Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dilemma rohloff racebocht welke shifter? - Forum Wereldfietser

dilemma rohloff racebocht welke shifter?

hoi

Ik weet het niet meer.
Eindelijk heb ik, denk ik, genoeg gespaard om mijn fixie crosscheck te verblijden met een ander achterwiel met en rohloffnaaf.

Maar hoe te schakelen?

Ik dacht vorig jaar dat gilles berthoud het had opgelost. Helaas denk ik als ik dit lees:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=16652
mwa.

Mittelmaier is al en tijdje bezig met 2 shifters die als ze goed werken ook interresant kunnen zijn. Alleen wordt de datum steeeds vooruitgeschoven en
hun huidige racbocht shifter is blijkbaar ook niet alles.

Dlijft over:
De rohloffshifter of geplaatst aan het einde van de racebocht of een adaptor voor aan de stuurpen.

Ik heb geen haast. er staat nog geen vakantie in de planning. Hier in nl gaat doortrappen prima.

oh ja wat is leuk fietsen:
beetje onverhard rijden, meestal in het middelandse zeegebied in de winter. spanje marokko dat sort werk. Tentje wel mee en meestal blijft de bagage beperkt tot 2 achtertassen en een rolletje achterop.

alvast bedankt voor de antwoorden /het meedenken
Deelbaar stuur met een originele Rohloff-shifter is ook een optie.
Ik heb de Mittelmeyer shifter. Het is geen schoonheid, maar het werkt, al gaat het wel wat stroef. Als je zoiets maakt hoort het zoals Marten ook schrijft eigenlijk van twee verschillende metalen te zijn (bijvoorbeeld staal en brons, zoals bij dure camaraobjectieven van vroeger). Zonder handschoentjes gaan je handen zeer doen, en met handschoentjes slijten de handschoentjes wel wat. Alles bijeen ben ik er toch wel tevreden over. Anders dan met de nieuwe aangekondigde Mittelmeyer shifters kun je zoveel versnellingen in een keer schakelen als je wilt (of als je pols kan draaien), en de plek op het stuur is erg ergonomisch. Mijn remleiding (HS66) past er nog precies onderdoor hoewel mijn stuur geen kabelgroeven heeft.
Wim
Heeft iemand meer info over deze dingetjes van Mittelmeyer (prijs/leverdatum/dealers/foto's):
http://www.mittelmeyer.de/Fahrradteile/ ... lenker.htm



Ik vind het wel een nadeel dat je maar 1 versnelling naar beneden of boven kunt shiften. Maar dit zou DE oplossing moeten zijn voor mensen met Rohloff + Magura + Racebocht ambities zoals ik. The Quest for HS66, heb ik opgegeven.
m-gineering heeft sinds kort een oplossing met een deelbaar Nitto stuur en de originele Rohloff shifter. Dat lijkt me op dit moment veruit de mooiste oplossing. Dan kun je ook lekker veel versnellingen tegelijk schakelen - dat is nu net een van de voordelen van Rohloff
Wim
En wat doe ik met m'n Magura remmen. Daar zijn nog geen remgrepen voor op een racestuur beschikbaar.
@bas
goed zoeken op Mp ebay ect.
hs66 is de magische code ,
kost n paar centen en tijd , maar je wordt wel gelukkig
ALthans Ik wel :))
Bas1988 schreef:
En wat doe ik met m'n Magura remmen. Daar zijn nog geen remgrepen voor op een racestuur beschikbaar.
eurobike 2012! (naar het schijnt)

of olieadapters
http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 36&t=17039

je moet goed afwegen waarom je uberhaupt een racestuur wilt en geen een ligstuur (op recht stuur met bar ends). Om de snelheid hoef je het niet te doen, een stuurtas ja of nee zou een beter argument zijn om voor een racestuur te gaan, aangezien rechtstuur+ligstuur+stuurtas weer lastig te combineren is :). Snap je het nog?

racestuur+magura+rohloff is een dure combinatie

maar als je echt snel wilt op dikke banden+racestuur dan kies je niet voor rohloff maar voor derailleurs...... en dus voor vbrakes+kabelremgrepen+thumbies of mini-vbrakes/cantilevers+sti/ergo-shifters. En dan zullen er nog wel combinaties mogelijk zijn met allerhande katrolletjes (shiftmate, vbrake-adapters).
Die travelmates zou ik maar laten liggen. En v brakes gat niet met race sti, maar alleen met de speciale v brake racegrepen van Tektro. HS66's zijn overigens lang niet altijd duur. Je moet gewoon geduld hebben.
Wim
Wim schreef:Die travelmates zou ik maar laten liggen. En v brakes gat niet met race sti, maar alleen met de speciale v brake racegrepen van Tektro. HS66's zijn overigens lang niet altijd duur. Je moet gewoon geduld hebben.
Wim
Cane Creek heeft ook remgrepen voor vbrakes....
Wat is er mis met travelmates? Velotraum past ze ook toe in de Speedster, niet het minste merk lijkt me.
En wat denk je van de mini vbrakesvan Paul Components? Of hebben die mini-vbrakes ook zo hun beperkingen (velgbreedte, bandbreedte)?
Die van Tektro zijn volgens iedereen beter. Travelagents lopen zwaarder en rollen de kabel in een rare bocht die gevoelig is voor vuil en slijtage. Mini vi brakes zijn minder krachtig en niet geschikt voor brede banden. Maar goed, het ging hier om Rohloff en dan is de HS 66 ideaal, maar werken tektro racegrepen voor v brakes samen met goede v brakes ook prima. Overigens vind ik voor race sti goed afgestelde cantilevers ook best goed. Het valt mij alleszins mee, al heb ik bij een afdaling met veel bagage liever wat meer remkracht.
Wim
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij worden de cane creek grepen gemaakt door..... Tektro. Althans dat heb ik me eens laten vertellen. Ik heb ze allebei in mijn handen gehad en merkte niet echt veel verschil. Maar goed ik zoek nog naarstig naar een setje HS66. Anders is het wonderdoosje van Marten nog wel een optie, maar dat wordt ook een dure hobby :D.

Groet Remco
Kwam op de idworx site ook nog een leuk voorbeeld tegen van een rohloffshifter gemonteerd op racestuur in een hele mooie setup van de ER (Hier kan toch geen Race Lite of Yukon tegen op). Iemand enig idee hoe dit gedaan is?
Afbeelding
Lijkt me een 'op-maat'-adapter zoals Vittorio voor mijn witte randonneur heeft gemaakt. Als het vaker 'op-maat' gemaakt moet worden zal het we een vorm van productie zijn.
Split-endz van M-gineering werkt perfect, enige mogelijk nadeel is voor mensen die een stuurtas willen monteren.

Afbeelding
P1000956 by shanecycles.com, on Flickr

Heb nu 15,000km (11,000 in Afrika) met plezier mee gereden, de Rohloff onderdelen komen van mijn voorige fiets dus zijn nu rond 25,000km in gebruik. Alles doet het nog als het zou moeten :wink:
Shane schreef:Split-endz van M-gineering werkt perfect, enige mogelijk nadeel is voor mensen die een stuurtas willen monteren.

Afbeelding
P1000956 by shanecycles.com, on Flickr

Heb nu 15,000km (11,000 in Afrika) met plezier mee gereden, de Rohloff onderdelen komen van mijn voorige fiets dus zijn nu rond 25,000km in gebruik. Alles doet het nog als het zou moeten :wink:
heb je je stuurtas nog gemist in afrika?
@AB

Heel soms zou ik een iets beter oplossing willen hebben voor mijn camera maar voor de rest vind ik ze nutteloos dingen :)

Daarom zei is mogelijk nadeel, omdat veel mensen erg gehecht zijn aan hun stuurtas :roll:
Shane schreef:@AB

Heel soms zou ik een iets beter oplossing willen hebben voor mijn camera maar voor de rest vind ik ze nutteloos dingen :)

Daarom zei is mogelijk nadeel, omdat veel mensen erg gehecht zijn aan hun stuurtas :roll:
Nadeel van je cockpit is dat ie nogal druk is, bijna geen plaats voor bel, km-teller, gps.
Waar bewaarde jij je camera en kaartenset nu dan? Gewoon in 1 van je voortassen? Voor een DSLR is een stuurtas bijna een must (helaas). Misschien ooit nog eens een goede heuptas/rugzak vinden.
Co-motion (een soort amerikaanse Santos) heeft nu een eigen shifter gemaakt.
Omdat ik in de eindfase zit tussen een santos race lite en hun americano maar ff gevraagd waarom precies (alhoewel het antwoord vrij logisch is....)


Thanks for the e-mail. We have only built one bike with the Gilles Bertroud shifter for the last NAHBS show. The problem with both the stock Rohloff shifter and Gill Bertroud version, is that they do not clamp onto a 31.8mm oversize handlebar. This is why we decided to make our own in-house. We have lots of customers requesting a different mounting location than what was available.


Ik ga m volgende week testen tijdens een proefrit.
Ik rijdt zelf ook met rohloffs met de standaard shifter; maar ben niet supertechnisch dus 'waar moet ik op letten' tips vwb de shifter zijn welkom

Walter