Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gasbrander - Forum Wereldfietser

Welke gasbrander

Ik ben op zoek naar een brander om een simpele maaltijd op te koken. Het enige waar ik uit ben is dat het een gasbrander moet zijn met het liefst een autostart. Op mijn eerste fietsvakantie heb ik een 15 jaar oud Campingaz systeem van 1.5 kg gebruikt dus qua gewicht valt er vast ook nog wel wat winst te behalen ;)

Bij Bever zag ik deze in de aanbieding staan: http://www.bever.nl/index.cfm/product/m ... 55/level/2
Maar net toen ik die wilde bestellen las ik dat die alleen voor gastankjes met ventielsluiting geschikt is. Na wat googelen kom ik tot de conclusie dat tankjes met ventiel, in elk geval in het verelden, veel minder goed verkrijgbaar zijn dan prikblikjes.

Is dit nog steeds het geval?
Kunnen jullie me een brander aanraden?
Heel veel informatie en ervaringen zijn te vinden op: http://www.hiking-site.nl/index.php

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar er bestaan voor zover ik weet wel koppelstukken om te zorgen dat je ook het andere type gastankje kan gebruiken. Het maakt het brandertje er wel niet stabieler op.

Renaat
Ik ben zelf een fan van de JetBoil. Die is in meerdere versies en prijsklassen verkrijgbaar. Mijn eerste is net versleten en ik heb een nieuwe gekocht. Zeker als je onderweg ook koffie, thee of soep wilt maken is dit een aanrader. Google er maar eens op.

Ook de JetBoil werkt met een schroefblikje. Die is inderdaad wat lastiger te krijgen. Ik heb er een adapter voor een Campinggaz klik blikje bij. Die is niet zo groot en die blikjes zijn beter te krijgen. Er is ook een adapter voor een prikblik te krijgen maar die is weer groter. Een nadeel van een prikblik vind ik dat je ze niet demonteren.
Naar mijn ervaring moet je je in het buitenland echt een ongeluk zoeken naar ventielblikjes, terwijl prikblikjes in elke ijzerwarenzaak en bouwmarkt te koop zijn. De meeste ventielbranders zijn heel compact, maar ik zou er toch echt altijd een adapter bij kopen als je wel eens een paar weken door Europa reist en onderweg nieuwe blikjes nodig hebt of met het vliegtuig reist. Het voordeel van een ventielbrander ten opzichte van een brander voor prikblikjes is dan nog altijd dat je het prikblikje met adapter kunt loskoppelen van de brander, wat een stuk makkelijker in je tas op te bergen is dan een niet los te koppelen prikblikbrander met prikblik.
Ik ben heel tevreden met de ventielbrander+adapter-oplossing. Iets meer gewicht vanwege de adapter, maar veel meer flexibiliteit. De prijs van de adapter verdien je terug doordat prikblikjes veel goedkoper zijn dan ventielblikjes.
Zie het gedeelte over branders: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Dank voor jullie reacties. Het wordt een brander voor ventielblikjes + adapter
De vraag is hoe en wanneer je de gasbrander gaat gebruiker. Alleen in de zomer of ook in de winter. Stabiel op de grond of geschroefd op de tank.

Ook de inhoud van de gastanks verschillen van samenstelling.
Priktanks hebben vaak de mix 80% butaan en 20% propaan. In een priktankhouder geplaatst, zal bij vol verbruik, de inhoud snel afkoelen door verdamping van het vloeibare gas. De druk zal dalen en rond het vriespunt van 0 C. zal meer propaan dan butaan uit het vloeibate gasmengsel worden gedistilleerd. Bij lage temperaturen blijft dan een groot deel butaan vloeibaar achter in de tank.
Dit komt vaak voor rond het vriespunt bij een brander op de priktankhouder geschroefd. Losse schroeftanks, MSR/Coleman/Primus/Optimus/ etc. alsmede de klicktanks van Campinggaz kun je bij koude met je handen warm houden. Maar daar krijg je erg kouwe klauwen van.

Losse gasbranders hebben vaak gasgenerator. Een aanvoerbuisje voor het gas dat door de gasvlam wordt geleid, om de vloeibare brandstof in gas over te laten gaan. Hiermee voorkom je dat het vloeibare gas in de brander wordt gespoten en een steekvlam veroorzaakt.

Tweede voordeel is dat die gasgenerator druk op bouwt voor een stabiele vlam en dat de losse gastank naast de brander kan worden gekeerd om het laatste gas uit de tank te benutten.

Losse gasbranders zijn dus minder kritisch voor de gassamenstelling. De volgende samenstellingen worden in schroef- of klick-tanks aangeboden.
80% butaan, 20% propaan;
70% butaan, 30% propaan;
70% butaan, 20% propaan, 10% isobutaan, ook wel methylpropaan genoemd,

De samenstelling bepaald bij welke temperatuur voldoende gasdruk zal zijn om een brander, op de tank geschroefd, goed te laten presteren. Bij – 1 graad C. tanktempertuur zal butaan nauwelijks meer verdampen, is de druk zeer gering. Als het sneller verdampende propaan tijdens het verbruik uit het mengsel wordt gedistilleerd, neemt naarmate de inhoud kleiner wordt, de gasdruk ook af.

Kookpunten:
Butaan – 0,5 graad C.
Isobutaan – 11,7 graad C.
Propaan – 42 graad C.

Om die reden heb ik een losse gasbrander met gasgenerator. De Primus, EasyFuel Duo. Geschikt voor schroef en clicktanks (Campinggaz) en met schroefadapter ook geschikt voor priktanks. Geen last van steekvlammen, ook bij kou de laatste druppel uit de tank en bij lage temperaturen de volle capacitiet van 3.000 W.

Piet.
Dank voor je uitgebreide reactie/duidelijke toelichting Piet.
Ik zal voorlopig niet in de winter gaan reizen vermoed ik. Ook is De primus EasyFuel Duo me nu wat te duur maar als ik ooit in winterse omstandigheden ga fietsen zal ik hem zeker overwegen, thanks
Rein32 schreef: Ik zal voorlopig niet in de winter gaan reizen vermoed ik. Ook is De primus EasyFuel Duo me nu wat te duur maar als ik ooit in winterse omstandigheden ga fietsen zal ik hem zeker overwegen, thanks
Als je dat ooit wel zou doen, dan zou ik gas sowieso niet aanraden.

Renaat
Revanho schreef:
Rein32 schreef: Ik zal voorlopig niet in de winter gaan reizen vermoed ik. Ook is De primus EasyFuel Duo me nu wat te duur maar als ik ooit in winterse omstandigheden ga fietsen zal ik hem zeker overwegen, thanks
Als je dat ooit wel zou doen, dan zou ik gas sowieso niet aanraden. Renaat
Ik zie geen enkel bezwaar voor gas in de winter met een Primus EasyFuel Duo. Kraan open, druk op de piezo en branden. Werkt als een benzine-brander zonder pomp. Alle mengels gas kunnen worden verstookt. Schoon en met weinig brandergeluid.
Met het juiste mengsel tot - 15 graden C. te gebruiken. http://www.robijns.nl/prod-info/primus_brandstoffen.php

Nog geen 9 cm hoog, stabiel op de voetsteunen (20cm rond) en stabiel op de brede pandragers (17 cm rond).

Ik heb daarbij een passend hoog windscherm gemaakt op de pandragers en met de Primus EtaPower Pot 1.2L is de brander zeer zuinig.

Piet.
Ik zou zeggen:geen enkele. Ik zweer al jaren bij mutifuel branders. In mijn geval MSR whisperlite en een MSR dragonfly. Waarom:
1. Brandstof is overal verkrijgbaar. Ze branden op wasbenzine, euro loodvrij, diesel, petroleum, of zelfs pinda olie.
2. Zuinig. Afgelopen vakantie vier weken voor vier personen gekookt. Verbruik ong 1 liter per week. Wasbenzine kost max €3,50 per liter dus ongeveer €14 verstookt. Een gasblikje kost rond de €4 en gaat in vergelijkbare omstandigheden twee dagen mee. Misschien dat een Jetboil iets zuiniger is, maa daar heb ik geen ervaring mee. Het veel zuinigere verbruik compenseert ruimschoots de hogere aanschafprijs.
3. Betrouwbaar. Mits wat eenvoudig onderhoud doen ze het altijd en overal ook bij strenge vorst of op grote hoogte (hoewel door het afnemen van de buitendruk een gasbrander op grote hoogte ook beter gaat presteren)
4. Veilig. Als de brander omvalt gaat 'ie uit, een gasbrander wil je nog wel eens op een steekvam trakteren.
5. Snel. Vergelijk de kooktijd maar eens van een liter water op een gasbrander of een benzinebrander.

Nadelen zijn er ook
1. Aansteken is iets omslachtiger omdat je moet voorverwarmen.
2. De brandstof stinkt.
3. Bij vervuiling van het branstofkanaal of slecht voorverwarmen een gele, stinkende, roetende vlam.
4. Benzine, vooral autobenzine is kankerverwekkend. Ik kook dus nooit in de tent.

Groet Remco
Een prikblikje kost bij de bouwmarkt € 1,20 of zo. Ventielblikjes zijn inderdaad belachelijk duur, maar als je zo'n blikje in twee dagen opmaakt, dan stook je er stevig op los...
Hoe dan ook, na elf postings zijn we dan toch nog bij de eeuwige discussie gas dan wel peut beland. :wink:
Valt wel mee hoor. 1 keer thee, 1 keer koffie en 1 keer avondeten voor vier. Ik doe alleen niet aan astronautenvoer, maar doe zo veel mogelijk vers. En de kinderen eten het liefst gewoon aardappels dus iedere dag rijst en pasta gaat voor hun niet werken. Prikblikjes in de bouwmarkt klopt, maar niet meer in de supermarkt in Frankrijk :D. En de mr bricolages kom je niet iedere fietsdag tegen. Een redelijke supermarkt is er altijd wel ergens een keer en die verkopen tegenwoordig ook wasbenzine. En prikblikjes... Maar niet voor €1,20 of neem jij voor vier weken prikblikjes mee van huis :D

Maar goed, het is inderdaad een eeuwige discussie... :wink:
Binnen Europa heb ik als ik alleen ga het liefst een Trangia (27 UL HA) op spiritus: simpel in gebruik, je kunt er echt op koken, en de brandstof is heel makkelijk te krijgen. Als je echt op gas wilt koken is er een heel goede nauwelijks zwaardere (180 gram ipv de 110 gram van de spiritusbrander) Trangia gasbrander om erin te gebruiken (met voorverwarmingsbuis). Zelf gebruik ik als ik met vrouw en zoon (dochter doet niet meer mee...) ga een Trangia 25 met Optimus Nova multifuel brander, gestookt op petroleum, toch nog altijd de minst gevaarlijke van de brandstoffen voor een multifuel.
Wim
RemcoDuijts schreef: Een gasblikje kost rond de €4 en gaat in vergelijkbare omstandigheden twee dagen mee. Misschien dat een Jetboil iets zuiniger is, maa daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn ervaring met de JetBoil:
In de afgelopen vakantie had ik het grootste blik mee. Dat is, dacht ik, een halve liter.
Daar heb ik met de Jetboil twee weken lang elke dag twee keer twee koffie mee gemaakt, twee bouillon, twee thee, ongeveer tien keer gekookt (vier keer uit eten) en voor 's avonds twee koffie. Koken was niet heel uitgebreid en voor twee personen.
Daarna heb ik een CampingGaz klikblikje (net zo groot als een prikblik) gekocht waar ik ongeveer een week mee deed.
De laatste week had ik een weer een schroefblikje. Die is nog niet leeg.
Alles behalve multifuel! Wat maken die dingen een herrie, ik zit op de camping voor mijn rust ja! :P

Gas is prima, als je daar goede ervaringen mee hebt dan doe je dat toch gewoon weer. ;)

Zelf afgelopen wandelvakantie alcohol/spiritus gebruikt naar volle tevredenheid. Op een gegeven moment was mijn 150ml flesje op. Dus heb nog 1 liter gekocht voor 2 zwitserse franken. Zat toch op een vaste plek.
Na alle reacties begin ik toch weer te twijfelen :)
Gas heb ik dan goede ervaringen mee maar is ook mijn enige ervaring. Dat geluid dat Fietsreiziger noemt hoorde ik wel eens op de camping, vond ik wel mooi juist ;)
Heb wat Youtube reviews van de JetBoil bekeken. De Zip en de Sol. De Sol zie ik zo snel niet bij de grotere Nederlandse winkels/webwinkels te koop staan.
Ik kook altijd op benzine maar als ik zo'n superklein lichtgewicht gasbrandertje zie ben ik toch jaloers. Dat duurt waarschijnlijk totdat ik er een flinke maaltijd mee wil bereiden, maar het blijft altijd een afweging over wat je prioriteiten en mogelijkheden zijn tijdens je reis.
Leon
Stel jezelf twee vragen:
1 Waar ga ik naar toe en welke brandstof kan ik daar makkelijk krijgen?
2 Wil ik echt eten koken of alleen maar water opwarmen voor vriesdroog etc maaltijden.
Wim schreef:Stel jezelf twee vragen:
1 Waar ga ik naar toe en welke brandstof kan ik daar makkelijk krijgen?
2 Wil ik echt eten koken of alleen maar water opwarmen voor vriesdroog etc maaltijden.
Niet alleen die 2 vragen heb ik me gesteld, maar ook het gebruiksgemak. Van de "torenhoge" kooksystemen was ik niet zo enthousiast. Heb de maaltijd weleens uit het gras geschept.

Ben wel gecharmeerd van de Trangia. Een kooksysteem dat vaak niet in testen wordt meegenomen. Zoals je al schreef geschikt te maken voor vele branders en brandstoffen. Stormvast, in vele uitvoeringen verkrijgbaar en zuinig met brandstof.

Piet.