Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verslag Groene Weg: gebruik GPS en terugvlucht van Marseille - Forum Wereldfietser

Verslag Groene Weg: gebruik GPS en terugvlucht van Marseille

Verslag Groene Weg met Garmin Dakota 20 en terugvlucht vanaf Marseille

Beste vakantiefietsers, voor de geïnteresseerden volgt hier een verslag van de Groene Weg, gefietst in juli/augustus 2012. En dan vooral wat betreft het gebruik van de GPS en de terugvlucht met fiets vanaf Marseille naar Eindhoven, want hoewel ik in de voorbereiding van onze fietstocht veel ervaringen op internet had doorgelezen kon ik over deze twee onderwerpen toch weinig gedetailleerde info terugvinden. Van Amsterdam via Maastricht en Ardennen tot Stes M de la M heeft ons op de kop af 3 weken gekost, waarvan één dag niet gefietst en een aantal halve dagen. We hadden een redelijke basisconditie maar verder geen fietservaring in het buitenland.

De GPS:
In ons geval een Garmin Dakota 20. Dit is een GPS waar je zelf kaartmateriaal in moet stoppen (op de voorgeïnstalleerde kaart bestaat het wegennet van Amsterdam alleen uit de A10). Wij maakten gebruik van de gratis kaarten van http://www.openfietsmap.nl/ , je kan hier bijvoorbeeld ook zelf het deel van Frankrijk selecteren dat je nodig hebt, zodat je geen nodeloos grote bestanden hoeft te installeren. Wat betreft de Benelux is dit kaartmateriaal zeer volledig, maar eenmaal in Frankrijk wordt het snel minder. De wegen waarover de route voert zijn daar –meestal- wel zichtbaar, maar zodra je van de route afwijkt kom je snel in de wildernis terecht. Op zich niet zo erg, want de GPS laat wel de ingevoerde route zien dus je weet welke kant je op moet. Hierbij heb je overigens 2 mogelijkheden van navigeren: track of route. Track houdt in dat de GPS een “kruimelspoor” laat zien dat alle bochtjes en afslagen exact volgt. Route betekent dat de GPS een rechte lijn laat zien tussen opeenvolgende routepunten (waypoints), waarbij het van de afstand tussen deze routepunten afhangt hoe nauwkeurig het lijntje de weg volgt.Voor een plaatje over verschil tussen route en track zie:
https://picasaweb.google.com/1161368382 ... 0581547378

De track is hierbij dus nauwkeuriger, maar het voordeel van het gebruiken van routepunten is dat je de GPS zo kunt instellen dat hij bij het naderen van een routepunt een geluidssignaal geeft en het scherm even laat oplichten, zodat je niet steeds in de gaten hoeft te houden wanneer je weer moet afslaan. In praktijk werkt dit goed zolang je niet te veel routepunten hebt (continu gepiep ook bij een gewone bocht in de weg) en ook niet te weinig (gemiste afslagen). Je kunt de track downloaden van http://europafietsers.nl/routes/groenweg/route.htm en hem dan desgewenst converteren naar een route met winGDB3, te downloaden op http://www.sackman.info/ waarbij je zelf kunt invoeren hoeveel waypoints het programma moet aanmaken. Ik had hierbij gekozen voor +/- 250 waypoints per 100 km, wat in praktijk redelijk goed uitpakte maar soms wat aan de krappe kant bleek. Het boekje heb je dan eigenlijk alleen nog maar nodig voor de aanvullende info. Let er wel op dat je in het menu van de Dakota de juiste navigatiemodus selecteert. Het is trouwens niet goed mogelijk om de Dakota zelf de route over de weg te laten uitrekenen (zoals bij een TomTom in de auto): deze functie is bij de Dakota 20 beperkt tot 50 afslagen en dus voor grotere afstanden onbruikbaar.



De Terugvlucht:
We hadden van tevoren een vlucht geboekt met Ryanair van Marseille MP2 naar Eindhoven. Kosten zo’n 150 euro pp inclusief fiets en 15 kilo bagage. Het vliegveld is vanaf Arles in minder dan een uur te bereiken met de trein (geen speciaal fietskaartje nodig, gewoon de fiets met bagage erop de coupé in tillen), je moet dan nog 2 km fietsen tot aan het vliegveld. Wij hebben onze fietsen in de vertrekhal verpakt in een van huis meegenomen fietshoes van twee tientjes http://www.vakantiefietser.nl/webshop/fietshoes/ (ook handig als zitkleedje op de camping) en dit was voor Ryanair voldoende. Op het vliegveld zelf is verder geen verpakkingsmateriaal te koop. Je moet het stuur dwars zetten en de pedalen eraf halen. De fietsen gaan dan plat bovenop de bagagekar het vliegtuig in en kwamen in ons geval redelijk ongeschonden in Eindhoven aan, hoewel er wel een kettingkast beschadigd raakte.

Tot zover onze ervaringen, hopelijk heeft iemand er iets aan.
Groet, Joost en Anouk
Amsterdam
Duidelijk de praktische verschillen tussen track en route uitgelegd, mooi! In de praktijk werk ik eigenlijk altijd met tracks. Op mijn 60CSx heb ik het idee dat de batterijen ook langer meegaan... zal misschien komen omdat hij alleen iets hoeft weer te geven, terwijl hij bij een route moet blijven rekenen.
Toen ik in juni vanuit Pula, Kroatië terugvloog met Ryanair had ik de fiets verpakt in folie. Ik moest toen een document tekenen dat de fiets niet geschikt verpakt was en dat ze niet aansprakelijk waren voor schade.

Dat was in Marseille geen probleem? Een hoes biedt niet veel meer bescherming denk ik.
Dat was in Marseille geen probleem? Een hoes biedt niet veel meer bescherming denk ik.
In Marseille was de hoes geen probleem, we hoefden niets te tekenen. Maar ik denk dat je beter geen hoes kunt gebruiken als je een hele dure fiets hebt. Of in in ieder geval de kwetsbare onderdelen dan wat extra beschermen met karton of zo.