en een plezier om mee te rijden.

Wat mij betreft is de Trek fiets een fiets voor de occasionele mooi-weer-rijder en ik heb veel spijt dat ik niet onmiddellijk een kwaliteitsfiets heb gekocht.
Ik heb de Cube SL Cross vandaag bij een andere zaak besteld. Framemaat wordt bepaald door een digitale bodyscan. Mijn maten zijn vandaag opgemeten en er wordt vanavond of later deze week gekeken welke framemaat daar het beste bij past.
De cross bandjes worden vervangen door Schwalbe marathon banden, dus dat is ook prima.

Nu paar weekjes wachten tot alles via mijn werk en NFP afgehandeld is en dan genieten van de fiets!

@ Raf
Dan ben ik blij dat ik voor de stuk beter afgemonteerde Cube ben gegaan! Want ik hoop uiteindelijk toch ook een paar duizend km te rijden per jaar...
Wim schreef:Deze fiets heeft vast een schuine bovenbuis, en dan gelden de traditionele maatvoeringsregels niet meer. 53 cm is dan niet idioot voor iemand van 177 cm, maar 56 cm evenmin. Echter de echt belangrijke maat is de lengte van het frame (horizontaal gemeten). Kortom, uitproberen.
Wim
Nee Wim, kijk maar:
http://www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross/
Maat 53 heeft zitbuis van 49cm.

@spurlie: goed dat je voor een meting bent gegaan!
Ook ik ben een fietsgroentje. Mede dankzij de lieve forumleden van de Wereldfietser, heb ik sinds 2/3 weken een 2dehands hybride fiets! Aangezien jouw budget, evenals de mijne, niet zo breed is, kun je zeker als beginner heel goed uit de voeten met een gebruikte fiets!!! Snuf eens rond op marktplaats.... :-)