Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle fiets - Forum Wereldfietser

snelle fiets

Veel vakantiefietsers hebben naast hun stevige ros ook nog een snelle fiets voor dagtochten, training, en soms ook lange weekends. Vaak is dat een racefiets. Het nadeeel daarvan is dat er meestal hoogstens 25 mm bandjes op passen. En dat betekent dat je er, anders dan met je vakantiefiets met brede sloffen, niet goed over bospaadjes en al dat leuks kunt rijden. Sommigen zijn daarom overgestapt op brevetfietsen met 57 mm remmen en maximaal 32 mm banden, en anderen, zoals ikzelf, op veldrijfietsen met ruimte voor iets van 35 mm banden. De vraag blijft echter of het niet nog breder kan, en of je dan aan snelheid inboet. Bicycle Quarterly heeft daarom een snelle racefiets laten bouwen met nog bredere banden. Hierbij werd gebruikt gemaakt van de heel soepele 42 mm brede Grandbois Hetre banden in de oude Franse 650B maat (etrto 584). De buitenmaat hiervan is dan precies gelijk aan een typische 23-622 raceband. De fiets was natuurlijk veel comfortabeler, en ook veel geschikter voor bosweggetjes en zo. Het interessante was echter dat de fiets op asfalt en bij het klimmen net zo snel was als een moderne carbon racer. Nu is dat laatste natuurlijk moeilijk te testen, maar ook ongeveer even snel zou voor mj goed genoeg zijn. Voor een samenvatting van het artikel in Bicycle Quarterly, zie:
http://janheine.wordpress.com/2012/08/0 ... ance-bike/
Wim
Leuk artikel.

Overigens kunnen er op endurance-racefietsen vrijwel altijd wel 28mm-banden, en op veel reguliere racefietsen ook.
Wim schreef:Bicycle Quarterly
Het ziet er uit als een blad dat gemaakt is in een dorp waar Andy Dalziel en Detective Chief inspector Barnaby wekelijks weer de ruzies kunnen oplossen. :roll: :? brrrr
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Bicycle Quarterly
Het ziet er uit als een blad dat gemaakt is in een dorp waar Andy Dalziel en Detective Chief inspector Barnaby wekelijks weer de ruzies kunnen oplossen. :roll: :? brrrr
Leon
Wanhoop niet, er is vast ook wel een niet te moeilijk blad met gekleurde plaatjes voor jou!
Interessant artikel opnieuw.

Staan er in de gedrukte versie meer details over het frame (geometrie, buisdiktes) ?

Vraag me wel af welk confectieframe het dichtst in de buurt komt. Een frame met alle braze-ons en ruimte voor brede banden is al iets, maar dat maakt het nog niet snel en licht natuurlijk. Dat de details die de meeste producenten geven meestal niet veel verder gaan dan de geometrie en het merk van de buizen helpt ook niet direct bij de zoektocht...
Het zal best fijn fietsen, maar het is mijn kopje thee niet. Liever een 'echte' racefiets. Crossen over onverharde paadjes doe ik daar soms ook wel mee (maar liever niet) en als ik echt off-road wil, stap ik wel op mijn mountainbike. Dit soort fietsen komen op mij altijd over als 'net niet'... :roll:
Je bent niet nieuwsgierig genoeg, of loopt teveel achter de marketing praatjes van de industrie aan (heb je soms aandelen Accell? :D ). Omdat er de laatste tijd veel serieus onderzoek is geweest dat liet zien dat bredere banden eerder sneller dan langzamer zijn drong de vraag zich op hoe het staat met een racefiets die echt brede banden heeft. Het antwoord was dus dat die net zo snel is, maar wel breder inzetbaar en comfortabeler. De beide artikelen in het tijdschrift geven ook cijfers en details over de testprocedures.
Wim
Een band is dus niet snel omdat hij smal is, maar omdat hij soepel is. Vroeger was de techniek niet echt zover dat ze ook brede banden soepel konden maken (de krachten op de wangen worden bij bredere banden snel te groot), maar tegenwoordig kan dat steeds beter. Juist de Pasela is een perfect voorbeeld van een bredere band met toch heel soepele wangen. De dure en luxe door Panaracer voor anderen gemaakte banden als de Grandbois (en vooral hun 42 mm Hetre) en de Compass 26x1.75 gaan hierin nog verder. Brevetrijders hebben de Pasela en de Grandbois banden al lang ontdekt als geheime tip. De 35 mm Pasela op mijn veldrijfiets is ook heel snel, en toch een vliegend tapijt.
Wim
Henrie schreef:Het zal best fijn fietsen, maar het is mijn kopje thee niet. Liever een 'echte' racefiets. Crossen over onverharde paadjes doe ik daar soms ook wel mee (maar liever niet) en als ik echt off-road wil, stap ik wel op mijn mountainbike. Dit soort fietsen komen op mij altijd over als 'net niet'... :roll:
Ik heb jaren op een racefiets gereden en dacht dat een "echte" racefiets op smalle banden moest staan. Tot de verkoper, een oud wielrenner, mij overtuigde dan 28 mm banden veel comfortabeler en sneller fietste. Hij had gelijk en ik heb vanaf 1975 uitsluitend racefietsen gereden waarop tenminste 28 mm banden paste. Dus "echte" racefietsen komen bij mij over als 'net niet'.

Ik vind de fiets erg mooi. Als ik het geld had, kocht ik zo'n fiets erbij. Piet.
Wim schreef:Je bent niet nieuwsgierig genoeg, of loopt teveel achter de marketing praatjes van de industrie aan (heb je soms aandelen Accell? :D ).
Ik weet (serieus) niet eens wat het is... :)

Overigens gaat het mij bij deze fiets niet zo zeer om de banden die mijn kopje thee niet zijn, maar de fiets als geheel...
PietV schreef:Ik heb jaren op een racefiets gereden en dacht dat een "echte" racefiets op smalle banden moest staan. Tot de verkoper, een oud wielrenner, mij overtuigde dan 28 mm banden veel comfortabeler en sneller fietste. Hij had gelijk en ik heb vanaf 1975 uitsluitend racefietsen gereden waarop tenminste 28 mm banden paste. Dus "echte" racefietsen komen bij mij over als 'net niet'.
Maar je koopt een racefiets toch niet omdat je graag een comfortabele fiets wilt? Je wilt een snelle fiets. En als 28mm echt sneller zijn, waarom rijden profs/amateurs er dan niet op, zelfs niet in Parijs-Roubaix? Die rijd volgens mij zelfs op wel op 21 of 19mm...
Ik vind de fiets erg mooi. Als ik het geld had, kocht ik zo'n fiets erbij. Piet.
Tja, ieder zo zijn smaak. Ik vind 'm niet mooi om te zien. Sterker, ik vind het geen gezicht. Zou 'm niet willen ruilen voor mijn (waarschijnlijk veel goedkopere) Cube...
Henrie schreef: Maar je koopt een racefiets toch niet omdat je graag een comfortabele fiets wilt? Je wilt een snelle fiets. En als 28mm echt sneller zijn, waarom rijden profs/amateurs er dan niet op, zelfs niet in Parijs-Roubaix? Die rijd volgens mij zelfs op wel op 21 of 19mm...
Omdat voor die renners de luchtweerstand (vanwege hun zeer hoge gemiddelde snelheid) heel relevant is, zeker in verhouding met hun voor de rest geoptimaliseerde fiets. En omdat ook de luchtweerstand zoveel mogelijk geoptimaliseerd werd, speelt de breedte van de banden een rol.

Daarnaast is trouwens niet uit te sluiten dat zelf in een wereldje waar veel lijkt te draaien om technologische vooruitgang, men toch behoorlijk behoudsgezind is.

Renaat
Tja, ik vind veel van die moderne racefietsen juist lelijk. maar dat is niet waar dit over gaat. De vraag was en is of je met bredere banden net zo snel kunt zijn. Kortom, betaal je een prijs voor dat grotere comfort en die bredere inzetbaarheid? Het antwoord is dus niet of nauwelijks. Mede daarom rijden tegenwoordig veel prof teams in races zoals Parijs Roubaix op de crossfietsen uit het assortiment van hun materiaalsponsor - en met heel wat bredere banden.
Voor mezelf geldt dat mijn rug niet meer steeds zo wil meedoen, zodat comfort interessant is geworden. En verder vind ik het gewoon leuk om ook stukjes door het bos te rijden als het zo uitkomt. Ik denk dat dat voor velen hier ook geldt. Als wetenschapper ben ik dan altijd geinteresseerd in harde feiten en degelijke statistiek. Dat ontbreekt nog net iets te vaak in de wereld van het wielrennen. Renaat slaat daarbij de spijker op de kop.
Wim
Henrie schreef: En als 28mm echt sneller zijn, waarom rijden profs/amateurs er dan niet op, zelfs niet in Parijs-Roubaix? Die rijd volgens mij zelfs op wel op 21 of 19mm...
je hebt kennelijk een groot gebrek aan nieuwsgierigheid. Je rijdt altijd maar dezelfde rondjes met gegagarandeerd asfalt, en je doet zelfs je huiswerk niet

Afbeelding


Completing Johan’s [Vansummerens] bike are the prototype Mavic wheels and the biggest “27mm” tires I have ever seen. Compared to the “27mm” Pavés, these are enormous. The Pavés fit the standard R3, these sausages don’t (nor do they fit any other normal road bike for that matter). Hence we raised the brake bridge slightly and lengthened the chainstays by 5mm. Other than that, the R3 frame is standard geometry and layup.

:shock: :roll:
Afbeelding

Domane, isospeed/isozone, brede bandjes, performance geometrie...

maar er zijn meer merken die zoiets proberen.

Bas
Brede (voor racebegrippen) banden zijn (vanaf) dit seizoen in de mode.

.tsooJ
Henrie schreef:Maar je koopt een racefiets toch niet omdat je graag een comfortabele fiets wilt? Je wilt een snelle fiets. En als 28mm echt sneller zijn, waarom rijden profs/amateurs er dan niet op, zelfs niet in Parijs-Roubaix? Die rijd volgens mij zelfs op wel op 21 of 19mm...
Er waren erbij dit jaar die zelfs 30 mm bandjes lieten monteren.
De kroon en de twee buizen van die Versatile Bike komen me bekend voor. Mijn eerste tweedehands racefiets hadden het zelfde model. Die fiets bij Gerrit Bontekoe, Loosduinseweg in Den Haag gekocht. Was medio 1960. :lol:
Smalle bandjes zullen eerder vierkant afslijten dan brede bandjes. Wil je het voordeel van smalle ronde bandjes behouden dan zul je eerder nieuwe banden moeten kopen. Wel ben ik van mening dat een nieuwe ronde smalle band sneller is dan een nieuwe ronde brede band en geloof daarbij weinig in het aandeel luchtweerstand, maar meer in het aandeel rolweerstand die bij een brede nieuwe band gewoon groter is dan een smalle nieuwe band.
Op tijdritfietsen wordt gewoon met (nieuwe) ronde hele smalle banden 19mm gereden, tubes op 10 bar. Het zal heus wel aero zijn, maar het heeft vooral heel weinig rolweerstand, zo'n mooie smalle RONDE tube.

Een brede band pas je toe voor meer comfort, drijfvermogen en grip, waarbij het aandeel luchtweerstand toch al laag zal zijn bij de relatief lage snelheden op onverhard wegdek.

Ik vind een racefiets zoals deze met echt brede banden een leuke toevoeging, mooie trainingsfiets. Je fiets wordt er gewoon flexibeler qua gebruik van.

Ik zie alleen niet zo het verschil tussen deze fiets en de eerste de beste 29'er ATB waarop je een racestuur plakt en voorziet van smallere slicks en een ongeveerde voorvork (monstercross). Ongetwijfeld wat meer gewicht en geometrische verschillen, maar wat merk je daarvan als je toch "niet tot het uiterste" gaat? Het blijft een compromis (beetje vergelijkbaar met die discussie omtrent de santos race lite).
ijsbrand schreef:
Henrie schreef:Maar je koopt een racefiets toch niet omdat je graag een comfortabele fiets wilt? Je wilt een snelle fiets. En als 28mm echt sneller zijn, waarom rijden profs/amateurs er dan niet op, zelfs niet in Parijs-Roubaix? Die rijd volgens mij zelfs op wel op 21 of 19mm...
Er waren erbij dit jaar die zelfs 30 mm bandjes lieten monteren.
En niemand op 21 mm of - echt volkomen absurd - 19 mm.
Wel grappig dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun grote gelijk en dat proberen te onderbouwen met zaken die mijlenver van de werkelijkheid blijken te staan.

Renaat